4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Barb12
Berichten: 245
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Zierikzee

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:50

Ik heb zelf een herder van 6 jaar oud geadopteerd deze afgelopen zomer. Hij was niet gecastreerd. Dit heb ik wel laten doen en hij heeft er geen enkel nadeel van ondervonden. Mijn reden voor castratie is dat hij hier los op het erf loopt en ik niet wil dat hij weg loopt voor een loopse teef. Ook is hij hierdoor veel minder dominant geworden naar mijn andere honden.
Ik denk niet dat het je probleem volledig oplost maar het kan zeker wel bijdragen in combinatie met een zekere houding van de baas.

Handgemaakte Paardenhaarsieraden van zilver of goud https://www.facebook.com/paardenhaarsieraden
http://www.paardensieraad.com/


briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:45

Niet alles gelezen.

Maar hij valt niet uit ondat hij dominant is. Dit is trouwens ook een gedraging enkel bij honden die elkaar kennen. Maar jouw hond is gewoon onzeker geworden. En niet raar ook. Een onzekere hond castreren werkt alleen naar averechts. Dit kan het zeker nog erger maken. Ik mag ook hopen dat je niet dacht dat hij na castratie wel weer met andere honden kan omgaan :+.
Dat ligt wel iets gecompliceerder


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door briitje op 20-01-18 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijkt jou het lekker om HELLO FRESH voor 15 euro uit te proberen zonder verplichtingen ? Klik op deze link voor de korting : https://www.hellofresh.nl/?utm_source=r ... d-whatsapp

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:52

Even nog jouw reacties terug gelezen. Ik denk dat het leerzaam is om Monique blaffer eens op te zoeken en filmpjes en info van haar te lezen. Veel gedrag interpreteer jij als haantjes gedrag of anders. Terwijl daar hele andere verklaringen voor zijn. Bv het rijden. Kan puur te maken hebben met overprikkeling/hormonen. Doet mijn hond zonder ballen ook wel is. Heb ik trouwens ook heeeeeeel veel spijt van

Lijkt jou het lekker om HELLO FRESH voor 15 euro uit te proberen zonder verplichtingen ? Klik op deze link voor de korting : https://www.hellofresh.nl/?utm_source=r ... d-whatsapp

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 06:08

DatBenIkNou schreef:
_Micha_ schreef:
Alsjeblieft ts doe het niet..
Wij hebben onze 4 jarige reu chemisch laten castreren voor 1 jaar. En ik heb er zo ontzettend veel spijt van. De castratie is na dat jaar wel weer voorbij maar ervaringen vergeet de hond niet en bepaald ontwikkeld gedrag kan ook blijven.

Onze reu had sinds de verhuizing erg veel last van loopse teefjes. Het was echt een hond die bij elke hond kon. Hij houd niet van honden die fysiek erg lomp zijn en zo spelen maar deze honden vermeed hij dan en wanneer noodzakelijk een correctie. Hij is toen een keer aangevallen door een Akita maar leek daar geen trauma aan over gehouden te hebben.

Nu na de chemische castratie gaat hij wanneer hij een hond ziet ontzettend blaffen, rugharen omhoog. Wanneer hij een Akita achtige hond op 100m afstand ziet gaat hij echt compleet uit zijn plaat. Vroeger blafte hij wel eens op 'dreigende' mannen als het donker was. Nu is zelfs een fietser die voorbij komt tijdens de wandeling iets wat hij bedreigend vind. Verder wanneer een hond nu fysiek speelt, hij negeert het niet meer, hij geeft geen waarschuwing meer, hij klapt er meteen op.

Ik had gewild dat iemand mij deze kant van het verhaal had verteld. Mijn hond was geen super onzekere hond maar nu is het een trillend rietje. Onthou, angst hoeft zich niet altijd te uiten op een bepaalde manier. Niet elke hond vlucht met zijn staart tussen de benen. Freeze, fight or fly. Mijn hond en die van jou blijkbaar ook kiezen voor fight.

Met alle respect, maar de hond was 1 jaar oud. Hoe weet je nu dat hij zich sowieso niet zo ontwikkeld had? Je kan dat met 1 jaar nog helemaal niet zeggen omdat hij nog helemaal niet volwassen en hormonaal gestabiliseerd is. Ik durf toch wel hier mijn eigen jarenlange werk
ervaring met allerlei types en rassen in de strijd te gooien. Absoluut pro castreren bij reuen. Zowel voor hond al z'n omgeving veel prettiger. Uitzonderingen zullen er altijd zijn uiteraard.

Zoals ik al zei mijn hond was 4 jaar toen we dit lieten doen. Volledig ontwikkeld dus.
Ik vind het mooi om te lezen dat hier een aantal mensen denken te kunnen beoordelen of mijn hond wel of niet opgevoed is.
Fijn dat jullie honden geen trauma oplopen van een aanval maar niet elke hond is hetzelfde. Bovendien vraag ik me dan ook af of de hond écht aangevallen is of dat het een keer een hap is geweest. Mijn hond lag op zijn rug en kon geen kant op.

Door dit soort reacties en doordat er weinig negatieve informatie over castreren te vinden is (behalve wanneer je daar gericht op zoekt) heb ik dat dus laten doen. Daarom wil ik tegen geluid laten horen. Hier ook een artikel wetenschappelijk onderbouwd dat castreren helemaal niet alleen maar positief is. http://www.moniquebladder.nl/castratie- ... al-gedrag/

Verder is het nogal makkelijk en onjuist om aan te nemen dat testosteron alleen betrekking heeft tot het voortplanten. Het zorgt ook voor het hanteren van stress. Ook treed er verlaging op van GABA een dempende neurotransmitter. Dit heeft invloed op de waaksheid waardoor angst vergroot wordt. Angsten kunnen ontstaan of daardoor erger worden.
Buiten dat zorgt de afname van testosteron ook voor de afname van serotonine. En als er een stofje is wat bijdraagt aan je happy en oké voelen is dat serotonine. Bij mensen die leiden aan depressies, angststoornissen etc is het serotonine level vaak ook te laag.
Te weinig serotonine zorgt voor het wegvallen van remmingen en toename in agressie.
Ook de aanmaak van cortisol wordt verminderd en dat is ook weer belangrijk voor het juist omgaan met stress.

Ik heb zoveel moeite met zulke reacties, kei hard een oordeel vellen onder het mom van vele jaren ervaring en dan zul je je hond wel gewoon niet opgevoed hebben. Terwijl er gewoon ontzettend veel bewijs is dat die geslachtshormonen zo ontzettend belangrijk zijn voor de hond (en ook mens maar die castreren we weer niet :)) )

Het is juist goed dat mensen gaan nadenken over het wel of niet castreren van hun hond ipv dit hup maar standaard te doen. Dat is geen mode ding, dat is niet zomaar de kudde achterna lopen en gelukkig is er ook steeds meer bewijs voor. Dingen kunnen achterhaald worden door feiten en onderzoeken. Of geloven jullie ook in de dominantie theorie?

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 06:44

Er is meer en meer bewijs dat het allemaal zo slecht is? Maar onze paarden castreren we toch ook massaal omdat dat fijner en veiliger in de omgang is? En bij bepaalde mensen zou dat ook zeker zo zijn.
Ik begrijp dat het niet fijn is om te lezen dat je opvoeding misschien minder geslaagd is dan jezelf voor ogen had. Maar wel of niet opgevoed en normaal ontwikkeld gedrag ligt toch echt aan de baas. Of jou hond moet tot die hele kleine groep behoren die een steekje los heeft.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 08:43

Exact Jennyj01. Als ik even ga zoeken op het internet, kan ik ook zo tientallen artikelen PRO castratie aanleveren hoor...Het is maar net wat je wil horen. Ik geloof toch echt meer in mijn werk in de praktijk.
Echt heel recent nog met een Vizla van 3 aan de hand gehad. De baas wilde er in eerste instantie ook niet aan en noemde de hond onzeker, maar uiteindelijk kwam het erop neer dat de hond gewoon niet meer los kon. Continue onrust veroorzaken. Hij zocht het echt op, ontzettend staren en borstelen waar je hem gewoon niet uitkreeg. Zodra hij maar een andere hond in het vizier kreeg, ging hij erop af, sprong over sloten en veroorzaakte vechtpartijen. Ook hield hij de baas 's nachts wakker door huilen als er ergens een loopse teef liep. Toen ik bij de zoveelste vechtpartij met een andere reu ertussen sprong en in mijn knie gebeten werd, was voor mij echt de maat vol en van de baas gelukkig ook. Chemisch gecastreerd en de eerste 3 weken waren vreselijk, wat een spanning bij die hond. Daarna nam het af en het is nu een ruim half jaar later weer een geweldig, makkelijke en soepele hond die overal gewoon los kan lopen zonder problemen. Ik bereik hem weer als hij iets ziet en hij heeft zoveel minder spanning. Dus ook voor hém is dit gewoon veel fijner. En dit is niet het enige voorbeeld, zo heb ik er meerdere. Het enige nadeel wat ik kan zeggen is dat je het gewicht van de hond echt in de gaten moet houden en zijn voer en beweging direct moet gaan aanpassen.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:20

Jennyj01 schreef:
Er is meer en meer bewijs dat het allemaal zo slecht is? Maar onze paarden castreren we toch ook massaal omdat dat fijner en veiliger in de omgang is? En bij bepaalde mensen zou dat ook zeker zo zijn.
Ik begrijp dat het niet fijn is om te lezen dat je opvoeding misschien minder geslaagd is dan jezelf voor ogen had. Maar wel of niet opgevoed en normaal ontwikkeld gedrag ligt toch echt aan de baas. Of jou hond moet tot die hele kleine groep behoren die een steekje los heeft.

Maar is dat ook daadwerkelijk beter voor het paard zelf? Ik kan over paarden qua gedrag geen degelijke uitspraak doen omdat ik noet meer in de paarden zit en gene ervaring met hengsten heb. Ik gok zo dat er ook een heel aantal hengsten zijn die het prima doen? Volgens mij heb je vaak ook geen keus omdat de meeste stallen geen hengsten willen.

Maar laat mij maar wetenschappelijke artikelen zien waarom castreren zo goed is.

Het maakt mij eigenlijk niet uit dat mensen oordelen dat mijn hond niet opgevoed zou zijn. Ik weet dat hij voor de castratie niet zo was. Hebben jullie daar dan ook een verklaring voor? Maar wil inzicht geven dat castratie geen holygrail is en natuurlijke processen in het lichaam verstoort.

DatBenIkNou ik zou nu ook de bal terug kunnen kaatsen en zeggen dat de baas de hond niet goed opgevoed heeft..

Dus jullie schuiven het verminderen van vele belangrijke stoffen,waarvan bekend is dat ze zorgen voor stabiliteit, door middel van castratie zomaar onder de bank onder het mom van het is maar net wat je wil zien? Dus depressies of angststoornissen bij mensen door te weinig serotonine heropname is ook maar flauwekul?

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:22

Ja het is beter voor het paard. Want anders heeft hij grote kans op een hysterische baas. En ik zit hier niet om jou te overtuigen hoor. Maar ik zou zeggen kijk om je heen en trek je eigen conclusie. Nogmaals als er gedonder is op een speelveld, wandelgroep e.d dan is dat 9 van de 10 keer een intacte reu. Hoef je geen wetenschapper voor te zijn.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:57

_Micha_ schreef:
Jennyj01 schreef:
Er is meer en meer bewijs dat het allemaal zo slecht is? Maar onze paarden castreren we toch ook massaal omdat dat fijner en veiliger in de omgang is? En bij bepaalde mensen zou dat ook zeker zo zijn.
Ik begrijp dat het niet fijn is om te lezen dat je opvoeding misschien minder geslaagd is dan jezelf voor ogen had. Maar wel of niet opgevoed en normaal ontwikkeld gedrag ligt toch echt aan de baas. Of jou hond moet tot die hele kleine groep behoren die een steekje los heeft.

Maar is dat ook daadwerkelijk beter voor het paard zelf? Ik kan over paarden qua gedrag geen degelijke uitspraak doen omdat ik noet meer in de paarden zit en gene ervaring met hengsten heb. Ik gok zo dat er ook een heel aantal hengsten zijn die het prima doen? Volgens mij heb je vaak ook geen keus omdat de meeste stallen geen hengsten willen.

Maar laat mij maar wetenschappelijke artikelen zien waarom castreren zo goed is.

Het maakt mij eigenlijk niet uit dat mensen oordelen dat mijn hond niet opgevoed zou zijn. Ik weet dat hij voor de castratie niet zo was. Hebben jullie daar dan ook een verklaring voor? Maar wil inzicht geven dat castratie geen holygrail is en natuurlijke processen in het lichaam verstoort.

DatBenIkNou ik zou nu ook de bal terug kunnen kaatsen en zeggen dat de baas de hond niet goed opgevoed heeft..

Dus jullie schuiven het verminderen van vele belangrijke stoffen,waarvan bekend is dat ze zorgen voor stabiliteit, door middel van castratie zomaar onder de bank onder het mom van het is maar net wat je wil zien? Dus depressies of angststoornissen bij mensen door te weinig serotonine heropname is ook maar flauwekul?


Ja hoor...als het een opvoedprobleem zou zijn geweest zou het na de castratie toch niet totaal veranderd zijn? Na de castratie is de hond gewoon veel beter gaan luisteren, gezelliger en verdraagzamer geworden. Buiten de castratie is er niks veranderd, dus dit heeft niks met opvoeding van doen, maar alles met hormonen.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:12

Jennyj01 schreef:
Ja het is beter voor het paard. Want anders heeft hij grote kans op een hysterische baas. En ik zit hier niet om jou te overtuigen hoor. Maar ik zou zeggen kijk om je heen en trek je eigen conclusie. Nogmaals als er gedonder is op een speelveld, wandelgroep e.d dan is dat 9 van de 10 keer een intacte reu. Hoef je geen wetenschapper voor te zijn.


Wat een onzin. Wij castreren hengsten omdat we geen mogelijkheden hebben om ze fatsoenlijk te huisvesten zonder dat ze elkaar afmaken. In Spanje castreren ze hun paarden helemaal niet. Zijn in Nederland wonende ruinen dan opeens gelukkiger?
Ik denk dat castreren bij paarden ook wel een keerzijde heeft maar dat daar wellicht nog niet veel aandacht aan wordt besteed.

Ik vind de reacties naar Micha toe erg veroordelend en getuigen van een kortzichtige denkwijze.

Trek het je niet aan Micha, sommige mensen zijn zo, dan hoeven ze niet verder na te denken over de keuzes die ze maken.

DBIN: als je honden goed kunt lezen en weet hoe je moet reageren kun je serieuze vechtpartijen meestal voorkomen. (Tenzij je hond "vanuit het niets" wordt aangevallen)

Beatje: jij staat ook bekend om je fijngevoeligheid hè?
Ik kom Esther de laatste tijd in meer honden topics tegen en vind dat zij erg zinvolle dingen zegt.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:28

Uiteraard klopt dat Nikass. Maar daarom is het nog wel steeds super onhandig en niet relaxed om zo te moeten wandelen, continue op je hoede zijn? De castratie heeft bij mijn 'voorbeeldhond' gewoon veel meer rust en ontspanning gegeven. Hij huilt ook niet meer in de nacht omdat hij loopse teefjes ruikt, veel meer ontspannen.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:48

Maar jouw hond is niet representatief voor elke hond :)*

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:51

Waarom zijn er dan ook zat voorbeelden van honden die voor hun castratie geen problemen hebben maar erna wel. En dan is het wel een gedragsprobleem? Sorry maar ik snap er niets meer van. Er komt geen onderbouwing waarom castratie goed is behalve ja dat is mijn ervaring. Erg jammer.

Dankje Nikas! Ik trek het me totaal niet aan, voor mij maakt het immers niet meer uit. Maar het is wel een beetje pretentieus om te beweren dat je zelf alle kennis in pacht hebt.

En echt heel fijn dat het bij die hond geholpen heeft. Ik heb ook nergens gezegd dat het géén voordelen heeft. Ik meld alleen ook eventuele nadelen en die gaan wel wat verder dan het veranderen van de vacht of sneller dik worden. Dat dat wordt afgeschilderd als onzin terwijl er wetenschappelijk en praktisch bewijs is vind ik een beetje tja.. lomp en niet nadenkend.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:57

Nikass schreef:
Maar jouw hond is niet representatief voor elke hond :)*

Het is een voorbeeld uit mijn uitlaatservice die ik al 7 jaar heb. Ik durf dus wel te zeggen dat ik een aardig representatief beeld heb als je er full-time mee bezig bent.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:33

Sorry maar dat zegt me niks. Ook de 40 jaar praktijk ervaring van Beatje zegt me niks. Ik heb vaak het argument gehoord "ik heb al dertig jaar honden" en dan dacht ik: nou dan is het jammer dat je er nog steeds zo weinig van begrijpt ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:55

Nikass schreef:
Sorry maar dat zegt me niks. Ook de 40 jaar praktijk ervaring van Beatje zegt me niks. Ik heb vaak het argument gehoord "ik heb al dertig jaar honden" en dan dacht ik: nou dan is het jammer dat je er nog steeds zo weinig van begrijpt ;)

Prima hoor.. Eerst zeg je dat 1 hond niet representatief is, dan zeg ik dat ik het niet over 1 hond heb maar meerdere in enkele jaren werkervaring en dan zegt het ook niks?? Sowieso gaat het hier niet om ' honden begrijpen' maar over ervaringen wbt gedragsverandering. En ervaring daarmee heb ik voldoende om er iets zinnigs over te kunnen vermelden.

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:25

Onze hond stond op een gegeven moment in huis te janken als een wolf als er loopse teefjes in de wijk liepen. Hij lekte ook de boel eronder in huis, echt vreselijk.
Hebben hem toen dus alsnog laten castreren, ik denk dat hij toen een jaar of vijf was.
Daarna was dit meteen over.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:03

opisop_shop schreef:
Onze hond stond op een gegeven moment in huis te janken als een wolf als er loopse teefjes in de wijk liepen. Hij lekte ook de boel eronder in huis, echt vreselijk.
Hebben hem toen dus alsnog laten castreren, ik denk dat hij toen een jaar of vijf was.
Daarna was dit meteen over.



Ranzig is dat hé? Bij mijn vriendin zaten de spetters in en op haar structuurverf-muren als haar reu zich uitschudde.. |(
Na castratie was dat inderdaad ook helemaal over, de hond was toen 7. Achteraf hadden zij alleen maar spijt dat het niet veel eerder gedaan hadden bij deze Engelse Stafford. Het wandelen en de hond zelf werd gewoon veel relaxter daarna.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:41

beatje schreef:
Nikass schreef:
Wat een ontzettend denigrerende opmerking. Er zijn hier meerdere mensen met vergelijkbare ervaring als Esther. Het is niet dat jij opeens de wijsheid in pacht hebt ofzo :O

Ik heb honden zien veranderen na castratie en dat was niet op een positieve manier. Dat waren stabiele, sociale, goed opgevoede volwassen honden, waar helemaal niets van overbleef.
En wat [***] zegt onderschrijf ik ook.

En los van mijn ervaring, lees je even in, dat het allang duidelijk is dat castratie niet werkt ten behoeve van gedragsproblemen.

Niks niet denigrerend aan,maar wel een heleboel praktijkervaring van 40 jaar achter de rug.Voor mij hoeft niemand te castreren.Maar overal tegen zijn is wel een beetje een mode.En ik naar mijn gevoel roepen veel mensen maar wat. In de praktijk zijn het echt nog wel eerder volle reuen die in de knok gaan als castraten. Het enige probleem wat je wel eens kan hebben is dat een volle reu een castraat als teef beschouwd en daar moet jij in grijpen.maar ik zie met alle stromingen en opvoedingsmethode's ook het hele honden gevoel bij mensen verdwijnen.

Ach ik noem het problemen, als je dat leest kun je het natuurlijk zo groot maken als je zelf wilt. Je kunt het ook voorvalletjes noemen, daar waar ik in moet grijpen om castraten te ontzetten van vreemde honden die de roedel in komen rennen omdat de baasjes niet het benul hebben om de hond bij zich te houden.

Mijn ervaring blijft dat de volle reuen stabieler zijn en bij mij minder 'problemen' geven. En zo heeft ieder zijn eigen jarenlange ervaring, het staat ieder gelukkig vrij zijn eigen ding te vinden en het is geen absolute wijsheid. Je opmerking kwam wel denigrerend over, mijn ervaring is mijn ervaring en daar kun jij niks aan veranderen. Zolang ik een overvolle uitlaatdienst heb met alleen maar tevreden klanten denk ik dat ik best iets goed doe.

Sprakeloos

Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 09:54

Ik lees nog steeds jullie reacties mee hoor!

Ben er alleen zelf nog niet overuit.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:25

Esther, ik loop met een roedel van 6 in losloopgebied. 3 teven, 3 reuen. Sinds de Vizsla ook gecastreerd is, is het ook geen probleem meer als ander honden mee willen in de roedel. Ik vind dat persoonlijk ook wel zo prettig. Het blijft een stuk gezelliger zonder dat haantjesgedrag.

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:03

TS, inmiddels al een tijdje geleden dat je dit topic opende, maar ik ben benieuwd wat je besloten hebt? Is de hond (chemisch) gecastreerd? Heb je het anders aangepakt?

Ik vraag het omdat ik ook overweeg ons hondje chemisch te castreren.

Booooo
Berichten: 6504
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 15:57

Goof schreef:
TS, inmiddels al een tijdje geleden dat je dit topic opende, maar ik ben benieuwd wat je besloten hebt? Is de hond (chemisch) gecastreerd? Heb je het anders aangepakt?

Ik vraag het omdat ik ook overweeg ons hondje chemisch te castreren.


Hey,

Wij hebben nog geen beslissing gemaakt. Moet zeggen dat het uitvallen naar andere honden nu wel weer mee valt. Alleen als de andere honden echt dominant zijn, dan de mijne ook.

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:57

Dat is iig fijn om te lezen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:14

Booooo schreef:
Afgelopen zomer is hij aangevallen door een loslopende golden retriever.
Vanaf dat moment is hij dominant naar honden van zijn grootte (en groter).
Wat is wijsheid denken jullie?


Zou ik zeker niet castreren. Je zegt dat je hond dominant is, en dat klopt ook wel. Met de kanttekening dat ie zich zo gedraagt vanuit onzekerheid. En dan zou ik dus bang zijn dat hij daarin nog verder doorslaat na castratie.

Ik zou het geld voor de castratie steken in een goede gedragstherapeut. Je bent niet de eerste die met een asociale hond loopt na een aanvaring, maar dat is heel goed weer recht te trainen.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, BrandWatchBot en 43 bezoekers