Pinnen verwijderen uit poot kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 18:48

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het volgende.
Mijn grote zwarte kater heeft vroeger, voor hij bij mij woonde, zijn 4 metatarsalia gebroken.
Oftewel alle 4 zijn middenvoetsbeentjes van zijn achterpootje.
Toch merkte ik de laatste tijd dat hij toch last heeft van zijn pootje.
In eerste instantie werd hij enorm onrustig, sliep weinig, mauwde heel veel, dus eerst uitgezocht of het geen schildklier of suiker is, dat was het niet gelukkig :)

Toen kwamen we toch weer bij die poot uit, want hij slaat ermee op de grond, wordt boos als ik er aan zit (verder nooit boos, vindt werkelijk alles goed) en met pijnstillers die hij nu krijgt verbeteren de bovenstaande dingen.

In overleg met de DA dus besloten om aanstaande dinsdag onder narcose goede rontgenfoto's te maken en daarna operatief kijken of ze te verwijderen zijn. :(:)
Mocht dit niet lukken dan worden we alsnog doorgestuurd naar een orthopeed.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n operatie bij katten/honden? Zo ja, is het gelukt en ging het goed? Ik ben heel benieuwd! :D

Dit is Joep, waar het om gaat. Hij lijkt heel boos te kijken, maar hij is gewoon in 'chil-modus'.
Afbeelding

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:11

Geen ervaring met dieren maar wel met mezelf, is dat ook wat :+?
Ik heb een heftige beenbreuk gehad door een ongeluk en hierna hebben ze een pin in mijn scheenbeen geplaatst. Ik had er erg veel last van, dus ik kan me goed voorstellen dat het voor je kat net zo is! Ik heb hem na ruim een jaar operatief laten verwijderen. Ik kan niet zeggen dat ik nu geen pijn of last meer heb, maar het 'zeurende' is wel een stuk minder sinds dat metaal eruit is :'). Misschien is dat voor jouw kat ook zo, het kan best zijn dat hij daarna nog steeds pijn zal hebben, maar wellicht wordt het wel een stuk minder dan het nu is.

In ieder geval veel succes!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:44

Hier ook iemand waarvan het lijf het niet pikte dat er rvs in zat. Iets met een enkel in stukjes.
Een half jaar een warme voet en mokkend lijf.
Pen en schroeven eruit rust.
Zou zo maar kunnen dat ook jouw kat zijn lijf dit niet accepteert en het eruit "werkt"
Wil wel eens foto's zien een tijdje na het verwijderen van het ijzerwerk.
Vraag, is het het achterste pootje wat rechts ligt??
Succes

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:12

Wel ervaring mee, maar dan net nadat de breuk goed geheeld is, niet na jaren. Hier gingen de pennen er 9 weken na de operatie uit en zaten toen al behoorlijk vast, het was dus wel even wat werk om ze eruit te krijgen. Ik ben benieuwd hoe dat bij je kat gaat.

Anoniem

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:48

Ik verwacht dat er kleine k draden in het pootje zitten. Dat is vaak een keer trekken met een tangetje en ze zijn eruit. (Mits je ze te pakken krijgt met het tangetje)
Dat zijn beduidend andere “pennen” dan die bij mensen in het scheenbeen of bovenbeen worden geplaatst. Het spannendste is denk ik de narcose. Niet alle klinieken zijn daar even bedreven in.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:00

Als het goed genezen is kunnen de pinnen er vaak prima uit, zeker als ze last geven. Dat deden ze op mijn vorige werk in ieder geval wel. Was uit mijn hoofd maar een enkeling die met een pin bleef lopen (hond die zijn poot iedere keer weer brak). In het meest dramatische geval kan je nog kiezen voor amputatie en de pinnen echt veel overlast gaan veroorzaken (als in pijn, ontstekingen enz.)

Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 10:58

@StormMilagro haha tuurlijk dat mag ook! Ik kan me ook zeker wel voorstellen dat het wel pijn kan doen, als het daar zit en geen functie meer heeft. Hij laat het helaas niet zo erg merken, maar gelukkig zijn we er nu toch achter wat het is. Ik hoop inderdaad dat het hierna beter gaat en dat het uberhaupt lukt, dankjewel!

@Morganlefay Bedankt voor je reactie! Ik denk ook niet dat het heel gek is dat het lichaam het er inmiddels 'uit' wil hebben.
Het is het rechterachterpootje, dus het pootje dat over het linker pootje heen ligt.

@Nini_roosje Ik hoop inderdaad dat het er makkelijk uit gaat, zodat hij niet nogmaals onder narcose hoeft bij een orthopeed maar het gewoon bij mijn eigen dierenarts kan gebeuren.
Hij is wel al 11,5 jaar maar ik heb in de narcose gelukkig alle vertrouwen. Op mijn praktijk krijgt hij veilige narcose en ligt volledig aan de bewaking.

@Leffroi Fijn om te horen dat het vaker gebeurd om de pinnen er later uit te halen.
Ik hoop dat het gewoon eruit te halen is, desnoods door een orthopeed en dat hij dan geen last meer heeft van zijn pootje. Het is gelukkig nog niet ontstoken, tenminste vanaf de buitenkant is niks te zien. Van binnen weet je dat natuurlijk nooit.

@GDG Bedankt voor je reactie! Na 9 weken klinkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:50

Miirtheex_x schreef:
@GDG Bedankt voor je reactie! Na 9 weken klinkt


Haha, nou maak je me wel nieuwsgierig naar wat je wilde zeggen :D .

Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 22:52

@ GDG Oh haha, daar ging wat fout. :o Hij heeft het ook in een andere volgorde gezet, wat gek.
Maar volgens mij wou ik zeggen dat na 9 weken ze eruit halen best logisch klinkt, als het allemaal genezen is. Als het toen al moeilijk ging, hou ik wel een beetje mijn hart vast.
Ik ga maar hard duimen dat het lukt dinsdag :D

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Pinnen verwijderen uit poot kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:14

Niet precies dat, wel dat mijn hond een paar jaar geleden heeft mijn hond zijn ellebooggewricht gebroken. Hiervoor hebben ze 2 pinnen geplaatst die binnen een maand zijn afgebroken. Ze moesten deze dus weghalen en nieuwe plaatsen. Operatie verder eigenlijk geen bijzonderheden, duurde lang en onze hond moest een lange tijd in de bench. Maar dat was vooral omdat zijn elleboog nog niet geheeld was.

Leuke kat is hij trouwens!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:36

Miirtheex_x schreef:
@ GDG Oh haha, daar ging wat fout. :o Hij heeft het ook in een andere volgorde gezet, wat gek.
Maar volgens mij wou ik zeggen dat na 9 weken ze eruit halen best logisch klinkt, als het allemaal genezen is. Als het toen al moeilijk ging, hou ik wel een beetje mijn hart vast.
Ik ga maar hard duimen dat het lukt dinsdag :D

De reden dat ze eruit gehaald zijn is omdat hij al zo'n beetje vanaf het begin last had van de uiteinden van de pennen, als het kon waren ze er eerder uitgehaald maar de breuk moest inderdaad eerst helemaal genezen. Had hij er geen last van gehad dan waren ze blijven zitten en hadden wij misschien ook wel na jaren een situatie gehad als bij jullie kat. Maar ondanks dat ze nu vastgegroeid zijn gaat het vast goedkomen!