Kat geobsedeerd door eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 12:07

Sinds begin dit jaar heb ik een ex-zwerver uit het asiel met een fanatieke drang naar eten. Ze eet letterlijk alles, tot aan zuurkool en muffins die ze van het aanrecht jat aan toe. Ik kan niks eetbaars ook maar ergens laten staan... Momenteel krijgt ze Royal Canin indoor brokken en savonds een beetje Bozita natvoer met extra water. Voorheen kreeg ze Concept4life (Zooplus). Met de vorige katten had ik onbeperkt brokken staan, met haar gaat dat niet want ze stopt niet met eten. Ze krijgt zo'n 50 gram brokken verdeeld over 2 keer.

Is het de moeite waard om ander voer te proberen? Zal ze daar een verzadigder gevoel van krijgen? Het lijkt nu alsof ze altijd honger heeft!

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:10

Hier hebben we er ook zo eentje. Wat dan wel weer grappig is, onze ex zwervers hebben dat gedrag niet, maar onze ''asiel'' kat wel.
Wij voeren kvv(ochtend), merk daarin geen verschil in het verzadigd zijn. Wel als ik de brokjes (avond) in een voerspelletje doe.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:12

Ik heb weinig verstand van katten, maar als ik het voor mezelf even logisch mag beredeneren:
Aangezien ze ex-zwerver is en dus altijd zelf haar eten heeft moeten zoeken om te overleven, en in die tijd dus beter 'teveel' kon eten voor het geval er de volgende dag niets te vinden was.. Denk ik dat dit een soort hamsteren is om te overleven.

Wel lastig voor jou, en sneu voor haar! Is ze wel netjes op gewicht of te zwaar?

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 12:16

Ze zou van het mooie iets slanker mogen. Het is ook een klein katje. Maar ik wil haar niet nog minder geven...

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:30

Ik zou toch proberen onbeperkt voer neer te zetten. Als er altijd eten beschikbaar is verdwijnt de drang om wat te zoeken misschien.
Alhoewel ik ook katten heb gehad die alles wat los en vast zat probeerden te jatten. Keukendeur dicht tijdens het koken dat soort dingen, zelfs de thee werd uit mijn kopje gehengeld.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:47

Bij onze veel geprobeerd niks werkt helaas. Krijgt Satietyvoer ook dus vult zoveel mogelijk. Keurig op gewicht maar altijd honger. Alles opruimen en kinderslot op de prullenbakken hier..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:49

Ik zou ook onbeperkt neerzetten.
Heb hier zelf 3 ex-zwervertjes rondhuppelen en die deden net hetzelfde :D Onbeperkt was de oplossing.
Er wordt nu nog wel af en toe gejat...droog brood uit mijn hand hengelen, frietjes stelen, een moord doen voor spagetti, spinazie uit de pot halen... :')
Maar in elk geval hebben ze gewoon altijd brokjes ter beschikking.
Dat de voorkeur dan soms nog bij mijn eten ligt...tja... :+

Ik geef af en toe wat Royal Canin en moet zeggen dat ze hier ook veel meer van eten ( en dus op korte tijd een stukje ronder worden :D ) dan van hun gewone voer ( aldi :Y) )
Schijnt veel vet in RC te zitten...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-11-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:50

Als ik onbeperkt neerzet kan ik die kat rollen. Netjes op gewicht is me meer waard ;)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:56

Hier een asielkat die graag eet. Ik ga hem echt niet onbeperkt voeren, want die vreet alles op wat voorgeschoteld wordt. We hebben hem nu bijna drie jaar en hij is nu aan de brede kant, maar stabiel op gewicht.

Als hij de kans krijgt, eet ie alles op. Ook brood en dat soort dingen. Hier veel tijd aan de opvoeding besteed, want ik wil geen kat op het aanrecht of op de tafel (als we eten).

Maar hij is ook toen naar het asiel gebracht, omdat hij kinderen zou aanvallen.. dat heeft ook te maken met dat obsessieve op eten. In het begin dacht hij ook onze benen aan te kunnen vallen voor eten of brood van je bord te pakken. Dat hebben we snel afgeleerd, want dat is voor niemand fijn.

Maar goed, al met al krijgt hij 2x per dag hoogwaardige brokjes en 1x per dag ongeveer 75 gram blikvoer (ook hoogwaardig).

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:00

Met ons ex zwervertje hadden we hier in het begin ook last van. Ik heb veel pogingen gedaan om het onbeperkt neer te zetten en dat heeft wel geresulteerd in minder drang om te horderen. Inmiddels weer over op 2x pd voer maar hij is nu veel minder gehaast met eten. Het kost gewoon tijd. Liever minder stress om eten en tijdelijk iets te dik, dit zal uiteindelijk meer rust geven.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 13:21

MissAnnemijn schreef:
Als ik onbeperkt neerzet kan ik die kat rollen. Netjes op gewicht is me meer waard ;)

Dat gevoel heb ik inderdaad ook. Niet geheel onbelangrijk is dat ze ook een flinke hartafwijking heeft. Te zwaar zijn legt nog meer druk op haar hartje.

Overigens stopt ze uiteindelijk wel met eten, ze heeft ooit een kast opengemaakt en de brokken te pakken gekregen. Maar ik wil haar graag op gewicht houden.

@beert: Welk voer geef jij?

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:58

Zou een voedseltoren of bal waar brokjes in kunnen niet werken.
Dan is ze langer bezig om alles binnen te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:08

Niet onbeperkt neerzetten. Dan eten ze zich letterlijk ziek.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:21

Hier ook zo een. Heb twee katten, één is te dik maar lijkt bijna niks te eten. De ander vreet zich een ongeluk (soms komt het er zo weer uit) en is prima op gewicht. Ook een zwervertje.

Ik ben stom geweest en heb voor mezelf een nieuw probleem gecreëerd. Ik geef nu eens in de twee weken gekookte kip en sindsdien wil ze niet stoppen met zeuren (zeuren? krijsen eerder!). Was meer met oog op haar tanden en het feit dat ze nogal eens wat vangt en in zijn geheel op eet. De dikke kat wil alleen natvoer uit de supermarkt :')

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Kat geobsedeerd door eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:37

De kat van mijn vriend is precies zo; ook zwerver geweest en toen in het asiel terecht gekomen. Ook heel klein van stuk. Vreet alles wat los en vast zit- jat ook rustig de kauwkluiven van de hond :roll:
We hebben wat vrrschilllend voer geprobeerd en waar hij het nu ‘t best op doet zijn de lightbrokken van Iams. Heel af en toe komt het zelfs voor dat hij hier nog een beetje van laat liggen.
Maar als je vervolgens zelf gaat eten dan wil hij dat net zo graag van je hebben hoor ;)
Vraag me af of het er ooit uit te krijgen is hoor

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:37

Ik heb Orijen gevoerd, maar toen dat uitverkocht was een keer overgeschakeld naar Purizon. Qua brok eet hij alles.

Qua blikvoer nu Catz (bij Zooplus hebben ze dat). Ik heb wel andere blikvoer merken geprobeerd, maar dit bevalt zowel de kat als ons goed. Het zijn blikjes van 200 gram dus daar doen we dan drie dagen mee.

De brokjes 's morgens krijgt hij gewoon in een bakje. In de avond (als ik wakkerder ben en niet nog 101 dingen moet doen) verspreid ik een handje brokjes door de hele ruimte. Dus dan moet hij overal op, onder en in om ze te vinden :-)

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:43

luuntje schreef:
Zou een voedseltoren of bal waar brokjes in kunnen niet werken.
Dan is ze langer bezig om alles binnen te krijgen.


Bij mijn te dikke kat werkte een voedseltoren ook. Als hij zijn best moest doen was hij eerder klaar dan wanneer hij zo kon eten.