Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 20:33

Dag allemaal :)

Dit is Lafayette, onze 'aanwaaikat'.

Afbeelding

Wij wonen hier nu een dik jaar en in dat jaar is Lafayette steeds meer beginnen langskomen. Het is eigenlijk de poes van de buurvrouw, maar buiten naar eigen zeggen 'af en toe' eten geven doet ze er weinig mee. Lafayette komt hier sinds een tijdje ook binnen in huis en de buurvrouw weet dit inmiddels ook. Ze weet ook dat ik de zorg een stuk op mij neem en heeft er geen probleem mee. (En de poes noemt blijkbaar Charles, het is toch echt een meisje...)

Nu hebben we Lafayette intussen ontwormd en dagelijks gevoerd. Beestje ziet er intussen ook al een stuk minder schrikbarend mager uit, enkel de heupjes steken nog wat uit. De foto is van vandaag: voor het eerst is ze in haar geïmproviseerd mandje gaan liggen en ze heeft er zeker in totaal een uur lekker in geslapen. Heel wat voor haar, aangezien ze tot een paar maanden geleden nog nooit een huis binnen was geweest...

Nu valt me meer en meer iets op en ik weet niet of het iets is, of niets. Ik weet dat ze ook door andere katten hard wordt aangepakt, daarmee dat het me opvalt. Ze loopt namelijk heel normaal, maar als ze stilzit (of -staat) heft ze regelmatig een voorpootje op. Ze houdt dit dan enkele seconden omhoog en wisselt dan, of loopt weer door. Ook rekt ze zich erg vaak uit. Ik heb altijd katten gehad tot ik uit huis ging en nooit heb ik één gehad die zich zo vaak moest uitrekken. Op een halfuurtje tel ik toch een keer of vijf dat ze dit doet en bovenop het pootjesding geeft mij het idee dat er misschien wat aan de hand is.

Nu ben ik zeker pro dierenarts, maar ze laat zich simpelweg nog niet pakken, al zijn we hiermee bezig.

Ik wou graag hier alvast eens polsen of ik spoken zie, of dat jullie een idee hebben... Ze is imo ondervoed (geweest) en ik denk dat ze ook nog vrij jong is. Het is ook een vrij kleine poes, opmerkelijk kleiner dan andere katten hier in de buurt.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:41

Misschien even contact opnemen met een katten opvang of een Da en dan uitleggen dat het om een semi wilde kat gaat dat je ze niet kan pakken.vragen of jee een pijnstiller kan krijgen wat je door eten mengt en dan zie je snel genoeg of het helpt of de kat pijn heeft of dat het stress singalen zijn. Fijn dat julie je om de kat ontfermen

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 20:46

Oh, Beatje, dat is een supergoed idee! We hebben hier in het dorp een vzw voor zwerfkatten die ver hierbuiten bekend is, er zijn er hier ook zo enorm veel. Ik ga daar eens contact mee opnemen!

En semi-wild is echt het juiste woord. Denk dat ze ook veel stress heeft: ze likt ook erg veel (maar ga ook nog als het mogelijk is ontplooien) en zoekt enorm enorm enorm veel aandacht, en anderzijds kan ze er plots echt genoeg van hebben en valt ze je aan.

Maar het is een lieverdje, gewoon met een handleiding.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:01

Ik heb 1 echte wilde kat in huis en het heeft 10 jaar geduurd voordat hij echt in de huiskamer durfde te lopen tussen de honden en katten in. Hij is ooit binnen gekomen via ons balkon, blijkbaar beviel het hem binnen beter als buiten .hij heeft lang boven geleefd. Ik heb hem op zijn eigen tempo alles laten doen. Nu kan hij zelfs mee in een mandje naar de dierenarts. Geen idee hoe oud hij is minstens 13 jaar zolang weten we hem lopen. Wel heel dankbaar zo'n kat.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:02

pootje heffen doen ze vaak bij stress/ ongemak. en uitrekken kan stress afvloeien zijn. Zo lang ze alles doet en kan zou ik mij hier geen zorgen over maken.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:05

Kan het zijn dat ze door goed voer en ontwormen nu een soort groeipijnen heeft? Als ze in de groei zo mager was, dan kan er aardig wat tekort zijn aan allerlei voedingsstoffen, mogelijk is het lichaam nu aan het compenseren omdat er nu van alles aangevuld kan worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 21:07

Tamary, dat vroeg ik me dus ook al af, of zoiets kan.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 21:28

De verantwoordelijke van de vzw heeft meteen op mijn bericht geantwoord: ik mag een filmpje doorsturen en dat gaan ze tonen aan hun dierenarts.

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:54

O dat is fijn! Ik heb geen tips of hulp maar ik wil je wel zeggen dat ik het heel lief vind dat ze bij jou een huisje vindt. Misschien is ze over een poosje wel veel meer op haar gemak. :)

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 22:21

Vandaag bleef ze al lekker liggen op haar kussentje terwijl ik langs haar door wandelde. Gisteren sprong ze dan nog telkens op.

Heb haar net met voer moeten buiten lokken. Manlief wilt niet dat ze binnen slaapt 's nachts, wat ik ook wel snap, want dan is er helemaal geen grens meer en zitten we er helemaal aan "vast". En dan heb je ook geen controle over wat ze 's nachts doet... Maar mijn hart brak toch een beetje...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:24

Aww :(
Is slapen in de bijkeuken oid geen optie? Met die regen zou ik het ook niks vinden

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Jorex

Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:36

Onze kat tilt haar pootje op als ze iets van ons wil, bv als ze buiten is en dan naar binnen wil. Maar da's ook een aparten 1 met een hele handleiding.
Ik hoop dat het niks ernstigs is bij haar en dat jullie haar wat makker krijgen. Wel sneu inderdaad dat je haar eruit moet schuiven in dit weer. Onze katten moeten 's nachts ook naar buiten, maar die kunnen bv wel in het hok gaan liggen. Of in het geval van onze Minoes in het huis van de buren, maar die hebben nu 's nachts het luikje dicht vanwege hem :+

Alex en Jorie <3

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 22:53

Wij hebben beneden alles open in één ruimte, dus behalve misschien een soort bench of zo zal het dat niet worden. Ik denk misschien eerder een open "hok" buiten te zetten of zo?
Nu, als het gaat vriezen en sneeuwen, zoek ik wel een manier om haar binnen te houden :+

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:15

Een konijnenhok kan prima dienst doen als slaapplaats in de winter. Alleen weet je het met katten nooit of ze ook instemmen met zo'n idee. :D

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:26

Ik heb voor mijn aanwaaikat een hokje gekocht bij Zooplus was ongeveer 35 euro. Is eigenlijk een binnenhokje voor konijn maar voldoet ook prima voor een kat staat in de tekst er ook bij dat het daar voor gebruikt wordt. Omdat hij eerst nog niet binnen durfde of maar heel even kon hij droog zitten bij slecht weer. Heb al eerder een verwilderde kat gehad en daarvoor had ik een kattenluikje in me schuur waar hij zijn mandje en eten had staan. Heb voor me andere 2 katten de tuin af laten zetten dus in me schuur kan nu niet meer maar dat hokje voldoet ook goed. Inmiddels heeft de mijne al wel een keer een nachtje binnen geslapen hij wordt steeds makkelijker.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 06:00

We hebben aan de stal ook een kattenluik, maar als de paarden eenmaal thuis komen te staan, is dat geen goed idee.
Ik ga eens kijken voor zo'n konijnenhok, bedankt voor de tip! Een tijd geleden heb ik al een overdekte kattenbak gekocht, heb toen het luikje vastgeplakt zodat het open was en toen gaf ik haar daarin eten. Ze was toen nog doodsbang omdat ze werd aangevallen door een andere kat. Daar ging ze toen ook wel voorzichtig in.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:26

In dat konijnenhokje zit ook een luikje maar dat heb ik er ook afgehaald. Bij Zooplus staan er verschillende op maar heb de goedkoopste toen genomen om te proberen of meneer er wel in wilde.

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:22

Wij hebben voor ons halfwildje dit hier onder de overkapping staan:
Afbeelding

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:33

Ik ga van het weekend eens rondkijken op het net, misschien kan ik tweedehands iets leuk vinden. Bedankt voor de tips!

Voormiddag was het hier stormachtig, ze heeft de hele voormiddag geslapen in de doos. En ook nu weer, sinds een paar uur al:

Afbeelding

En zo kom ik tegenwoordig thuis :+

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:42

Oh wauw! Ze heeft een beetje het zelfde patroon als onze (ex) zwerver!
Afbeelding

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:49

Oh, wat een knapperd!! Wel een beetje creepy, zo naast/achtrr je scherm, starend :') :+

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:07

Tieneke schreef:
Oh, wat een knapperd!! Wel een beetje creepy, zo naast/achtrr je scherm, starend :') :+

Helaas is ze niet zo stoer dat ze dat regelmatig doet. Ze is een beetje bang van de andere katten. Ze komt heel stoer aangerend voor eten maar raar houd het wel een beetje bij op. Is inmiddels wel helemaal ingeent, geholpen en gechipt. En mocht ik een "perfect" baasje tegen komen mag ze verhuizen. Wil haar het liefst naar een huis zonder kinderen en andere dieren. Ze is erg gesteld op haar rust. Opzich best te benaderen maar aaien en dergelijke is echt nog te veel voor haar.
We hebben haar zoon ook in huis, en mijn vander heeft een zoon uit een ander nestje van haar.
Dit is Pooh. Ze heet zelf Poohma.. :p

Afbeelding

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 21:21

Oh wauw, die is ook speciaal!
Ja ik herken dat wel, Lafayette is ook heel erg op rust gesteld. De eerste periode dat we enkel gewoon wat begonnen met voeren was het zo'n bang diertje: sluipend komen eten, staart tussen de pootjes en bij het minste er vliegensvlug vandoor. Héél veel stress rond een andere kat die haar aanviel, tot echt kale plekken toe. Die andere kat is er nog, maar minder (van overbuur, door operatie en leeftijd ook minder buiten) waardoor ze wat rustiger geworden is. En zeker nu ze niet meer hoeft te zoeken naar eten, gaat het beter.

Maar die rust is zo broodnodig. Beestje is al 180° gedraaid.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:41

Stomme vraag misschien maar staat ze niet gewoon te kneden? Sommige katten doen dat ook staand...

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Aanwaaikat met mogelijk pootjesprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 21:51

Dat kan idd ook, maar naar mijn gevoel is het meer opheffen. Kneden doet ze ook erg veel (ik noem het stempelen :+ ) maar bij het opheffen doet ze niks met het "voetje" zelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 28 bezoekers