Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 13:52

Hallo,
Ik heb zojuist uit de bek van een stalkat een babymuis gehaald welke de kat op zo'n 3 meter afstand van mij ving en er mee wegliep. De kat heeft hem zo te zien niet doorboord. Het gebeurde ook echt net, dus op het moment dat ik de kat bij zijn nekvel greep liet hij het muisje los. Ik heb het muisje met de zaklamp uitvoerig bekeken. Geen bloed, geen gaatjes voor zover ik kan zien als ik tegen de haren in strijk. Het muisje beweegt wel en is schrikkerig. In de eerste instantie heb ik hem met een handdoek opgepakt en terug gelegd waar hij vandaan kwam om de natuur z'n gang te laten gaan, maar de kat ging er weer heen, dus ik kon het niet over mijn hart verkrijgen. Het is zo'n baby, die red het hoe dan ook niet. De gedachte dat de kat er mee speelt en dat beest een urenlange dood tegemoet ging kon ik niet over. Opgepakt met de handdoek en meegenomen naar huis. Nu heb ik mezelf natuurlijk weer opgezadeld met een onhandige situatie, want wat nu? Had het muisje de tanden van de kat al ingeboord gehad, dan had ik m uit z'n lijden verlost, maarja, dat was nu niet aan de orde.

Ik heb het dier onder een lamp in een transport bakje van mijn oude ratten.
Ik heb babyvoeding gehaald en geprobeerd of ik m aan het eten krijg. Hij schudt z'n hoofd heen en weer en wilt niet eten. Vervolgens laten rusten met een washandje erover zodat het warm is. Hij lijkt nou te slapen, want als ik met de hand in het bakje ga gaan de oogjes open en wiebelt hij wat door t bakje tot het weer rustig is en gaat weer verder rusten.

Mensen hier die weten wat ik er nu het beste mee kan? Tips voor opvang van mensen die tenminste de kennis en middelen hebben om dit ding verder te helpen? Ik breng m gerust ergens heen als er een bokker/persoon is die dit kan? Vanaf Groningen centrum binnen redelijke straal dan.

* Ik hoef geen gezeur over "had het laten liggen", "had de kat het laten opeten" en meer van dat soort. Ik heb m nou eenmaal meegenomen en aan dat soort reacties heeft t muisje niks. Doodmaken kon ik niet en dood laten gaan op die manier al helemaal niet.
Thanks voor het begrip.



Afbeelding


Afbeelding


DJZ

Berichten: 3101
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:56

Ik weet niet of je kuipjes koffiemelk hebt? Anders een kuipje in het bakje zetten.. kan ie zelf drinken... verder zo veel mogelijk met rust laten.
Succes

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:57

Ik heb een keer een babyhaas van mijn hond gered, die heb ik met kittenmelk en een warmtelamp grootgebracht. Geen verstand van muizen, weet ook niet hoe oud dit muisje is, maar misschien kun je het met kittenmelk proberen?
Overigens heb ik wel eerst het haasje moeten "dwingen" met voeren, dus spuitje in de bek en dan zacht knijpen.

strooigoed

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:59

Ik wil je niet teleurstellen, maar uit ondervinding van mijn 'reddingsacties' is het treurige feit wel vaak dat de beestjes alsnog sterven. Voor zo'n beestjes is het een heel traumatische ervaring. Ik zou hem voorlopig even met rust laten, en het over een uurtje nog eens bekijken


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:06

Hmhm ja hier ook helaas de ervaring dat ze het meestal door de schrik alsnog niet overleven. Ik probeer het ook altijd bij mijn katten als ze nog levend in het bekkie zitten overigens. Vaak pak ik ze dan op en leg ze verderop in het gras weg en doe ik de kat naar binnen. Als ze het dan overleven weten ze zelf wel weer waar ze naartoe moeten rennen.

Van de week nog een muisje gered die vast zat in de box van mijn merrie. Moest hem helemaal uit een klein gaatje zien te wurmen zonder hem te beschadigen. Dat is gelukt maar hij was meer dood dan leven. Toch in een schep in de zon gezet en na een half uurtje rende hij weer vrolijk weg :)

Hopelijk overleefd deze kleine vriend het, succes in ieder geval!

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 14:10

Ik ben nu in dubio om m terug te fietsen naar de wei en daar neer te leggen. Want hij wordt al wat springeriger in het bakje. Hij lijkt best oke. Eten wilt hij dan niet, maar ik heb geen idee of dat nu juist goed is om te doen?

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:12

In dit geval zou ik contact opnemen met een opvang (bijvoorbeeld Flappus.nl) die meer ervaring heeft met zulke dingen, van Flappus weet ik dat ze echt om alle soorten diertjes geven en er echt hun best voor doen, vaak met succes.

http://flappus.nl/dieren/

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:14

Is een stalkat er niet juist om van (baby)muizen af te komen? Nu heb je hem van zijn werk gehouden en zit je ook nog eens met een wilde muis die waarschijnlijk niet te redden is.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:14

Mijn ervaring is ook dat deze kleintje van de stress al zoveel spanning hebben dat ze het niet overleven en/of dat de gemiddelde kat toch wel verwondingen heeft aangebracht (ook al zijn ze niet zichtbaar aan de buitenzijde) waardoor ze het niet overleven. Maar proberen kan natuurlijk altijd.
Ik zou hem ook ff met rust laten, of op een veilig plekje uitzetten.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:18

Och arm ding :(:) ziet er inderdaad uit als een baby muisje. Ik heb er zelf ook eens eentje mee naar huis genomen. Die lustte wel wat kittenmelk en zaadjes na een paar uur. Heb hem de twee dagen erna los gelaten op de plek waar ik hem gevonden had.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:26

Als hij er goed en levendig uitziet zou ik hem inderdaad terug zetten in de buurt waar je hem gevonden hebt... :)

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:29

Uhh volgens mij is dit gewoon een volwassen veldmuis.
Lekker buiten zetten overleeft denk ik toch niet

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:38

Vaak hebben die muisjes een shock en daar komt nog eens een shock bij daar wij ze willen redden. Ook als de kat ze vast hebben gehad zijn er gaatjes ook al zie je die niet. Die gaan gelijk weer dicht. Die tandjes zijn vlijmscherp. Je red dus daarmee geen muis maar maakt het alleen een lange lijdensweg.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:58

Wilawander schreef:
Vaak hebben die muisjes een shock en daar komt nog eens een shock bij daar wij ze willen redden. Ook als de kat ze vast hebben gehad zijn er gaatjes ook al zie je die niet. Die gaan gelijk weer dicht. Die tandjes zijn vlijmscherp. Je red dus daarmee geen muis maar maakt het alleen een lange lijdensweg.


idd. Ik ben groot dierliefhebber maar vind dat sommige mensen eens na moeten denken voordat ze handelen. Katten eten muizen, accepteer die natuur toch gewoon. :(

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Anoniem

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:09

Ach een veldmuisje, wat zijn ze toch adorable.
Hoe goed bedoeld ook, 9 van de 10 x help je ze er niet mee. Maar ik kan me het gevoel van willen helpen wel voorstellen. Ik zou hem loslaten op de plek waar je hem gevonden hebt. De kans dat ie het overleefd is niet groot. Maar hem houden/verzorgen ook niet. Voor de toekomst, de kat toch zijn werk maar laten doen.. Hoe moeilijk ook.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:10

oomens schreef:
Is een stalkat er niet juist om van (baby)muizen af te komen? Nu heb je hem van zijn werk gehouden en zit je ook nog eens met een wilde muis die waarschijnlijk niet te redden is.


Dit dacht ik ook, maar ik snap dat het niet leuk is om te zien. Ik zou persoonlijk het muisje ergens anders uitzetten, of als je het durft humaan afmaken.

La vie est belle

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 15:40

Hmmm ik dacht echt oprecht dat als er geen beschadiging te zien is dat de tanden er niet doorheen zouden zijn gegaan.

Wat betreft dat de kat het opeet, dat is in dit geval niet helemaal juist. Wel gevoerde katten vangen om het vangen. Niet om het eten. Deze kat heb ik t al meerdere keren zien doen, ook met vogels. Hij mept ze heen en weer en laat ze dan liggen. Ze zijn nog niet dood dan. Dat kon ik niet weer aanzien en ik dacht dus dat ik echt op tijd was, gezien de korte vangst en de toestand van het muisje.

Ik heb net weer even gekeken. In een oud klein flesje warm water gedaan en daar lag het tegenaan. Bij het optillen van het washandje liep het heen en weer en maakte zichzelf schoon met zijn voorpootjes. Ik laat het nu eerst weer even met een nieuw warm flesje en denk er nog even over na wat ik zal doen. Vind het lastig.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 02-10-17 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:46

sylva schreef:
Hmmm ik dacht echt oprecht dat als er geen beschadiging te zien is dat de tanden er niet doorheen zouden zijn gegaan. Wat betreft dat de kat het opeet, dat is in dit geval niet helemaal juist. Wel gevoerde katten vangen om het vangen. Niet om het eten. Deze kat heb ik t al meerdere keren zien doen, ook met vogels. Hij mept ze heen en weer en laat ze dan liggen. Ze zijn nog niet dood dan. Dat kon ik niet weer aanzien en ik dacht dus dat ik echt op tijd was, gezien de korte vangst en de toestand van het muisje.


Dat begrijp ik heel goed, dat vind ik ook een heel naar gezicht. Ik maak dan - met een steen in mijn maag - het muisje zelf maar dood. Vind ik echt niet leuk om te doen, maar ik vind dat wel het diervriendelijkst voor het muisje (nu heb je dikke kans dat het dier naar shock ook interne bloedingen/kneuzingen heeft en je er juist een lange lijdensweg van maakt). Dus maak even een steen van je hart en verlos het diertje.

koeien op de weg...

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:48

Hier ook af en toe een babymuisje in huis, de kat neemt ze mee tussen zijn lippen en laat ze in huis los om er achteraan te kunnen. Ik vang ze, laat ze even bijkomen in een bakje en na een uurtje laat ik ze verderop weer los (en de kat heeft dan een paar uur huisarrest). Of ze het dan overleven geen idee.

Ik zou het muisje als het een beetje bijgekomen is dus ook gewoon weer loslaten daar waar het vandaan komt. Mogelijk grijpt de kat/een andere kat hem dan alsnog, maar dan heeft hij in ieder geval een tweede kans gehad.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Anoniem

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:50

Had dat nou niet gedaan, mogelijk is het muisje vanbinnen al beschadigd en lijdt het diertje nu. Ik red nooit muizen van mijn kat, de beestjes zijn hartstikke teer en zo beschadigd. Het is beter om ze er dan zelf een einde aan te laten maken in plaats van reddingsacties die niets uithalen.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 15:52

Ik leg volgens mij net uit wáárom ik het gedaan heb, of niet? Ze hebben inderdaad zo gauw verwondingen, maar hierboven leg ik uit waarom ik dacht dat het wel wat zou uithalen :roll:

Anoniem

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:55

Tja, mijn kat krijgt neer dan genoeg eten en eet alsnog gemiddeld 2 muizen per dag. Dat goed gevoerde katten geen muizen eten, is dus niet waar.



Maar in dit geval snap ik dat je het hebt gedaan. Hopen dat het muisje er toch nog bovenop komt en hiervan geleerd heeft.

Anoniem

Re: Babymuis uit bek van kat gehaald; hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:00

Ik zou hem zelf dood hebben gemaakt of buiten terug zetten. Sowieso zou ik hem niet uit de bek van de kat halen, hoe minder muizen op stal des te fijner!

mvdende

Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:03

Zo te zien is het geen baby baby meer. Muisje heeft al volledig haar. Eet denk ik al zelfstandig. Ik zou wat konijnen / hamster/ ratten voer in het mandje doen. Als het diertje vanavond als het donker is, nog leeft en levendig is, zal ik hem in de buurt van waar je hem gevonden hebt, bij een bosje oid terug zetten. Liever niet in een open veld,kans dat ie dan heel snel door een vogel wordt gepakt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:28

mvdende schreef:
Als het diertje vanavond als het donker is, nog leeft en levendig is, zal ik hem in de buurt van waar je hem gevonden hebt, bij een bosje oid terug zetten.

Zal de stalhouder van TS blij mee zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, dierenfan, xnienkevita en 168 bezoekers