Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:55

In het principe beloon ik niet met voer. Maar toen Beertje nog echt klein was had ik wel wat bij me om te belonen in moeilijke momenten. En om het terug komen op commando te belonen. Waar hij het 100% voor doet is pinda ships. Daarmee is hij zelfs op het strand volledig onder controle.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:57

Ik vind het wel interessant dat het in dit topic vooral om herders lijkt te gaan.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:04

Ik denk dat je niet zozeer moet kijken dat je minder ver zit dan de rest. Ik ben zelf bezig met een instructeursopleiding eb loop al een tijdje mee op een hondenschool die positief traint. Je hebt een Duitse Dog, daarvan kan je niet verwachten dat ie even snel met alles weg is als de gemiddelde border collie die je veel op training ziet. Die leren nu eenmaal sneller. Elke hond moet op zijn tempo werken en met geduld komen ze er wel. Wat wij de mensen in de puppyklas aanraden is om 3 soorten “supersnoep” mee te nemen die ze thuis niet krijgen, zoals kaas, salami, cerverla, rookworst of zelfs een potje smeerpate. Je begint de les met snoep 1. Heeft de hond geen interesse meer neem je snoep 2 en zo voort. Eens de hond de oefeningen snapt wordt die snoep wel afgebouwd en in de verdere klassen eventueel door een speeltje vervangen. Tussen de oefeningen door mogende baasjes bij ons altijd een speeltje bovenhalen om even te ontstressen.

Tip. Vergelijk je hond niet met anderen maar werk op zijn tempo

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:09

Mijne hoeft ook echt niet altijd eten. Op het laatst zit je buik vol met al die koekjes die je moet geven op cursus :P
Pak een speeltje. Dan is het probleem waarschijnlijk al verholpen

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:23

Is je hond sowieso niet geïnteresseerd in voer? Zijn er andere dingen die hij wel interessant vind daar?
Het kan stress zijn, maar ik heb hier ook een hond zitten die gewoon snel andere dingen interessant vind ik koek staat dan op de laatste plaats. Zo in huis is koek best wel oke (ook niet altijd overigens), maar ergens anders (tijdens het wandelen, hondenschool, enz. Enz.) is koek gewoon hiet meer zo boeiend. Dat maakt trainen moeilijk. Ik vroeg vooraf welke oefeningen we zouden gaan oppakken de keer er op en zorgde dat ik iets voor lag op de cursus. Verder is het echt ook een beetje behelpen. Soms is hier een tennisbal wel interessant, maar ook lang niet altijd.

Ik heb trouwens een akita, dus geen herder :D

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:26

Hetzelfde gehad toen met onze 2,5 jarige bull terriër. Al het andere was veel interessanter, zelfs speeltjes hielpen niet.
Hij had ook zijn eigen (langzame) leertempo. Tja, wat doe je daaraan :roll:

Vooral goed opletten dat je niet te lang traint. Korte trainingsessies per dag werken vaak veel beter, vooral als ze nog zo jong zijn.

Onze stafford kruising (uit het asiel) deed in het begin een moord voor stukjes knakworst en kaas.
Voor andere snacks was de inzet stukken minder :') die heb ik op een gegeven moment op een clickertraining gezet aangezien ze steeds minder warm werd van de knakworst en kaas. Bij iedere goed uitgevoerde oefening een klik en na een paar goed uitgevoerde oefeningen kreeg ze een snack. Werkte als een tierelier bij haar!

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 16:42

Ik heb ook geen herder maar een dog. Hoe dan ook a.s. zondag staat het examen gepland en die wil ik dan ook gewoon gaan doen. Ik wil ook graag de volgende cursus gaan doen maar ik ga overleggen of ik dan apart van de groep kan gaan oefenen zodat ie minder prikkels binnenkrijgt. Want thuis dan eet ie maar al te graag alles wat ie lekker vind.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:49

Zou individuele training (liefst zelfs zonder eet-beloning) misschien handiger zijn, TS? Ik ben zelf helemaal geen voorstander van eet-beloning, omdat ze het dan niet meer voor jou willen doen maar alleen als er een snoepje aan vastzit. En wat als je een keer geen eet-beloning mee hebt? Er zijn genoeg trainers die zonder eet-beloning kunnen helpen. :j

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:13

Shenavallie schreef:
Zou individuele training (liefst zelfs zonder eet-beloning) misschien handiger zijn, TS? Ik ben zelf helemaal geen voorstander van eet-beloning, omdat ze het dan niet meer voor jou willen doen maar alleen als er een snoepje aan vastzit. En wat als je een keer geen eet-beloning mee hebt? Er zijn genoeg trainers die zonder eet-beloning kunnen helpen. :j


Dit is dus niet correct. De hond wordt gelukkig bij het uitvoeren van een al bekende oefening, niet van het snoepje. Snoepje is er alleen om het dier vriendelijker aan te leren en het gewenste gedrag vast te leggen. Ga je negatief werken dan zal de hond het gedrag wat niet mag afleren, maar je weet niet wat ze zich gaan aanleren. Gewoon met een snoepje, speeltje of spel belonen en de oorzaak zoeken bij teveel prikkels of nog geen goede communicatie met de hond.

Als je beloont door heel vrolijk te doen zie ik dit ook gewoon als positief belonen overigens. Geweldig als van die stoere mannen helemaal in een baby stem gaan vertellen hoe goed de hond het heeft gedaan.

Een Hondenschool die je dwingt met voer te belonen is dan weer niet mijn keus. Soms wilt de hond op een andere manier beloont worden. Herder inderdaad vaak een speeltje oid.

Dan kan je er voor kiezen om alleen te trainen of je kiest ervoor om wat langzamer te zijn en het examen nog wat uit te stellen. Ik zou dan altijd voor het laatste gaan, want een hond zal altijd prikkels in zijn omgeving houden en daar moet je als baas mee leren omgaan.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:17

Wat voor voertjes gebruik je? Ik gebruikte op de training extra lekkere voertjes en ik was altijd eigenwijs 3n trainde korter of ginh regelmatig een rondje over het veld. 3 kwartier is lang. Te lang zeker voor een jonge hond. En de meeste duitse doggen die ik ken zijn wel trainbaar maar meer op hun eigen tempo. En in rust

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 20:38

Ik heb nu gedroogde kip en snoepjes met vis/eend. Ik heb die alleen gegeven met de training maar het maakt niks uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:49

Hier helpt zelfs kip of frikandel niet en daar doet ze thuis toch echt een moord voor :=

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:17

Shenavallie schreef:
Zou individuele training (liefst zelfs zonder eet-beloning) misschien handiger zijn, TS? Ik ben zelf helemaal geen voorstander van eet-beloning, omdat ze het dan niet meer voor jou willen doen maar alleen als er een snoepje aan vastzit. En wat als je een keer geen eet-beloning mee hebt? Er zijn genoeg trainers die zonder eet-beloning kunnen helpen. :j

En jij gaat natuurlijk ook de hele maand werken zonder aan het eind van de maand je beloning te krijgen. Of werk jij uit liefde voor je werkgever?

In de aanleerfase gebruik je wel redelijk wat snoep, later bouw je dat af en stap je over op intervalbelonen. Het is ook niet de bedoeling dat je de hond lokt met snoep, maar beloont na een oefening.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:24

Verse lever :j werkt 98%.

Zo kreeg ik echt wel aandacht van mijn husky dat is toch een ras wat erg zelfstandig is maar verse lever doet ze een moord voor.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:28

Hier ook een dd die als pup echt 0 interesse had in voerbeloning. Frikadel, kaas, salami, zelfs verse pens geprobeerd... Nee hoor! Zij werkte heel graag voor stembeloning: een overenthousiast 'goed zo!' met bijbehorende knuffels deed veel meer bij haar dan welke worst dan ook. Ze is ondertussen 4, en enige waar ik haar tot nu toe wel een plezier mee doe is Frolic rundsmaak (je weet wel, de rode zakken die je in elke supermarkt als hondenvoer kunt kopen, en op de uitlaadveldjes herken je de Frolic-etende honden aan rood-fluoriserende kleur ontlasting := ). Stinkt een uur in de wind dus zeker niet los in je jaszak duwen, maar mijn dogje deed zelfs op cursus haar best voor die zooi, en als je het o vormige brokje even plat duwt heb je 4 mini brokjes ervan dus veel verbruik je niet.

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:42

En dan heb je ook nog de Duitse dog die al die drukte om hem heen helemaal niet leuk vind en dus gewoon niet meewerkt, heb 8 duitse doggen gehad nu nog slechts 2 en tot nu toe maar 1 gehad die cursus leuk vond.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:57

StonedRomy schreef:
Shenavallie schreef:
Zou individuele training (liefst zelfs zonder eet-beloning) misschien handiger zijn, TS? Ik ben zelf helemaal geen voorstander van eet-beloning, omdat ze het dan niet meer voor jou willen doen maar alleen als er een snoepje aan vastzit. En wat als je een keer geen eet-beloning mee hebt? Er zijn genoeg trainers die zonder eet-beloning kunnen helpen. :j


Dit is dus niet correct. De hond wordt gelukkig bij het uitvoeren van een al bekende oefening, niet van het snoepje. Snoepje is er alleen om het dier vriendelijker aan te leren en het gewenste gedrag vast te leggen. Ga je negatief werken dan zal de hond het gedrag wat niet mag afleren, maar je weet niet wat ze zich gaan aanleren. Gewoon met een snoepje, speeltje of spel belonen en de oorzaak zoeken bij teveel prikkels of nog geen goede communicatie met de hond.

Als je beloont door heel vrolijk te doen zie ik dit ook gewoon als positief belonen overigens. Geweldig als van die stoere mannen helemaal in een baby stem gaan vertellen hoe goed de hond het heeft gedaan.

Een Hondenschool die je dwingt met voer te belonen is dan weer niet mijn keus. Soms wilt de hond op een andere manier beloont worden. Herder inderdaad vaak een speeltje oid.

Dan kan je er voor kiezen om alleen te trainen of je kiest ervoor om wat langzamer te zijn en het examen nog wat uit te stellen. Ik zou dan altijd voor het laatste gaan, want een hond zal altijd prikkels in zijn omgeving houden en daar moet je als baas mee leren omgaan.

Eigenlijk zeg je dus hetzelfde: een speeltje of een enthousiaste stem is ook voldoende. Daar hoeft geen snoep aan te pas te komen. ;)
En het is gewoon een feit dat dieren voer interessanter vinden en als ze daar dan een kunstje voor moeten doen, dan doen ze dat. Zolang ze dat snoepje maar krijgen. Een oefening of kunstje uitvoeren voor een oprechte beloning in de vorm van aandacht, dat is veel intenser en dus doen ze vaak meer hun best. Kijk maar naar de douane-honden, bijvoorbeeld. Dat ze daar niet met voer werken, lijkt me duidelijk en logisch, maar het werkt dus in dat geval ook zonder voer.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:01

Tja meestal als mensen gaan zoeken op hondenscholen die niet met koekjes beloning werken dan krijg je niet een positieve aanpak. Ik ga er vanuit dat jij wel positief traint ( speeltje of blij zijn etc ) maar vaak is het argument wat je gebruikt ' wat als je geen koekje bij je hebt? ' een excuus om negatief te trainen. Dat is niet iets wat ik met een pup aanraad.

Een goede Hondenschool moet je kunnen uitleggen dat je dat koekje echt niet altijd bij je hoeft te hebben en dat het koekje niet een lokmiddel is. Maar als het niet werkt bij je hond dan moeten ze ook meedenken en met een andere beloning kunnen omgaan.