Een kat voor oma of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:19

Mocht je oma inderdaad weer een kat willen kun je misschien ook eens kijken op marktplaats oid om te zien of daar een kat opstaat die al van een ouder persoon geweest is die niet mee kan naar verzorgingstehuis of bv door overlijden eigenaar een nieuw baasje zoekt.
De kat is dan al een soortgelijke situatie gewend wat alleen maar positief is voor zowel kat als baasje.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:27

Mijn oma heeft 82 jaar honden gehad. De laatste hond is verleden jaar overleden, en oma wil zelf geen hond meer. Nou, ze wil het wel, maar ze is heel realistisch. Ze kan er niet goed genoeg voor zorgen en als oma komt te overlijden kan de hond nergens heen, omdat de nabestaanden allemaal full-time werken.

Het is heel sneu, maar er is dus geen nieuwe hond gekomen, en die zal er helaas ook niet komen. De zorg voor de hond kan mijn oma niet meer aan.

Nayan

Berichten: 317
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:40


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:52


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:55

Waarom kan een oude kat uit het asiel wel wennen aan een nieuw thuis en 1 van jullie oude katers niet?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:12

Mijn ouders zijn 72 en 71 en hebben onlangs een kitten genomen. Een exoot, dus bij een fokker vandaan die erg kritisch is op waar haar kittens terecht komen. Een raskat omdat dit ras bekend staat om zijn mensgerichtheid en rustige aard. Mijn ouders willen gewoon een binnenkat die zijn mensen ziet staan. Een kitten was niet perse de bedoeling/wens, maar ik heb zelf ook een kat van deze fokker en zag zodoende dit nestje en na 6 jaar katloos werd mijn moeder nu ineens wel weer verliefd op een andere kat.
De afspraken zijn hier heel duidelijk. Als mijn ouders op vakantie gaan zorgt mijn zus voor de kat, als mijn ouders om wat voor reden dan ook niet meer voor de kat kunnen zorgen, dan komt ie naar mij. De fokker vond het heel fijn dat we daar al over na hadden gedacht voor mijn ouders kwamen kennismaken. Bij geen duidelijkheid hierover hadden ze ook geen kat meegekregen (nouja, mogen kopen, zijn best kostbare beestjes). Ook geen volwassen exemplaar, ze had ook nog een herplaatser, maar mijn moeders hart ging uit haar het kitten dat ze nu hebben. :)

Ik ben heel blij dat ze weer een kat hebben. Mijn moeder is de afgelopen paar jaar een aantal keren op het randje van de dood geweest, mijn vader had een (gelukkig goed behandelbare) kanker. Redenen om te denken dat je een dier misschien niet meer gaat overleven. Maar als ik zie hoe goed de kat het bij ze doet en hoeveel energie het ook weer geeft, al is het maar omdat mijn vader nu tig keer per dag kniebuigingen moet doen om de kat z'n speelgoed onder de kast vandaan te halen :+ , dan denk ik dat juist die kat ze weer gezonder maakt. Is het niet fysiek, dan wel mentaal.

Mits er dus goede afspraken zijn voor 'het geval dat', zou ik oma geen andere kat onthouden. Als oma zelf ook weer een kat wil. Dat heeft bij mijn moeder dus ook 6 jaar geduurd na het overlijden van de vorige..

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 15:57

karev schreef:
Waarom kan een oude kat uit het asiel wel wennen aan een nieuw thuis en 1 van jullie oude katers niet?


Omdat we ze dat gewoonweg niet meer aan willen doen (1 is heel erg opzichzelf en stress gevoelig en 1 heel erg op ons gericht). En omdat ze aan elkaar gehecht zijn omdat ze al vanaf hun geboorte al samen zijn. En twee katten voor oma is ook weer iets té. Plus natuurlijk dat we onze eigen katten liever zelf houden omdat we niet zonder ze kunnen. :)
Een bejaarde asielkat doen we sowieso niet. Gewoon een volwassen kat. En die moet dan toch al verhuizen en gaat dan alleen maar een beter leven tegemoet dus dat ligt wat anders :)

Ik reageer later even op de rest!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:10

Ik mag toch hopen dat als ik 92 ben, mijn (klein)kinderen dit soort dingen toch eerst met mij ipv over mij bespreken...

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:21

Ik vind dit niet zo zeer met leeftijd te maken hebben, want misschien wordt oma inderdaad wel honderd, maar wel met haar geestelijke gezondheid. TS je geeft aan dat je oma niet meer goed kon zorgen voor haar vorige kat, waarom nu dan voor een andere wel?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 16:25

sas66 schreef:
Ik vind dit niet zo zeer met leeftijd te maken hebben, want misschien wordt oma inderdaad wel honderd, maar wel met haar geestelijke gezondheid. TS je geeft aan dat je oma niet meer goed kon zorgen voor haar vorige kat, waarom nu dan voor een andere wel?


Ze zorgde nog prima voor de kat hoor, dat is het probleem niet. Het probleem is de toekomst: we weten niet hoe lang het nog goed gaat. Aangezien ze al 92 is. En we inderdaad wel verschil merken. Ze is altijd echt super geweest qua geestelijke gesteldheid en lichamelijk. Nu begint ze toch wat probleempjes te krijgen. Maar je weet niet hoe snel dat gaat. Daarom twijfelen we.
Morgen zullen we er even over beginnen met haar als ze wilt, want ze is nog erg verdrietig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:27

Je zou kunnen informeren met een kattenopvang of ze een geschikte kat hebben, dan met oma overleggen wat ze ervan vindt. Gewoon een probleemloze rustige rasloze kat nemen waar niet veel werk aan is maar waar je oma veel vriendschap van krijgt en die het zelf ook prettig vindt om een rustig leventje te hebben. Ik denk (en vrees) dat de asielen daar vol mee zitten. De meeste mensen willen liefst een jong katje, dus de iets oudere blijven zitten.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 16:28

Qerty schreef:
Ik mag toch hopen dat als ik 92 ben, mijn (klein)kinderen dit soort dingen toch eerst met mij ipv over mij bespreken...


Het is alleen maar lief bedoeld hoor, ik geef super veel om mijn oma en wil niet dat ze straks sneller achteruit gaat omdat ze zoveel verdriet blijft hebben en/ of geen maatje meer heeft thuis.
En we bespreken het ook zeker met oma voordat er knopen doorgehakt worden, dat lijkt mij zeer vanzelfsprekend.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 16:30

Sclimpre schreef:
Je zou kunnen informeren met een kattenopvang of ze een geschikte kat hebben, dan met oma overleggen wat ze ervan vindt. Gewoon een probleemloze rustige rasloze kat nemen waar niet veel werk aan is maar waar je oma veel vriendschap van krijgt en die het zelf ook prettig vindt om een rustig leventje te hebben. Ik denk (en vrees) dat de asielen daar vol mee zitten. De meeste mensen willen liefst een jong katje, dus de iets oudere blijven zitten.


Als we weer voor een kat gaan, gaan we zeker voor zo een kat ja!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:54

Snap ik hoor! En denk dat het voor je oma ook fijn is als jullie voor haar zoeken en met haar meedenken mocht ze toch weer graag een kat willen.
Maar vind het best heftig om hier te lezen hoe er gebrainstormd wordt over wat voor kat, waar vandaan en wat als de kat of je oma overlijdt. Dat zijn volgens mij zaken waar je het beste je oma zelf bij kunt betrekken ipv goedbedoeld bokt..

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 18:03

Jaa ik snap je wel. Dit topic was ook meer bedoeld van: wat zouden jullie in onze plaats doen en het handigst vinden?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:17

Qerty schreef:
Snap ik hoor! En denk dat het voor je oma ook fijn is als jullie voor haar zoeken en met haar meedenken mocht ze toch weer graag een kat willen.
Maar vind het best heftig om hier te lezen hoe er gebrainstormd wordt over wat voor kat, waar vandaan en wat als de kat of je oma overlijdt. Dat zijn volgens mij zaken waar je het beste je oma zelf bij kunt betrekken ipv goedbedoeld bokt..


Mijn persoonlijke ervaring is dus heel anders, het is niet zo dat TS voor oma beslist, maar "vooruit denkt" en waarschijnlijk de keuze-opties beperkt.
Wij hebben het met onze oma ook gehad(nu 96, maar zwaar dement) voor ze dement werd.
Mijn ervaring is dat als je ze met 1000 opties bestookt ze helemaal het overzicht kwijt kunnen raken, en ontmoedigd kunnen raken.

Terwijl stel dat je straks op 3 opties uitkomt bijv. : geen kat, kat van asiel-x, of kat van asiel-y, en áls er iets met oma gebeurd dat gebeurd er x of y met de kat.
Dan is het nog overzichtelijk, en heeft oma eerlijk de ruimte om zelf te kiezen, zonder over elke scheet na te hoeven denken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:33

Ik lees het wel zo alsof TS het gevoel heeft dat het hun verantwoordelijkheid is een beslissing hierin te nemen, als ik de OP lees.
Daar reageerde ik op met de hoop dat ze haar oma vooral de ruimte geeft om zelf te kiezen of ze de zorg van een kat nog aan wilt gaan. Dat je haar dan helpt in het zoeken naar een geschikte kat lijkt me dan alleen maar fijn van haar.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:25

Mijn moeder had net haar nieuwe hondje toen ze op straat lag, nu verzorg ik hem. Is wel een belasting soms maar hij kan er niks aan doen.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:33

Qerty schreef:
Ik lees het wel zo alsof TS het gevoel heeft dat het hun verantwoordelijkheid is een beslissing hierin te nemen, als ik de OP lees.
Daar reageerde ik op met de hoop dat ze haar oma vooral de ruimte geeft om zelf te kiezen of ze de zorg van een kat nog aan wilt gaan. Dat je haar dan helpt in het zoeken naar een geschikte kat lijkt me dan alleen maar fijn van haar.


Dan heb ik dat verkeerd verwoord want dat is absoluut niet zo :) Oma mag natuurlijk zelf beslissen. Als zij zegt; ik wil geen kat meer, prima, dan laten we het zo. Maar wij vermoeden sterk dat ze wel weer voor een kat wilt gaan. Daarom zijn we nu al een beetje de opties aan het nagaan zodat we alvast beter weten wat nog te doen is en wat niet. En hoe we het dan allemaal gaan doen. Hoe dan ook blijft het oma’s keuze. Alleen wij voelen ons natuurlijk ook verantwoordelijk voor de zorg van een eventueel huisdier. Daarom denken wij erover na.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:35

Qerty, ik vind het ook wel een beetje de verantwoording van de kinderen en kleinkinderen als oudere mensen een huisdier (willen) nemen. Facebook en marktplaats staan vol met schrijnende verhalen over ouderen die hun diertje moeten afstaan. Vaak denk ik dan wel waar de kinderen zijn en waarom niemand de verantwoording met deze mensen wilde delen.
En nee, je kunt niet alles voorzien en voorkomen, maar als mensen op hun 80e nog een dier nemen, dan is het wel iets om over na te denken.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:38

Cayenne schreef:
Ragdollcat: 14.5 is voor een birmaan echt een flinke leeftijd, hoor. Dus om nou te zeggen dat de kat nog makkelijk wat jaren had door kunnen leven is wat te snel gezegd.

TS, als oma steeds warriger word, zou ik er goed over nadenken. Mijn oma werd ook warriger en vergat regelmatig waar ze het kattenvoer had staan etc. Tenzij jullie dagelijks kunnen controleren of de verzorging goed is, zou ik het niet doen.



Het is dat ik zelf een Ragdoll heb en die is ook 14.
Dat het een behoorlijke leeftijd is is niet aan hem te zien en of te merken.

Ik wist niet dat Birmanen niet zo oud wordt, ik dacht dat ie makkelijk nog een paar jaartjes kon doorleven, dat ie dan makkelijk de 16 of 17 haalt.

Ik zei er al bij dat het misschien wat hard is van mij om zoiets te zeggen en dat is dus het geval.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 20:14

Tsja, onze Heilige Birmaan katers zijn nu 13 en behalve af en toe wat vieze oogjes en veel slapen zijn ze gewoon nog helemaal gezond en zien er goed uit. Het verschilt per kat denk ik. Al weet ik natuurlijk niet hoe ze volgend jaar zijn :) Hun oma is ook rond de 14 geworden maar die had nierproblemen.

Pff net weer even met oma gebeld. Ze moest niet meer huilen maar mist Mijoux zo erg... Zo sneu. Ze zegt: ja bij alles wat ik doe mis ik haar, normaal praatte ik altijd tegen haar en ze kwam altijd op schoot en liep altijd mee en nu is het zo stil en kaal.

Zo sneu, breekt je hart gewoon...

Vandaag is Mijoux gecremeerd.

Hier een foto van Mijoux samen met haar moeder Toulouse. Mijoux is de linker die in de camera kijkt.
Afbeelding

sunnysoes

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:44

Zo'n leukerd vervang je niet zo snel <|-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:49

Misschien een idee om met oma te overleggen, een oudere kat te nemen uit het asiel, en mocht oma overlijden en de kat er nog is, om dan af te spreken dat de kat bij jullie in huis komt. zoiets....?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:52

Celine_Famke schreef:
Tsja, onze Heilige Birmaan katers zijn nu 13 en behalve af en toe wat vieze oogjes en veel slapen zijn ze gewoon nog helemaal gezond en zien er goed uit. Het verschilt per kat denk ik. Al weet ik natuurlijk niet hoe ze volgend jaar zijn :) Hun oma is ook rond de 14 geworden maar die had nierproblemen.

Pff net weer even met oma gebeld. Ze moest niet meer huilen maar mist Mijoux zo erg... Zo sneu. Ze zegt: ja bij alles wat ik doe mis ik haar, normaal praatte ik altijd tegen haar en ze kwam altijd op schoot en liep altijd mee en nu is het zo stil en kaal.

Zo sneu, breekt je hart gewoon...

Vandaag is Mijoux gecremeerd.

Hier een foto van Mijoux samen met haar moeder Toulouse. Mijoux is de linker die in de camera kijkt.
[ [url=m/yG16Bs.png]Afbeelding[/url] ]



Wat een mooierds.

Ja, de katten moeten gewoon geluk hebben dat ze ouder worden dan de 14 jaar.
Is niet rasgebonden denk ik, maar gewoon met geluk net als bij de mensen en ik vind 14 echt niet stok en stok oud voor een kat die kunnen meestal wel de 16 of 17 a 18 jaar halen.

Het is wel heel sneu voor jou oma nu...........

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Het is altijd een moeilijk iets: Oude mensen en dieren.......maar niet onmogelijk.