Ras kat op straat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:50

Jessix schreef:
Jis_ schreef:
Ja hè, heel erg, de fokker van mij Coon ging een katertje halen in Duistland en zij heeft eerst een swap genomen en laten testen voor ze hem in huis nam. Wel zo slim.


Ja precies. Ook niesziekte en Giardia hoor ik toch dikwijls, al zijn ze daar nog zo voorzichtig mee.


Ik haalde met een katje giardia in huis, echt balen. Bij de stichting niks aan de hand, moet wel al aanwezig geweest zijn en door de verhuisstress dip in weerstand getriggerd waarschijnlijk, mijn andere kat en honden waren schoon. Maar toch voor de zekerheid ook behandeld.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:56

Wat dacht je van verkopen...
Er wordt vaak nog een beste bak geld voor een look a like raskat gevraagd...

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:04

Nouvel schreef:
Wat dacht je van verkopen...
Er wordt vaak nog een beste bak geld voor een look a like raskat gevraagd...

Ja omdat mensen zo stom zijn. Ik heb mijn eerste kruising uit het asiel voor € 50,-. De andere twee van MP met 7 maanden omdat de eigenaar allergie bleek te hebben. Die kreeg ik samen mee voor € 100,- met werkelijk alles er op en er aan.

Mensen laten zich graag oplichten, lijkt wel. :+

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:28

Ik heb twee Devon rexen, die zijn sowieso niet geschikt om echt buiten te laten lopen. Daarnaast waren ze niet goedkoop en zijn het twee bange poeperds. :')
Ze hebben het prima naar hun zin binnen, heerlijk zonnen op het kleed als de zon door de schuifpui schijnt. Als het weer wat warmer is vinden ze het ook fijn om buiten op het balkon te koekeloeren naar alles wat voorbij komt.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:32

Binnen. En mijn huis tuin keuken katten idem.

Ik doe gaan oog dicht als ze weg zijn.

Vroeger ouderlijk huis zijn de buiten katten wel oud geworden. Alleen wél vermist een voor zes weken.. en aantal dagen soms zat ie in een schuur

shaddy82

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:46

Zowel de HTK als onze raskatten zijn binnen kat, komen wel buiten in de ren of met een tuigje

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:29

GDG schreef:
StellaMay schreef:
Mijn ervaring van vroeger is me altijd bij gebleven. Mijn buurman had 3 Abbessijnen. De jongste is toen platgereden op de snelweg en de middelste is nooit meer thuisgekomen. :(:)
En wat waren dat pracht katten, prijzen winners, echt vreselijk zonde. Dus als er hier ooit nog een raskat komt, geen haar op mijn hoofd dat ie naar buiten gaat zonder toezicht.

Okee. Ik vind niet bepaald relevant als ik mijn kat moet missen of het een prijzenwinner is of niet, raskat of niet, maar dat ben ik.


Nee, het was inderdaad niet relevant, maar vond het wel des te meer kneuzerig om je prijs winnende, foto's door heel je huiskamer, stamboek winnende Abbessijn buiten plat te laten rijden.
Als je zelf op vakantie ben. Maar dat ben ik.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:58

Ik heb 2 Abessijnen die ik binnen in huis houd. Soms in de tuin als ik erbij ben. Niet omdat ze nu eenmaal raskat zijn en omdat ze veel geld gekost hebben, maar omdat ik mijn dier waar ik veel om geef niet dood van de straat wil schrapen. Abessijnen staan er ook om bekend te gaan zwerven en niet gauw bang te zijn voor mensen/auto's/vreemde en nieuwe situaties etc, dus ze lopen een reëel risico om inderdaad plat gereden te worden.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:00

Onze noorse boskat was ineens weg, was er kapot van. We hebben nu een rasloze kat en die loopt al 3 jaar buiten, gek he

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:01

Niet raskat, ex boerderij kitten, woont binnen, mag in omheinde achtertuin als ik er ben en is te dom om te snappen dat ze eruit kan (tot nu toe, al paar jaar..)
Heb ook nog een andere HTK kat gehad, die was al aangereden toen ik haar kreeg, gezien de verkeerssituaties hier in de buurt (is 30 km wegje en rustig wegje, waar de auto's die langs komen nog wel eens langs komen racen...) hou ik het HTK of raskat, gewoon op binnenkat, stuk veiliger.
Eventuele diefstal niet meegenomen in redenatie, platte kat vind ik meer prioriteit hebben.

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:26

Hier een Ragdoll, een Maine Coon en een Noorse Boskat die allemaal geheel vrij zijn om naar buiten te gaan. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat mensen dergelijke katten binnenhouden, ik heb er zelf soms ook wel stress van moet ik heel eerlijk zeggen. Maar ik vind dat veiligheid nooit ten koste mag gaan van vrijheid. Zij weten niet dat ze knap (en duur) zijn en dat ik dat wel weet mag hen niet beperken vind ik.

Elias93
Berichten: 378
Geregistreerd: 04-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:35

Onze bengaal komt alleen buiten aan een tuigje, onder toezicht. Niet alleen omdat ik bang ben dat mensen hem meenemen of aangereden wordt maar hij is zo nieuwsgierig dat ik verwacht dat hij zo bij mensen naar binnen wandelt. Ik wil geen vreemde katten in huis en ik denk een ander ook niet.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:40

Joh.. deze lopen zo onder een auto.. ik durf het risico echt niet te nemen. Lopen zo de weg op en gaan staan kijken naar naderende auto.

Ik heb die van mij die uit de voordeur glipte gauw van de weg gepakt. Aap..

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:43

Wij krijgen in het najaar een Ragdoll kitten, en die blijft mooi in de (katproof afgesloten) tuin.
Volgens mij zou dit ras rijdende auto’s nog kopjes proberen te geven, dus nope. Not gonna happen :+

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:45

Nou dat dus.. veel te gedomesticeerd

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:54

Wij hebben een britskorthaarx die komt uit het asiel en is op straat gevonden en inderdaad streetwise. En een langharige mix met raggdoll/birmaan en nog meer langharigs. Allebei komen ze buiten, iedereen in de buurt weet ook dat ze van ons zijn. Ze zijn niet echt benaderbaar dus ik ben niet bang dat iemand ze meeneemt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:59

Hier drie raskatten die niet buiten komen (een britse korthaar, 2 heilige birmanen.)
Ik had een kleine cattery, kittens werden verkocht met een contract waarin de nieuwe eigenaar belooft ze niet buiten te laten zonder toezicht / los.
In ons nieuw huis gaan we kijken om een kattenkennel te maken zodat ze wel een frisse neus kunnen gaan snuiven, maar verder dan dat gaat het niet gaan. Dit zou ik overigens ook doen voor een gewone HTK kat, echter hebben wij bewust voor raskatten gekozen omdat die toch wat inschikkelijker zijn dan de gemiddelde straatkat, en minder de neiging hebben om op straat te gaan spelen.
Onze katten zijn ook niet de meest slimme en zouden direct platgereden of gestolen zijn.

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:05

Ik heb 1 htk, 2 brits langharen en 5 heilige birmanen. De katten zijn mijn hobby en mijn keus, ik wil niet dat andere mensen last hebben van mijn dieren. Ik heb een kattenren aan huis vast, zodra het goed weer is gaat de deur open en kunnen ze lekker naar buiten ( in de ren). De rest van mijn tuin is ook afgezet, maar daar komen ze niet zo heel vaak eigenlijk. Nu sta ik op het punt om een nieuwe schutting te laten zetten en twijfel ik of ik (weer) gaas op de schutting ga doen, of dit keer een stroomdraad. Maar los op straat, ik moet er niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:07

Die van ons lijken op raskatten maar zijn allebei eigenlijk gewoon mengelmoesjes, haha. De ene is een somalixpers en is al oud, dus die is sowieso nooit zo lang buiten. De ander is een boskat manusje van alles en is nu anderhalf; die houd je gewoon niet binnen. Ze is enorm knap en heeft een nogal hoge aaibaarheidsfactor, maar gelukkig is ze enorm eenkennig en loopt ze buiten voor iedereen (ook voor ons) weg.

Het oudje:
Afbeelding


De ander:

Afbeelding
Afbeelding

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:15

Het maakt niet uit of het raskatten zijn of HTK kattenn, ze mogen niet buiten de tuin, hoe leuk ze het ook zouden vinden.
Mijn honden zouden dat ook heel leuk vinden, maar die laat je ook niet loslopen.
Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van je dieren.
Ik zie bij de dieren ambulance genoeg ellende met katten die los mogen lopen,En als je zo'n kat dan thuis komt brengen dan is het janken en wordt er ook nog gezegd dat het al de derde is in anderhalf jaar -:(-
Dat vind ik 1 van de moeilijkste dingen bij de dierenambulance,al die ellende had voorkomen kunnen worden als de eigenaren hun verantwoording hadden genomen.
Raskat of HKT kat, een auto maakt geen onderscheid.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:20

Uhm...even voor de goede orde, elke kat is even gedomesticeerd en heeft niks met ras te maken. Bepaalde rassen geven een bepaald karakter, dat is fokkerij en opvoeding. En dan nog, ik ken raskatten die meer op halve wilden lijken (erg extraverte Oosterse mokkeltjes) en huiskatten die met iedereen meelopen en zich laten aaien (mijn vorige kat).

Nou heb ik geen raskat maar een doorsnee gekleurd HTKaatje en die mag gewoon lekker in de tuin spelen. Ze heeft het land aan vreemden, zelfs mijn moeder mag haar na tien jaar eindelijk aaien zonder angst dat ze met een vinger minder moet leven, dus zo snel zal ze niet meegenomen worden en waarom zou je, van haar soort lopen er honderden rond, die raak je echt niet kwijt op MP.

Vroeger gingen de Siamezen van mijn ouders ook gewoon naar buiten en de enige klachten van de buren was dat die beesten niet normaal waren omdat ze vlógen. Katten hoorden niet te vliegen. Van huis uit dus ook geleerd dat katten gewoon naar buiten mogen al ben ik daar nu iets minder makkelijk in.
Eigen kat mag overdag naar buiten als ik thuis ben. Dat kan hier en mijn buren, die ik het gevraagd heb, vinden het prima en stiekem zelfs leuk. Maar het ligt geheel aan het karakter van de kat en waar ik zou wonen. Met een raskat zou het eigenlijk niet anders zijn. Als het dier het aan kan en het niet gevaarlijk is zouden ze zo naar buiten mogen en anders alleen onder toezicht of in een ren. Mijn broer woonde ergens waar je je kat niet zomaar buiten kon laten, iets met een hoog jat of plat gehalte, die liet dus geregeld zijn Oosterse mokkeltjes aan een lijntje uit.

Resistance, wat een knapperds!

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:26

Wij hebben een Bengaal en die gaat gewoon naar buiten, meestal samen met onze andere niet-ras-kat. Meestal blijft ze wel in de tuin, omdat ze een andere kat uit de buurt een beetje eng vindt. Heel soms gaat ze buiten de tuin, maar eigenlijk is ze altijd in de buurt van het huis. En nu het zo koud is wil ze het liefst gelijk weer naar binnen als ze 'koud' met vier poten buiten de deur is. Ik hou er niet van om dieren binnen te houden als het niet nodig is. Rasdier of niet, het blijft een dier.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:38

Ik heb ook twee raskaters en no way dat zij buiten komen. Ze vinden iedereen aardig en gezellig en zullen dus ook zo met iedereen mee gaan. Plus, wat hier ook al genoemd is, dat ze eerder gestolen kunnen worden.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:41

Mijne gaan dan ook gewoon de redelijk ruime tuin in alwaar wij klimmogelijkheden genoeg hebben.
Máár gelukkig geen andere katten in onze tuin doordat deze afgezet is met stroom.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:50

karuna schreef:
Maar worden mooie katten echt door mensen meegenomen? :oo

Jazeker, zo zijn wij een heel mooi cypertje met pluimpjes op de oren en een halflangharige met grijs/rood/wit/zwart in streepjes/baantjes op het lijf kwijtgeraakt.
En de poes in mijn avatar was ook machtig interessant voor iedereen, enkel om haar kleurtje.

Ik heb HTK's/Europees Kortharen en ze blijven op eigen terrein, de tuin is afgezet en ze hebben een eigen kamer waar ze zich kunnen terugtrekken, verder mogen ze overal in huis komen behalve mijn slaapkamer (ivm allergie).