Kippen of Konijnen???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 20:00

Hoi hoi,
Wij gaan onze achtertuin verbouwen. En omdat hier heel veel mensen met heel veel dieren zitten dacht ik: laat ik ons dilemma eens in de groep gooien.

Situatie: Wij hebben een stuk in de tuin "over" (langwerpig stuk, 1 kant tegen schutting, 1 korte kant tegen de schuur) van ong 7m2. Hier willen wij een ren op gaan bouwen. In de ren moeten dan kippen OF konijnen komen... en we zijn nu op zoek naar voors en tegens van beide diersoorten

Wij zijn een gezin met 2 tieners (13 en 16) die beiden mee gaan helpen met de verzorging. Wij hebben al een hele dierentuin IN huis (labrador, 2 katten, hamster, slang, salamanders, kikkers, etc). Ik en mijn man hebben voorheen al veel konijnen en cavia's gehad. Kippen ken ik wel van de praktijk, want ben geschoold als paraveterinair (maar niet meer dusdanig werkzaam) maar heb nog nooit kippen gehad als huisdier (ja toen ik 3 was maar dat weet ik niet meer). Genoeg kennis en kunde dus voor de verzorging...

Verder van belang: dieren moeten hele jaar door buiten kunnen verblijven, krijgen uiteraard een bij het diersoort passend hok.
Als het konijnen gaan worden, worden het er sowieso 2, bij opvang oid vandaan wrs
Als het kippen gaan worden: wat voor ras kan er dan op 7 m2 gehouden worden en minimaal 2 of moeten dat er meer zijn?

Het idee binnen het gezin heerst dat konijnen aaibaarder zijn maar kippen eieren leggen...

Dus roept u maar: voordelen / nadelen .... kip of konijn?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:05

Ik houd bij voorkeur 4 kippen, maar 3 kippen kan ook. 2 kippen vind ik persoonlijk geen succes. Op 7m2 kunnen van de meeste rassen prima 4 kippen, alleen de allergrootste soorten (zwaarder dan 3.5-4kg) zou ik er niet houden.

Voor zowel kippen als konijnen moet je de ren overdekken, voor konijnen moet je ook nog gaas aan de onderkant maken.

Kippen zijn lawaaiiger, ook zonder haan. Konijnen hebben veel meer graafbehoefte en zijn kwetsbaarder. Een dag de kippen geen eten geven is geen probleem, bij konijnen moet je dat niet proberen.

Als ze ook voor het knuffelen gebruikt gaan/willen worden, dan kan je daar met je kippenrassen rekening mee houden. Let wel ook op de broedsheid van het kippenras, dat is voor ons bij de cochin-kriel uiteindelijk een reden geweest om ze te verkopen. We werden er gek van, de hele zomer lang waren ze broeds.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:07

Kippen bijvoorkeur 3 of meer
Ras hangt af van je wensen. Wil je ze "voor de mooi/gezelligheid " pf voor de eieren? Roofdieren in de omgeving? Of roofvogels ?(dan zijn krieltjes niet de beste optie, tenzij de ren overdekt is)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:08

Hoewel ik kippen zelf leuker vind zeg in dit geval konijnen, omdat ik de genoemde oppervlakte voor kippen niet geschikt vind. Het kán wel, maar je doet er de kippen en jezelf geen plezier mee, of je moet de eieren heel belangrijk vinden. Voor konijnen kun je op 7 vierkante meter echt wel iets leuks maken.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 20:15

Ja ren wordt sowieso overdekt ivm onze katten en de hond. Roofdieren niet echt al hebben we hier wel een buizerd in de woonwijk met enige regelmaat langs vliegen. Die woont namelijk echt IN onze wijk. Hoewel we dus stedelijk wonen.

Als er kippen in komen dan is de ei-productie daar toch wel voornaamste reden toe. onze eigen bio-eieren..

Waar ik met kippen meeste mee zit zijn de soorten ziektes, maar heb op de praktijk natuurlijk vooral de zieke gevallen gezien.

Dieren krijgen hier sowieso elke dag hun verzorging. Ook bij vakanties. Hebben wij goede oppassers die onze dieren dagelijks verzorgen.

OK.. dus 3, 4 of meer kippen. Ja dan vind ik zelf de ren ook wat aan de kleine kant, tenzij we echt voor kriel gaan natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 14-03-18 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:15

Tjsa, persoonlijk vind ik 7m2 voor kippen niet erg royaal. Mss net groot genoeg voor 3 krieltjes?
Een konijn lijkt meer aaibaar maar een tamme kip is ook echt leuk hoor!

Moeten het kippen of konijnen worden? Zijn cavia's ook geen leuk idee? Ik zeg maar wat.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 20:17

Lukasje schreef:
Tjsa, persoonlijk vind ik 7m2 voor kippen niet erg royaal. Mss net groot genoeg voor 3 krieltjes?
Een konijn lijkt meer aaibaar maar een tamme kip is ook echt leuk hoor!

Moeten het kippen of konijnen worden? Zijn cavia's ook geen leuk idee? Ik zeg maar wat.


Haha.. nou cavia's hebben we vroeger zelf gefokt. Dus veel ervaring mee. Vind ze heel erg leuk, maar onze ervaring is dat ze in de winter toch beste naar binnen kunnen. En het lawaai... (gepiep) zit mijn man niet op te wachten... wat dat betreft heeft hij nog niet aan het gekakel van kippen gedacht denk ik :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:18

Ik heb beide, 2 kippen en 3 ( voorheen 2 koppels) konijnen op 16m2. als ik moest kiezen ging ik voor kippen, zijdehoentjes zijn ook heel leuk en aaibaar en mijne zijn niet extreem broeds en leggen vrij veel eitjes

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:20

Misschien kun je eens naar wyandotte krielkippen kijken. Erg leuke kipjes vooral de zilver zwart gezoomden zijn erg makkelijk. Ik heb alrijd geleerd dat je een oneven aantal kippen moet houden en minimaal 3

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:25

Als je voor kippen gaat, zou ik voor newhampshire kriel of barnevelder kriel gaan. Dit zijn goede leggers, vriendelijke maar vitale dieren en gezond. Tot nu toe hebben we 1 zieke kip gehad (barnevelder kriel), deze bleek naderhand een hartprobleem te hebben. De eieren zijn ongeveer 2/3e van een gewone legkip.

Op 7m2 kan je prima wat te scharrelen maken voor een paar kippen hoor. Ze hebben niet meer behoefte aan ruimte dan konijnen. Wat hier een zeer groot succes is zijn 4 klinkers (2 om 2 op elkaar) of 2 30x30 tegels op elkaar. Die vinden ze nog leuker dan de boomstammetjes die er ook in liggen.

In principe is het bij de kleinste kippensoort (tot 750g) 1m2 per kip, tot 1.5kg 1.5m2/kip, 2.5kg 2.5m2/kip etc. Dus een kg kip per vierkante meter, behalve als het hele kleine dieren zijn (of hele grote, dan kan je stoppen bij 4-5m2 per kip).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:36

Zilfstar schreef:
Als er kippen in komen dan is de ei-productie daar toch wel voornaamste reden toe. onze eigen bio-eieren..

Dat kan en mag natuurlijk, maar realiseer je wel dat een biologische kip minimaal 4 vierkante meter buitenruimte per kip tot haar beschikking heeft, dus van 'bio-eieren' kun je in de geschetste situatie niet spreken. Kippen doen (als ze de mogelijkheid hebben) de hele dag niets anders dan scharrelen. Wij hebben een tijdje kippen gehad op ruim 20 vierkante meter en die liepen binnen de kortste keren alleen nog los in de tuin omdat we merkten dat ze op nog iets meer ruimte aanzienlijk meer plezier hadden, dus ik ben het er absoluut niet mee eens dat kippen geen behoefte hebben aan meer dan een paar vierkante meters.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:41

De 4m2 per kip bij de eko-kippen komt niet vanuit een dierwelzijnsperspectief maar vanuit een mestperspectief. Er is uitgerekend hoeveel mest de kip buiten zou afzetten en toen is berekend hoeveel kippen er dus per hectare gras mogen lopen. Die rekensom bracht 4m2 per kip naar buiten. Overigens zie je bij de meeste uitloopstallen dat maximaal de helft van de ruimte werkelijk benut wordt (en vaak nog minder), alleen bij boeren die heel veel geïnvesteerd hebben in vrijwel overal begroeiing maken de kippen werkelijk gebruik van het hele gebied.

Dieren zijn altijd leuker op meer ruimte, maar dat betekent niet dat ze het niet goed kunnen hebben op minder ruimte. Wij hebben ook een periode een konijn gehad op 100m2 (samen met 2 geiten, dat was in de tijd dat ik mijn moeder nog niet kon overtuigen tot een koppel konijnen) en hij vond het duidelijk leuker dan zijn 6m2 ren, maar hij had het op die 6m2 ren ook gewoon naar zijn zin.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:43

Als ik de ruimte even buiten beschouwing laat, maar kijk naar het type dier, dan zou ik voor kipjes gaan. Wij hebben beide (konijnen en kippen) en de kipjes zijn een stuk mensgerichter dan de konijnen. Als de konijntjes hun eten, drinken en zorg maar krijgen dan zijn ze tevreden. De kipjes lopen hier overdag los in de tuin en die komen je echt opzoeken, ze schooien om aandacht of lekkers. Ik heb er wat meer meer.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:44

Zilfstar schreef:
Waar ik met kippen meeste mee zit zijn de soorten ziektes, maar heb op de praktijk natuurlijk vooral de zieke gevallen gezien.


Konijnen kunnen ook veel ziektes krijgen hoor ;) . Misschien minder dan kippen, dat weet ik niet precies, maar bij konijnen moet je er altijd snel bij zijn. Een nachtje afwachten kan al fout aflopen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 12:25

MoppieFilou schreef:
Zilfstar schreef:
Waar ik met kippen meeste mee zit zijn de soorten ziektes, maar heb op de praktijk natuurlijk vooral de zieke gevallen gezien.


Konijnen kunnen ook veel ziektes krijgen hoor ;) . Misschien minder dan kippen, dat weet ik niet precies, maar bij konijnen moet je er altijd snel bij zijn. Een nachtje afwachten kan al fout aflopen.


Dat weet ik maar bij konijnen kun je voor 2 belangrijke ziektes enten. Bij kippen niet.

Hier zijn al belangrijke zaken naar boven gekomen als het maken van geluid (tegen op kippen dus) en het feit van de ophokplicht bij vogelgriep. Wat hier helaas voor kan komen (is al gebeurd).

de "na"delen bij konijnen zoals niet mensgericht heb ik bij mijn vorige nijntjes nooit gemerkt, wel territoriumdrift bij de voedsters maar dat is geen probleem. De Rammetjes die wij hadden waren bijv altijd erg knuffelbaar. dus dat ligt ook aan tijd en aandacht voor ze en het individuele dier.

De neiging gaat toch wel weer naar konijnen merk ik. Zeker met de hier al door mij genoemde belangrijke tegens bij kippen. En het feit dat ik met konijnen al veel ervaring heb.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:34

Vergis je ook niet in de herrie die kippen kunnen maken. Ik weet jullie woonsituatie niet qua buren, maar ik heb er toch wel wat issues mee gehad. Er zijn hennen die gewoon veel en vaak lawaai maken, heb er eentje gehad die schreeuwde voor ze een ei ging leggen, die liep schreeuwend het broedhok in en liep te schreeuwen als het ei klaar was. Geloof me dat ik die zomer ineens heel veel zin had in kippensoep. Je moet er een beetje geluk mee hebben.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt na verschillende maten en soorten gehad te hebben wegens de bloedluis. Mijn situatie was hetzelfde als die van jou: lange kant tegen de schutting, en korte kant tegen de schuur. Ik heb een gat in de muur gemaakt en het kippenhok was een hoekje in de schuur. Gevolg: bloedluis zat door HEEL DE SCHUUR. Kon het niet meer handelen, heb de hele zooi eruit gedaan. Als ik er ooit nog aan begin krijgen ze een hok buiten de schuur, zodat de behandeloppervlakte te doen is. Maar voorlopig ben ik er even klaar mee, met die bloedluis.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:55

Bloedluis is op zich goed te bestrijden, met heel fout, frontline spray, fipronil dus.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:53

Mizora breek me de bek niet open over bloedluis bestrijden... been there, done that.

Finecto werkt ook best prima, maar ga maar eens een hele schuur incl alle spullen die er staan bestrijden. Niet Te Doen.

Ik zal de eerste niet zijn die daarom is gestopt met kippen. En vast ook niet de laatste.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:01

Wij hebben een aantal jaar kippen gehad. Pas na een paar jaar een enkeling die ziek werd. Nooit bloedlinks gehad. Konijnen moet je eigenlijk ook niet willen hebben om te knuffelen vinden ze helemaal niet fijn. Dus ik zou voor kippen gaan, die leggen ook lekker eitjes.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:18

Ik ga afkloppen, maar in alle jaren dat ik kippen gehad heb (zo'n 20jaar), nooit bloedluis gehad en slechts 2x een zieke kip. Ondanks dat ik er weinig tijd in steek zijn ze heel mens gericht en makkelijk te aaien. Oppakken iets minder, om de een of andere reden weten ze wanneer ze opgepakt gaan worden ipv geaaid en dan nemen ze de benen. Maar ik heb ze in de eerste plaats dus voor het opeten van mijn groenten- en fruitafval en in 2de plaats voor de eitjes. Ik heb "geredde" legkippen en Amrocks. Het kakelen valt volgens mij best mee. De Araucana's vd achterbuur maken meer lawaai.
Brakels zou ik echter wel niet aanraden, die waren verschrikkelijk. Soms ook makkelijk broeds en soms zelfs agressief als ze kuikens hadden.

Konijnen daarentegen hebben we maar een jaar of 5-6 gehad, bijna elk jaar sloeg wat ze hier in de omgeving gewoon "de konijnenziekte" (acute diarree en dood na 24u) noemen toe. Op een week tijd alle konijnen dood. Ok, het had er wel deels mee te maken dat we onze dwergkonijnen niet volledig konden afscheiden van de wilde die onze tuin kwamen bezoeken. Ook bleven ze best schichtig en was het niet zo evident om ze in de zomer van hun grotere buitenren (die dagelijks verzet werd op het gras) te pakken om naar hun nacht/winterverblijf te brengen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:31

Als je zorgt voor een goed hok, zonder kieren en de hoeken netjes afgekit, dan kan je bloedluis heel gemakkelijk de baas.

Nieuwe kippen eerst wassen voor je ze bij de rest zet en hok preventief spuiten met veerust. En hok in het voorjaar goed ontsmetten.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 11:26

Nou ik schop zelf even nieuw leven in dit topic...

We hebben nu de 2 konijnen ruim een jaar en ze doen het goed (hangoren) en we gaan verhuizen. Onze zijtuin waar we nog helemaal geen idee voor hadden wordt nu hun nieuwe "ren". zo'n 7,5 bij 20 meter... We gaan ervoor zorgen dat ze zich er niet uit kunnen graven. EN er komen op termijn (september) kippen BIJ haha... (want ik heb begrepen dat kip en konijn prima samen gaat)


Wat ik van dit topic onthouden heb mbt kippen
* kippenhok ontsmetten en preventief veerust spuiten voor ze komen
* oneven aantal, minimaal 3. maar gezien de groote van onze ren worden het er wrs 5.
* We willen vriendelijke kippen die eieren leggen... ik las iets over Barnevelders. Zijn er nog andere rassen die in aanmerking komen (NB GEEN kriel want de ren wordt niet overdekt. Dus ivm roofvogels grote kippen...)

Nog meer tips en tricks? en waar haal je het beste die kippen vandaan? Zodat ze gezond en mens-vriendelijk zijn

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:30

je kunt ook diatomeeën aarde gebruiken in het kippenhok. Mengen door bijvoorbeeld vlas op de bodem en ook als papje te gebruiken voor kieren.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:36

Ik vind kippen en konijnen niet zo'n hele toffe combinatie... Kippen willen weleens in oogjes van de konijnen gaan pikken.

Daarnaast het wel kunnen graven lijkt leuk voor konijnen maar dat kan ook onveilige situaties opleveren... Konijnen die in halve ingestorte tunnels vast zitten.

Je hebt groot stuk dus ik zo een konijnenproof villa maken naast een goede ren en kippenhok.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Kippen of Konijnen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:38

Bij vriendelijk en groot denk ik aan Jersey Giant. Zachtaardig naar zowel mensen als andere kippen, leggen goed, en (hier in elk geval) gezonde kippen.