Scheur( tje) biceps hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:51

Na een tijdje kreupelen, weer goed, weer kreupelen...
In oktober bij de dierenarts geweest.
Dacht aan de schouder, pijnstillers mee.
Ging beter... toch weer langer wandelen ( don,
Dom).
Daarna ging t weer slechter.
Vorige week zaterdag weer dierenarts, ze vond t lastig te diagnostiseren. Weer pijnstillers.
Afgelopen woensdag toch foto’s en ze waren niet zeker.
Foto’s door naar radioloog, die als enige een klein onduidelijk streepje bij de elleboog zag.
Vandaag weer dierenarts ( de goede van de kliniek...) die hem nog eens goed onderzocht.
Plekje bij de elleboog gaf geen enkele pijnreactoe, volgens hem zou onze hond echt extreem pijn moeten hebben als daar idd een bot scheurtje zou zitten.
Hij deed wel een soort rek en strek bij de biceps en hoppa: een extreme reactie van onze hond teee keer achter elkaar.
Nu denkt hij aan een overbelaste biceps waar dus een scheurtje in kan zitten.
Advies is langdurig lijnrust, icm novacam.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ook zoek ik iets op natuurlijke basis voor ondersteuning.
Hij had het over glucosamine maar dat is toch meer voor gewrichten??
Tips??

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:32

Wel ervaring met spierblessures, waarbij het idd langdurig lijnrust en in het begin pijnstillers was. Wij geven sowieso supplementen aan de hond die die blessures gehad heeft. Hier was het beide keren minimaal 2 weken pijnstillers en lijnrust. Daarna geen pijnstillers, maar lijnrust en daarna heel voorzichtig opbouwen. In ons geval eerst speuren (want iets meer belasting, maar wel aan de lijn) en het stukje voorzitten aanpakken en afgeven van apporteren.

We zitten nu in week 5, maar ons probleem was dat ze niet echt kreupel liep, maar het uitgilde bij sommige bewegingen. Ook wilde ze zelf niet meer uit de auto springen. Vorige keer was ze wel echt kreupel en heeft het wel 10? weken geduurd voordat ze weer van de lijnrust en beperkte trainingen af was. En daarna voorzichtig in overleg met fysio wat oefeningen om weer aan te sterken

Wij geven wel supplementen voor spieren en gewrichten.

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:05

Dankje. Welke supplementen geef je?
Onze hond is een windhond dus rent normaal gesproken hard lomp en veel.
We hebben nu iig voor 5 weken novacam.
Over 22 dagen weer even controle bij de dokter..

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:21

Helemaal niemand?

Ik dacht aan pees compositum of puur pees?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:30

Hier erg goede ervaringen met Puur Tendo (pees) en Puur Myo (spier) tegelijk incl intensief begeleiding van Fenella (osteopaat) aangezien de hond natuurlijk intens gaat compenseren.

Daarnaast Sasha's blend en UCll (collageen type 2). En we zijn ook bij Aharon geweest.

Heel veel sterkte! Door intensieve begeleiding, behandelingen en de osteopaat waren we na 12 weken weer volledig de oude.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:53

Mijn chihuahua had zijn schouderband gescheurd, en kreeg steroïde ingespoten van de DA. Heeft daarna geen last meer gehad.

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:57

Behalve dat hij iets mankt merken we weinig aan hem, twee weken terug wel toen voelde hij zich duidelijk gewoon echt klote.
Evt osteo of fysio ga ik nog wel dien maar nu nog even niet.
Aharon heb ik naar gekeken maar vind ik voorlopig (
Nog) zeker niet nodig.
Mocht hij niet goed opknappen kunnen we daar altijd nog heen.
Novacam lijkt beter te krijgen dan de pillen die hij tot gisteren 10 dagen had ( carporal).

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:09

Dat begrijp ik niet. Als ik het goed lees dan is je hond al vanaf oktober soms kreupel ? Sowieso al twee maanden? Dat zijn dé klachten om wel meteen de juiste mensen in te zetten. Grote kans dat je met pijnstilling/ontstekingsremmer niet genoeg helpt. Normaliter had dat bij een gezond lijf zelf al goed op de rit geweest. Daarnaast laat een hond regelmatig erg laat signalen zien.

Hopelijk heb ik het mis. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:13

En wat zijn de juist mensen dan volgens jou?
Er was twijfel op de kliniek. Afijn t verhaal is prima hierboven te lezen.

Exit: een osteo?
Of aharon? Waarom dan precies?
Ik wil best nog ergens heen hoor, als dat wat toevoegt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:23

Dat voegt absoluut wat toe, ieder z'n vak.

Een kliniek is perfect in het zoeken naar een oorzaak en als de oorzaak klinkklaar is dan hebben ze prima behandelingen.
Moet je verder zoeken, duurt het langer, is licht onduidelijk waarom gezien de "schade" nauwelijks te vinden is en hebben ze als "oplossing" enkel rust en pijnstilling dan is het tijd om ondersteuning aan te vullen. Dan reikt het gewoon verder dan hun kunde. Dat geldt in de humane sector als ook veterinair.

Maar dat is mijn visie en ervaring, ik kan je enkel adviseren. En ik was benieuwd naar jouw reden om alleen rust en pijnstilling aan te willen kijken. No offence verder.

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:47

Ik denk dat ik jou verkeerd begrepen heb!

Ik ben zeker voor aanvullend.
Echter we waren rondom 16 okt bij de arts en die dacht dus aan “ schouder”.
Pas half november begon hij weer opnieuw slecht te lopen en toen gingen we richting foto’s..
Daar was wat discussie over waardoor we gelukkig gisteren de “ kreupele honden expert” van de kliniek vonden.
Hij zei ons wel dat pees blessures en dan met name scheurtjes wel echt maanden kunnen duren.
Daarom viel jouw opmerking over dat “ een gezonde hond dit al had moeten oplossen” wat verkeerd bij me want imo zijn we pas net “ echt onderweg”.

Ik twijfel gewoon een beetje wat handig is, naast absolute lijnrust en de novacam.
Helpt osteo bv wel met herstel van iets dat “ stuk “ is.
Aharon vind ik echt kraken en ben ik nu niet zo kapot van..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:03

Ah ik snap je. Ik vind alleen 5 weken pijnstilling echt heftig hoor!

Ja, de osteo heeft in de heftige fase veel betekend. Ik ben 2 x met 2 a 3 weken ertussen heengegaan en daarna na 4 en 6 weken. Het gaf mijn hond zooooo'n verlichting. Trouwens ook voor z'n maag/darm problemen.
Aharon gaan we sowieso jaarlijks ter controle heen en daar ging ik idd pas na 12 weken heen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:10

Aharon valt voor mij persoonlijk niet onder osteopaat maar onder kraker.

5 weken pijnstilling heftig? Hier loopt er een al 5 jaar op, zou me daar echt niet druk over maken.

Qua ondersteuning misschien iets voor sterke spieren? Zal eens kijken...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:12

Aharon is ook geen osteopaat dat heb je goed! Het is een orthomanuele dierenarts.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:19

@ TS groenlipmossel is misschien geen gek idee?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:27

Waarom niet eerst een foto maken? Ik zou dat uitgesloten willen hebben voordat ik verder zou gaan met eventuele behandeling van een osteo, o.i.d.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:27

Jessix schreef:
Waarom niet eerst een foto maken? Ik zou dat uitgesloten willen hebben voordat ik verder zou gaan met eventuele behandeling van een osteo, o.i.d.


Is gebeurd, zie OP...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:56

Wijslander schreef:
@ TS groenlipmossel is misschien geen gek idee?


Top spul. Zit ook in Sasha's blend/trovet mobility.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 08:25

Heb allang foto’s laten maken drie dierenartsen en een radioloog hebben daarnaar gekeken.

Groenlipmossel ga ik straks eens opzoeken

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:14

Dit is een typische windhondenblessure. Meestal gebeurt het in de achterpoot, maar inderdaad ook in de schouder. Advies vanuit de windhonden wereld is negen weken aan de lijn, daarna als de hind er bekend mee is, een heel licht drafje rechtuit naast de fiets. Beginnen met twee tot vijf minuten. Daarna opbouwen. Los laten pas als de hond weer goed loopt zonder klachten. Dan beginnen op een stevige ondergrond. Niet keihard maar ook niet slap zoals modder. Daarna moet je zo zoetjes aan alles weer gewoon kunnen doen.
Ik weet niet hoe het gewicht van de hond is, maar laat hem alsjeblieft niet te zwaar zijn/ worden.
Groelipmossel of spiersupplement kun je zeker geven. Pijnstiller zou ik niet te lang geven. Geeft geen genezing, maar geeft de hond idee dat er niets aan de hand is. Je zit niet te wachten op gekke bokkesprongen, omdat de pijn onderdrukt is.
Spierblessures zijn heel verevelend en vragen heel veel tijd om te genezen.
Succes en beterschap

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:42

Met een nog manke hond ga ik absoluut niet draven.

Hij is keurig ip gewicht, altijd al geweest gelukkig.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:01

Ik ga helemaal mee in het advies van Femia. Hier ook een hond met wat pees en spierproblemen.
Als het acuut ontstaat geef ik de eerste twee a drie dagen pijnstilling. Mijn hond geeft heel duidelijk pijn aan dus ik kan goed zien wanneer ze dat nodig heeft.
Pijnstillers lossen het niet op en de hond gaat zichzelf overschatten. En dus zich gedragen zoals normaal. Rennen etc..
Mijn ervaring is dat het echt heel erg lang rust en gecontroleerde beweging nodig heeft. Eigenlijk net als bij paarden.
Zowel mijn hond als mijn paard kregen toevallig tegelijkertijd een peesblessure en hebben daar beiden negen maanden over gedaan om weer helemaal Ok te zijn.

Anoniem

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:04

Hij rent niet want hij zit aan de lijn en thuis rent hij niet.
Snap wel wat he bedoelt overigens.
Maar jullie honden hadden ook echt een scheur?
Dat is wel andere koek dan bv wat overbelasting.
Dat heeft onze dierenarts meermaals uitdrukkelijk genoemd.
Pijnstillers lossen het wellicht niet op maar hierin volg ik wel mijn dierenarts.
Daarnaast wil ik best extra ondersteunen of andere therapie proberen behalve kraken.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:18

Hier geen scheur in de pees maar een irritatie door overbelasting.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Scheur( tje) biceps hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:42

Peesblesures van de biceps zijn ook heel mooi te behandelen met ACP/PRP, daar al over nagedacht?