Denkspel hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 19:15

Hallo Bokkers,

Ik heb mijn hond van 10 jaar net een denk spelletje gegeven. Het is een oude sok met een paar snoepjes erin.
Ik heb met haar erbij de snoepjes in de sok gedaan en ze is er nu al een half uur mee bezig om ze eruit te krijgen. Ze snapt het niet... ze is er wel mee aan het trekken en ze is er echt mee bezig..

De sok is trouwens niet dicht dus als ze aan de tenen schuddelt dan krijgt ze de snoepjes er zo uit maar ze lijkt het niet te snappen..

Wanneer moet ik de sok van haar weg pakken? Of moet ik het haar zelf laten onderzoeken?

Groetjes Yenni


StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:32

Sok met snoepjes is ook al vrij gevorderd, maar bouw het in stapjes op. Bedenk hoe je het je hond kunt leren... Dus neem eerst een lage sok, leg snoepje op de grond en leg sok erover met tenen omhoog. Hond zal sok optillen en snoepje pakken. Dit doe je een paar keer totdat je het snoepje in de sok legt en weer helpt met het optillen bij de tenen.

Beginnende honden hebben meer aan spelletjes die ze snel kunnen begrijpen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer concentratie en geduld de hond krijgt. Schudden van de sok is een teken van frustratie en dan moet je het afpakken en bedenken hoe je het simpeler kunt maken.

Een bak met ballen/wc rollen/noem maar op en paar snoepjes erin laten vallen is de makkelijkste om aan te leren. Altijd een commando eraan verbinden ' zoek' of ' denk' oid.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 21:34

Dankjewel voor je uitleg! Dit ga ik eens proberen

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:41

Als je meer informatie nodig hebt kan je mij altijd even een PB sturen. Heb hier nog een hond liggen die dit hersenwerk nog niet kent, dus kan hem dat morgen even laten doen en wat foto's maken voor je met stap voor stap uitleg. Hond is verder wel al gewoon met denkspellen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:43

Inderdaad in kleine stapjes aanleren. Wij hebben ook denkspelletjes waarbij ze bijvoorbeeld een deksel op moet tillen, nou daar snapte ze dus echt niets van en wij kregen het niet aangeleerd :') Dus heeft onze hondentrainster even geholpen :Y)

Maar de anderen snapte ze vrij snel. Bvb de 'la' die ze open moet trekken eerst helemaal open, dan snoepjes achterin en 1/3 dicht, dan de helft dit enz. enz.
Ze vindt het echt heel leuk! Tip: koop een kong (ook van het merk kong, die zijn echt heel stevig en gaan lang mee!) daar kun je ook gewoon maaltijden in geven, of wat leverworst in stoppen. En die zijn best makkelijk, bij ons had ze het in 10 minuten uitgevogeld. De langwerpige kong laten vallen zodat het eruit trilt, en de ronde band kong gewoon op de goede manier likken :Y) Wij geven er vanalles in, bvb in de langwerpige kong ook stukjes appel. Die vallen er moeilijker uit dan brokjes dus is ze langer bezig (+/- 10 min afhankelijk van de grote van de stukjes) dus dat geven we als ze even een paar uur in de bench moet ofzo, blijft ze dat leuk vinden omdat ze afleiding krijgt van eten op het begin :j

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 21:51

StonedRomy schreef:
Als je meer informatie nodig hebt kan je mij altijd even een PB sturen. Heb hier nog een hond liggen die dit hersenwerk nog niet kent, dus kan hem dat morgen even laten doen en wat foto's maken voor je met stap voor stap uitleg. Hond is verder wel al gewoon met denkspellen.

Foto's zouden fijn zijn als het niet teveel moeite is.. :)

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 21:52

Floriske: onze hond heeft geen gebit meer dus is een kong niet te hard dan??

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:57

Oh nee, dan is het idd niet zo geschikt denk ik... De ronde kong gaat denk ik nog wel, die pakt ze bij ons nooit vast maar likt alles eruit als hij gewoon op de grond ligt (is gemaakt van rubber-achtig spul). De langwerpige wordt geen succes dan, die is vrij hard en moet ze ook telkens oppakken om te laten vallen :=

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Denkspel hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:09

Een snuffelmat vinden de meeste honden ook geweldig, kong is prima te doen voor een hond zonder tanden, een koekjesbal ( level 1 geloof ik ) is ook erg leuk. Qua denkspellen altijd beginnen bij level 1 en langzaam naar hogere levels gaan.

Heb morgen toch tijd over en in ieder geval een hele enthousiaste hond. Kan er dan gerust wat foto's van maken en ook wat andere denkspellen uitleggen. Een hendeltje optillen in een denkspel is bijvoorbeeld heel makkelijk aan te leren als jijzelf weet hoe je het aanleert. Gewoon een koekje in het vakje en onder het hendeltje. Eerst hendeltje laten opeten en meeste honden duwen dan automatisch het hendeltje omhoog, dus vakje gaat open. Denk 3 keer helpen en dan hebben ze het door.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:10

Wat ook een leuke is. Is de handdoek rol.
Je neemt een handdoek. Hier leg je snoepje in je rolt hem stukje op weer een snoepje enzo.
Je moet wel zorgen dat het in het begin heel makkelijk is dus heel veel snoepjes in 1 rechte lijn en de eerste er een stuk uit steken. Zodat ze hen zien. Ik zal even een filmpje voor je zoeken

Hierbij een filmpje https://m.youtube.com/watch?v=wn78TU1_sJQ

Edit: link van het filmpje toegevoegd

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:19

Die handdoek van majo is ook erg makkelijk aan te leren door het voordoen van de handelingen. Honden leren heel veel door te kijken en het na te doen. Dus handdoek met koekjes oprollen, er zodra de hond aan gaat snuffelen met je hand tegenaan duwen en verder ontrollen. Snel zal de hond het doorhebben en hem zelf ontrollen.

Ballenbak met snoepjes erin kan je zo eng en groot maken als je wilt:
Afbeelding

In de verte zie je in het gras ook een bakblik liggen voor cupcakes. Hier doe je tennisballen op leggen met eronder een snoepje. Ze moeten dan de tennisbal wegtikken om bij het snoepje te komen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 42 bezoekers