Katten en vuurwerk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:01

Afgelopen oud & nieuw was een drama voor onze katten. Ze zijn zo ontzettend bang. 1 van de katten moest ervan overgeven en had heel erg diarree. Wij wonen midden in de stad dus hier word volop vuurwerk afgestoken.

Ik zit er nu aan te denken om ze iets te geven waarvan ze rustig worden. Nu vind ik het eng om ze zomaar pillen te geven. Voor de rest zie ik vanalles voorbij komen van sprays voor in het stopcontact, pipetten voor in de nek en anti stress halsbanden. Als vraag ik me af of die echt werken.

Hebben jullie tips om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de katten?

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:14

Hier hetzelfde probleem. Ik heb ergens gelezen dat kalmerende middelen geven het juist verergert doordat ze wel alles meekrijgen maar niet goed in staat zijn om er op te reageren. Weet niet precies meer hoe het zit maar het werd sterk afgeraden. Wat me wel een goed maar best kostbaar idee lijkt is een soort van inbakeren. Het is een soort duikpak idee, daardoor krijgt de kat een beetje druk wat schijnt te helpen. Beetje klunzig verteld omdat zoiets bij mijn kat spelen met mijn leven betekent :=

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:15

Hier is het gelukkig nog stil. Vanaf 30 december mag mijn kat niet meer naar buiten (voordeel is: dat wil hij ook helemaal niet) en zeg ik de kast open waar hij graag in zit.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:19

Whizz schreef:
Hier hetzelfde probleem. Ik heb ergens gelezen dat kalmerende middelen geven het juist verergert doordat ze wel alles meekrijgen maar niet goed in staat zijn om er op te reageren. Weet niet precies meer hoe het zit maar het werd sterk afgeraden. Wat me wel een goed maar best kostbaar idee lijkt is een soort van inbakeren. Het is een soort duikpak idee, daardoor krijgt de kat een beetje druk wat schijnt te helpen. Beetje klunzig verteld omdat zoiets bij mijn kat spelen met mijn leven betekent :=


Hiermee bedoel je denk ik het middel Vertranquil?
Daarvan is inderdaad bekent dat dit middel spierverslappend werkt maar niet rustgevend.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:31

Wij gaan dit jaar Felixway proberen voor onze kitten van 6 maanden. Geen idee of het werkt.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:35

Gelukkig met mijn kat maar weinig last van. Wel zet ik alle lichten in het huis aan, doe muziek aan (zo luid als kan zonder dat de buren er last van hebben) en doe alle gordijnen dicht. Op die manier heeft ze het even een uurtje wat benauwd en kruipt onder de bank maar dan is ze helemaal de oude. Als je medicijnen gaat gebruiken zou ik het combineren met deze setting.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:37

Wij geven onze kat niks,
Maar zorgen wel dat hij fijne plekjes heeft. Dus een kamer met een donker holletje. Lekker eten, en misschien wat kattenkruid. En de gordijnen dicht radio aan.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:39

Zylkene :j


Mijn katten nu gelukkig niet bang, die jut ik ook altijd op als het knalt, haha :P
gaan ze meteen kijken waar het vandaan komt.dus zitten veel voor het raam te kijkem
Maar vroegere kat gehad die heeel bang was en zylkene hielp toen erg goed

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:21


callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:23

Zorgen voor plekjes waar ze weg kunnen kruipem. Doos met dekens erin zoiets feliway kan je proberen idd. Sneu hoor voor je beestjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:22

Lau schreef:
Wij geven onze kat niks,
Maar zorgen wel dat hij fijne plekjes heeft. Dus een kamer met een donker holletje. Lekker eten, en misschien wat kattenkruid. En de gordijnen dicht radio aan.


Ik wou gisteravond al reageren maar dacht nja mijn katten zijn niet echt bang dus kan er niet echt heel erg in helpen maar precies wat jij nu zegt doe ik inderdaad ook :x :+
In de hal hier, dat is echt midden in het huis dus geen ramen, komt een kleedje en "bouw" ik een beetje een holletje (vooral als ik weg ben met oud en nieuw doe ik dat) en inderdaad gordijnen dicht en ramen dicht. Ze hebben dan (als ik weg ben) de hal, slaapkamer aan de achterkant en slaapkamer aan de voorkant tot hun beschikking dus ze kunnen dan ook onder het bed gaan liggen of whatever.
Woon ook in hartje stad dus echt ontkomen eraan gaat niet lukken maar zo kunnen ze meerdere kanten op en kijken wat ze zelf het fijnste vinden. En inderdaad radio aan!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:30

Ik lees even mee, hebben nu twee kittens (iets meer dan een half jaar oud) en kan wel wat tips gebruiken :Y)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:37

Ik doe niets. De katten kunnen zelf een plek opzoeken. Rond 12 uur is dat meestal onder het bed. Mijn ervaring is, ook met de paarden, dat hoe bijzonderder ik het maak, des te spannender zij het vinden.

Als ze erg angstig zouden zijn dan zou ik het ligt aan doen in de slaapkamer, gordijnen dicht en muziek draaien. (geen radio want die zend ook wel eens vuurwerk uit om 12 uur)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:15

mijn oude kat was ook bang, die heeft zijn eigen holletje op de zolder. Dat werkt toch het beste, lekker donker plekje om weg te kruipen. Wij hebben hem nooit wat gegeven inderdaad vanwege het feit dat ik vaak hoor dat ze alles nog wel duidelijk meemaken en dan niet kunnen reageren.

Je hebt ook Thundershirt voor kat, bij mijn moeders hond werkt die perfect. edit: dus geen ervaring met deze bij katten
https://www.medpets.nl/thundershirt+kat/

Naboo

Berichten: 386
Geregistreerd: 22-10-14
Woonplaats: Ede

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:34

Wij hebben 2 maine coons van 1,5 jaar oud, ze gaan altijd naar buiten maar ik lees zulke nare verhalen. Begin een beetje bang te worden :=

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:30

De ene kat vind het echt leuk en springt op de krabpaal om te kijken en de ander is bang en als het te erg word tegen 24.00 gaat ze naar de badkamer, dan ga ik mee hihi en dan is ze gerust...
Wij blijven sowieso altijd thuis......

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:36

Tip: haal pilletjes bij je DA ipv zomaar ergens! Kost echt niet de kop en werken dus idd rustgevend ipv verslappend. Gewoon even bellen en je kan het ophalen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:39

Wij hadden uitzonderingen van katten. De onze gingen juist voor het raam zitten en probeerden de lichtjes te pakken. Zou zorgen dat ze plekjes hebben waar ze zich kunnen terugtrekken en waar het niet zo luid klinkt. Zo ze geen kalmeringspilletjes of wat dan ook geven puur om het feit wat hierboven genoemd werd. Ze krijgen alles mee maar kunnen moeilijker reageren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:42

Die van ons was ik alleen het eerste jaar thuis bij. Ze keken er niet echt naar om. Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe het nu is.

Waarschijnlijk doe ik gewoon de gordijnen dicht inderdaad en zorg dat ze hun favoriete verstopplekjes tot hun beschikking hebben, dan moet het wel goedkomen. Ik heb ook nog een half flesje feliway, die kan ook wel in het stopcontact. Geen idee of het echt werkt maar het kan vast geen kwaad.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:54

We wonen in de binnenstad waar veel vuurwerk geknald wordt de hele dag door -O-

Onze 2 katten zijn graag buiten maar schijnen precies te weten wanneer het oudjaarsdag is :P ze maken er dan totaal geen probleem van om de hele dag braaf binnen te blijven *\o/* we hebben de hele dag de tv of radio aan staan. Van 1 kamer gaan de gordijnen dicht zodat ze daar kunnen schuilen als het ze teveel wordt. Ik heb ze nog nooit iets van kalmerend spul hoeven te geven, gelukkig (afkloppen).
Het scheelt misschien ook dat onze honden niet op vuurwerk reageerden/reageren.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:33

Wij hebben onze huidige katten sinds maart dus ik weet nog niet wat ze ervan vinden.. maar over het algemeen zijn het behoorlijke schijtluisjes :+ onze vorige kat vond het ook eng, die bivakkeerde het liefst 2 dagen onder ons bed met oud en nieuw. (tot het laatste jaar, toen was zijn zicht en gehoor niet helemaal goed meer en bleef hij om 12 uur rustig op de bank zitten terwijl wij ook nog een feestje hadden bij ons thuis :') ).

Ik probeer altijd een zo rustig mogelijk plekje te creeeren. Dit jaar zijn we zelf niet thuis dus dan is dat nog makkelijker: alle ramen en roosters dicht, gordijnen dicht, lampje aanlaten en ze hebben genoeg plekjes waar ze zich terug kunnen trekken. Gelukkig is het maar een 1 keer per jaar..

Naboo

Berichten: 386
Geregistreerd: 22-10-14
Woonplaats: Ede

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:34

Bij ons zijn ze ook flink bezig met vuurwerk, katten vinden het niet zo erg. Ze gaan wel gewoon nog naar buiten

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:39

Wij gaan naar een vuurwerkvrij park, poezen hier zijn ook heel erg bang.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:40

Ik heb een kat welke altijd al een beetje gestressed is en die krijgt droogvoer van royal Canin veternairian calm. Normaal gemengd met Iams. Dat werkt het gehele jaar door prima. Rond oud en nieuw verander ik de samenstelling iets waardoor beide katten meer krijgen van het calm voer. En op oudjaarsdag dag krijgen ze alleen Calm. Werkt prima en vorig jaar hebben ze beide een hele tijd zitten kijken naar het vuurwerk. Ik woon nu ook 9 hoog dus dat zal ook wel schelen in geluid. Verder zijn er genoeg verstop plekjes voor ze dus het gaat zo prima.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Katten en vuurwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:47

Hier doen we niet echt iets anders met oud en nieuw. De katten blijven in de keuken met de honden ( voordeur steeds open met het in en uit lopen van buren en familie ) en we hebben nooit onrust oid. De katten gaan niet meer naar buiten als er teveel vuurwerk wordt afgestoken overdag. Nu is het hier nog heel rustig.

Mijn hond daarintegen hoeft ( als hij buiten is ) maar 1 knalletje te horen om compleet te paniekeren. Veilig binnen is er niets aan de hand en geven we niets. Alle dieren zoeken een plekje en overleven daar dan de nacht :P