Kat aanschaffen met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MARILYN_
Berichten: 841
Geregistreerd: 25-12-08

Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 18:13

Zoals de titel al zegt willen wij heel graag een kat erbij. Alleen zitten wij met een probleempje, we hebben namelijk ook nog een 4 jarige hond. Onze hond reageert heel fel als er katten in de tuin zijn. Territorium? Tijdens het wandelen kijkt hij namelijk niet op of om naar een kat. Went elke hond wel aan een kat? Dieren blijven hier tot hun dood, dus ik wil niet een kat na een aantal weken weg doen omdat de hond er niet mee overweg kan. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is het wel verstandig om een kat te nemen?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:21

Mijn reu schijnt heel lief te zijn tegen katten, maar zodra een kat in de tuin staat vliegt meneer met een rotsnelheid tegen het raam aan. Zelfde op wandeling, wilt ze altijd opjagen. Toch heb ik echt foto's waar een kat op hem ligt te slapen. ( zelf geen katten...)

Denk wel dat iedere hond eraan kan wennen, mits de juiste kat.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:26

Met onze honden is het altijd goed gegaan met de katten. Recent een kitten binnen gehaald, eerste paar dagen was het een beetje 'vechten' met elkaar (niet echt vechten, gewoon even ruiken en de kat kon dat niet waarderen wat resulteerde in klappen voor de honden). Na een weekje ging het eigenlijk wel prima en was de nieuwigheid van de kat af en toen is ze gewoon geaccepteerd. Volgens mij kunnen de meeste honden wel met katten!

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:26

Kwestie van laten wennen en opvoeden denk ik.
Ik heb een 2ehands hond in huis genomen waarvan de vorige eigenaren zeiden dat ze absoluut niet samen met katten kon. Ze woont inmiddels ruim 10 jaar samen met 2 katten.
Natuurlijk was het spannend en natuurlijk wilde ze er opaf vliegen in het begin. Ze had al snel door dat dat dus niet de bedoeling was en toen was de lol er snel af.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:29

Bij ons gaat het totaal niet. Onze herder pakt ze echt dus de honden leven beneden en de katten boven. ‘S morgen mogen de katten ook in de kamer (honden zitten dan in de serre). Dat gaat prima maar als ze elkaar zien is het mis....

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:30

Onze hond (een Engelse stafford) heeft nooit met katten gewoond was ook fel op andere katten. Toen ze 11/12 jaar oud was hebben we een kitten gekregen. In het begin hebben we ze apart gehouden als we niet thuis waren. Kitten was een straatkat en bang voor de hond. We hebben de hond paar keer moeten waarschuwen omdat hij naar de kat uithaalde maar nu zijn het de beste vrienden en slapen samen in een mand. Nooit verwacht dat het zo goed zou gaan tussen die 2. We hebben de kitten maar paar maanden apart gehouden als we niet thuis waren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:40

De hond moet leren dat de kat bij 'de roedel' hoort.
Maar omdat je al een volwassen hond hebt, soms blijft de relatie kat-hond onderling altijd moeizaam.
Dat zal afhangen van jullie begeleiding, karakter van jullie hond, karakter toekomstige kat.
Je kan het dus nooit precies voorspellen of het goed zal gaan of niet. :)

Wij hebben een kat gehad, is al overleden.
Die was dikke maatjes met de hond, terwijl deze hond vreemde katten het liefst vermoordt. :o

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:44

Heb je niet toevallig de mogelijkheid om bij vrienden/kennisen die een hond-proof-kat hebben te kijken hoe het in huis gaat?

Het hangt ook in sterke mate van de kat af, zijn ze zelf bang, of vinden ze dat ze de baas zijn in huis?

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:30

Hier een husky voor 3 weken op gevangen. Nu echter 2 jaar later is hij nog hier. De eigenaar is met de noorderzon vertrokken. De hond is niet herplaatsbaar ivm zindelijkheid, agressie enz.
Uiteindelijk vorig jaar de kat moeten herplaatsen. Hond in bench of kennel dan kon de kat los zonder probleem en zonder reactie. Hond los en kat los dat was niet te doen hij klapte er vol in. Bij zijn eerste eigenaar heeft hij ook katten vermoord.
Er kwam voor de kat een fantastisch adres langs en hier vonden we het zielig worden. Nu iedereen gelukkig.

Zal dus ook niet vlot zeggen dat ik nooit zou herplaatsen. Ik ga voor het welzijn van mijn dieren. Kan een ander daar veel beter in voorzien voor de rest van het leven dan zou het niet eerlijk zijn richting het dier om zelf te houden.

Heb ook een kat herplaatst die mijn zieke oude hond steeds vol aan vloog zodra ze de kans kreeg. Echt met 4 poten zijn kop in. Hond had epilepsie en woon in een flat. Soms moet je keuzes maken voor het welzijn van je dieren en van jezelf. Steeds de stress van niet de verkeerde deur open laten, scheiden als je weg bent en eeuwig er bovenop zitten als je er wel bent gaat niet in koude kleren zitten ;)

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:36

Hier een Jack Russel terriër van bijna 3 jaar. Wilde hem ook aan de kittens van schoonouders laten wennen. Nou, 2 keer geprobeerd nu. Maar dat wordt geen derde keer.
Als ze stilzitten wil het ‘redelijk’. Zo gauw als ze bewegen is het klaar. Dan gaat hij in de aanval. Vertrouw hem er voor geen meter bij en dit gaat ook niet goedkomen.

Wellicht dat het ook aan het ras ligt?

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:22

Kitten s nemen die wennen dan aan de hond. In het begin zelf bij blijven. Heb honden gezien die achter katten aanrennen maar precies de eigen katten met rust laten die rennen ook niet weg.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:23

Nachocheese schreef:
Hier een Jack Russel terriër van bijna 3 jaar. Wilde hem ook aan de kittens van schoonouders laten wennen. Nou, 2 keer geprobeerd nu. Maar dat wordt geen derde keer.
Als ze stilzitten wil het ‘redelijk’. Zo gauw als ze bewegen is het klaar. Dan gaat hij in de aanval. Vertrouw hem er voor geen meter bij en dit gaat ook niet goedkomen.

Wellicht dat het ook aan het ras ligt?


Zou het met volwassen katten ook zo gaan vraag ik me dan af?
Dat gezegd hebbende, ik ken genoeg jack russels met een flink jachtinstinct die niet terug schuwen van een flinke muis, rat of mol. Dan kan ik me voorstellen dat een kitten daar nét te veel op lijkt.
Hoe oud waren de kittens?
Je moet in principe met een wat brutale hond eerst eens een kat erbij hebben die nog brutaler is.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:42

siskeh schreef:
Nachocheese schreef:
Hier een Jack Russel terriër van bijna 3 jaar. Wilde hem ook aan de kittens van schoonouders laten wennen. Nou, 2 keer geprobeerd nu. Maar dat wordt geen derde keer.
Als ze stilzitten wil het ‘redelijk’. Zo gauw als ze bewegen is het klaar. Dan gaat hij in de aanval. Vertrouw hem er voor geen meter bij en dit gaat ook niet goedkomen.

Wellicht dat het ook aan het ras ligt?


Zou het met volwassen katten ook zo gaan vraag ik me dan af?
Dat gezegd hebbende, ik ken genoeg jack russels met een flink jachtinstinct die niet terug schuwen van een flinke muis, rat of mol. Dan kan ik me voorstellen dat een kitten daar nét te veel op lijkt.
Hoe oud waren de kittens?
Je moet in principe met een wat brutale hond eerst eens een kat erbij hebben die nog brutaler is.


Kittens waren al ‘redelijk oud’, 16 of 17 weken. Het zijn van die speciale raskatten, langharige witte vacht met blauw ogen? Geen idee welk ras :+ .
Maar het waren al behoorlijke joekels, als ze volwassen zijn ook een kilo of 7.
Het ras is een heel rustig ras van die katten, zullen niet snel uithalen of vechten..

Al ben ik wel bang dat bij een brutalere kat hij nog brutaler wordt.. ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij een kat doodbijt. Het is daarnaast een redelijk grote Jack Russel, 11 kilo.

En hij pakt inderdaad elk wild wat hij te pakken kan krijgen haha, hij heeft een groot jachtinstinct.

Maar ik denk ook wel dat het aan het ras ligt hoe snel je hond er wel of niet aan went.

MARILYN_
Berichten: 841
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:08

Bedankt voor alle reacties! Over het algemeen gaat het wel goed dus. Ik ben niet bang dat hij agressief zou worden naar een kat of zelfs zou moorden. Wel ben ik bang dat hij de kat als speeltje zou zien en opdringerig naar de kat zou zijn. Dat is wat hij met mijn konijnen ook wel een beetje doet. Voordeel aan een kat is dat die wel van zich af bijten natuurlijk.
Hoe zouden jullie een kat en een hond aan elkaar wennen? Gelijk bij elkaar los laten of de kat eerst in een bench oid stoppen?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat aanschaffen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:15

Zorg ervoor dat de kat het hogerop kan zoeken, dus op tafel kan springen bijv.
Wbt introduceren, ik zou eerst de kat in de ruimte laten wennen, zonder de hond, en dan vervolgens kat weer in andere ruimte, en dan de hond aan de geur laten wennen.
Als de kat weet hoe hij zich rond moet bewegen, dan kan je ze echt introduceren.
Eventueel kan je eerst 1 vd. 2 in een bench doen, en de andere los laten lopen.
Dan zie je al redelijk hoe ze op elkaar reageren.
Dan afhankelijk van hoe het gaat, of de hond aan de lijn(of lijn eraan, dat je makkelijk kan ingrijpen) of gewoon los laten

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:19

MARILYN_ schreef:
Bedankt voor alle reacties! Over het algemeen gaat het wel goed dus. Ik ben niet bang dat hij agressief zou worden naar een kat of zelfs zou moorden. Wel ben ik bang dat hij de kat als speeltje zou zien en opdringerig naar de kat zou zijn. Dat is wat hij met mijn konijnen ook wel een beetje doet. Voordeel aan een kat is dat die wel van zich af bijten natuurlijk.
Hoe zouden jullie een kat en een hond aan elkaar wennen? Gelijk bij elkaar los laten of de kat eerst in een bench oid stoppen?


Ja kat in de bench, hond er los bij (niet andersom!). Rustig aan elkaar laten wennen. Als je hond alleen fel is op katten in de tuin en niet op straat, heeft het waarschijnlijk met territorium gedrag te maken.
Hij moet dan dus leren en accepteren dat de kat onderdeel is geworden van zijn territorium.
Probeer je hond te belonen voor goed gedrag naar de kat (terwijl de kat dus veilig in de bench zit) en niet teveel te corrigeren.
Als je de hond steeds corrigeert zal hij de associatie krijgen dat de kat niet leuk is en zal hij mogelijk zijn kans afwachten - als jij even niet oplet - om toch de kat te grazen te nemen.