Hond geen antistoffen hepatitis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Hond geen antistoffen hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 18:59

Mijn 3 jarige bearded collie heb ik onlangs laten titeren.
Hij blijkt geen antistoffen tegen hepatitis te hebben.

Omdat hij ook SLO ( een auto immuunziekte waarbij de nagels ontsteken en uitvallen, hij mag nu bijna van de medicatie af, maar moet levenslang omega 3 blijven nemen) zegt mijn DA dat het beter is van niet te enten. Ook omdat hij dan de ganse cocktail moet krijgen.
Bovendien vermoeden ze omdat er geen antistoffen waren, dat hij een non responder is en dus niet zal reageren op een volgende enting.

Ik zit er veel over op te zoeken maar geraak er niet echt wijs uit.

Komt hepatitis nog voor? Is het een serieus risico wat ik neem door niet te enten ( maar misschien helpt een enting sowieso niet)?

Nog iemand ervaring mee?

dioni

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hond geen antistoffen hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:08

Wanneer heeft hij de cocktail gehad? Die is normaal met 1 jaar gegeven en is dan 3 jaar geldig. Dus pas in het 4e jaar weer enten of titeren.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Hond geen antistoffen hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 19:17

Ja die heeft hij inderdaad op één jaar gehad, verleden jaar heb ik mijn 2 honden laten titeren, maar totaal geen antistoffen tegen hepatitis.

De DA zei me dat meer honden dit hebben, omdat we titeren zien we dat nu, maar anders hadden we het nooit geweten en dan blijf je maar enten zonder dat het aanslaat.

Zou ik volgend jaar opnieuw titeren? Zou het kunnen dat hij dan toch nog antistoffen aanmaakt?

dioni

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hond geen antistoffen hepatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:15

Met titeren meet je de afweerstoffen in het bloed. Maar er is ook cellulaire immuniteit, die kan je niet meten. Het kan zijn dat jou hond dus weinig afweerstoffen in het bloed maakt, maar meer cellulaire immuniteit heeft en dus prima beschermd is.

Waarom titer bepaling doen als je enting nog geldig was? Ik zou bij deze hond gewoon iedere 3 jaar enten, want aan de titerbepailng heb je voor hem blijkbaar niets. Mits zijn gezondheid het toelaat uiteraard.