Buitenkat temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 00:01

Hoi! Er komt nu al een tijdje een onbekende kat elke dag langs, deze kat komt dat even langs voor wat aandacht en gaat dan weer weg. Soms krijgt die ook paar snoepjes (wat die niet altijd op eet) De kat droeg een tijdje geleden een vlooienband, dus hij moet wel van iemand zijn.

Nu kwam hij net weer en wou hij bijna niet weg uit onze gang :(:) Ik vroeg mij dus ook af met welke temperaturen het gevaarlijk is voor een kat buiten? Of maak ik mij zorgen om niks?

Alvast bedankt!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:05

Ik gok zo dat hij wel een huisje heeft en zo niet, een warm plekje bij een schoorsteen ofzo, ze kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, maar als ik in jouw schoenen zou staan ben ik ook geneigd er van uit te gaan dat de kat (welke kat dan ook) onmogelijk voor zichzelf kan zorgen :+ ik zou een dichte kartonnen doos + gat met een fleecedekentje buiten zetten :o

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:07

Tja, als ik ergens snoepjes zou krijgen zou ik ook vaker langskomen. Niet meer doen dus eigenlijk :)
Mijn kat gaat ook naar buiten,met dit weer wel veel minder en echt max 15 minuten per keer.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:16

Ik heb op het moment de kat van de buren hier binnen zitten. Ze zijn niet thuis en hij wilde heel graag binnen. Dus ik heb hen maar een appje gestuurd en hem geroepen. Normaal zou ik dat niet doen maar toen ik nog in het asiel werkte kregen we een kat binnen met bevroren oortjes. Afschuwelijk. Zijn er ook af gegaan. Liever een gek kattenvrouwtje sticker op mijn voorhoofd dan dat risico lopen.

Mijn eigen katten zijn licht in shock om de brutaliteit van hem (hij ligt knorrend op de bank) maar daar komen ze vast wel overheen. Over een uurtje kan hij weer naar huis.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:19

Vrij bizar dat mensen met dit weer hun dier nog buiten laten dwalen.
Als je niet weet van wie die is, toch maar naar buiten laten denk ik..

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:25

Ik zit hier met zwervers in de tuin. En ik ben dus enorm bang dat ze bevriezen eigenlijk.. Naar binnen durven ze ook niet helaas. Heb 2 plastic bakken in elkaar gedaan met kranten snippers voor een soort van isolatie en in de kleinste snippers en hooi, uit de wind gezet en droog. Ik hoop gewoon dat ze er gebruik van gaan maken en dat ze het niet kouder gaan krijgen.

We zetten ook elke dag verse brokjes neer en pakken zo vaak mogelijk nieuw water, zeker nu het zo vriest..

We weten 100% zeker dat het zwervers zijn ook. Ze zien er erg slecht uit en zijn bang voor mensen...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:28

Katten kunnen zich prima redden hoor. Genoeg plekjes om te schuilen en beschutting te zoeken.
Mijn katten zijn regelmatig de hele nacht buiten. Ook met dit weer. Ze weten dondersgoed dat ze naar binnen moeten zodra ik de konijnen eten ga geven. Doen ze dit niet dan kunnen ze er de hele nacht niet in. Dat is al hun hele leven zo en in die 15 jaar is er nog nooit één ziek geweest of heeft iets anders over gehouden aan de kou...

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:40

Mijn kat is 's nachts altijd buiten.
Rond 22.00 uur gaat hij bij de deur zitten.
Nu kan hij wel schuilen in de schuilstal of bij omliggende boeren in de schuur....ik maak me geen zorgen.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:50

Bij nachttemperaturen onder -6 verleen ik gratie en mag het poezemormel binnen blijven. Normaal bonjour ik haar naar buiten als ik ga slapen. Ergens gelezen dat kouder dan -6 gevaarlijk is voor katten en voor mezelf dat gewoon aangehouden als grens.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:56

Hier mogen de katten meestal zelf beslissen of ze binnen of buiten zijn maar met deze temperaturen zijn ze vaak in de avond binnen en in Mn laatste ronde met de hond sluit ik ze dan op in de woonkamer en als ik dan weer thuis ben laat ik ze weer “vrij”. Heb liever niet dat ze buiten lopen hahaha

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:57

Wij hebben 5 buitenkatten rond lopen, waarvan er 2 soms even mogen opwarmen binnen bij de houtkachel en dat vinden ze dan ook heerlijk, maar zodra je ze weer buiten zet lopen ze de schuur in en kruipen ze in het hooi dus dan vinden ze ook helemaal prima.
ik denk dat elke kat ergens wel een eigen plekje heeft, ook zwervers midden in een wijk. In een schuurtje van iemand of op een boerderij, desnoods in zo'n hokje van een speeltuin :+

maargoed, zoals hier boven gezegd ik zou ook buiten een mandje weg zetten met wat brokjes erbij ondanks dat ik weet dat hij zich prima red

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:12

Judass schreef:
Vrij bizar dat mensen met dit weer hun dier nog buiten laten dwalen.
Als je niet weet van wie die is, toch maar naar buiten laten denk ik..


Buiten laten dwalen??? >;)

Je doet nu net alsof alle katten buiten maar aan hun lot overgelaten worden. Natuurlijk zullen er uitzonderings-gevallen zijn.

Maar bijvoorbeeld de mijne hebben een kattenluik. De ene is ontiegelijk lui en ligt de hele dag binnen. De ander is regelmatig buiten, ook met deze kou. Ze heeft een flinke dikke vacht en blijkbaar dus geen probleem met de kou.

Anoniem

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:22

Mijne hebben ook een kattenluik maar mijne liggen, jong en oud, bijna hele dag en nacht binnen met dit weer

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:24

Als je een buitenkat binnen houdt in een verwarmde ruimte, zal deze het na een tijdje weer te warm krijgen, vermoedelijk.
Als je buiten een tochtvrij plekje kunt maken of een schuurtje kunt open laten, is vast welkom voor deze kat.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:53

Mijn kat loopt ook gewoon buiten nu... 9/10x is hij na 15 min weer terug maar soms komt hij pas in de ochtend thuis

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 03:27

Hier hebben wij ook 2 stal katten die normaal buiten leven.. maar de laatste 2 nachten met temp -15 mogen ze ook bij ons binnenhuis voor extra warmte want zelfs in de schuur is het diepvries koud! Helaas 1 vd katten is erg schuw, dus voor hem een plek is vrijgemaakt met dekens.

Zelfs wanneer ons paarden een slok water neemt dan bevriest gelijk hun taste en snor haren..

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 05:54

Ik heb hier ook een semi zwerfkat die gewoon buiten is 's nachts. Nu kon ik niet slapen en hij zat al bij de deur dus nu ligt hij hier binnen op zijn bankje. Maar hij weet niet beter al 5 jaar. Ze zijn niet gek dus zoeken echt wel een plekje op waar ze uit de wind kunnen liggen.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 06:58

Ik woon in Canada, en onze stalkatten komen nooit binnen, ze hebben wel de stal en hooizolder. Dus ook met -40 graden buiten, komen ze niet in huis. Kittens hebben we om die reden niet in de herfst of winter, voor de kleintjes is het dan vaak te koud.

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:13

Ik dacht dat je je afvroeg hoe je de temperatuur van een wilde kat op moest meten.. :')

Hier loopt de kat ook altijd buiten maar krijgt wat extra voer en ligt in de schuur in een warm mandje. <3

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:21

Hier kom ik wel eens zwerf/boerderijkatten tegen die een plekje in onze stal in het hooi zoeken. Als ik er dan aankom vliegt hij de stal weer uit. Terwijl ik ze nooit weg jaag. Te schuw.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:39

Onze boerderij katten zitten gewoon altijd buiten, nu dus ook, zolang er genoeg warme plekjes zijn waar ze kunnen schuilen (die van mij slaapt het liefste in het hooi bij de paarden) redden ze zich hier wel :)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:47

Onze rode kater wieberen wij ook alle nachten naar buiten.

Hij tippelt anders de hele nacht over ons heen en mauwt om eten! Geen zin in en met gesloten deur kan ik niet slapen.

Gisteravond kreeg ik ook een beetje medelijden met hem, zo naar buiten in die kou en dan die wind erbij!
Redhead Tycho besloten een nachtje in huis te houden. Meneer lag prinsheerlijk bij ons op bed te pitten!
Tot 2 uur, toen besloot meneer dat hij honger had en voer wilde! Conclusie............. om 2.15 stond meneer alsnog buiten! Laat me niet wakker maken midden in de nacht.

Hij kan de bijkeuken wel in middels het kattenluik, dus helemaal buiten hoeft ook niet

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:24

Wij hebben 1 doorgewinterde buitenkat en 1 huiskat. De buitenkat mag binnen blijven maar zijn voorkeur heeft tot nu toe nog steeds naar buiten. Hij kan wel in de schuren, daar ligt hij geregeld tussen de kippen of in het hooi.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:47

BiBiQ schreef:
Judass schreef:
Vrij bizar dat mensen met dit weer hun dier nog buiten laten dwalen.
Als je niet weet van wie die is, toch maar naar buiten laten denk ik..


Buiten laten dwalen??? >;)

Je doet nu net alsof alle katten buiten maar aan hun lot overgelaten worden. Natuurlijk zullen er uitzonderings-gevallen zijn.

Maar bijvoorbeeld de mijne hebben een kattenluik. De ene is ontiegelijk lui en ligt de hele dag binnen. De ander is regelmatig buiten, ook met deze kou. Ze heeft een flinke dikke vacht en blijkbaar dus geen probleem met de kou.


Tenzij je een GPS tracker of een GoPro aan je kat bevestigd, heb je toch geen idee wat die uitspookt? Dat noem ik buiten laten dwalen hoor.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Buitenkat temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:56

Je deed het overkomen als zwerven. Mede gezien je zei dat je onbekende katten binnen moet laten.

Onze poezels wandelen gewoon buiten en kennen de weg. Ik zou het dus niet kunnen waarderen als iemand hun maar gewoon binnen zou laten. Ze kunnen bij ons gewoon zelf naar binnen en kiezen er zelf voor om buiten te spelen :)