Happen naar fietsers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:21

Hallo,

Mijn vader heeft een bouvier pup van zo 5 maand.. sinds een aantal weken begint ze te happen naar voorbij komende fietsers en wil er achterna..

Hij houd de riem kort en geeft kortere rukken om haar af te straffen maar het gaat nog niet zo goed. Iemand ervaring? Tips?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:26

Ipv afstraffen positief gaan werken? Het niet happen leuker maken dan het wel happen? Denk dat het dan makkelijker blijft hangen en ook bij latere problemen sneller af te leren is.

Dus lekkere koekjes mee, speeltje mee en iemand op de fiets mee. Goed kijken wanneer de hond begint met happen en reageren op de fietser en vergroot die afstand met 1 meter extra ruimte. Als baasje heel leuk zijn voor de pup en flink belonen. Fietser steeds wat dichterbij laten komen tot je de hond zo'n beetje over kan nemen.

Dit proces duurt natuurlijk langer dan hier geschreven, maar daardoor heeft de hond steun bij de baas ipv bang te zijn voor de fiets en voor de baas.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:29

Bedankt voor je tips! Hier kunnen we wat mee!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:31

Komt ie uit een werklijn of een knuffellijn? Als het een werklijn is moet je zorgen dat ie onder het lopen lekker zijn koppie kan gebruiken. Ga oefeningetjes vragen zodra er fietsers aankomen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:32

Hoppit schreef:
Komt ie uit een werklijn of een knuffellijn? Als het een werklijn is moet je zorgen dat ie onder het lopen lekker zijn koppie kan gebruiken. Ga oefeningetjes vragen zodra er fietsers aankomen.


Het is 1 zonder papier.. komt van een boerderij waar vader en moeder apart op het erf leefden, hek er tussen zegmaar.. wel heel vriendelijke honden

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:34

Misschien een idee om eens naar een plek te gaan waar heel veel fietsers zijn. Als de school uit is bijvoorbeeld. Misschien is er ergens een bankje naast het fietspad waar je rustig eens een uurtje kan trainen en laten wennen en verschillende manieren uitproberen. De ene hond reageert goed op beloningen, de ander trekt zich er niks van aan, dus ik zou gewoon vanalles proberen.
Wat bij mijn hond het beste werkt is laten zitten, en 'blijf' zeggen, nog voordat ze aanstalten maakt om ergens naar toe te rennen. Ik ga er dan voor staan, laat haar telkens opnieuw zitten, totdat ze het opgeeft en uit zichzelf gaat liggen en ontspant. Dan pas wordt ze uitgebreid beloont.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:35

Werden de ouders gebruikt om de koeien mee binnen te halen? Heet niet voor niets een Vlaamse Koehond he, je hebt in se een soort hele grote border collie in huis gehaald

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:39

Hoppit schreef:
Werden de ouders gebruikt om de koeien mee binnen te halen? Heet niet voor niets een Vlaamse Koehond he, je hebt in se een soort hele grote border collie in huis gehaald



Nee de honden werden niet voor werk gebruikt, puur voor gezelligheid in en rond het erf.. en natuurlijk als afschrik maar wij konden er gewoon bij en ze waren erg enthousiast

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:04

Zojuist me wat tips geoefend.. ik op de fiets en la lopend met de hond.. steeds laten zitten en belonen met koekje.. op een gegeven moment ben ik op gestapt en dit uit kunnen breiden tot steeds langs fietsen.. heeeele voorruit gang al!!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Happen naar fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:18

Ga ook lekker naar cursus met het dier, is heel leerzaam en daar kun je ook begeleiding krijgen voor dit soort zaken.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 14:33

GDG schreef:
Ga ook lekker naar cursus met het dier, is heel leerzaam en daar kun je ook begeleiding krijgen voor dit soort zaken.


Ja persoonlijk is dat ook iets wat mij aantrekt maar de hond is van mijn vader, en die heeft al jaren honden, nog nooit cursus gedaan met 1 van zijn honden en altijd goed gegaan tot deze hond dan haha