Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:00

Ik vraag me sowieso af wat een zeer gestresste hond gaat doen met een andere hond in huis. Jullie hond reageert behoorlijk extreem, en het laatste wat je wil is dat hij deze stress af gaat reageren op een andere hond. Of het nou een stafford, frans bul, herder of poedel is. Deze hond vertoond zulk afwijkend gedrag..

Ik heb in het verhaal niet gelezen wat jullie tot nu toe zelf hebben gedaan om hem rustiger te krijgen alleen thuis (behalve de radio aan)?

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:05

Denk dat je het stukje gestresst iet wat anders opvat. Deze hond is makkelijk overprikkeld wanneer het erg druk is in huis (bezoek) of onweer/vuurwerk/noodweer.
Hij reageert zich niet af maar als we thuis zijn kruipt ie tegen je aan en als we niet thuis zijn gaf hij paniek wat inmiddels in zoverre opgelost is dat hij niet meer in paniek gaat. Behalve radio aan hebben wij hem een tijd op bach bloesem op maat gehad en dit heeft hem weer een hoop rust/ zelfvertrouwen gegeven.
Tegen of met andere honden is hij nog nooit overprikkelt geweest. Hij is eerder van negeren en lekker zijn eigen ding doen dat de hele tijd de andere hond lastig vallen. Normaal gedrag dus.
Verder vertoont hij geen ‘gestoord gedrag’

De reden dat ik denk dat een maatje fijn is voor hem, dat hij zich mocht er weer een dreigende paniek situatie voordoen hij mischien wat rust overneemt van een andere (stabiele) hond.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:09

Je schrijft dat de hond in paniek kan raken als hij alleen is en zichzelf tot bloedens toe beschadigd in deze paniek. Dat stukje bedoel ik. Daar er op die momenten geen andere hond bij is geweest, weet je dus niet wat hij dan met die hond zou doen, en je weet ook niet of die andere hond misschien niet gaat flippen wegens het rare gedrag van jouw hond.

Maar is er ook gewerkt met het uitbouwen van het alleen zijn? Eerst een paar minuten etc? Is het gedrag geobserveerd? Dat je kon zien dat er iets gebeurde wat het gedrag triggert (mbv een camera oid)?

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:09

Lughnassadh schreef:
TS, compliment voor het zo weloverwogen er mee bezig zijn!


Dank je wel. Dat is ook mijn bedoeling. Niks overhaast en wil absoluut geen ongelukken door ‘domme’ overhaaste beslissingen. Daar is deze hond te dierbaar voor.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:12

eilleen333 schreef:
Je schrijft dat de hond in paniek kan raken als hij alleen is en zichzelf tot bloedens toe beschadigd in deze paniek. Dat stukje bedoel ik. Daar er op die momenten geen andere hond bij is geweest, weet je dus niet wat hij dan met die hond zou doen, en je weet ook niet of die andere hond misschien niet gaat flippen wegens het rare gedrag van jouw hond.

Maar is er ook gewerkt met het uitbouwen van het alleen zijn? Eerst een paar minuten etc? Is het gedrag geobserveerd? Dat je kon zien dat er iets gebeurde wat het gedrag triggert (mbv een camera oid)?


Klopt dit deed hij toen het allemaal net gaande was. We hebben hem idd weer opnieuw laten wennen met alleen zijn (wat nooit een probleem is geweest). En hem daarbij ondersteund met bach bloesem. Als er nu een dreigende paniek situatie is doet hij dit extreme gedrag niet meer (gelukkig) maar kan hij hooguit wat onrustig zijn of mijn pantoffels stelen en die bij zich houden.
Wij proberen ook absoluut te voorkomen dat dit ooit weer gebeurd.
Dit gedrag word getriggerd door rare geluiden/onweer en vuurwerk.

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:40

Hier een eigenaar van twee franse bullen en ook nog reuen.
Hierboven werd het al genoemd betreft het gedrag van een franse bull deze worden zeker vaak verkeerd begrepen door andere honden. Maar ze kunnen elkaar ook leren kennen.
Ook deze twee hebben wel eens een onenigheid, dat heeft altijd met een derde factor te maken, speeltje, kluif en positie in rang betreft de bank. Echt zeker weten doe je pas als je het probeert het geeft geen garantie maar het kan ook een hele leuke combi zijn.
Ik zou het niet doen puur alleen voor het gedrag van je hond want dit geeft geen garantie maar omdat je het zelf wil en tijd ervoor heb om het te begeleiden.
Ook die tip van de nieuwe mag eerst niks, bank, eigen van speeltjes of op schoot is een hele goeie niet te veel aandacht geven want hij is niet bijzonder. Geef eerder je oudste meer aandacht in het begin.
Die van mij schelen iets meer dan een jaar.

Wie niet waagt wie niet wint.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:45

Op zich meerdere reuen in huis hoeft geen probleem te zijn, heb zelf reu reu teef combi gehd meerdere malen, teef teef eenmalig tijdelijk en de dames moesten ook gescheiden blijven. Nu weer regelmatig reu reu teef. Die van mij gecastreerd tweede reu van ander is nu ook los balloos.

Als je er aan denkt op neutraal terrein proberen en beide reuen laten castreren zodat je dat stuk in ieder geval niet hebt als extra risico

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Herplaatser bij een engelse stafford reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:46

Hoe kun je een 1 jarige hond als stabiel en evenwichtig beschouwen? Je zal maar een laat bloeier treffen ;) de gemiddelde bull is niet echt makkelijk richting sexe genoten en 1 jaar dan kan er nog veel veranderen....

Maar ondanks bulk en ondanks stafford kan het een geweldige match blijken te zijn. Ik zou zeggen eerst kennis maken en dan proeftijd en heel realistisch blijven

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 11:31

Stabiel bedoel ik natuurljk meer over het karakter, mijn ervaring met bullen is dat ze een veel stabieler karakter hebben als een stafford. Daarmee doel ik op het overprikkeld raken en de angst. Over het algemeen zijn ze een stuk relaxter.
We gaan nu eerst even kennismaken zonder onze staf erbij en even kijken hoe hij is. Mochten we een goeie klik hebben gaan we hem kennis laten maken met onze staf. Mocht dat goed gaan, gaan we een proeftijd instellen.
Realistish blijf ik zeker, wil geen ongelukken en ook geen ongelukkige honden.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:50

Hier drie reuen in huis met 1 teef, mijn ervaring is dat teven onderling meer problemen geven dan reuen onderling.

Onze Stafford is de enigste teef en de zachtste hond die we hebben, ze kan met elke hond goed en negeert eerder dan dat ze corrigeert. Ze heeft echter wel echt een grens en zal die altijd aangeven.
Ook zei is vrij snel gestresst niet door geluiden zoals die van jullie maar bijv in de auto. Ze weet niet waar ze heen gaat en ziet niets want ze is te klein. Ik herken het door jou beschreven gedrag heel goed in dat soort gevallen. Een andere hond erbij doen helpt niet en ik heb gemerkt dat andere honden al snel zich gaan irriteren aan het gestress. Houd dat ook in het achterhoofd dat wanneer jou hond bang of gestresst word de andere hond hem kan/wil kalmeren en dit in sommige gevallen met corrigeren probeert op te lossen. Het zal niet de eerste zijn die elkaar naar de keel gaan omdat 1 gestresst of bang was. (en een bench houd dat zeker moet altijd tegen ;) )

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:54

Hou er rekening mee dat je hond heel anders kan reageren als je zou verwachten.

Wij hebben van de zomer een herplaatster van ruim 1 geprobeerd bij onze kees hond. Ons teefje was toen 1.5 heel lief en wat onderdaning laat zich met uitlaten niet het kaas van het brood vreten. Ze is een beetje neutraal daarin.

We hebben kennis gemaakt met de herplaats teef kees op neutraal terein. Kon goed met alle honden. Los en gelijk lekker spelen. Op dat moment heel goed.

Onze reden voor een 2e hond was dat onze hond niet graag alleen is. Ze sloopt niet maar is wel gestrest alleen.

De nieuwe hond begon heel lief maar sneeuwde onze hond al snel onder. Onze hond werd steeds onderdaniger en kroop in een schulp. Nieuwe hond zag zn kans en greep onze hond iedere keer dat ze in de buurt kwam. Onze hond had even terug moeten reageren maar in plaats daarvan verstopte ze zich.
Na 2 dagen ging onze hond onder mn benen liggen ik wilde haar aaien en uit schrik beet ze me. Ze liet gelijk los maar met een 3 jarige dochter in huis is dit niet wat je wilt. Onze hond was helemaal van slag en zichzelf niet meer.

We hebben besloten nieuwe hond terug te brengen. Ik had onze hond mee genomen naar mijn werk ruimte om ze apart te houden. Nieuwe hond was inmiddels weg en onze hond weigerde mee naar huis te gaan. Pas toen ze in de gaten had dat nieuwe hond weg was rende ze naar binnen sprong op haar vertrouwde plekje op de bank en viel in een diepe slaap. De volgende dag was ons hondje weer zichzelf en hebben wij besloten er geen hond bij te nemen. Wij dachten haar een plezier te doen maar ze kreeg er juist meer stress van. Het alleen zijn gaat sindsdien gek genoeg beter. Ze slaap snachts bij ons in een mand op de kamer en nu vind ze overdag een paar uur alleen wel te doen.



Mijn broer heeft trouwens ook een staffort reu. Meest lieve betrouwbare hond die je je kunt bedenken. Hun hebben er een reu bij gehad een groot bulldog type geen idee wat voor 1. Was vanaf dag 1 dikke mik en sliepen altijd samen in de bench. Waar de 1 was was de ander ook. Nooit gebeten. Maar mn broer zn hond was wel heel stabiel

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 12:05

Bedankt voor de ervaringen weer! Hier heb ik echt wat aan.
Opzich in gedrag is onze hond stabiel in normale omstandigheden. Of het echt gaat klikken komen we natuurlijk vanzelf achter.
We hebben een aantal keer oppashondjes gehad en hij zorgt er zelf wel voor dat hij aandacht krijgt (op een positieve manier) dus ben er niet bang voor dat hij zich onder laat sneeuwen.
Wat seven beschrijft met auto rijden hebben wij ook met onze staf maar dan meer uit enthousiasme. Het zijn gewoon erg gevoelige honden die dat in stress kunnen uiten.
Als ze alleen zijn gaan ze ook absoluut niet los samen dat is gewoon een te groot risico met 2 reuen.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:20

Wat een onzin dat mensen hier zeggen over twee reuen. Wij hadden een dominante reu, vanaf pup, en later hebben wij een 'tweedehandsje' erbij gekregen. Ook een reu, dit was geen enkel probleem en het klikte goed. Het 'tweedehandsje' heeft heel veel geleerd van onze eerste reu. Als het klikt, dan klikt het..
Ik vind het een goed idee. Onze honden zijn er erg van opgeknapt door met 2 te zijn.

Edit: Onze honden hebben nooit in de bench gezeten, lagen altijd samen in huis of in de tuin.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:58

Ik ben zeker niet tegen twee reuen, we hadden er zelf drie tegelijk en nu nog twee.
Puur kijkende naar de Stafford zou ik het niet doen. Helemaal omdat gezegd wordt dat hij snel overprikkeld wordt, je wil niet dat hij dat gaat afreageren op zo'n kleine hond.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 14:06

Zoveel kleiner is een bulldofge trouwens niet. Engelse staffords is niet zo groot.
Denk datbhet overprikkelt raken wat verkeerd opgevat word. Is ook moeilijk uit te leggen als je het niet kent van een staf

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:59

Wij hebben een Cane Corso, die ook snel overprikkeld raakt. Als hij de kans krijgt, reageert hij zich dan af door de hond te pakken die op dat moment in zijn buurt is. Onze teven laat hij dan over het algemeen met rust, onze Stabij reu niet. En dat dat ontaardt al vaak in een gevecht, ik zou dat met een Stafford echt niet aandurven.

Een Franse Bulldog is ook zeker niet groot, als het knopje om gaat bij de Stafford, maakt hij geen schijn van kans.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:13

Hier een Engelse stafford reu vanaf pup af aan in huis(6 mei 2016). Daar is 1 april 2017 een teefje bij gekomen van ongeveer 1 jaar(7april 2016).
Vanaf het begin af aan goed gegaan. Teefje is van het terriertype en de reu show/bully type. Dus ook qua karakter best een verschil.

Ik begrijp alleen het volgende niet:
maxie schreef:
Zoveel kleiner is een bulldofge trouwens niet. Engelse staffords is niet zo groot.
Denk datbhet overprikkelt raken wat verkeerd opgevat word. Is ook moeilijk uit te leggen als je het niet kent van een staf


Dat hele overprikkelen, zoals jij het beschrijft, herken ik niet als overprikkeld oid. Herken het sowieso niet echt vanuit de stafford algemeen..
Zoals jij het beschrijft komt het eerder over dat de hond relatief weinig zelfvertrouwen heeft en dus wat angstig is. Dat herken ik wel. Maar niet vanuit de stafford algemeen gezien.

Als je een kleine staff en een grote bull hebt scheelt het inderdaad weinig. qua formaat.
Wel een groot dingetje waar je inderdaad rekening mee moet houden is dat Franse bullen inderdaad vaak minder goed begrepen worden. Overigens is dit iets wat je gedeeltelijk nog wel kan aanpakken als je de hond daadwerkelijk in huis neemt!

Aangezien jouw hond, uit jouw verhaal, voor mij over komt als onzeker/weinig zelfvertrouwen/vertrouwen in het algemeen, is dat wel een groot aandachtspunt. Jazeker kan een goede stabiele hond hem helpen. Jij ook, want samen werken aan vertrouwen onderling en zijn vertrouwen is een belangrijk deel. Maar aangezien het hier om een hond gaat die ''a laat zien'' en ''b bedoelt'' kan dat wel een dingetje zijn waar jouw hond best wat moeite mee kan hebben. Misschien niet direct, maar dat is wel iets wat je goed in de gaten moet houden en goed moet begeleiden.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:28

Diablo een Engelse staff is ook niet groot.

Ik heb zowel teven als reuen bij elkaar gehad, was altijd oppas met oud & nieuw en had dan zes honden in de woonkamer van 3,5 bij 4,5 m.
Als het klikt dan klikt het.
Maar als het niet helemaal klikt dan is er ook veel onrust en spanning en dan is daar meestal weinig aan te doen behalve niet meer samen zetten.

Ik zou dus idd eerst meerdere keren op neutraal terrein samen gaan wandelen en als dat echt goed gaat (als ze elkaar compleet negeren weet je nog niet zoveel) dan een keer na de wandeling samen mee naar huis.
Als dat ook goed gaat dat eerst een aantal keer herhalen en pas daarna een keertje samen alleen. Eerste keer niet te lang en sowieso nooit speeltjes en kluifjes aanwezig.

En goed communiceren met de baas van de Bull. Als jullie dit doen gaan jullie beide het risico aan en zijn beide verantwoordelijk mocht het fout gaan. Zou jammer zijn als je dan ook nog eens ruzie erbij krijgt.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:34

Nikass schreef:
Diablo een Engelse staff is ook niet groot.

Ik heb zowel teven als reuen bij elkaar gehad, was altijd oppas met oud & nieuw en had dan zes honden in de woonkamer van 3,5 bij 4,5 m.
Als het klikt dan klikt het.
Maar als het niet helemaal klikt dan is er ook veel onrust en spanning en dan is daar meestal weinig aan te doen behalve niet meer samen zetten.

Ik zou dus idd eerst meerdere keren op neutraal terrein samen gaan wandelen en als dat echt goed gaat (als ze elkaar compleet negeren weet je nog niet zoveel) dan een keer na de wandeling samen mee naar huis.
Als dat ook goed gaat dat eerst een aantal keer herhalen en pas daarna een keertje samen alleen. Eerste keer niet te lang en sowieso nooit speeltjes en kluifjes aanwezig.

En goed communiceren met de baas van de Bull. Als jullie dit doen gaan jullie beide het risico aan en zijn beide verantwoordelijk mocht het fout gaan. Zou jammer zijn als je dan ook nog eens ruzie erbij krijgt.


Onze Reu negeert eigenlijk iedere hond waar wij mee wandelen.. En eigenlijk ook de meeste honden die we met wandelen tegen komen, tenzij ze duidelijk vriendelijk geinteresseerd op hem af komen. Wij hebben hem met het teefje hier gewoon op de parkeerplaats kennis laten maken, laten spelen en daarna samen mee naar binnen. Hem even opgesloten en haar geen aandacht gegeven zodat ze even rond kon snuffelen. Toen zijn die mensen weggegaan. Wij de honden samen uitgelaten en daarna samen binnen los gelaten.
Toen kwam het spannendste pas. Ze hebben zoveel gespeeld. Zoveel dat we ze in de eerste 2 dagen regelmatig even op moesten sluiten. Na 2 dagen was dat gewoon over.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:36

kiwiwitje schreef:
Hier een Engelse stafford reu vanaf pup af aan in huis(6 mei 2016). Daar is 1 april 2017 een teefje bij gekomen van ongeveer 1 jaar(7april 2016).
Vanaf het begin af aan goed gegaan. Teefje is van het terriertype en de reu show/bully type. Dus ook qua karakter best een verschil.

Ik begrijp alleen het volgende niet:
maxie schreef:
Zoveel kleiner is een bulldofge trouwens niet. Engelse staffords is niet zo groot.
Denk datbhet overprikkelt raken wat verkeerd opgevat word. Is ook moeilijk uit te leggen als je het niet kent van een staf


Dat hele overprikkelen, zoals jij het beschrijft, herken ik niet als overprikkeld oid. Herken het sowieso niet echt vanuit de stafford algemeen..
Zoals jij het beschrijft komt het eerder over dat de hond relatief weinig zelfvertrouwen heeft en dus wat angstig is. Dat herken ik wel. Maar niet vanuit de stafford algemeen gezien.

Als je een kleine staff en een grote bull hebt scheelt het inderdaad weinig. qua formaat.
Wel een groot dingetje waar je inderdaad rekening mee moet houden is dat Franse bullen inderdaad vaak minder goed begrepen worden. Overigens is dit iets wat je gedeeltelijk nog wel kan aanpakken als je de hond daadwerkelijk in huis neemt!

Aangezien jouw hond, uit jouw verhaal, voor mij over komt als onzeker/weinig zelfvertrouwen/vertrouwen in het algemeen, is dat wel een groot aandachtspunt. Jazeker kan een goede stabiele hond hem helpen. Jij ook, want samen werken aan vertrouwen onderling en zijn vertrouwen is een belangrijk deel. Maar aangezien het hier om een hond gaat die ''a laat zien'' en ''b bedoelt'' kan dat wel een dingetje zijn waar jouw hond best wat moeite mee kan hebben. Misschien niet direct, maar dat is wel iets wat je goed in de gaten moet houden en goed moet begeleiden.


Wat je zegt over zelfvertrouwen klopt gedeeltelijk. Hij is wat onzeker/ angstig in bepaalde situaties.

Wat ik bedoel met overprikkeld raken is lastig uit te leggen.
Om even een voorbeed te noemen: het leek mij leuk om rigtraining met hem te gaan doen toen hij nog een stukje jonger was. Je loopt daar met ong 4 andere honden en je wil wat van hem. Opzich kende hij alle commando’s zoals volgen wachten staan noem maar op. Toch door alle ‘drukte’ om hem heen begon hij wat in zichzelf te keren. Rode ogen, hijgen en weg kruipen naar een rustige plek. Zodra ik hem erbij weghaal kalmeert hij direct en is het over.

Nog een voorbeeld: neem je hem mee naar drukke plekken zoals jaarmarkten, braderieën, winkels of de stad. Zodra hij teveel prikkels krijgt word ie mega druk, weer rode ogen, hijgen en wil het liefst zo snel mogelijk weg.
Zo zijn er zeker nog meer voorbeelden te noemen. Ook in huis bij drukke verjaardagsn

Als pup hebben we hem overal mee naar toe genomen overal aan laten wennen enz enz maar hij kan er niet aan wennen. Maakt in dit geval niet uit of ik erbij ben of mijn vriend of beide. Het is een erg gevoelige hond.

Je merk ook als het even anders is als anders, ik werk een late dienst of nachtdienst dat hij daar meteen op reageert. Hier geven wij verder weinig aandacht aan en zo lijkt het ook steeds normaler te worden (werk sinds kort onregelmatig).

Doordat hij in dit gedrag eerder zich afsluit als af wil reageren ben ik niet bang dat hij dat naar een andere hond zal doen. De katten doet ie namelijk ook niks mee.

In huis is hij op de angst voor onweer/harde geluiden enz na een super relaxt hondje en kan rustig de hele dag liggen te slapen. Niks geen onzekerheid. Zijn we weg merk ik dat ie toch wat onzeker kan zijn na het trauma van afgelopen zomer.

Kortom hij heeft verder geen gestoord gedrag alleen een beetje adhd in drukte en angstig voor rare geluiden en onweer

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:41

Kw: Alleen weet je dat dus pas in huis. Als een hond bij de wandeling een andere hond compleet negeert zegt dat nog niet zoveel over wat hij doet als hij met de hond in huis is.

Ts: als je hem alleen meeneemt naar die drukke plekken zal hij er niet vanzelf aan wennen. Als je hem veiligheid biedt en training kan hij wel leren om niet zo over zijn toeren te raken.
Dit moet je wel opbouwen.
Ik heb een zeer reactieve herder, als ik die meeneem naar een evenement en verder niets doe staat hij binnen no time tegen alles en iedereen te tetteren en draait hij helemaal door.
Als ik hem echter goed begeleidt is hij veel rustiger. Dit kost wel training en tijd en rustig opbouwen (niet in het diepe gooien)

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:48

Nikass schreef:
Kw: Alleen weet je dat dus pas in huis. Als een hond bij de wandeling een andere hond compleet negeert zegt dat nog niet zoveel over wat hij doet als hij met de hond in huis is.

Ts: als je hem alleen meeneemt naar die drukke plekken zal hij er niet vanzelf aan wennen. Als je hem veiligheid biedt en training kan hij wel leren om niet zo over zijn toeren te raken.
Dit moet je wel opbouwen.
Ik heb een zeer reactieve herder, als ik die meeneem naar een evenement en verder niets doe staat hij binnen no time tegen alles en iedereen te tetteren en draait hij helemaal door.
Als ik hem echter goed begeleidt is hij veel rustiger. Dit kost wel training en tijd en rustig opbouwen (niet in het diepe gooien)


We hebben hem ook zeker niet zomaar meegenomen en aan zen lot overgelaten om het ff bot te zeggen. We hebben hier het eerste jaar erg veel tijd in gestoken, maar helaas werd dat niet beter. We hebben bij de ringtraining ook priveles gehad maar ook daar bleef hij te snel overprikkeld.
We gaan ook bijna elk jaar naar een bungalowpark met hem en dan merk je ook dat dag 1 drama is maar na 2 dagen kan ie gelukkig meer de focus leggen op jou ipv op zijn ongeving.
Helaas is die rust op markten of andere drukke omgevingen niet te vinden en na een jaar trainen en proberen zijn we er mee opgehouden.

Buiten wandelen en fietsen geeft daarin tegen geen enkel probleem. Hij luistert perfect en geniet hier ook echt van. Ook als je mensen tegenkomt of andere honden is dit geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door maxie op 09-12-17 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:50

Ik denk dat het dan vooral belangrijk is om er achter te komen waarom hij in paniek raakt. De signalen die je benoemt zijn namelijk niet de eerste signalen. Dus iedere keer kan hij terug in een paniek moment raken. En zijn jullie dus altijd ''te laat'' om het ''op te lossen'' en er iets aan te doen. Hij heeft ook niet het vertrouwen, om wat voor reden dan ook, dat jullie het voor hem oplossen en hem beschermen.
Natuurlijk willen jullie dat. En ik ga er ook vanuit dat je dat ook probeert. Maar wel een werkpuntje. En ik denk dat daar zeker iets aan te doen is. Herken het ook wel vanuit onze teef. Daar heeft het ook even geduurd voordat ze wist dat wij alles oplossen en haar wel beschermen. En dat heeft dankzij ons zelf best een tijd nodig gehad. Maar dat is Offtopic. Mocht je daar meer over willen weten mag je best een pb sturen! :)

Alleen zijn onzekerheid in combinatie met een hond die vaak verkeerd begrepen word is wel iets wat je in de gaten moet houden. En waar ook richting de Bull met wat training best wat te behalen valt waarschijnlijk.


Nikass schreef:
Kw: Alleen weet je dat dus pas in huis. Als een hond bij de wandeling een andere hond compleet negeert zegt dat nog niet zoveel over wat hij doet als hij met de hond in huis is.

Ts: als je hem alleen meeneemt naar die drukke plekken zal hij er niet vanzelf aan wennen. Als je hem veiligheid biedt en training kan hij wel leren om niet zo over zijn toeren te raken.
Dit moet je wel opbouwen.
Ik heb een zeer reactieve herder, als ik die meeneem naar een evenement en verder niets doe staat hij binnen no time tegen alles en iedereen te tetteren en draait hij helemaal door.
Als ik hem echter goed begeleidt is hij veel rustiger. Dit kost wel training en tijd en rustig opbouwen (niet in het diepe gooien)


Nee, dat wist ik al voordat we in huis kwamen. Ik heb ze alleen niet ''gekoppeld'' tijdens een wandeling. Omdat ik weet dat mijn hond dan gewoon zijn eigen plan trekt. Ik heb ze wel buitenshuis gekoppeld/kennis laten maken. Alleen niet tijdens een wandeling en niet op een speelveldje.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:52

maxie schreef:
Nikass schreef:
Kw: Alleen weet je dat dus pas in huis. Als een hond bij de wandeling een andere hond compleet negeert zegt dat nog niet zoveel over wat hij doet als hij met de hond in huis is.

Ts: als je hem alleen meeneemt naar die drukke plekken zal hij er niet vanzelf aan wennen. Als je hem veiligheid biedt en training kan hij wel leren om niet zo over zijn toeren te raken.
Dit moet je wel opbouwen.
Ik heb een zeer reactieve herder, als ik die meeneem naar een evenement en verder niets doe staat hij binnen no time tegen alles en iedereen te tetteren en draait hij helemaal door.
Als ik hem echter goed begeleidt is hij veel rustiger. Dit kost wel training en tijd en rustig opbouwen (niet in het diepe gooien)


We hebben hem ook zeker niet zomaar meegenomen en aan zen lot overgelaten om het ff bot te zeggen. We hebben hier het eerste jaar erg veel tijd in gestoken, maar helaas werd dat niet beter. We hebben bij de ringtraining ook priveles gehad maar ook daar bleef hij te snel overprikkeld.
We gaan ook bijna elk jaar naar een bungalowpark met hem en dan merk je ook dat dag 1 drama is maar na 2 dagen kan ie gelukkig meer de focus leggen op jou ipv op zijn ongeving.
Helaas is die rust op markten of andere drukke omgevingen niet te vinden en na een jaar trainen en proberen zijn we er mee opgehouden.

Buiten wandelen en fietsen geeft daarin tegen geen enkel probleem. Hij luistert perfect en geniet hier ook echt van. Ook als je mensen tegenkomen of andere honden is dit geen enkel probleem.


Ik stuur je een pbtje

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:16

Nikass schreef:
Diablo een Engelse staff is ook niet groot.

Dat weet ik. Het gaat er ook niet om hoe groot/klein de Staff is, die redt zich wel. Het gaat om de andere hond. Iedere hond zal moeite hebben met een Stafford als het knopje om gaat en een Franse Bull legt het dan gewoon af.