kleurgeteste honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:21

Haha ik heb er 2.
die met die ''brindle'' vlek. (Die echt de ene keer zichtbaar is en nu bijvoorbeeld gewoon helemaal niet... :o? :o? ) De brindle vlek is overigens niet een witte ondervacht, de brindle vlek is bruinig..

Heeft dit als uitslag:
E-locus:E/E : zwart (geen Fawn/Sable)

Em Locus: Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen (drager)bruin

D-locus: D/D : Geen (drager)blauw/verdunning

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus: Ay/at : Fawn/Sable,

Zie dus ook dat ik een foutje gemaakt had. in mijn andere bericht. Aangezien daar Em/e stond. :')


Mijn andere hond heeft:
E-locus: E/E : Zwart (geen rood/geel/creme)

EM Locus : Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen bruin

D-locus: D/d : Blauw dragend (verdunning dragend)

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus : at/at : Tan Points/black-and-tan/tri-colour
https://www.combibreed.com/nl-nl/klante ... /hond.aspx


Als je hier zoekt op fawn zou dat ook een verdunningskleur zijn?
https://123tinki.com/nl-nl/blog/de-basi ... an-honden/

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:18

kiwiwitje schreef:
Haha ik heb er 2.
die met die ''brindle'' vlek. (Die echt de ene keer zichtbaar is en nu bijvoorbeeld gewoon helemaal niet... :o? :o? ) De brindle vlek is overigens niet een witte ondervacht, de brindle vlek is bruinig..

Heeft dit als uitslag:
E-locus:E/E : zwart (geen Fawn/Sable)

Em Locus: Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen (drager)bruin

D-locus: D/D : Geen (drager)blauw/verdunning

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus: Ay/at : Fawn/Sable,

Zie dus ook dat ik een foutje gemaakt had. in mijn andere bericht. Aangezien daar Em/e stond. :')


Mijn andere hond heeft:
E-locus: E/E : Zwart (geen rood/geel/creme)

EM Locus : Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen bruin

D-locus: D/d : Blauw dragend (verdunning dragend)

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus : at/at : Tan Points/black-and-tan/tri-colour
https://www.combibreed.com/nl-nl/klante ... /hond.aspx


Als je hier zoekt op fawn zou dat ook een verdunningskleur zijn?
https://123tinki.com/nl-nl/blog/de-basi ... an-honden/

Hoe kom je erbij dat e-locus iets met Sable te maken heeft? Dat zit toch op A of K? :p

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:29

kiwiwitje schreef:
Al maak je mij nu nieuwsgierig Nachocheese Dit is een deel van de kleur van mijn hond:
Em/e B/B D/D or D/d

Zwart, masker (melanistic mask) is niet zichtbaar (drager rood/geel/crème)

https://www.combibreed.com/nl-nl/klante ... /hond.aspx


Oh apart Tigress,
Jarvis is toch een Corgi?
https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6&t=225859

Hier lijkt wel zwart wit tussen te zitten. Apart.

Ook een brindle pointed :j Is deze hond:
http://www.cardiped.net/details.php?id=68769

Afbeelding
Dit zijn de cardigan kleuren die zijn toegestaan. Zwart-wit bestaat niet bij ons ras. De brindle punten kunnen minimaal zijn, maar ze zijn er wel. Soms verstopt op de achterpoten, soms op de wangen of in de oren.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:33

kiwiwitje schreef:
Wat jammer dat er niks meer in het topic gepost is. :(

Ik was eigenlijk wel benieuwd of er ook brindle kleurige honden getest zijn? Volgens mij is het testen van die kleur best een lastig ding.
Er is nog geen test voor brindle. Soms komt het als KB terug en soms als ky niks over te zeggen dus. In de meeste gevallen is het wel te zien of een hond brindle is of niet.

@Nachocheese, je bruine hondje is inderdaad b/b en black&tan dus at/at of at/a
dilute staat voor blauw verdunning dat is de D locus. D is niet blauw en d is blauw. Een hond die bruin(b/b) en blauw(d/d) tegelijk is is lilac.
Maar zo op de foto's te zien is je hondje alleen bruin.
De witte ondervacht zie je vaker bij tan honden. Waardoor dat ontstaat is niet duidelijk. Er zijn een hoop genen nog onbekend.


met brindle point word een hond bedoeld die black&tan is en daarbij dus ook brindle. Brindle toont niet op zwart en dus zie je het alleen op de plekken waar de tan points zitten.
Honden die geheel brindle zijn zijn sable(Ay) op de A locus. Zoals jouw teef kiwiwitje.
Brindle honden kunnen zo donker zijn dat ze bijna zwart lijken. Wat het verschil in tinten veroorzaakt is niet bekend en dus ook niet te testen

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:45

Zoe_97 schreef:
kiwiwitje schreef:
Haha ik heb er 2.
die met die ''brindle'' vlek. (Die echt de ene keer zichtbaar is en nu bijvoorbeeld gewoon helemaal niet... :o? :o? ) De brindle vlek is overigens niet een witte ondervacht, de brindle vlek is bruinig..

Heeft dit als uitslag:
E-locus:E/E : zwart (geen rood/geel/creme)

Em Locus: Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen (drager)bruin

D-locus: D/D : Geen (drager)blauw/verdunning

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus: Ay/at : Fawn/Sable,

Zie dus ook dat ik een foutje gemaakt had. in mijn andere bericht. Aangezien daar Em/e stond. :')


Mijn andere hond heeft:
E-locus: E/E : Zwart (geen rood/geel/creme)

EM Locus : Em/Em : Zwart masker

B-locus: B/B : Geen bruin

D-locus: D/d : Blauw dragend (verdunning dragend)

K-locus: KB/N : (dominant zwart) effen kleur in haren waar pigment aanwezig is( dus aftekeningen mogelijk) verbergt expressie a-locus, N kan zowel ky als kbr zijn. kbr zou brindling zijn,ky zou agouti laten zien zonder brindling. Agouti zou op de a-locus moeten zitten.

A-locus : at/at : Tan Points/black-and-tan/tri-colour
https://www.combibreed.com/nl-nl/klante ... /hond.aspx


Als je hier zoekt op fawn zou dat ook een verdunningskleur zijn?
https://123tinki.com/nl-nl/blog/de-basi ... an-honden/

Hoe kom je erbij dat e-locus iets met Sable te maken heeft? Dat zit toch op A of K? :p

Je hebt gelijk! Verkeerd gekopieerd! Was twee dingen tegelijk aan het doen. Daar moet rood/geel creme staan! Kan t helaas niet meer aanpassen. Dus doe t even in deze quote! Je ziet ook trouwens in de resultaten van de 2e hond dat het een foutje had moeten zijn :o Want daar stond t wel goed!



Tigress; oh oke, apart. Ik zou brindle dan zeker niet echt zien als tricolor. Aangezien dat bij de meeste andere rassen volgens mij ook niet is. Ik ben dan ook benieuwd hoe dat genetisch zou werken. Aangezien brindle en tricolor in kleurengenetica dus verschillende dingen zijn.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:47

Hihi. Ikbdacht al :D misschien nog wat nieuwe inzichten Hihihi.

Iemand trouwens een idee wat de kleurkansen worden bij een white-Black tri border collie (sowieso E/e en a/a. Sowieso geen dominant zwart. Mogelijk dilute en B carrier maar kleine kan. (Doordat ze tricolour is en uit een eered en een zwarte komt minuscule kans op fantom merle dus laten we die vergeten. )) en een eered border collie (sowieso e/e, kleine kans op B/b maar b/b, waarschijnlijk a/a (door eered toont dit niet) en land op D/d).
Sowieso kans op eered, en Black tri. Maar als ik het goed begrijp. Ook kleine kans op blauw en blauw tri. Is er ook kans op effe zwart? Of doordat zei tri is en hij carrier niet?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:58

Ik ben alleen nieuwsgierig hoe het met Fawn zit, aangezien ik dus een site tegen kwam die zei dat dit een verdunning van bruin is. Mijn teefje is ''A-locus: Ay/at : Fawn/Sable,''
Fawn zou dus een hele lichte bruintint zijn. En Sable zou bruin met zwarte punten zijn. Dus dat zijn 2 verschillende kleuren. En dan zou fawn dus een verdunning zijn van een kleur die mijn hond verder niet draagt?

Ik vraag mij sowieso af hoe tricolor uit de test komt. Dus daar kan ik je niet mee helpen :P
Nieuwsgierigheid in dit is vooral; mijn reu heeft dus tricolor op de A locus, dus ik ben benieuwd hoe dan de rest van de uitslagen zouden zijn. Zeker in combi met de hond van Tigress dan. Omdat de 3e kleur dus de brindle aftekening is. En brindle en tricolor verschillende dingen zijn.(genetisch in ieder geval)

Van;zie nu jouw reactie pas. Ik weet dat er voor brindle zelf geen test is. Maar was benieuwd wat de uitslagen van brindle honden algemeen waren. VHL gaat niet verder op ky of kbr. Dat is bij hun gewoon N. Maar ik was gewoon nieuwsgierig naar uitslagen van hun. :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 21:05

Mijn reu is ook tricolour op de a-locus. Maar is dominant zwart op de k-lokus dus hij toont niet tricolour. Zo verwarrend allemaal.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:09

Ja mijn reu heeft dat ook! Dat deel snap ik dan nog wel. Maar dan ben ik alleen maar benieuwder hoe die van Tigress eruit komt. :P

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:44

Ik ben ook heel benieuwd! Ben nog niet te veel thuis in kleurgenetica, maar dit is de manier hoe deze kleur genoemd wordt. Misschien zal de uitslag van kleur meer duidelijkheid geven :D

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:50

die van Tigress zou als at/at moeten testen en K locus is gokken. Hij is sowieso kbr/?
dominant zwart kan niet dus als er KB uitkomt dan test zijn brindle als KB

Fawn is geen wetenschappelijke term. Het ene ras bedoeld daar sable mee en het andere ras iets heel anders. Zelfde als bijvoorbeeld isabel bij paarden soms voor palomino gebruikt word maar ook wel voor wildkleur.

Zoe_97 schreef:
Iemand trouwens een idee wat de kleurkansen worden bij een white-Black tri border collie (sowieso E/e en a/a. Sowieso geen dominant zwart. Mogelijk dilute en B carrier maar kleine kan. (Doordat ze tricolour is en uit een eered en een zwarte komt minuscule kans op fantom merle dus laten we die vergeten. )) en een eered border collie (sowieso e/e, kleine kans op B/b maar b/b, waarschijnlijk a/a (door eered toont dit niet) en land op D/d).
Sowieso kans op eered, en Black tri. Maar als ik het goed begrijp. Ook kleine kans op blauw en blauw tri. Is er ook kans op effe zwart? Of doordat zei tri is en hij carrier niet?
Een tri is niet a/a. a is recessief zwart.
Blauw kun je alleen krijgen als beide ouders minstens drager zijn dat zul je moeten testen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:57

Dus bij VHL zou er dan alleen N/N uit kunnen komen(K-locus) Van? Aangezien hun KY en KBR als N neerzetten.

Wat raar dat dat dan zo wisselt over Fawn en sable. Zeker als je de kleuren op google ziet zeg maar. En dan zijn het echt 2 verschillende dingen echt verschillende kleuren.. De ene dus licht rood/licht bruin en de andere lichtbruin met donkerdere punten.. ?
Dus dan vraag ik mij een beetje af.. welke kleur moet t dan zijn bij VHL.. :P

Het dominante allel Ay produceert een zandachtige kleur (sab;e) of fawn kleur

Dit staat op de site van VHL, dat zou dus om de lichtbruine/licht rode kleur gaan en niet om de donkere punten..

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:22

Nee sommige brindles testen gewoon als KB dus volgens het lab zou de hond dan dominant zwart moeten zijn.

Wat betreft sable. Je hebt net als bij de brindles hele lichte en hele donkere en alles daar tussenin. De benaming fawn word vaak gebruikt voor de hele lichte. Ik gebruik zelf liever de termen clear sable, tipped sable en shaded sable. Dit vind ik namelijk veel duidelijker. Bij een clear sable is zo goed als al het zwart uit de vacht, tipped sables hebben her en der donkere haar punten en shaded sables hebben duidelijk overal donkere haar punten. Maar allemaal zijn ze dus Ay

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:37

Ohwja, natuurlijk!

En de uitleg over fawn/sable is ook logisch!

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:01

Omdat hier iets recenter in is gereageerd dan in mijn eigen topic ([BB] Kleurtest hond), zet ik haar hier neer. :D

Inmiddels is Dana een stuk groter en qua kleur toch nog flink doorgekleurd, in Duitsland was een soortgelijke kleur geboren en die is inmiddels getest en bleek een Blue merle, wat ik bij Dana ook nog steeds verwacht.

Ze is nog steeds niet getest, iets met weinig tijd en teveel moeite. :')

Voor de fokker had ik foto's van alle kanten gemaakt, het leek me leuk om ze te delen. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:03

Wat leuk! Stomme vraag, zit er een stamboom met DNA profiel bij? Want via VHL kun je gewoon aangeven dat je het sample van de Raad van Beheer wil gebruiken. Dus geen haren plukken enzo.

Heel apart hondje! Wat is het voor iets?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:09

Nu is het merle inderdaad veel duidelijker!

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:14

kiwiwitje schreef:
Wat leuk! Stomme vraag, zit er een stamboom met DNA profiel bij? Want via VHL kun je gewoon aangeven dat je het sample van de Raad van Beheer wil gebruiken. Dus geen haren plukken enzo.

Heel apart hondje! Wat is het voor iets?


Ze is een Schotse Collie, de leukste van de wereld natuurlijk! :D

Edit: Wij gaan testen via bloed, ik krijg een buisje opgestuurd waar dan een bepaalde hoeveelheid in moet (bijna niks), en dat lever ik dan weer in bij het laboratorium.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:18

Oh dat is inderdaad wel meer werk!
Wat grappig! die ken ik alleen als langharen! :P

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:28

kiwiwitje schreef:
Oh dat is inderdaad wel meer werk!
Wat grappig! die ken ik alleen als langharen! :P


Veel mensen, ze staan ook bekend als Smooth Collies, maar Schotse collie is vaak makkelijker. :j

Ik ken ze ook niet, ik zag ze voor het eerst hier op Bokt, en kort daarna voor het eerst in het echt, en toen wist ik het al. Dit is dé hond! **\O/**

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:29

Grappig! T is wel een mooie hond! Maar wat een verschil met zo'n langhaar,, :P

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:24

@KimD: oh zo'n korthaar lijkt idd een "compleet" andere hond

Wel best interessant dit topic alleen weet ik vrij weinig van kleurengenetica ook al heb ik een eindwerk over de overerving van genen gemaakt.
Ik dacht dat er binnen mijn ras (dalmatiër) maar 1 set bepalende genen zijn (of de rest is allemaal recessief/onderdrukt) Misschien toch eens het DNA profiel van mijn teef opvragen... Maar eenvoudig gesteld dacht ik dat er alleen Z (dominant zwart) of z (recessief bruin) was. Uit 2 zwart gevlekte honden kan dus een bruin gevlekte komen. Gezien ik bruine stippels heb, zijn ze beide z/z.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:37

petitparis, bruin ligt op de B locus. Dus B is niet bruin, b is bruin. En bruin is inderdaad recessief.
Recessief rood komt ook voor bij dalmaten. Lemon noemen ze dat geloof ik.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:50

Heb even voor je gekeken in de MyDogDNA database. Er staan maar 3 dalmaten in
2 zwarte en een bruine, de bruine draagt recessief rood(e). De zwarten hebben beide zwart masker(EM)
at/at B/B EM/E KB/KB
at/at B/B EM/E KB/KB
at/at b/b E/e KB/KB

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:56

lemon bestaat, maar is een fout.
Weer wat geleerd.