4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:38

Hoi,

Ik heb een (in maart) 4 jaar oude Cane Corso. Hij kon altijd goed met andere honden overweg, en er was nooit wat aan de hand. Hij heeft 1x een nest gehad, ook daarna nooit problemen gehad met andere honden.

Afgelopen zomer is hij aangevallen door een loslopende golden retriever. Hij was zo verbaasd, en er kwam bij hem een hoop grom geluid uit maar hij heeft niet terug gepakt. De golden heeft hem wel gepakt, en er was aardig wat bloed, vooral rondom zijn bek. Vanaf dat moment is hij dominant naar honden van zijn grootte (en groter). Ook vooral naar donkere honden, wat opzich apart is aangezien de golden licht is.
Met kleine hondjes gaat het prima, ook is zijn allerbeste vriendin een Ridgeback teefje. Maar met de meeste honden gaat het dus niet meer, ik laat hem niet los en kom niet in losloop gebieden om conflicten te voorkomen. Bij het passeren van andere honden valt hij uit/hare overeind, maar kan ik hem wel onder controle houden.
Hij was laatst ook helemaal van slag omdat er een teefje in de straat loops was. Hij zat continue bij de voordeur te piepen dat hij naar buiten wou. Met uitlaten, overal proberen te likken waar teefjes hebben geplast.

Ik zit er hard aan te denken om hem te laten castreren. Dit raadde ook mijn trainster aan waar wij de puppycursus gevolgd hebben.
Echter zegt de dierenarts dat het misschien geen zin heeft omdat hij ten eerste al weet hoe hij moet dekken, en ten tweede hij al 4 jaar is.
Tevens kan het ook de andere kant uitpakken, en onzeker worden hierdoor waardoor hij nog meer uit gaat vallen.

Wat is wijsheid denken jullie?

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:43

Hij valt niet uit vanwege dominantie maar vanwege angst. Hier moet dus anders mee omgaan. Castratie kan hierbij negatief uitpakken. Waardoor hij inderdaad nog onzekerder kan worden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:44

Je noemt 2 vershcillende problemen.
Voor probleem 1 is het dubieus of het helpt, moet je weten of het agressie is of puur angst (Wat in zijn geval kan, maar niet zo hoeft te zijn)
Prolbeem 2, janken voor teven en overall liken en snuffelen zal het wel voor helpen.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:47

Onze Friese stabij had precies hetzelfde als wat jij omschrijft over het piepen/janken thuis wanneer er een loops teefje in de buurt was. Wij hebben hem op 9 jarige leeftijd nog gecastreerd en hij is positief veranderd :) . Het heeft op die leeftijd toch nog veel geholpen.

Ik denk dat het agressie probleem hier niet perse mee verminderd. Het kan wel, omdat ze er vaak rustiger van worden. Mocht hij er nog meer onzeker van worden, is dat balen maar nu loop je ookal niet in het losloop gebied..

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:48

Onze reu was 8 toen we hem lieten castreren, was een dekreu maar door prostaatkanker moest het toch gebeuren. Dat likken/snuffelen houdt je wel na de castratie. Elke loopse teef was een feestje bij ons haha.

Ik denk dat je voor het andere probleem beter een gedrag cursus kunt volgen i.p.v. castratie. Het heeft niet met dominantie te maken o.i.d. Eerder zo te lezen en daar heeft castreren geen impact op.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:48

Ik denk niet dat het alleen angst is maar ook zeker dominantie. Rug haren overheid begint het mee (kan ook angst zijn inderdaad). Honden die hem negeren, negeert hij ook aardig. Bij onderdanige honden kan hij opzich wel snuffelen, maar daarna probeert hij er ook wel overheen te hangen om te laten zien dat hij de baas is.

Probleem 2 vind ik nog niet het grootste probleem. Al was net de eigenaresse van het Ridgeback teefje hier in huis. Hij werd helemaal gek, in haar jas kleine bijtjes doen, proberen tegen haar op te springen (wat hij echt nooit doet/mag, is niks voor hem ook), leek alsof hij klaar was om erop te gaan :+ Baasje ruikt natuurlijk naar het teefje en is zwanger dus dat kan ook nog mee spelen.

cocochanel

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

Hier mijn 10 jarige hond 2 weken geleden geopereerd omdat hij een tumor in zijn ballen had.... hij was de laatste jaren al wat rustiger tegen andere honden als vroeger en tis pas 2 weken geleden dus daar nog geen ervaring mee maar als je toch geen puppy's wilt zou ik het wel doen... zo'n tumor komt best vaak voor...

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:50

Helaas hier 2 heren en 2 dames.
Heren hebben nooit mogen paren dus zouden dit niet kennen 1is op 2j gecastreerd en als er een loopse teef is weigert hij te eten heeft een korter lontje.
Kan evens gaan om een teef 2 straten verder.

Andere is op 2,5 gecastreerd en weet ook wanneer er een loopse teef is maar deze eet wel gewoon netjes.
Dus denk dat je echter telaat zal zijn.

Gedrag gaat je met castreren niet verbeteren
Denk vooral aan trainen zou muilband aandoen en toch meer contact met honden zoeken eventueel een longeerlint eraan dat hij niet stuktrekt en heel snel goed gedrag kunnen belonen.
En vooral pas laten spelen als hij rustig is niet als hij in positie staat.
Neem bv worst mee die goed ruikt waarmee je hem sneller kan afleiden.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:51

Chemisch castreren miss een optie?
Heb ik bij de mijne laten doen(reden was weglopen) en ging juist uitvallen naar andere reuen maar heeft wel geholpen voor het weglopen.

Mn border heb ik op latere leeftijd laten helpen omdat hij tegen mannen in korte broek aan plasten :oo en ook dat ging weg maar was wel alerter naar honden die minder gezellig waren dan begon hij te borstelen en enkele keer zelfs knokken als de ander begon en dat deed hij voor zn castratie nooit.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:54

Spelen met andere honden om het te proberen durf ik echt niet aan. Alleen met het Ridgeback teefje speelt hij los (in de tuin).

Eten interesseert hem helaas geen zak buiten. Het is best moeilijk om hem af te leiden als we andere honden tegen komen. Al hangen we een biefstukje voor zijn neus de andere hond blijft leuker :+

Cinniz: Oeps :') Chemisch castreren is inderdaad misschien ook een optie, al heb ik mij daar nog niet in verdiept. Ik ga dit eens doen!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:07

Het nadeel van chemisch castreren is dat het bijna net zo duur is als een echte castratie maar niet 100% het zelfde effect heeft.
Ik zou denk ik in jou geval wel laten castreren omdat je hond best wel last van zijn hormonen heeft en dat is best lastig voor hemzelf vooral.
Dat zou voor mij een belangrijker reden zijn dan het pats gedoe.Want of hij nu onzekerder word of niet je kan hem toch al niet meer 100% vertrouwen met andere honden.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:09

Weet niet Hoe vroeg hij zijn eerste brok krijgt?
Anders moet je eens gaan wandelen als hij nog niet gegeten heeft misschien dat een beetje honger wonderen doet?

Hier hadden we herplaatser reden was dat hij zeg agressief was heeft honden aangevallen dood gebeten eveneens als de huiskat en begon dus ook tegen mensen. Met veel geduld en belonen woont hij nu samen met 3 katten en honden en gaat hij ook naar de losloopweide.

Misschien eens eventjes hulp inschakelen van een hondenterapeut? Of de hond eens aan voor hem iemand vreemd meegeven die uiteraard niet onbewust bang is voor als er een hond passeert kan vaak al erg veel wonderen doen. Dat jij onbewust misschien toch al spanning op de lijn zet.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:11

Mijn border is ook geholpen nav mijn teefje hij was 4,5 nu reageerd hij niet meer op teven ook al zijn ze hoogloops. Ervoor was hij constant piepen en niet eten :( toevallig kregen wij hem en een dag later werdt mijn teef voor de eerste keer loops. We hebben hem direct die dag laten helpen.

Mijn vriendin haar cane corso was eerst ook chemisch geholpen. Zij vonden dat niet prettig en hebben hem dus laten helpen. Hij was 2 jaar oud, hij is kalmer geworden.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 22:28

Beatje: ik denk inderdaad dat het vooral zijn hormonen zijn die in de weg zitten.

Sayenti: Hij heeft heel de dag door eten staan maar hij eet Savonds rond half 10 meestal voor het laatst en dan smiddags rond 1 uur weer.
Een vreemde met hem laten lopen zijn dus dingen die ik echt niks vind tenzij ik weet dat het een proffesional is. Vind het al niks als mijn man hem alleen gaat uitlaten.
Ik ben niet bang/gespannen als we andere honden tegen komen. Behalve bij eentje.. een Mechelse herder die vals is en waar een kindje van 12 mee loopt die hem amper kan houden :+
Dan draai ik wel om ja.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:36

:+ zou eventueel toch eens eten weg halen zodat hij smorgens geen eten heeft en dan eventueel een heerlijke lookworst en de focus bij je houden en honden passeren dat werkte hier echt zo goed.
En proberen niet te belonen als hij zenuwachtig word als afleiding maar er net voor.

Doet hij het ook bij je vriend?
En eventueel terug hondenschool starten?

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:39

Wij hebben onze hond met 6 jaar nog laten castreren om meerdere redenen maar vooral ook hoe hij reageerde op andere honden.
Ben zo blij dat we dat gedaan hebben. Hond is daarna vele male rustiger en toegankelijker geworden naar andere honden.
Hond zat zichzelf gewoon al die jaren in de weg (hormonen) en sinds dat er uit is (duurt natuurlijk wel even ;) ) is hij een stuk rustiger.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:43

Onze hond was ook 4,en wat een verlossing voor hem die castratie. Nu kan hij overal los lopen en loopt hij met een boog om alle honden heen.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 02:31

Met alle respect voor de kennis van de trainster, maar ik zou eens een ander om een mening vragen. :)

Niet omdat de eerste slecht is, maar omdat een ander zonder voorkennis ineens een oplossing vanuit een andere hoek kan geven. :)

Ik lees hier namelijk meerdere mogelijke problemen die niet direct met een castratie op te lossen zijn. Dus misschien is een andere mening eens een goede frisse wind.
Daarbij vooropgesteld dat je altijd naar een DA kunt gaan voor een castratie maar dat terugdraaien als het probleem hetzelfde blijft of verergerd onmogelijk is.

We hebben het over een volwassen hond. Hij gedraagt zich op bepaalde wijzes, er is een incident geweest met een andere hond, hij stort zich op een vrouw die zwanger is en een teefje heeft; als hij dit vroeger allemaal niet deed denk ik dat een rondje heropvoeding een oplossing kan zijn. Natuurlijk kun je daarnaast castreren, maar ik denk dat je daarnaast alsnog zult moeten trainen. :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 02:53

laat eens een vreemde die je hond niet kent eens wandelen met je hond (zonder jou)
Heel vaak is de geleider het probleem (zonder het te weten) en is de hond zolang die aan de lijn zit veel meer mans dan zonder die lijn plus jou spanning (de verwachting dat er iets gaat gebeuren) als er een andere hond in de buurt komt.
Het gedrag met die kennis die een teef heeft, kun jij oplossen door het niet toe te staan, of dus castreren, heeft bij de onze wel geholpen (volgens zijn oud eigenaar)

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 08:25

Ik snap inderdaad dat alleen castreren niet alles oplost, maar ik verwacht dat het dan wel een stuk beter zal gaan. Daarnaast zal er inderdaad mee getraind moeten worden.
Bij mijn man doet hij het ook, maar die is totaal geen hondenmens en heeft ook weinig ervaring met honden. Die loopt er echt alleen mee als het niet anders kan maar meestal lopen wij samen.

Een vreemde (met honden ervaring) zou eventueel een optie zijn om te testen. Als iemand zich geroepen voelt? :+
Zonder honden ervaring ga ik het niet proberen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:06

Van castreren zal hij alleen onzekerder worden en kan het uitvalgedrag juist verergeren. De kans is groot dat hij ook blijft reageren op loopse teven. Bij castreren neemt ook de spiermassa af, dat zou ik bij zo'n grote hond niet zo snel willen. Haren overeind zetten duidt op spanning/opwinding, niet op dominantie, jouw taak om te zorgen dat hij minder spanning ervaart en dat hij niet hoeft uit te vallen.

Als je een andere hond aan ziet komen zorg dan dat je de ruimte hebt en leidt hem af, dus nog voordat hij spanning opbouwt! Desnoods draai je om en ga je in een zijpad staan of in de berm. Geen snoep meer aannemen onderweg wil zeggen dat de spanning al te groot is of dat je snoep niet als beloning wordt gezien.
Waar woon je?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:32

Castratie zou ook niet mijn eerste keuze zijn gezien een deel vh gedrag eerder uit angst ontstaan is. De kans bestaat dat een reu juist onzekerder wordt en interessanter wordt voor andere reuen.
Zelfs de grootste angsthaas kan dominant tot agressief gedrag gaan vertonen om anderen uit de buurt te houden en/of weg te jagen. En helaas "werkt" dit meestal, want als de andere hond niet uit zichzelf terug draait, dan zal de baas dit doen/vragen.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:35

Dit is zo'n moment dat ik het jammer vind op 4500km afstand te wonen. :)
Ik hoop dat iemand zich meldt die eens met de hond op pad wil. :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:36

Probeer eerst eens chemische castratie. Balletjes plak je namelijk niet meer terug. En wie weet wordt het wel erger.

Dat eerste is echt angst. Heeft mijn reu ook, is door drie verschillende boxer-type honden gegrepen. Dankzij zijn dikke vacht en reactie vermogen geen bloed of verwondingen. Maar wel angst en uitvallen naar andere honden (afhankelijk van hun lichaamstaal). Zijn we mee aan het werk en gaat steeds beter.
Verder heeft die van mij geen last van het reu zijn, hij snuffelt wel maar niet zoals jij beschrijft.

Dus probeer dat eens en rondom het uitvallen gewoon een goede trainer/helper zoeken.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:59

Ik zou er heel erg mee oppassen, lees dit even door:

''Het is een van de meest gestelde vragen over uitvallen: “zou het ook helpen als ik mijn reu laat castreren?” Tot nu toe moest ik in mijn antwoord dan wat vaag zijn, omdat er eigenlijk weinig wetenschappelijk getoetste informatie beschikbaar is over het effect van castratie op het sociale gedrag van reuen. Maar nu kan ik, op basis van onderzoek zeggen; er bestaat een reële kans dat de castratie een negatieve invloed op het sociale gedrag van een reu. Dus als je erover denkt om je intacte reu te castreren vanwege het uitvallen, is het verstandig om stil te staan bij de potentiele negatieve effect.

Castratie (of een implantaat) vanwege gedrag is een veel gehoord advies. In diverse sectoren waar met honden gewerkt wordt, wordt het nog steeds gezien als dé oplossing voor bijvoorbeeld het uitvallen van de hond. Dat terwijl er eigenlijk maar heel weinig informatie was die erop wees dat castratie daadwerkelijk voor dit gedrag zou kunnen helpen. Daarover schreef ik eerder al dit artikel (dat dus nu ge-update moet worden ) Nu lijken er duidelijke aanwijzingen te zijn dat het onverstandig is om een reu te castreren, zeker als het gedaan wordt vanwege het gedrag.



Tijdens het Canine Science Forum 2016 werd door de onderzoekers (1) de resultaten van hun studie (The social behavior of neutered male dogs compared to intact dogs) gepresenteerd. Het onderzoek is nog niet gepubliceerd (update: nu wel, de pdf vind je hier), maar ze vertelden hoe het onderzoek gedaan is en wat de resultaten zijn. Die bevestigen dat wat gedragstherapeuten in de praktijk geregeld zien: als een reu gecastreerd wordt, is er een kans dat het uitvallen erger wordt.

In het onderzoek werden significante verschillen gevonden tussen gecastreerde en ongecastreerde reuen in diverse sociale gedragingen zoals agressie, angst en lastig vallen van andere honden. Ook waren er verschillen tussen beide groepen in hun emotionele reactie op stressvolle situaties en frequentie van agressie en angst.
De onderzoekers zijn op drie manieren aan hun gegevens gekomen:
1. video-analyse van het gedrag van 16 gecastreerde en 17 ongecastreerde reuen
2. 54 case-studies
3. vragenlijsten ingevuld door eigenaren van 66 gecastreerde en 67 niet-gecastreerde reuen.

Uit de analyse van die gegevens kwamen onder meer de volgende conclusies naar voren:
◾Neiging tot agressief gedrag (ten opzichte van honden en personen) in gecastreerde reuen
◾Neiging tot meer angst en meer paniek in gecastreerde reuen
◾gecastreerde reuen zijn mogelijk verhoogd seksueel aantrekkelijk voor intacte reuen (hoge stress-factor)
◾gecastreerde reuen zijn minder sociaal en niet zo dapper als intacte reuen
◾Intacte reuen zijn vaker kalm dan gecastreerde reuen

Nooit castreren?
Het betekent niet dat je een reu nooit moet castreren.
Er kunnen diverse medische redenen zijn om dit wel te doen.
Ook markeergedrag in huis en weglopen vanwege loopse teefjes kunnen redenen zijn om dit besluit te nemen, maar dan is het wel verstandig om ook eerst contact op te nemen met een gedragstherapeut om te zien of er ook ook op trainingsgebied wat te verbeteren valt voordat de hond gecastreerd wordt.
Maar castratie alleen en vanwege bv. uitvallen of “omdat ie er zo rustig van wordt” is dus een slecht plan!

Overigens zijn we in Nederland (net als in Duitsland, waar het onderzoek gehouden werd), blijkbaar nog één van de weinige landen waar nog “standaard” een reu gecastreerd wordt, zeker bij probleemgedrag. Uit de zaal kwam een nogal verbolgen vraag over dat zomaar castreren toch niet gebeurt?!
Nou… was dat maar waar…

Seksueel lastig vallen
De onderzoekers kwamen ook nog met een ander interessant gegeven. Als je een gecastreerde reu hebt, is er een redelijke kans dat je hond geregeld lastig gevallen wordt door ongecastreerde reuen die graag op hem willen rijden. Een echt antwoord op die vraag, waarom is dat?, kon ik eigenlijk nooit gegeven. Misschien dat de onderzoekers het antwoord gevonden hebben.
Zij stellen dat in een bepaalde tijd van het jaar de urine, en anaalklieren ruiken naar een teef. Als je in die periode de reu castreert, is er een verhoogde kans dat je reu seksueel lastig gevallen wordt. De onderzoekers zeggen dat die kans groter is bij castratie in februari t/m mei. De boodschap was: als je castreert, doe dat dan vooral niet in deze maanden.

Zoals gezegd is het onderzoek nog niet gepubliceerd. Er wordt ook gekeken naar het effect van castratie op teven. Mogelijk dat de gegevens tegelijkertijd gepubliceerd gaan worden? Ik kan in elk geval niet wachten op de uitkomsten!

PS: als je je hond al hebt gecastreerd; voel je zeker niet aangesproken om je keuze te verdedigen. Ook niet als je het idee hebt dat castratie jouw hond wel geholpen heeft. Elke hond is een individu en er kunnen ook redenen zijn om het wel te doen. Maar er lijken ook potentiële neveneffecten te zijn (die ik ook vaak in de praktijk tegen kom). Dit artikel is grotendeels puur informatief over de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek en geen mening.''

Bron: http://www.moniquebladder.nl/castratie- ... #more-6953