Poes met suikerziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:58

Misschien toch overstappen op een ander insuline? Voer met regelmaat en thuis , zelf, gaan meten voor het spuiten en 4 uur daarna om her effect te zien. Misschien is de pre wel 26 en dan is 20 dus flink gedaald.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 20:41

Flesjes mag je niet schudden dus dat doe ik niet.
Ik heb het gevoel dat onze eigen dierenarts nergens over nadenkt, dus nee ook niet over het voer....

Andere insuline zou kunnen, alleen begint dan heel het circus van om de 3 dagen zeker weer van voren af aan?
Regelmaat met voer kan ik helaas echt niet bieden, ik werk heel de week dus ben ook niet veel thuis om op uur en tijd te kunnen voeren.

De deskundige dierenarts die ik om raad had gevraagd raad me md Hills voor diabetes aan

Ondanks de waarde van 20 doet ze het wel beter als dat ze gedaan heeft, ze heeft weer een lekker rond buikje en haar botjes op haar rug en nek voel je niet meer zo erg.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:57

justdiesel schreef:
Flesjes mag je niet schudden dus dat doe ik niet.

Nee, schudden mag niet. Maar je zwenkt toch wel 10 keer voordat je de insuline opzuigt?


justdiesel schreef:
Andere insuline zou kunnen, alleen begint dan heel het circus van om de 3 dagen zeker weer van voren af aan?

Als je gewoon thuis meet is het echt geen circus.


justdiesel schreef:
Regelmaat met voer kan ik helaas echt niet bieden, ik werk heel de week dus ben ook niet veel thuis om op uur en tijd te kunnen voeren.

Op de prozinc is het volgens mij ook minder erg als je niet over de dag op gezette tijden kunt voeren, de prozinc houdt de insulinespiegel bij de kat veel stabieler dan de caninsulin. Is dus zeker een reden om over te stappen.



justdiesel schreef:
De deskundige dierenarts die ik om raad had gevraagd raad me md Hills voor diabetes aan

Het is zeker aan te raden om een speciaalvoer te geven voor de diabetes, zeker als ze niet goed ingesteld raakt op het andere voer. Op de eerste pagina is je al een voer aangeraden dat én geschikt is voor diabetici én voor blaasgruiskatten, dus daar kun je nog naar kijken.


justdiesel schreef:
Ondanks de waarde van 20 doet ze het wel beter als dat ze gedaan heeft, ze heeft weer een lekker rond buikje en haar botjes op haar rug en nek voel je niet meer zo erg.

Dat is alvast een fijne vooruitgang, hopelijk kunnen jullie dit doorzetten door haar echt goed in te gaan stellen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:59

TS nieuwe flesjes caninsulin moet je voor het eerste gebruik wel heel goed schudden zodat er geen kristallen in zitten.

Fijn dat ze zich in elk geval beter voelt!

Al je niet op tijd kunt voeren, hoe kun je dan wel op tijd spuiten? Dat snap ik dan niet. Het spuiten moet namelijk na het eten gebeuren, dus en moet je toch weten wanneer ze eet?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 06:57

simodi schreef:
TS nieuwe flesjes caninsulin moet je voor het eerste gebruik wel heel goed schudden zodat er geen kristallen in zitten.

NEE!! echt niet doen!
Die kristalen zijn de insuline en door te schudden kan je ze kapot maken. Echt niet doen hoor!
Voor ieder gebruik even rustig zwenken of omwentelen om alles te mengen is voldoende.
Echt niet schudden.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 20:13

@Gdg, jazeker zwenk ik voor gebruik.
Bedankt dat je nog een keer over dat voer begint, ik had daar al niet meer aan gedacht.
Daar ga ik eens voor kijken.

@Simodi, zodra ik de voerbakjes bijvul gaat ze eten, daarna spuit ik haar insuline.
Maar officieel moet ze ook een paar uur na spuiten weer eten maar dat kan ik dus niet regelen omdat ik dan op mijn werk ben.
Vaak gaat ze ook meteen na het spuiten nog wat brokjes eten.
En ze snaait ook altijd wel iets mee als wij zitten te eten.

@Fleurttjeuh, nee doe ik ook niet.

Nou ik heb me eindelijk over mijn tegenzin voor zelf bloed prikken gezet en heb een meetsetje besteld.
Morgen is het als het goed is binnen en dan ga ik een soort logboekje bijhouden wanneer ik op welke tijd prik en wat de waarde dan is.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:18

Er zijn ook voerbakken waarbij je tijden kunt instellen. Misschien is dat wat.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:29

justdiesel schreef:
Nou ik heb me eindelijk over mijn tegenzin voor zelf bloed prikken gezet en heb een meetsetje besteld.
Morgen is het als het goed is binnen en dan ga ik een soort logboekje bijhouden wanneer ik op welke tijd prik en wat de waarde dan is.


*\o/*

Goed zo! Zal je in ieder geval veel inzicht geven :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:19

justdiesel schreef:
Nou ik heb me eindelijk over mijn tegenzin voor zelf bloed prikken gezet en heb een meetsetje besteld.
Morgen is het als het goed is binnen en dan ga ik een soort logboekje bijhouden wanneer ik op welke tijd prik en wat de waarde dan is.

Hèhè :D ! Goede zet +:)+ .

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:41

Ik hoop dat het je veel inzicht geeft.
Jammer dat je ver weg woont, wilde al voorstellen een handje te helpen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 17:33

Dat is lief superlotje, ik ga wat filmpjes op youtube bekijken voor ik zelf prik.
Heb hem al wel binnen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 19:51

Net met angst en beven voor het eerst in het oortje bloed geprikt om te testen.
De pen werkt niet zoals die moet maar dan maar zonder dop gedaan en gewoon rats dat naaldje er in.
Poes vond het niet fijn -O-
Maar het is wel gelukt!! *\o/*
Waarde werd ik niet vrolijk van......23,5 -O-

Edit, net even de gezonde poes en de blaasgruis kater ook geprikt.
Hun waardes waren bij allebei 4,3 :wow:

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:13

Goed gedaan! En gelijk even op de andere twee geoefend, goed hoor. Nu kun je veel beter in de gaten houden wat een bepaalde hoeveelheid insuline doet. Als je dat ook nog kunt combineren met in de gaten houden hoeveel ze eet dan zou het instellen nog makkelijker moeten gaan.

Ik moet wel zeggen dat ik het idee heb dat het met Prozinc sowieso veel minder nauw luistert qua tijden van eten (de suikerspiegel blijft veel gelijkmatiger dan bij Caninsulin) en toch ook schommelingen in hoeveelheid beter opgevangen worden. Misschien daar toch nog even in verdiepen. Nu je zelf thuis kunt testen (en ze toch nog niet ingesteld is) is de overstap naar de katteninsuline niet zo groot (en het mogelijke plezier ervan juist wel groot).

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 10:18

Nou vanmorgen om 7 uur wilde ik even testen maar het lukte me niet.....
Heb twee keer opnieuw moeten prikken want er kwam maar niet genoeg bloed uit.
Net toen ik dacht genoeg te hebben draaide ze weg en zat er niet genoeg bloed op de strip zodat de test het niet deed.
Toen baalde ik wel stevig!
Ik had er al 3x pijn moeten doen (want dat doet het wel degelijk bij haar) dus heb niet nog een poging gedaan...
Straks maar weer een keer proberen met zijn tweeën.

Die Prozinc geef je dat ook via een vetpen of gaat dat weer anders?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:22

Prozinc geef je met een spuitje
Deze spuitjesAfbeelding
En daar zit maar een klein naaldje op
Afbeelding
Je meet de juiste hoeveelheid af en spuit het erin en klaar ben je!
Het is echt niet veel moeilijker dan de vetpen en veel beter met kleine hoeveelheden in te stellen omdat de vetpen alleen maar met halve eenheden verhoogd of verlaagd en met zo'n spuitje kan je veel preciezer instellen

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:16

Ik baalde ook altijd als het bloeddruppeltje niet na 1 keer prikken kwam. Het doet even zeer, speldeprik. Heb mezelf destijds ook geprikt om te oefenen.

Had je het oortje wel een beetje warm gewreven voor je prikje voor de bloedtest?
Oefening baart kunst en ook hier werkte ik met een snoepje als beloning. Het moet leuk blijven voor poes.

Succes, je bent goed op weg!

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 12:42

@Fleurtjeuh, o dat is net zo makkelijk of makkelijker als met de vetpen.
Dat zou geen reden zijn om niet te gaan gebruiken als dat nodig is.

@Fransje, ik denk dat het daardoor misschien wel kwam, ik was maar alleen en dan blijft ze niet bepaald zitten...
Ik vind het wel heel erg zielig om te doen hoor.... :(

Maarrrr 5 minuten geleden hield mijn man haar vast en is het wel gelukt en de waarde was 15,3 *\o/*
Natuurlijk nog veel te hoog maar al veel minder als eerder

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:46

De waarde daalt dus wel degelijk na het spuiten! Dat is wel goed nieuws!

Een bezoek aan de dierenarts is uiteindelijk stressvoller en zieliger dan dat prikje.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 19:35

Net bloed geprikt, waarde 18,7
Ze moet om 19.15 insuline hebben.
Ik blijf het zielig vinden maar het moet nou eenmaal, met een snoepje nadien probeer ik het weer goed te maken :D

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:46

Erg dat je kat suikerziekte heeft en ik lees dat dit een behoorlijke impact heeft op je eigen doen en laten. Dus, chapeau voor de inspanningen die je levert !

Nu heb ik 0,0 ervaring met katten of honden met diabetes, maar wel met verschillende personen die zichzelf insuline inspuiten. Wat ik daarvan weet, is dat de hoeveelheid insuline niet enkel afhankelijk is van het resultaat wat ze geprikt hebben, maar ook van wat ze gaan eten. Wat staat er op het menu? Oh, dit, dat, taart, ... prima! Dan moet ik xx spuiten.... Ontbijt is 2 boterhammetjes? Goed, dan spuiten we zo veel. Croissantjes? Dan wordt het xx
Ik bedoel maar, hoe kun je nou suiker onder controle krijgen indien je niet exact weet hoeveel je kat eet :? ? Dat begrijp ik in je verhaal niet?

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:00

Ik heb een kat met diabetes gehad en zelf inmiddels ook diabetes. Mensen spuiten voor het eten een andere (snel werkende) insuline en voor de dag/nacht een langwerkende. Twee soorten dus.

Mijn kat spoot ik destijds met Lantus, en hij kreeg elke 4 uur wat te eten. Dit om zo min mogelijk hoge pieken te krijgen in zijn suikerspiegel. Lantus werkt ook vrij stabiel in tegenstelling tot caninsulin. Die nieuwe insuline die hier eerder genoemd werd ken ik verder niet.

Lastig dat je met zo'n dieetvoer te maken hebt.. Ik gaf mijn kat toen brokjes die weinig koolhydraten bevatten (graanvrij) en daarbij natvoer zonder koolhydraten erin. Dit werkte erg goed samen met de Lantus!

Heel goed dat je zelf bent gaan meten! Dat is echt onmisbaar. Ik zou ook gerust zelf de dosering insuline aanpassen elke paar dagen, tenminste op dagen dat je regelmatig kunt meten om te kijken wat dat doet met de waardes.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 16:02

Laatste 2 keer dat ik geprobeerd heb bloed te prikken kwam er geen bloed uit het oortje.
Had al een andere poging gedaan maar niks.....
Vond het zo zielig dat ik geen derde poging meer heb gedaan, straks een nieuwe poging.
Jammer genoeg kan ik het sowieso niet alleen dus moet wachten tot mijn man thuis is.

@Lukasje, Dank je wel, eenmaal wat aan gewend valt het wel mee hoor qua inspanning.
Ja in het weekend is het kl*te om vroeg op te staan maar verder ben ik er al aan gewend.
Klopt wat je zegt over het eten, de ideale situatie zou zijn op uur en tijd eten geven.
Maar aangezien ik de hele week werk kan dat gewoon niet.
Dus vandaar de in overleg met de dierenarts gemaakte keuze voor onbeperkt voer hebben staan.

@Tanec_meisje, ik denk wel dat de insuline nog iets omhoog zal moeten.
We zitten nu nog steeds op 4,5 eenheden maar zaterdag als we thuis zijn gaat hij naar de 5
Zelf wil ik daar niet teveel mee beslissen, dat laat ik liever aan de dierenarts over.
Even een belletje voor overleg en ik weet het.

Wat bloed er nu beter? een pootje of een oortje?
En wat zou er voor de poes het minst gevoelig zijn?

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:59

Ik deed altijd pootje. Met de gedachte, pootje, eelt achting kussentje, minder gevoelig. Of het klopt weet ik niet maar het werkte iig prima.

Mijn kat lag dan op het aanrecht en dan pakte ik met links zijn linker voor pootje en klapte dat om zeg maar, zodat het kussentje boven komt te liggen. Hing dan als het ware wat over hen heen. Dan prikken, meten, klaar.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:20

Ik doe altijd oortje, met de gedachte dat dat kussentje me zo gevoelig lijkt en het me niet fijn lijkt als ik dat pootje steeds lekprik waar ze vervolgens weer op moet lopen :') . Maar je ziet het, degene boven mij heeft precies de omgekeerde gedachte, dus het is gewoon heel persoonlijk. Ik denk ook niet dat het één nou zoveel minder gevoelig of moeilijker is dan het ander, je moet gewoon kijken naar wat voor jullie het fijnste werkt.

Ik zit altijd met poes op schoot, aan tafel. Op tafel ligt alvast wat lekkers (en alles wat ik nodig heb) en dan kroel ik eerst met haar, beetje oortje masseren en dan een doekje of watje in haar oor en prikje doen bij de rand van het oortje. Dan beetje kroelen en proberen te voorkomen dat ze met haar kop gaat schudden :') . Als ik het bloed zie komen duw ik het stripje door in de meter en hou hem pas tegen het bloed aan als ik denk dat er genoeg bloed is. Ik heb trouwens de freemax geloof ik, die heeft het minste bloed nodig voor een meting en dat is echt wel fijn als je maar een heel klein druppeltje hebt :P .
Er komt lang niet altijd gelijk de eerste keer bloed bij mij en natuurlijk vind ik dat sneu voor poes, maar dan kroel ik gewoon wat langer tussendoor en dat vindt ze wel fijn. Maar ik prik dan toch wel weer overnieuw. Heel soms moet ik ook wel drie keer prikken hoor. Niet leuk, maar het is echt maar een speldenprikje en het 'leed' is dan ook wel weer zo geleden.
Ik heb trouwens twee maten naaldjes, de dunste leken me fijner voor haar en dat is ook wel zo, maar daar moet ik meestal meerdere pogingen mee doen dus dat schiet ook niet op.

Dus toch echt een kwestie van doen, oefenen en uitproberen. Misschien werkt voor jullie het pootje juist wel fijn, maar daar kom je alleen maar achter door het te gaan doen. Het is wel aan te raden om dat eerst positief te trainen, dus alle handelingen behalve het prikken in rust aanleren met veel beloningen.

Fijn dat als je van het weekend gaat verhogen je het gelijk in de gaten kunt houden hè! Succes. En vergeet niet dat mocht je overgaan op ander voer je dan ook je insulinegift moet aanpassen en het bgg heel goed moet monitoren.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:00

Ik deed altijd het oortje maar dat was omdat bij het pootje ik waarschijnlijk meer gaatjes en bloed had dan mijn kat. Pootje was een no go.. :Y)