Huisgeiten!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:53

Jaa ik meld mij!
Mijn opa en oma hebben altijd al dwerggeiten gehad. Eerste een hele lieve gekke knuffelgeit genaamd mekkie, die is helaas een paar jaar terug overleden. Toen kwam er een nieuwe mekkie (exact de zelfde kleuren, ook heeel lief) en nog twee zwarte genaamd berny en goaty :') Helaas konden ze niet samen en stonden de zwarte op een landje en mekkie op een apart landje beide met boomstammen/huisje alles.

Vervolgens kwam er een bok bij en heeft Mekkie 2 kleintjes gekregen: roosje en madelief. Helaas zijn deze verstoten (waarschijnlijk door de aanwezigheid van te veel vreemde mensen bij de bevalling) en hebben het niet gehaald ondanks de iedere zoveel uur de wekker stond om de fles te geven, en ze een warme plaats in huis hadden -O-

Het jaar daarop is er weer een bok bij geweest en heeft mekkie weer 2 kleintjes gekregen: een bok (ondertussen gecastreerd) en een meisje. Genaamd Joopie en Ukkie. Ontzettend lieve beesten die ook wel eens mee wandelen gingen haha. Dit zijn ze, links ukkie en rechts joopie
Afbeelding
(Oeps typfout: @opa&oma*) _O-

Mijn pony staat nu op een soort beesten boetje waar geiten rondlopen die ook aan mijn liefde voor geiten moeten geloven :D
Hier de foto van ze een beetje wazig
Afbeelding
De stippels zijn een stelletje die te leen waren maar ondertussen hier ook wonen. En er tussen in staat mama geit: die linker half op beeld geit is haar dochter en ze had er nog 1 maar die heeft helaas tijdens de dracht moeten bevallen van een afgestorven geitje en is toen ingeslapen. De twee leuke vooraan zijn Joshi (meisje)en Luba (gecastreerde bok). We hebben daar toen ze geboren waren vele uren achteraan gerend om ze te pakken en te aaien en nu besteden zij veel tijd aan achter ons aan rennen voor aandacht :')

Ontzettend leuke beesten allemaal, stuk voor stuk!

S <3


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:56

Popke schreef:
Afstandelijker vind ik nog niet zo erg. Maar als dat formaat geit meent dat ie altijd moet beuken dan loop ik hard weg :+
Ik had met die twee dwergen al echt flink blauwe plekken
Die waren duidelijk geen mensen gewend.


Pfff... Ja, ik moet er idd niet aan denken om een klap te krijgen van zo'n stel hoorns. Als je ziet wat ze onderling bij wijze van 'spelen' doen, wil ik daar niet voor terecht komen. XD
Maar naar mensen stoten hebben mijn jongens nog nooit gedaan, op één keer na. Toen luisterde m'n neefje niet toen ik zei dat hij niet van achteren bij de geit langs mocht rennen, toen was het wel even vliegles maar goed, dan mag het wat mij betreft ook. :+ Moet zeggen dat ze hier ook een rotschop zouden krijgen als ze het wel onterecht proberen, boksende geiten zijn mij te gevaarlijk.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:03

Renske_W schreef:
Dorine92 schreef:
Kan dat ook als je particulier bent gewoon?
En hoeveel en hoelang geeft een geit melk na het krijgen van een jonkie? En blijft er wel melk over als het jonkie ook drinkt?
Ik wil graag zoveel mogelijk mijn eigen producten regelen omdat bijna alles in de winkel bewerkt, gemanipuleerd of vergiftigd kan zijn even heel overdreven gezegd. Eigen melk zou ik heel leuk vinden maar alleen als het haalbaar is

Geiten zijn duurmelkers.
Waar koeien eigenlijk ieder jaar moeten kalveren is dat bij geiten niet het geval.
Die kan je als je ze goed voert zo een paar jaar aan de gang houden.
Maar ik denk dat als je de lammeren erbij laat lopen er niet veel overblijft.

Oh dat is superhandig om te weten! Want elk jaar een jong leek me wel heftig. Maar dat is dus helemaal niet nodig! Jeetje ik word helemaal enthousiast van jullie. Heb al veel dieren maar als dit echt zo kan met die melk ook.. dan is dat wel heel fijn. Ook veel beter voor mijn huid dan die bewerkte koeienmelk denk ik zomaar.
Nog een vraagje.. heeft iedereen in dit topic ook daadwerkelijk zo'n UBN of zijn er ook mensen die hier niks vanaf wisten/weten en gewoon een geit hebben gekocht?
Het is dat ik een schapenboer sprak anders had ik dat ook niet geweten namelijk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:08

Er zijn wel mensen die dieren hebben zonder UBN, maar het is niet verstandig en het is ook lastig om dan geiten te kopen. Iemand met UBN moet namelijk aangeven waar de dieren die hij afvoert heen gaan, als hij ze verkoopt naar iemand zonder, dan verdwijnen die dieren in het niets.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:13

Koe kan je ook zeker 2 jaar melken, maar voor een klein huishouden is dat snel teveel melk. Beperking doormelken zit in kan je dat elke dag 1x/dag (24-28 uur doen, bij geit in elk geval die voorraad in de uier heeft, koe geeft meer melk op vraag. Geitenlammetjes liggen vaker verstopt terwijl mama graast, koekalfjes zitten vrijwel aan mama vastgeplakt) en of de spenen niet beschadigen. Machinaal melken schijnt riskanter te zijn op dat punt, maar ook met de hand is een goede techniek belangrijk, zowel voor je geit/koe als je eigen handen (kort gezegd : niet aan de spenen trekken).
Ook zijn de kosten en eisen (meer administratie) verbonden aan de UBN hoger voor koe en varken dan schaap of geit. Van de dieren waarvoor UBN nodig is, zijn die laatste ook daarom het aantrekkelijkst.

Zonder UBN kom je soms wel tegen, bv advertentie in de supermarkt, maar dat zijn eigenlijk altijd jonge (dwerg) bokjes vaak incl. ballen (en dus stank + hormonen). Als je rechtstreeks naar de slager afvoert, dan kan er eventueel via het UBN nummer van de slager gewerkt worden, maar dat geeft nul bescherming mocht er weer een besmettelijke veeziekte uitbreken. Dan zal er nl veel nauwkeuriger gekeken worden naar waar er dieren staan en van wie ze zijn.

UBN is simpel genoeg verder, zeker als je dieren op 1 perceel staan op verkoop/slacht/overlijden na. Pas als je over de openbare weg moet met ze (ook al is dat maar 10 meter recht oversteken), zit je vast aan papierwerk en een maximaal aantal vervoersbewegingen. Voor de meeste hobbyisten niet van toepassing. Voor wie verder met geiten aan de wandel gaat, kijk de wet na, want volgens mij mag dat eigenlijk niet. Hoewel ik je groot gelijk geef dat je met een soort van buitenshuis huisdier lekker op avontuur gaat. Wees in elk geval kritisch waar je langs komt ivm geen insleep ellende van anderen. Dus niet op visitie bij anderen met geitjes/bedrijven, liever een andere route kiezen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 02:41

En weet iemand ook welk geitenras het meest geschikt is voor duurmelken? Ik zou dan een ras willen die niet per se veel melk geeft (mag wel), maar vooral lang melk kan blijven geven op 1 dracht

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 03:16

Ik vind geiten en schapen echt de bom, als ik ooit nog eens een stukje land bij huis krijg wist ik het wel! Heeft er hier ook iemand angora of pygora geiten? Ik ben namelijk een spinner :D

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 03:48

Dorine92 schreef:
En weet iemand ook welk geitenras het meest geschikt is voor duurmelken? Ik zou dan een ras willen die niet per se veel melk geeft (mag wel), maar vooral lang melk kan blijven geven op 1 dracht

Veelal bepaald vraag en deels de voeding de melkproductie (is bij elk zoogdier zo), dus ras is minder relevant dan consequent melken en geschikt voer. Ook is het van wat lees zo dat doormelken meestal pas na de 2e dracht begint en niet al na de 1e. Tussen de 1e en 2e dracht zit dan de gebruikelijke termijn van 1 jaar.

Koop liefst wel 2 (want kuddedieren) geitjes (1 gecastreerde bok + 1 geit kan ook), zoek een al melkende geit, melk haar zelf (niet alle geiten kennen/accepteren handmelken) en proef de melk, want daar zit per individu (ook tussen verwante geiten!) nog wel eens verschil in en voeding is daarin wel een belangrijke maar niet de enige factor.
Ras/maat/gewicht hangt af van wat je kan vinden en waar je plek voor hebt. Dwerggeiten bv waren ooit melk en vleesgeit, maar selectie is er niet meer op. Aantal lammetjes en of ze er genoeg melk voor heeft is zonder productiecijfers nog je beste indicatie. Er zijn nog steeds zat rassen in allerlei maten die melkgeit stempel hebben, maar of de geit die jij kan/wil kopen ook voldoet is gokken en geluk hebben. De echt goede dieren komen zelden in de handel, lees je dus goed in en wees breid om een niet passend dier ook weer te verkopen (al dan niet aan de slager).

Trek bv uit de bieb of via een website een lijst met rassen en eigenschappen tevoorschijn en beslis wat voor jouw absoluut ja of nee eigenschappen zijn. Vervolgens ga je via mp/rasverenigingen/etc. rondkijken naar wat er eigenlijk aangeboden wordt en of die binnen jouw eisenpakket vallen. Je vastpinnen op 1 ras is lastig, zeker als die zeldzaam zijn in NL.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:10

De meesten melkveehouders in de geiten melken de Nederlandse witte geit of saanengeit.
Vanaf de 2e lactatie zie je een groei in de melkgift, maar 1e jaars geiten melken wij ook gerust 2 jaar voor ze weer bij de bok gaan.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:30

Yes! Wij hebben 2 toggenburgergeiten waar wij lekker mee de bossen in trekken met de honden. Lopen meestal gewoon los, luisteren beter dan de honden :')

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:34

Oh wat een dotjes!!! Ik ben gek op geitjes. Ze zijn heel erg slim. En ze kunnen erg goed springen. Ze springen zo over een hek en een sloot om bij de buurman de moestuin leeg te eten. :')
Maar je kan ze snel dingen leren.

Maar TS, je hebt ze wel een schuurtje toch? Toch niet echt in huis? Ze ruiken best wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DiscoDipp

Berichten: 2866
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 12:55

Toggenburgers zijn in nederland ook veel gebruikt al melkgeit. Bij mij in de buurt zit er toevallig 1.

Ik heb zelf mijn geiten ook niet gelabeld ofzoiets. Mede doordat die boer met geiten hier op 10 min afstand zit, als er iets uitbreekt kwa ziektes zal daar alles geruimd worden.


Ik heb ze idd bij mij paarden lopen, maar de hebben hun eigen inloopstal met nog een huisje erin! Ik ga dadelijk even de paarden buiten zetten dan zal ik weer fotos maken :D

DiscoDipp

Berichten: 2866
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 14:21

Ik wilde niet dubbelposten maar helaas :D

Even wat fotos gemaakt van mijn geitjes en hun stal :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

carley

Berichten: 226
Geregistreerd: 18-03-10

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:38

Super leuk! Wij hebben ook al jaren geitjes bij de pony's lopen. Eerder ging ik er wel is mee wandelen en sleepte ze mij inderdaad het hele bos door. Nu lopen ze wel is weg maar zodra er een hond aan komt gaan ze terug. al is mijn eigen hond wel bang voor ze. haha.

Heb me al vaak afgevraagd hoe oud ze worden, het zijn moeder en dochter en de dochter wordt dit jaar al 12. Zou het jammer vinden als ze er straks niet meer zijn, ze zijn wel erg grappig en komen inderdaad ook als je roept.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:58

Twaalf is al een behoorlijke leeftijd! Hangt ook een beetje af van het ras natuurlijk. Bij de landgeiten is voor sikjes en hamels een jaar of 15 vaak de max, bij intacte bokken meestal een stuk minder.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

DiscoDipp

Berichten: 2866
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Huisgeiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 23:28

De eigenaren van dat bruine geiten op de foto hebben vorig jaar op 20 jarige leeftijd hun geit dood gevonden.. echt mega oud geworden!

Maar dat was ook een dwergje, zijn toch wel taaie dieren!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:41

Kim_Asterix schreef:
Yes! Wij hebben 2 toggenburgergeiten waar wij lekker mee de bossen in trekken met de honden. Lopen meestal gewoon los, luisteren beter dan de honden :')

moest hier wel om lachen!!
:D

maar heb je nooit andersmans vervelende honden dan bij je geiten?

ik volg GoatsofAnarchy op Facebook

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 141 bezoekers