Hamster met groot gezwel bij het oor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:50

Hallo,

Ik haalde mijn dwerghamster zojuist uit zijn kooi en zag tot mijn schrik dat hij ineens een groot gezwel net iets groter dan een erwt bij zijn oor. Nu is hij ons heel dierbaar en willen we er graag alles aan doen om hem beter te maken en pijn te besparen, daarom vroegen wij ons af wat we het beste kunnen doen.

Uiteraard bellen we morgen direct de dierenarts. Zelf zaten we te denken aan het ontsmetten met sterilon of iets dergelijks. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of heeft iemand ervaring met iets dergelijks?

Hij eet en drinkt nog gewoon en is nog actief. Verder ziet hij er nog gezond uit, zijn vacht is zacht en glanst en zijn oogjes staan helder.

Heeft iemand een idee?

Afbeelding

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:54

Dat zit er toch niet binnen 1 dag?? :O

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:59

zanakuzies schreef:
Dat zit er toch niet binnen 1 dag?? :O


Mijn eerste gedachte inderdaad.. Ik ben geen dierenarts maar heb dit ook eens gehad met een van mijn hamsters vroeger, die bleek een soort tumor te hebben. Ik heb hem toen laten opereren en de tumor werd onder narcose verwijderd. Hamster kwam er goed doorheen, maar ging na een paar maanden alsnog dood helaas. Die tumor zat er inderdaad ook niet binnen één dag maar werd langzaam groter.

Sterkte, ik hoop dat het goedkomt met je hamster! :)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:06

tumor ziet er iig al heel onrustig uit.... (en kwa looks lijkt hij kwaadaardig).

Daarnaast zou ik een hamster een operatie besparen, weet niet hoe oud hij is maar meestal redden ze de 3 jaar niet.

Overigens wat ik veel heb gezien bij knaagdieren, ratten, hamster (muizen) is dat ze bijna allemaal na verloop van tijd tumoren ontwikkelen.....

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:51

Oei, ik heb geen verstand van hamsters, maar als dit ineens (binnen een dag) op mijn hond zit zou ik me grote zorgen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:57

Dit is exact wat mijn hamstertje had.

Meteen mee naar de DA gegaan (zo groot was ie écht niet in 1 dag). Heb toen pijnstilling en AB gekregen voor een week. Leek eerst heel goed te helpen. Begon na die week toch weer achteruit te gaan. Weer terug naar de DA, andere medicatie erbij gekregen en dan weer een week aankijken. Ging veel beter en plots was het gezwel geknapt. :(:) Ze had weer opnieuw vreselijk veel pijn.

Ik heb haar toen meteen laten inslapen met heel veel verdriet en pijn in m’n hart. Maar dit kon niet langer zo en wilde het voor zijn dar ze nog meer pijn kreeg. Ik heb m’n best gedaan voor dr, maar het mocht helaas niet baten.

Edit: gezwel was ook vaak aan het bloeden omdar het enorm jeukte en ze er dus aan krabte continu. Ga alstjeblieft niet zelf aandokteren met sterilon. Dat prikt bij mezelf al verschrikkelijk, laat staan bij zo’n klein beestje.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:03

Ik zou er in ieder geval geen sterilon op doen, dat prikt als de pieten... dan eerder betadine-jodium, dat prikt niet zo erg, maar ik denk dat het nutteloos is dat erop te doen. Het ziet er uit als een tumor, of een abces en beiden krijg je niet weg met een ontsmettingsmiddel, want dat komt alleen op de buitenkant.
Naar de dierenarts dus, en ga, met de leeftijd van het diertje in gedachte, in overleg met de dierenarts of opereren nog wel zin heeft bij zo'n diertje... er moet sowieso iets gebeuren want dit gezwel/abces of wat het ook is, zal vast geen pretje zijn voor de hamster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:05

Bedankt voor jullie reacties!
Het zou kunnen dat het zich in een aantal dagen ontwikkeld heeft, ik heb hem 6 dagen geleden voor het laatst vastgehad en toen is ons niets opgevallen. We houden ze niet dagelijks vast omdat we ze niet willen wekken en ze vaak pas wakker worden als wij gaan slapen. Daarnaast hebben we 4 hamsters, 5 cavia's, 7 konijnen, 15 vogels, 3 katten, een hond en een paard die ook aandacht willen dus het is soms aandacht verdelen, naast school en werk.

Ik hoop op een goede afloop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:07

_Dominique schreef:
Edit: gezwel was ook vaak aan het bloeden omdar het enorm jeukte en ze er dus aan krabte continu. Ga alstjeblieft niet zelf aandokteren met sterilon. Dat prikt bij mezelf al verschrikkelijk, laat staan bij zo’n klein beestje.


Nee, ik bedoelde ook geen sterilon maar betadine. Ik was even in de war..

Anoniem

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:14

Ik zou gewoon morgen zsm naar de DA gaan en het nu even laten.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:15

Zou er heel snel mee naar de DA gaan. Dit ziet er niet goed uit..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:45

Hoe was het bij de dierenarts?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:14

Ik ben ook benieuwd. :)

Anoniem

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:15

De dierenarts kon geen diagnose geven. Hij kon het wel onderzoeken, maar hij vond dat zelf eigenlijk weggegooid geld. Hij zei namelijk dat een dergelijk gezwel verwijderen (hij heeft veel raakvlak met de huid) heel lastig is bij een beestje dat kleiner is dan een mandarijn. De kans dat hij tijdens de behandeling of binnen een maand na de behandeling zou overlijden ongeveer 80% is. Als hij de behandeling overleefd en geen infecties oploopt (het is immers een hamster, ik kan hem geen verbandje om doen) dan is de kans dat zoiets terugkomt alsnog 50%.

De conclusie was dat hij er nu nog levendig uitzag en weinig last leek te hebben van het gezwel. Het advies was om het gewoon aan te kijken en hem lekker te verwennen, aangezien hij wel verwachtte dat het beestje geen maanden meer heeft. Als hij er last van gaat krijgen mochten we terugkomen om hem in te laten slapen.

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:21

Vreemde conclusie van de dierenarts zeg..

"als t minder gaat. Kom dan maar ff terug om m te laten inslapen"

Bizar...


Dit moet gewoon onderzocht worden... Even een bioptje nemen inder de microscoop en ne hebt je info die je moet hebbe...


Wie is jouw dierenarts om te bepalen wat weggegooid geld is of wat niet...

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:28

Jolliegirl ik gok dat de dierenarts het wel iets genuanceerder heeft gebracht.

Maar ik denk dat er wel een kern van waarheid inzit bij zo'n beestje. T is een hele.kleine kwetsbare plek. Na opereren ook weinig ruimte in de huid om te gaan hechten. En gewoon open laten is ook geen succes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:06

Jolliegirl, zelf mag je ook wel wat nuanceren, want de dierenarts heeft het waarschijnlijk niet zo bot gebracht.
En ik vind het wel logisch wat hij zegt. Als de hamster er nu geen last van heeft, waarom dan onnodig pesten? Een biopt kan, maar uiteindelijk schiet je met de uitslag ook weinig op want opereren bij zo'n kleintje is gewoon heel lastig en geeft nog meer risico's en ongemakken dan dat hij er nog wat maandjes actief mee kan leven.
En gezien de levensduur van een gemiddelde hamster lijkt me dat vriendelijker en realistischer.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:34

ik vind dit een erg realistische dierenarts. Als ts erop aandringt zou hij vast wel een biopt nemen of opereren, maar dergelijke gezwellen bij hamsters zijn simpelweg bijna niet behandelbaar. Er wordt pijn en stress veroorzaakt en hoogstwss gaat het diertje alsnog in korte tijd dood...

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:46

Misschien toch eventueel een bootje laten nemen?
Aangezien de hamster veel voor je betekent en echt veel extra last voor het diertje is dit niet, dan heb je zekerheid.

Als het zo snel is opgekomen, zou ik eerder denken aan een hematoom (= bloedbuil). Maarja ik heb het natuurlijk niet in het echt gezien en ben nog steeds geen volleerde dierenarts :+

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:22

Mijn hamster had ook precies hetzelfde, dit was in het oor. Ik heb toen zelf besloten om niets te doen, ook mijn hamster was nog vrolijk en at nog goed. Hamster was ook al ruim 2 jaar oud op dat moment. Na een week of 2 werd hij ook blind en ging het plekje openkrabben. Dat was het moment dat ik direct naar de dierenarts ben gereden en hem heb laten inslapen. Op het moment dat hij weg was plopten gelijk zijn oogjes uit hun kassen, dus er zat fikse druk in zijn koppie helaas. Ik heb dus heel erg spijt dat ik hem niet eerder heb laten gaan. Die hamsters kunnen je echt foppen want ze zijn bikkelhard voor zichzelf.
Houd 'm dus echt goed in de gaten, dat is mijn tip!

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hamster met groot gezwel bij het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:52

Ik hen hetzelfde met mijn rat.. Al eerder een tumor gehad op dezelfde plek.. Kon m nu wel weer laten opereren, maar da heeft mij ook gezegd dat t toch weer terugkomt en of ik t hem met zijn leeftijd nog aan wil doen.. Lans is klein dat hij het overleeft.. (Ding is nu ongeveer formaat pingpongbal..)

Maar hij is nu gewoon lekker thuis.. Kliert nog steeds met zn broer.. Eet goed, drinkt goed.. Rent nog lekker rond als hij los is.. Maar zodra er ook maar iets achteruit gaat, dsn staan we bij da op de stoep voor een spuitje..