Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 15:43

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen vrijdag hebben wij een kitten 9 weken oud (Adriaan) in huis, we hadden al 2 honden... een Engels/Old English (Gerrit) van 10 en een Old English (Janus) van nu 14 maand.

De eerste dag hebben we de kitten in een grote bench in de huiskamer gezet... (echte grote bench met mandje... kattenbakje etc etc erin) om de reactie van alle 3 te peilen.
Je kent je honden natuurlijk wel en je denkt te kunnen inschatten hoe ze reageren gaan... maar je neemt toch het zekere voor het onzekere met een kitten van 9 weken...

Het kitten was totaal niet onder de indruk van die bullen voor de bench, dat was alvast heel fijn... duidelijk niet bang of gestressed door de honden.

Dan de honden... Gerrit de oudste hond taalt er niet naar zoals verwacht... die is erg van op zichzelf... “als je mij met rust laat .. ik jou ook...” Hij is ook altijd erg van de conflict vermijding... dat zie je ook in zijn omgang met de jonge hond.

Maar Janus... de jongste hond... een echte vrolijke nieuwsgierige jonge hond... Super enthousiast en veel interesse voor de nieuwe huisgenoot... zodra er beweging van de kast was stond hij bij de bench... Zo in 2 dagen ging het al steeds rustiger, maar hield hem steeds in de gaten.
De kitten ook paar keer op de arm genomen... en de jonge hond laten snuffelen... en bij rustig gedrag heel erg beloond ook met koekjes... Op en geven moment waren kitten en jonge hond elkaar aan het besnufflen door de tralies.

Dus ik denk dat het echt wel goed komt...

(de kitten zit nu helemaal niet meer in de bench en de eerste 2 dagen alleen maar eventjes zodat ze veilig aan elkaar konden wennen).

Nu zit de kitten met hele hebben en houden in de hal... (we hebben een hele ruime hal...) en hij kan naar de overloop... en scharrelt op de zolder... En daar spelen we ook met hem... en als bullenmansen in de tuin aan het spelen zijn... dan komt de kitten lekker binnen op verkenning...

Maar.... het is natuurlijk de bedoeling dat de kleine kitten straks gewoon vrij en blij overal kan vertoeven waar hij dat zelf wil.

En ik denk dat het wel goed komt... mijn grote zorg is ... de lompheid van de honden...en het kleine nog tere kitten...

Gisteren was ik met de kitten bij de DA en die vroeg natuurlijk ook wat de bullenmansen van de kitten vonden en het bij hem ook voorgelegd... De DA zegt... dat een kitten beter voor zichzelf kan opkomen als we denken... en dat het wel losloopt...

Ik wilde eigenlijk wachten tot ongeveer een week... dan zijn de honden iig goed aan zijn geur gewend en weten ze dat hij er is... misschien nog even met de kitten op de bank zitten.. paar keer... en de honden laten snuffen met hem... en dan toch maar laten gaan......

Kitten zijn motoriek wordt ook steeds beter en kan al steeds hoger springen op de bank bv... (ivm veilige plek kunnen opzoeken)...

Haha heel verhaal geworden...

Hebben jullie nog tips, tricks en ervaringen waar ik wat aan kan hebben....

Alvast bedankt!!!!!

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:54

wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. We hebben ook een grote bench staan met alles er in. Onze ene hond is er erg lomp mee. maar de kitten trekt zich er niet zo veel van aan. we hebben hem telkens op de arm gehad en de hond er bij op de bank. Na een week hebben we hem maar los gelaten. Hij red zich prima. Hij rent de hele kamer door, ook als onze hond er bij is. wanneer hij rust wil weet hij wel de plekjes te vinden waar de hond niet bij kan. Onze hond was een soort schaduw van de kitten, zo leuk vond hij het. Inmiddels gaat de hond ook wel steeds vaker in zijn mand liggen.

We hebben de kitten nog wel in de bench als we weg zijn. De hond is gewoon te lomp soms. laatst stond hij bijvoorbeeld ook op de staart van de kitten en die kitten maar miauwen en blazen. hij had het alleen niet door. voor dat soort momenten is het wel handig als we er bij zijn.

Maar dit komt vanzelf ook wel. Wanneer de kitten ouder wordt kan hij zich steeds beter verdedigen.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:05

Kitten los en honden aanlijnen. Dan heb je meer controle al hangt de lijn maar los aan de hond ipv dat je die vast houdt.

Mijn ervaring is hoe meer jij er een issue van maakt hoe interessanter en spannender het wordt. Je weet dat er zeer waarschijnlijk geen maaltijd van gemaakt wordt dus laat maar doen zou ik zeggen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:11

Kitten gewoon los. Ik heb sinds gister een kitten er bij en die heb ik gelijk de vuurdoop gegeven ( hond is opgegroeid met kat) dus gewoon gelijk in huis gezet tussen de hond en andere kat, zolang ze op een plek kunnen zitten waar ze veilig zijn voor de hond loopt het allemaal wel los. Mensen maken het zichzelf veel te moeilijk met al dat omslachtige gedoe

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 22:29

Dank jullie wel voor jullie reacties
.... Daar heb ik veel aan en meteen een hart onder de riem...

Vanavond al ff met de kitten op de bank gezeten... ging eigenlijk best goed...

Nu dit gelezen te hebben, gaat ie morgen na het werk los...

Nogmaals bedankt!

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 01:18

Als je honden goed luisteren dan de kitten gewoon loslaten. Als die het spannend vind kruipt hij wel ergens op of onder. Je honden moet je gewoon terug kunnen roepen als ze te druk worden en die moeten ook gewoon bij je kunnen liggen of zitten.

Als je je honden niet vertrouwd dan zou ik ze misschien nog niet direct met de kitten alleen laten, maar als je er bij bent moet het eigenlijk gewoon goed gaan. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 15:39

Dat zit wel goed... de jongste heeft soms nog wel eens proppen in de oren... maar met een koekje staan ze weer wijd open...

Doen we voorlopig alleen ff als we ook thuis zijn ... de drie mannen samen...

Nou we gaan het beleven straks als ik thuis kom :-)

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:52

Komt vast goed! :) Zelf relax blijven en genieten van al je dieren om je heen.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 15:56

dank je... dat advies neem ik zeer zeker ter harte...

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:14

Ik volg even mee. M'n vader heeft ook een kitten sinds een paar dagen en onze Stafford vindt het allemaal erg spannend en heeft het niet zo op katten. Maar ik zou het zo fijn vinden als ze gewoon samen rond kunnen lopen. Hij is alleen super lomp, dus nu ie dr kitten twee keer een kwartiertje heeft gezien terwijl ie in de bench zat, wordt ie alleen nog maar meer gefocust. Hij beukt ook heel erg tegen de bench aan en dat vindt de kitten eng. Dus ik lees ff mee voor goeie tips ;)

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:23

kruimellover schreef:
Ik volg even mee. M'n vader heeft ook een kitten sinds een paar dagen en onze Stafford vindt het allemaal erg spannend en heeft het niet zo op katten. Maar ik zou het zo fijn vinden als ze gewoon samen rond kunnen lopen. Hij is alleen super lomp, dus nu ie dr kitten twee keer een kwartiertje heeft gezien terwijl ie in de bench zat, wordt ie alleen nog maar meer gefocust. Hij beukt ook heel erg tegen de bench aan en dat vindt de kitten eng. Dus ik lees ff mee voor goeie tips ;)


Die van ons zijn buiten ook niet zo op de katten... maar met de kitten in eigen huis is het heel anders.

Onze jongste is ook superlomp.... Maar hij doet er niet lelijk tegen... hij ruikt en likt... en wil hem met zijn neus duwen...

De oudste wilde alleen zachtjes ruiken...



Ik laat nog weten hoe het is gegaan!
Kleine Adriaan tussen het Bullen geweld...

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:23

Zolang kittens de kans hebben om weg te komen, op meerdere plekken, gewoon loslaten.
Weg te komen naar hogere plekken dus, waar de hond niet bij kan.

En katten zijn snel, behendig en kunnen ontzettend gemeen zijn naar honden :=
Wij hebben destijds onze kleine pup in het begin moeten beschermen tegen 2 katten.
Mijn ervaring is dan ook dat de meeste katten het winnen van een hond.

Uitgezonderd katkillers in een ruimte waarbij de kat geen vluchtmogelijkheid heeft.
Maar je kent je eigen honden en kunt die inschatting vast goed maken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:28

Gewoon meteen los maar mijn honden zijn katten gewend. Katten zijn snel en die van mij is gewoon de baas. Hier een Duitse Dog en JR, maar allebei enorm veel respect voor meneer kat.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:50

Haha ... CS en Selka...zoiets had ik het ergens ook wel ingeschat...

Ik verwacht ook dat deze rooie donder... die bullen we aan kan...

Zo ver is hij nog niet van ze onder de indruk geweest

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:55

Ga op je gevoel af als je de kitten los laat bij de honden let goed op de honden hun gedrag en als je het te spannend vind grijp je in met stem of handeling .
Het staat me bij dat wij het altijd zo gedaan hebben hier en het meeste met volwassen katten dan.
Je voeld wel of er spanning wordt opgebouwd.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:11

Ik heb sinds zondag een kitten. 12 weken maar heel klein. Vond het dus eng om hem bij onze hond te introduceren. Dag 1 heb ik hem in een bench gedaan voor een uurtje. Dat ze allemaal even konden kijken en dat ik ook kon corrigeren als ze te enthousiast werden. Daarna kitten boven gehouden. Laten wennen aan mij eigenlijk. Wel elke dag 2x per dag even uurtje beneden op de bank bij me genomen. Zodat honden wisten dat die er was. Op den duur verdween de interesse van de honden steeds meer. Kitten bleef gewoon op schoot. Tot vandaag. Hij ging zelf naar de honden toe en staarde ze neer. Sindsdien als ik thuis ben heb ik ze gewoon met elkaar lopen. Meneer kitten is nu al overduidelijk de baas :')

https://facebook.com/story.php?story_fb ... 1218284823

Zo had ik het zeker niet gepland. Maar elk kitten is anders. Beetje je gevoel volgen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:20

Zoals een beetje hier al door velen wordt aangehaald gedaan ooit, echter wel altijd gezorgd dat als ik weg ging kitten veilig was opgeborgen. (in mijn geval was dat een grote hondenbench in de kamer, waar alles voor de kat incl. kattebak etc. in past (had ik toch van de hond die ik had)) Als ik dan weer thuis was mocht ie meteen weer los, maar zo wist ik zeker niet thuis te komen bij een gesloopte kat.

Hond namelijk wel harstikke lief, maar zoooo lomp... en arme kitten werd niet beetje gewassen was gewoon zeiknat. :+

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:00

Nou daar gingen we dan...

Gewoon de deur van de hal opengezet... de honden waren nog in de tuin... Hadden het niet echt door en kwamen binnen...

Zoals verwacht was de interesse van mijn jongste hond Janus het grootst... Ruiken en best opdringering... Nou die kleine kat stond rechtop klappen uit te delen... en die hond... die was zo verbaasd.. echt grappig om te zien... Kroop die kleine kat onder een kast... en dan weer te voorschijn...
Hond aan het kwispelen... nou dat zag er goed uit...

Mijn oudste hond die tot nu weinig aandacht aan de kitten gaf...kwam af en toe kijken... maar dan ook weer weg... Dus zo far zo good... Ik helemaal blij...

Ik zat er ook niet bovenop... ik zat ik de huiskamer op afstand op de grote tafel... met mijn telefoon in de aanslag voor eventuele leuke kiekjes... eigenlijk was ik aan het genieten van het schouwspel dat zicht voor mij afspeelde

Tot opeens de kitten een spurt de trap op maakte... jongte hond erachter aan... en daardoor de oudste ook... ( ik ook meteen die kant uit...want was mij even te veel energie zo op de kitten af)...

Terwijl ik er al op af ga... zie ik de oudste hond met de kitten in zijn bek staan op de trap... Mijn eerste reactie was... op hond op de grond... ff nekvelletje vast... en “Los”... hij liet ook los... Terwijl... (het ging natuurlijk allemaal heel snel)... leek het of de jongste hond terwijl de oudste hem vast had ... ook wilde vast pakken... Dat mocht natuurlijk niet... dus een duidelijke nee... en ook ff vastgepakt... en beide heren naar de huiskamer gestuurd. Het leek net of ie de kitten op had gepakt om hem mee te nemen... of om het te claimen ofzo... Gerrit... de oudste is wel zo... alles wat nieuw is... speelgoed... kleedjes.. kussens... dat claimed ie... na een tijd is de nieuwigheid eraf.. .en is het voorbij... Zou hij dit nu ook bij de kitten doen?

Met de kitten alles goed... geen wondjes... goed bevoelt... geen breuken voelbaar... Hij had hem denk echt bij het velletje vast.. hij was wel helemaal nat... en buiten adem... Met de kitten is alles goed.... hij eet drinkt... gaat weer van boven naar beneden etc...
En is ook totaal niet bang voor de honden nu gelukkig....

Later die avond.. lag de kitten lekker in zijn mandje in de hal. Wij moesten met de honden erlangs om ze uit te laten... Oudste hond snuffelde even... en liep verder... Ik heb hem voor dit gedrag beloond. Bij thuiskomst... weer even snuffen... Toen zag ik spanning bij de hond... en net op tijd kon ik hem in het nekvel vatten en een harde nee geven... Toen was het ook klaar ... maar hij wilde toch wel weer ff met de tandjes in de kat... niet echt van happen... maar meer geniepig ff met de tandjes.

Veiligheid van de kitten staat voorop... ik was ook best geschrokken en verdrietig... en gelukkig gaat het goed met hem...

Mijn gevoel en dat van mijn vriend zegt nog steeds dat het goed komt... Idee is een stap terug te doen... kitten op schoot... en dan weer vanaf daar... Misschien heeft de oudste hond nog even meer tijd nodig om te wennen. En zal ik duidelijk moeten zijn in tot hoever hij mag gaan...

Helaas niet verhaal dat ik had gehoopt te kunnen vertellen vandaag...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:39

Jeetje wat balen zeg! Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze echt de tanden in de kat zetten. Ook niet bij honden die geen katten gewend waren.

Probleem met kitten op schoot is imo dat het dier boven de hond geplaatst wordt en ik ben dan weer zo'n muts die bang is voor roedelgedoe op een later moment. Maar misschien zien ervaringsdeskundigen hier dat anders?

Ik zou gaan voor honden aan de lijn en zodra er ongewenste energie ontstaat ingrijpen. Dan kan de kat (die niets fout doet) vrij rond lopen en loop je minder risico met de honden.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:49

Vervelend ts!

Aan de lijn zou ik eigenlijk niet doen. Gedragen ze zich vaak toch anders dan los. Los je het dus niet mee op. Lijkt me ook niet zo handig met stoelen enzo.... roedelgedoe met onze honden en katten heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik denk dat het fout is gegaan toen de kitten de trap op rende. Daar heeft hij geen verstopplek en als hij op dat lange stuk wordt ingehaald door de hond kan hij nergens onder kruipen. Wij hebben de kitten alleen in de kamer en keuken. Hij kan als hij dat wil met korte stukjes op de volgende verstopplek komen. Dus mocht hij ergens heen willen en de hond gaat er achteraan is hij snel op een plek waar de hond niet bij kan.

Ik denk ook wel dat het goed komt hoor :) als je hond de kitten echt wat had willen doen dan was dat al gebeurd

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 14:57

Inderdaad Selka... daar heb ik ook over na zitten denken... de rangorde.. en de kat zo boven ze te zetten...

Dat is voor de oudste zeker eerder aan de order en een probleem... de jongste geen probleem...

aan de lijn... heb je toch meer controle...

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 15:02

Dat is ook weer zo Emmaudb... en aan de lijn geef je je eigen spanning meer door... dan los...

Dat is eigenlijk ook wat ik hoopte dat is gebeurd... ze hebben hem bij gehaald op de trap... hij gaat nog per tree die kleine uk... en die monsters gaan zo MAG 10 per 3 trede de trap op... en de treden hebben zeg maar een afdakje... daar hebben ze hem onder klem gezet.

En als Gerrit (de dader) de kleine echt wat had willen doen... had ie waarschijnlijk nu niet meer geleefd.

Wat me wel opvalt is dat sinds gisteren ... de drang voor de honden om de gang in te raken bij de kitten heel erg is afgenomen...

Dus misschien gaat het wennen toch de goede kant op.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:45

Kun je de trap niet afsluiten zeg maar? Dat hij als de honden er bij zijn niet meer de trap op kan?

Het komt denk ik ook echt wel goed als ik je verhaal zo hoor :) met onze lompe hond en de kitten gaat het ook steeds beter. Al moet ik nog best vaak zeggen dat hij Zachtjes moet doen en moet stoppen met het likken van de kitten. zit geen gemenigheid in, dat scheelt. Op een gegeven moment is het nieuwe er af en dan zijn die kittens niet meer zo interessant :+

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:51

Selka schreef:
Probleem met kitten op schoot is imo dat het dier boven de hond geplaatst wordt en ik ben dan weer zo'n muts die bang is voor roedelgedoe op een later moment. Maar misschien zien ervaringsdeskundigen hier dat anders?

Dat is echt grote onzin en al lang achterhaald! Mijn hond ziet de katten van mij niet als gevaar of "dominanter" als ze hoger zitten dan hem.

Aan de lijn zou ik ook niet doen dan gedraagt een hond zich sowieso anders.

Zorg gewoon dat het kitten zich kan verstoppen! Dus ik zou tijdelijk de trap afzetten oid want op de trap kan hij zich nergens verstoppen, het is in iedergeval positief dat het kitten in ieder geval niet bang is voor de honden, daarom twijfel ik ook een beetje of het werkelijk gemeen bedoelt was van de hond

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 15:58

De trap zit in de hal..
Dus kan gewoon de deur dicht doen....

Ik zal nog een kastje van de hal naar de huiskamer verplaatsen... op een strategisch punt... voor een extra veilige plek....