Poes met suikerziekte

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 09:48

Mijn poes van 9 jaar is de laatste tijd bezeten van eten en water, veel water....
Ook valt ze echt af en word graatmager, het is bijna een skeletje met vel er over.
We hadden eerst een wormkuur gegeven om te kijken of het misschien door wormen kwam dat ze zoveel afviel.
Er kwamen geen wormen af en het hielp ook helemaal niks.
Dus dat was het niet.
Vorige week dus maar naar de dierenarts met haar en is ze helemaal nagekeken, zo uiterlijk kon de dierenarts niks vinden dus heeft hij bloed afgenomen en daar kwam uit dat ze suikerziekte heeft.

Onze kater heeft op het moment blaasgruis dus die krijgt dieetvoer, in eerste instantie kregen de katten nu apart eten.
We hebben 3 katten en dat dieetvoer is behoorlijk duur.
Het probleem van apart voeren was dat de katten alleen s'morgens en s'avonds even wat konden eten aangezien we de hele dag werken zijn.
De katten zijn gewend om altijd een bakje met eten te hebben staan dus deze oplossing vond ik al helemaal niks omdat ze te lang zonder eten zouden zitten.

Nu heeft dus de poes suikerziekte en is het voor haar belangrijk dat ze kan eten, dus nu toch maar alle katten dat dieetvoer aangezien er dan continu bakjes met brokjes kunnen staan.

Sinds donderdag krijgt de poes insuline, we zijn haar nog aan het instellen en moeten zo meteen ook met haar naar de dierenarts om bloed te laten prikken.
Alles moet nu op uur en tijd en ondanks dat ik dat absoluut voor mijn poes over heb gaat dat toch problemen geven vrees ik.....

Ik moet natuurlijk ook gewoon werken en als er afspraken zijn kan ik die ook niet gaan afzeggen omdat ik voor de kat thuis moet blijven.

Hoe gaan jullie bokkers met ervaring hier mee om?
Kan je als de poes eenmaal ingesteld is een beetje variëren met de tijden?

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:54

Jeetje wat lastig! Geen ervaring verder mee. Wat ik je wel kan aanraden(om de kosten een beetje te drukken) bestel je dieetvoer op zooplus. Stukken goedkoper dan bij de dierenarts! :)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 09:58

Dat is alvast een handige tip, dank je wel!

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:58

Vraag of je dierenarts je wilt leren hoe je een adertje in het oor aanprikt zodat je zelf met een glucose meter de meting kunt doen. Dit scheelt voor je kat en jou een hoop stress en dierenarts bezoeken. De waarden kun je dan telefonisch met je DA overleggen. Instellen kan namelijk soms best tijd in beslag nemen..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 10:01

Ja de dierenarts had het er al over dat het heel soms voor komt dat ze maar 3 keer terug hoeven te komen maar dat het vaker langer duurt.
Wat ik begreep moet ze sowieso 1 keer per maand geprikt worden om te kijken of het allemaal nog goed is
Maar een adertje in een oor vind ik een beetje een eng idee ;)

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:03

Onze vorige kat had ook suikerziekte. Deze moesten we 2x daags prikken. Moest 12 uur tussen zitten dus als we 8 uur smorgens prikte moesten we ook savonds om 8 uur prikken. Was in het begin natuurlijk even wennen maar al snel kwam het gewoon in het ritme mee en zodra we al alles gingen klaar maken voor de spuit kwam de kat al naar de keuken en ging op zijn plekje staan waar ze hem altijd prikte.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:05

Vervelend!

Heb je geen aparte kamer waar je in de deur een kattenluikje met chip in kan zetten? Dan kun je daar gewoon een bak dieet voer voor hem neerzetten zodat hij wel gewoon kan eten wanneer hij dat wil. En zo kan de rest er niet bij :)

Veel sterkte!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 10:10

@Kimmiee, wij moeten ook 2x per dag prikken met inderdaad 12 uur er tussen.
Ik prik om kwart over 7 s'morgens door de weeks en dan om kwart over 7 s'avonds weer.
Maar aanstaande zaterdag heb ik dan dus al een probleem aangezien we dan om die tijd s'avonds niet thuis zijn...

@Pepperr, nee geen kamer over helaas....

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:13

justdiesel schreef:
Ja de dierenarts had het er al over dat het heel soms voor komt dat ze maar 3 keer terug hoeven te komen maar dat het vaker langer duurt.
Wat ik begreep moet ze sowieso 1 keer per maand geprikt worden om te kijken of het allemaal nog goed is
Maar een adertje in een oor vind ik een beetje een eng idee ;)


https://www.youtube.com/watch?v=3zssnJocMrI

De handeling zelf stelt echt niks voor, klein speldenprikje.

Verder is dit nog een handige tip..

https://www.huisdierplein.nl/kat/voerau ... XWEALw_wcB

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 10:18

Dat ziet er inderdaad minder spannend uit als dat ik gedacht had, maar ik dacht altijd dat een oor heel erg gevoelig was.
Als je kijkt hoe ze dat ook dubbel knijpt... ;(
Al lijkt de kat er niet veel moeite mee te hebben.

Gezien ik nu al heel hoge kosten heb ga ik geen voerbak van 99 euro aanschaffen, maar toch bedankt voor de tip.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:23

Ik heb ruim 8 jaar lang een suikerspinner gehad en dus tweemaal per dag gespoten. Afhankelijk van de soort insuline is er wel wat ruimte om qua spuittijd. Maar het vraagt hoe dan ook wat aanpassing in je agenda.

Ik heb destijds veel gehad aan de adviezen van het forum Suikerkatten.nl

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Evelyne79

Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:26

kiwiwitje schreef:
Wat ik je wel kan aanraden(om de kosten een beetje te drukken) bestel je dieetvoer op zooplus. Stukken goedkoper dan bij de dierenarts! :)



of bij medpets.nl of dierenapotheker.nl
Ik vergelijk altijd bij deze drie als ik weer moet bestellen.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:29

Een grote plastic bak bij action halen, daar een gat in zagen en een kattenluikje in zetten wat op chip werkt.
Kat een bandje of chip laten zetten zodat alleen hij de bak in kan!
Werkt heel goed en zo kan alleen die kat bij dat voer en hele dag eten :)
En stuk goedkoper ;)

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:54

justdiesel schreef:
Dat is alvast een handige tip, dank je wel!

Graag gedaan! Succes met de kat verder! Kan mij best voorstellen dat je in de knoei komt met tijd hoor!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 12:31

Zojuist bij de dierenarts geweest voor bloedonderzoek, het was nog steeds veel te hoog en nu moeten we de insuline verhogen naar stand 2 per keer.

@Fransje, ik zal daar eens op gaan kijken, dank je.
Heb jij die 8 jaar zonder noemenswaardige dingen doorgekomen?

@Evelyne, dank je voor de tip, ik heb ze vergeleken.

@Mariposa, dat is misschien wel een goede tip voor als het allemaal langer gaat duren met de kat met blaasgruis. Dank je.

@Kiwiwitje, ik heb door jouw tip nu heel voordelig 14 kilo besteld, scheelt me heeeeel veel geld!
Super bedankt

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:38

Welke voeding geef je nu? Bij royal canin Diabetic zit s/o index erin verwerkt. Dit is dus ook goed voor blaasgruispatiënten.
De brok is duurder. Het kan best zijn dat als ze eenmaal de juiste voeding eet en na een aantal weken insuline dat je dan weer een tijdje niet hoeft te spuiten. Sommige katten doen het ook prima op de goede voeding, die hebben dus na een tijdje geen insuline meer nodig.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:40

justdiesel schreef:
@Fransje, ik zal daar eens op gaan kijken, dank je.
Heb jij die 8 jaar zonder noemenswaardige dingen doorgekomen?


Hij heeft twee keer een hypo gehad en een keer kaliumtekort. Dus helemaal zorgenloos niet maar verdeeld over al die jaren wel te doen. Hypo was thuis op te lossen met extra eten en zelf meten.
Kaliumtekort moest hij voor naar de dierenarts.

Kat was staatsgevaarlijk bij de dierenarts dus we kwamen er zo min mogelijk. In die 8 jaar misschien 4 keer.
Heb hem vlak voor de kerst in laten slapen, hij was toen 16 jaar.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:44

Ik heb sinds kort een kat met suikerziekte dus ik heb het hele instellen net gehad. Zorg dat je zelf een apparaatje koopt, ik prik gewoon zelf voor glucose en overleg wanneer nodig net de DA. Ik ga er niet heen, dat geeft ook weer stress en dat heeft weer invloed op de meting. Ik voer 3 keer op een dag. Bij continue brokken groeien ze hier dicht

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:16

Zelf bloed meten scheelt al een hoop geld, dan kun je daarvan een chipluikje kopen en een vreetschuurtje maken voor de kat. Apparaatje gewoon online bestellen, niet bij de dierenarts afnemen (is meestal héél veel duurder namelijk).

koeien op de weg...

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 16:34

@Laptopmuis, ze krijgen nu Royal canin urinary so
Dat is voor de kater met blaasgruis.
Dit is in overleg met de dierenarts gedaan.

@Fransje, die van mij lijd het verbazend goed bij de dierenarts.
Thuis kan het een echte bitch zijn maar dit laat ze gelaten over zich heen komen.
Voor hypo heb ik druivensuiker in huis, hoop dat het niet gebeurd als ik niet thuis zou zijn.
Maar je bent die jaren dan idd redelijk doorgekomen.

@Caira, hoe lang duurde het instellen bij jou?
Ze heeft zeker stress van steeds mee naar de dierenarts moeten, hoop dat ik inderdaad vlug gewoon thuis kan testen.

@Gdg, voor nu zet ik gewoon voor allemaal het zelfde blaasgruis voer neer, dit was voor nu de beste oplossing.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:44

Hey!
Wij hebben een paar maanden geleden oom de diagnose diabetes voor onze kat gekregen.
Ik wil je echt aanraden om je aan te melden op het forum diabeteskatten.nl
Je zal eerst heel veel vragen krijgen maar ze kunnen je echt heel goed helpen!
Iedereen heeft daar ervaring met diabeteskatten en wil graag helpen en meedenken.
Zelf heb ik me ook aangemeld omdat onze kat moeilijk doet..

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:15

Bij de diabetic heb je dus ook de s/o index tegen blaasgruis. Qua prijs zit je denk ik dan ook gelijk. De andere katten mogen het diabetic brok normaal gezien ook gewoon eten.


Afbeelding

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:50

Wel heel belangrijk om zelf thuis te kunnen meten, ik prikte bij mijn kat niet in zijn oortje maar in zijn voetzooltje, ging prima! Ook kreeg hij niet de insuline van de dierenarts maar Lantus, hierover kun je volgens mij vrij veel info vinden op het forum van suikerkatten.nl/diabeteskatten.nl. Inmiddels heb ik zelf ook diabetes type 1 :+ (snelle diagnose doordat ik de symptomen herkende van mijn kat en mijn bloedsuiker destijds testte met het testapparaatje van de kat) dus ik ben redelijk expert erin. Als je vragen hebt pb gerust!

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:58

Ook suikerkat gehad met heel veel zorgen. Snap het advies van onbeperkt eten niet zo goed want dan heb je geen controle over het eten en hoeveel ze eten en dus ook niet over de suiker.
Ik gaf op 2 momenten eten en als ik zeker wist dat het op was de insuline.
Zelf bloedwaarden meten is niet moeilijk. Instellen is wel lastig, je moet in begin eigenlijk elk half uur/uur prikken om te bepalen na hoeveel uur het laagste punt is. (meestal ca 6 uur na de insuline), op dat punt bepaal je namelijk of ze goed zijn..... Ja dat betekent dus nachtwerk soms.

Op het suikerkatten forum kan je echt heel veel info,hulp en steun vinden. Aanrader!!

justdiesel
Berichten: 4939
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 19:05

@Fleurtjeuh, dank je ik zal er eens een kijkje gaan nemen.

@Laptopmuis, voor nu moet ik High resolution gebruiken om het gruis op te lossen, over een tijdje kunnen we over op onderhoudsvoer.

@Tanec_meisje, ik moet nu om de 3 dagen bloed prikken bij de dierenarts maar zal het er eens met hem over hebben.

@Manzano, het was op het moment ivm de kat met blassgruis kiezen uit twee kwaden.
Of apart voeren en dan maar 2 keer per dag met veel te lange tussentijd er tussen of onbeperkt eten neer zetten.
Aangezien de poes moet kunnen eten als ze een hypo aan voelt komen voor onbeperkt gekozen.
Het is in overleg met de dierenarts.
Maar je hebt wel gelijk hoor.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, GrapeshotBot, MissMarije en 46 bezoekers