[Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar kopen jullie je huisdieren? en zouden jullie dit nogmaals doen

In een dierenwinkel
33 (5%)
Bij een hobbyfokker/kweker
267 (45%)
Uit een opvang/asiel
218 (37%)
Anders zo ja waar?
21 (3%)
Ja omdat?
36 (6%)
Nee omdat?
11 (1%)
weet ik niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 587


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:45

Barbet schreef:
NatasjavE
De paardenfokker waar jij het over hebt, de Gelderse paarden.
Jouw paard heeft toch een afstamming?
Jij kan als het goed is tot heel lang geleden terug zien, waar jouw paard vanaf stamt.
Anders kun jij jouw paard ook geen Gelders paard noemen.

Ik kan me niet voorstellen dat je bij elke willekeurig konijn in een dierenwinkel een afstammingsbewijs mee krijgt.
In dat geval kan het wel van een hobbyfokker afkomen, die het misschien goed bedoeld als tijdverdrijf maar zieke of zwakke dieren levert.
Daar kom je nooit meer achter, in een dierenwinkel koop je 'op goed geluk' een dier.


Daar heb je zeker een goed punt.

Maar ik zou een konijn nooit in een dierenwinkel kopen. Ook hier ken ik weer een hobbyfokker die op hoog niveau fokt.
Maar ik moet bekennen,...er komen geen konijnen of hamsters(of andere dieren in die categorie) in huis.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:56

Natasje, hier ook niet hoor.
En een paard heeft maximaal 1 veulen per jaar.

Weet jij hoeveel jongen een konijn per jaar kan afleveren? :D
Als een zogenaamde hobbyfokker fokt met een konijn wat ziekelijke nakomelingen heeft.
Voor hij dat eenmaal door heeft en dat konijn weggehaald heeft, zijn er al tientallen zielige kinderen die huilen om een dood konijn.
Geen mens die er verder wakker van ligt, wie maakt zich daar verder druk om?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:21

Maar alle reptielen en dierentuindieren moeten ook eten. Op zo'n grote schaal voederdieren leveren kan haast niet op hobbyniveau, en een hobbyfokker (de meeste dan) zal zijn dieren niet daar aan meegeven.
Al zijn er tegenwoordig wel meer voederdierfokkers die hun dieren op een normale manier houden. Dus niet in labbakken, maar in grote ingerichte kooien.
Ik denk dat 80% van de dieren van de vermeerderaars als voedsel dient, en 20% naar dierenwinkels gaat. Alles wat daar niet verkocht wordt of niet goed is gaat alsnog als voedseldier weg.
Dus ik denk dat het stoppen van kopen van dierenwinkel-dieren wellicht niet zoveel uit maakt als men denkt.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:39

Ik heb ook altijd in een dierenwinkel gewerkt en niet alle dieren die we kregen kwamen bij de beste fokkers vandaan. Uiteindelijk is mijn winkel naar een betere leverancier overgestapt en verder nooit problemen meer mee gehad. Al ben ik er geen voorstander van, mits ze goed worden gehouden in de winkel. Al hebben de meeste winkels toch wel te kleine hokken. Ze kregen dan wel weer t beste voer en werden heel goed in de gaten gehouden.

Mijn hond heb ik van marktplaats af. Niet omdat ik geen andere opties had maar ik wilde graag een hondje ''redden'. Heb uiteindelijk eentje gekocht van 8 maanden die weg moest wegens te weinig tijd. De andere hond komt van een stichting vandaan als afgekeurde hulphond. Beide zijn geweldig.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:14

Macs schreef:
Maar alle reptielen en dierentuindieren moeten ook eten. Op zo'n grote schaal voederdieren leveren kan haast niet op hobbyniveau, en een hobbyfokker (de meeste dan) zal zijn dieren niet daar aan meegeven.
Al zijn er tegenwoordig wel meer voederdierfokkers die hun dieren op een normale manier houden. Dus niet in labbakken, maar in grote ingerichte kooien.
Ik denk dat 80% van de dieren van de vermeerderaars als voedsel dient, en 20% naar dierenwinkels gaat. Alles wat daar niet verkocht wordt of niet goed is gaat alsnog als voedseldier weg.
Dus ik denk dat het stoppen van kopen van dierenwinkel-dieren wellicht niet zoveel uit maakt als men denkt.


Ik ken wel hamsters en muisjes als voederdieren.

Bij mijn vriendin op stal hebben ze een paar roofvogels en ze kweken zelf muizen en hamsters om ze te voeren.
(en echt honderden muisjes/hamsters) in heel veel kleine hokjes.
Daar zou je echt geen cent voor geven, alleen denken: goh wat zielig.
Ik zou nooit gedacht hebben dat dit onder een hobby fokker zou vallen, en hier zelfs geld mee verdiend kan worden bij een dierenwinkel.
Dit is ook gewoon een particulier, een hobbyfokker met wat roofvogels.
Hij zou dus ook als hobby fokker muisjes en hamsters kunnen verkopen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-01-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:35

Er zijn veel dierenwinkels die totaal niet aan het dierenwelzijn denken als ze het verkopen. Rat per stuk verkopen en daarbij een hamsterkooi verkopen bijvoorbeeld. Of een Syrische hamster in zo een klein rotkooitje van 25 x 30 verkopen.

Ik hoop dat jij daar wel aan denkt. Dat zulke kleine kooitjes of vissenkommen niet verkocht worden in jou winkel.

Helaas worden er vreselijk veel impulsaankopen in een dierenwinkel gedaan. Er wordt ook niet goed gekeken of er mannen en vrouwen bij elkaar zitten. Kan er zo al 2 hier in de buurt noemen waar dit vaak mis gaat.

Ik zie in dierenwinkels gewoon erg veel huisvesting die veel te klein is -O- Wordt er altijd erg triest van.

Maarja ik vind ook dat verkoop van pleziernestjes op marktplaats, facebook enzo verboden moet worden. Alleen verantwoord fokken en fokkers moeten een hele test afleggen voordat ze uberhaupt mogen gaan fokken vind ik. Niet meer dan 2 rassen. En pleziernestjes gewoon afschaffen dat dat mag.

gewoon veel te veel ellende omdat mensen domweg gaan "fokken" met de meest rare uiteenlopende combinaties. Ongeteste ouderdieren......noem maar op.

Er zal toch echt eens streng opgetreden moeten worden ,anders blijven we bezig met overvolle opvangen/asiels.

Dus nee, ik ben het er totaal niet mee eens dat er nog dieren tentoongesteld staan in winkels of op markten. Alsof je een nieuwe tv gaat kopen bij de kijkshop.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:47

Ik zal eens een verhaal doen over een 'hobbyfokker' voor de dierenwinkel van konijnen.
Mevrouw fokte duidelijk voor het geld, dus hobby noemde in het niet. Maar de Pets Place (die inmiddels gesloten is) wel. Toen de Pets Place dus ging sluiten kwam ze haar konijnen niet meer kwijt. Ze ging zich nu meer focussen op honden, dus de konijnen moesten de deur uit. Ze had een opvang gecontacteerd.
Het is al drie jaar geleden, maar staat me nog helder in het geheugen...

Alle konijnen zaten per koppel, man en vrouw. Ongecastreerd. De konijnen kregen dus elke 4 weken een nest. Ze hadden ontzettende lange nagels, zaten in centimeters uitwerpselen allemaal in kleine kooien. Er zaten konijnen bij met syfillis, tandproblemen, ... dus al die jonge konijnen hadden waarschijnlijk ook al deze erfelijke afwijkingen. De moederkonijnen waren broodmager en echt gewoon op. Zo op dat er zelfs twee ingeslapen zijn omdat ze meer dood dan levend waren bij het ophalen.
Ze gaf ook aan dat de konijnen gemiddeld bij haar 1-2 jaar werden en dan lagen ze ineens dood in de hokjes.
Na het ophalen direct ook 144 gebeld voor de honden, die zagen er ook niet op en top uit.

De dierenwinkel was er zo over te spreken, een geweldige fokker. Zo goed voor de dieren...
Ja...

Een tijdje geleden nog eens langsgereden maar alle hokken zijn weg en ik zie ook geen honden meer, denk dat er andere mensen wonen want zag er allemaal heel netjes verzorgd uit.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 17:57

Nou een tijdje later ondertussen, we hebben niet stil gezeten en dat zullen we ook zeker niet doen!

De oude knaagdierenstelling gaat er volledig uit en gaan we stoppen met vissenverkoop. Nu zijn aquariums omgedoopt tot de hokken 90x35 voor hamsters.
Zo fijn voor de diertjes ook zijn alle te kleine verkoop kooitjes er uit en hebben we ze minimaal vanaf 70cm.
Alle viskommen zijn er ook uit!
Nu wil ik nog iets speciaals maken voor konijnen en cavia's een groot hok met ren alleen dat moet nog even wachten.

Zitten nu 2 baby cavias in van krap 250gram :( waarom nou zo jong wegbrengen volgens de fokster 6 weken nou geloof er geen bal van maar meenemen wilde ze ook niet.
Dus nu 2x per dag melk bijvoeren en de rest knagen ze zelf.
Ze zitten in dit hok nu omdat dat de warmste is. Over een weekje gaan ze in een grotere!

Zijn overigens aquariums van 30x35 geweest nu zijn de tussen schotjes er uit dus vandaar 90x35 :)

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:59

Wat leuk dat je geen kleine hokken meer verkoopt voor hamsters!

Wij adopteren enkel dieren.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:36

Super goed bezig TS!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:29

Geen idee of het al genoemd is, maar zou je niet samen kunnen werken met een konijnenopvang? Dat je een koppel konijnen van hen in de winkel hebt ter adoptie of hen doorverwijst naar de opvang. Ik weet dat niet iedere opvang ervoor open staat maar wellicht heb je er een in de buurt die het ziet zitten.
Stichting Konijnenbelangen heeft zo een lijst met dierenwinkels die geen konijnen verkopen. Ikzelf weiger te kopen in een winkel waar ze konijnen verkopen en velen met mij. Kan wellicht nog klanten opleveren ook.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 15:55

Iets met een dierenwinkel heeft een voorbeeld functie?? Zou het zo duidelijk zijn? Hihi <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:01

Wat super goed dat je dit doet! Hopelijk dat mensen jou voorbeeld gaan overnemen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 17:11

Ja dat hoop ik ook! het is geweldig om te zien hoe blij ze zijn met de ruimte! mama blijft bij ons als voorbeeld en daar gaan we een jonge heer (gecastreerd) voor bij zoeken en zij worden dan het voorbeeld. dan ga ik advertenties ophangen van opvang konijnen die een huisje zoeken :)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:13

zanakuzies schreef:
Iets met een dierenwinkel heeft een voorbeeld functie?? Zou het zo duidelijk zijn? Hihi <3
[ [url=m/79pirZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/k2yLTX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qcKppP.jpg]Afbeelding[/url] ]



Nu nog iets minder glads op de bodem en je geeft volledig het goede voorbeeld.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:10

Dat ziet er al goed uit! Nu nog wat voor op de stenen en hooi neem ik aan?

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:13

Mijn hond heb ik via een bemiddelaar van particulieren, de katten komen van een kattenopvang.
Binnenkort start ik een aquarium op en de vissen zullen bij dierenwinkels/aquariumspeciaalzaken vandaan komen en mss kwekers.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:35

Wat goed om te zien en te lezen! Top dat je je zo inzet. Imo inderdaad het beste voorbeeld dat je kan hebben in een winkel.

Ik zou juist geen stro oid op de vloer leggen. Mijn binnenkonijnen lopen op laminaat en ik denk dat ze zo zindelijker blijven met de twee bakken die ze hebben. Evt wat los hooi over de bodembedekking doen :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 10:40

vevina schreef:
Dat ziet er al goed uit! Nu nog wat voor op de stenen en hooi neem ik aan?


Er hangen 2 ruiven met hooi ;). Dat op de stenen doen ze zelf wel haha ze zijn graven toch alles uit de bakken :p