Voor het eerst naar buiten, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 10:49

Hoi bokkers,

Ik ben eigenaresse van een prachtige Maine Coon kitten van (deze week) 18 weken oud.
Over 2 weken zou hij in principe zelfstandig naar buiten mogen maar deze mama wil graag wat tips!

Ik wandel nu al met hem aan de lijn buiten zodat hij de boel kan verkennen. Ik woon op een groot erf met paarden, andere katten en een weg.

Hoe hebben jullie het aangepakt toen je kat voor het eerst naar buiten ging?
Hebben jullie specifieke tips?

(Hij wordt ervoor uiteraard eerst gechipt)


Afbeelding


WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:12

Sowieso binnen houden tot hij gecastreerd is.
En qua tips, eerst veel aan een lijntje en daarna los bijvoorbeeld vlak voordat hij eten krijgt, zodat hij graag ook weer naar binnen komt.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-17 12:44

WillemYntJee schreef:
Sowieso binnen houden tot hij gecastreerd is.
En qua tips, eerst veel aan een lijntje en daarna los bijvoorbeeld vlak voordat hij eten krijgt, zodat hij graag ook weer naar binnen komt.


Als ze niet gecastreerd zijn willen ze nog weleens weglopen geloof ik he?

dierenfan
Berichten: 9604
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:48

Als jij er niet aan toe bent en hij er geen behoefte aan heeft dan lekker binnen laten. Zeker als hij nog niet geholpen is en nog op deze jonge leeftijd. Hij is heel anders gefokt dan de gemiddelde boerderijkat he. Voor auto's ed verwacht ik dat hij niet zo snel aan de kant zal gaan en ook zich veel makkelijker laten benaderen door vreemden.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:53

Waarom buiten laten? Hij kan aangereden worden, vergiftigd, doodgebeten door andere dieren, er kan zoveel misgaan. Waarom blijf je hem niet gewoon aan de lijn uitlaten?
Als je toch kiest voor buiten te laten zeker niet voor ze gecastreerd zijn en ook niet voor ze minstens 9 maanden zijn. Ze moeten toch een zekere volwassenheid hebben voor je ze met alle gevaren laat kennismaken.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:53

Mannetjes kunnen inderdaad op zoektocht gaan naar mooie poezen. Dus heb je kans op huis-tuin-mainecoone-kittens bij de buren :P
Inderdaad pas 'los' wanneer hij gecastreerd is. ;)


Verder ga ik mee met dierenfan. Al kun jij de afweging binnen/buiten beter maken ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:54

Bij een Maine Coon zou ik zelfs wat langer wachten omdat ze minder snel volwassen worden.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:55

Je zegt dat je meerdere katten hebt, is het niet een optie om te kijken met welke hij het beste kan en dan samen los te laten, nadat hij gecastreerd is uiteraard.
bij ons ging deze manier altijd wel goed

Floortje van de Kuilenweg O:)
Eigengefokte zoon uit Floortje Winston <3

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:00

Deijs schreef:
WillemYntJee schreef:
Sowieso binnen houden tot hij gecastreerd is.
En qua tips, eerst veel aan een lijntje en daarna los bijvoorbeeld vlak voordat hij eten krijgt, zodat hij graag ook weer naar binnen komt.


Als ze niet gecastreerd zijn willen ze nog weleens weglopen geloof ik he?

Meer kans op vechten incl. mogelijke ellende daarvan en drang om zich voort te planten maakt dat ze veel verder weg gaan van huis.
Komt bij dat raskatten gewild zijn en je kans loopt dat iemand hem jat als fokdier voor de handel. Binnenkat laten wat sommige fokkers eisen heeft een logica (al ben ik het er in principe niet mee eens). Castratie vangt in elk geval dat stukje op. Afhankelijk van je DA, kan dat al vrij vroeg en liefst voordat ze gaan sproeien.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:01

Die van ons blijven minimaal een jaar binnen, dat zorgt er voor dat ze liever in de buurt van het huis blijven dat daarna ver op pad gaan.
Maar het is nog de vraag of we ze uberhaubt buiten gaan laten ivm met aanrijding oid.

En niet voordat ze geholpen en gechipt zijn.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:03

Ik zou ook bang zijn dat hij eventueel gestolen wordt TS. Het zijn prachtige katten en vaak duur en dus als zich makkelijk laat benaderen heb je de kans dat hij zo weg is....

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:05

Ik had altijd kattensnoepjes in een bakje. Thuis (binnen) rammelen alvorens je een snoepje geeft. Als hij voor het eerst naar buiten mag, niet te ver en te lang en een paar keer rammelen met het bakje en een snoepje geven.
Voor wat betreft leeftijd/weglopen/castreren is boven al genoemd.

~Turbohoof Solutions ~

Dorien66

Berichten: 1646
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:54

Wij hebben onze 2 heren laten castreren en chippen toen ze ruim 5 maanden waren, en zijn toen rustig aan gaan opbouwen d.m.v. uitlaten op eigen grond, die moet goed vertrouwd zijn. Met 8 maanden gingen ze voor het eerst los en alleen naar buiten. De eerste dagen maar 1x per dag, zodra ze terugkwamen lekker eten en luikje dicht. Na een paar dagen bleef het luikje open en konden ze naar believen heen en weer.

instagram: @dorien_66

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:22

Lauratje_88 schreef:
Waarom buiten laten? Hij kan aangereden worden, vergiftigd, doodgebeten door andere dieren, er kan zoveel misgaan. Waarom blijf je hem niet gewoon aan de lijn uitlaten?
Als je toch kiest voor buiten te laten zeker niet voor ze gecastreerd zijn en ook niet voor ze minstens 9 maanden zijn. Ze moeten toch een zekere volwassenheid hebben voor je ze met alle gevaren laat kennismaken.


Omdat je een kat binnen/aan de lijn nooit de uitdaging kunt geven die ze nodig/die ze buiten krijgen.

Blij om dit topic wel tegen te komen. Wij hebben een 9 weken oud katertje wist niet dat castratie mbt verder weg lopen belangrijk was.

Ts: enige zorg die ik bij die van jou wel zou hebben is wel dat mensen m wellicht meenemen. Dure raskatten worden zo meegenomen. Ik weet niet of je de tuin dusdanig kan afmaken dat hij daar in kan? Uiteraard is naar buiten laten altijd een risico....

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:27

zijn gewild ook, daar de aanschafkosten voor een mooie main best op kan lopen, dus gratis meenemen altijd beter..

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:28

Brr ik moet er niet aan denken mijn poezels het wilde buiten te laten verkennen zonder mij. :o

Ik ben een heuse muts, wij zijn gigantisch aan het verbouwen en het eind project is een katten tuin. Zo een die onze katten 'binnen' houdt en andere buiten.

Ik heb twee Scottish Fold en een Britse korthaar en die zijn me veel te aanhalig en te dutsig om weg te rennen voor mensen met snelle vingers..

Ze hebben uiteraard alle vrijheid in huis en tal vak speeltjes en grote krabpalen. Ze willen dan ook niet naar buiten. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:33

Jeetje wat schrikbarend. Katten binnen houden? Waarom? Omdat ze anders dood gaan? Of gejat worden? Wat dom :o je houd je paard toch ook niet op stal omdat ie anders gejat word? Kost ook 3000 of meer, duurder dan zo'n kat. Ik vind het ronduit zielig dat katten in het huis worden opgesloten. Alleen aangeschaft voor eigen plezier. Een kat wil jagen op vogels en muizen. Dat is zijn instinct.. Walgelijk :=

Je gaat zelf toch ook niet tot je 80e achter de geraniums zitten omdat je misschien plat word gereden door een auto?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:40

Zo kan hij wel weer.. mijn katten zitten ook binnen. Terwijl het allebei zwervers waren. Ze vinden het prima en als ik de deur open doe met de hor ervoor gaan ze lekker naar buiten liggen kijken.
Aan een lijn vonden ze doodeng en renden allebei meteen naar de deur bij enge geluiden.
Bovendien wil ik niet dat mensen die hier in de buurt tuinieren met hun handen in de poep van mijn katten graaien.
Ook heb ik geen zin om ze aangereden te vinden.

Qua grootte is een woonkamer waarin katten leven natuurlijk niet te vergelijken met de ruimte van een paardenstal voor een paard. En een wei is ook een afgebakend gebied, niet te vergelijken met de ruimte die een kat heeft die naar buiten gaat.
Als je paard kans zou lopen om onder een auto te komen zou je ook drie keer nadenken om hem naar buiten te doen.
Het ligt hier in de kamer trouwens vol met muizen, waar ze heerlijk mee spelen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:48

Met het weglaten van 'wat dom en 'walgelijk' was je mening ook wel duidelijk hoor Kabayo :-)

Wij hebben 2 Siberische katten die ook niet op straat komen. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet buiten komen ;-). Wij hebben onze tuin rondom afgeschermd zodat ze hier niet uit kunnen klimmen. Ze kunnen bij ons dus ook op vliegjes/vogeltjes/muisjes jagen, in de boom klimmen en doen wat ze niet laten kunnen. Wij zijn er nu alleen zeker van dat ze niet platgereden of gestolen kunnen worden. Lijkt me niet echt een slecht leven ;-)

:brr:

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:51

lindatje schreef:
Met het weglaten van 'wat dom en 'walgelijk' was je mening ook wel duidelijk hoor Kabayo :-)
Daarnaast zit je paard toch ook in een paddock of wei, hier zie ik ze in ieder geval niet los over straat lopen.

Wij hebben 2 Siberische katten die ook niet op straat komen. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet buiten komen ;-). Wij hebben onze tuin rondom afgeschermd zodat ze hier niet uit kunnen klimmen. Ze kunnen bij ons dus ook op vliegjes/vogeltjes/muisjes jagen, in de boom klimmen en doen wat ze niet laten kunnen. Wij zijn er nu alleen zeker van dat ze niet platgereden of gestolen kunnen worden. Lijkt me niet echt een slecht leven ;-)

Ik had het dus niet over jou, want die van jou komen buiten, lekker in de frisse lucht. Andere keer ietsje beter lezen voor je je aangesproken voeld :D

Supervixen, over dat 'paarden gedeelte ' had ik het over het jatten, niet over 'naar buiten'. Ik vind nep muizen in een woonkamer niet echt te vergelijken met echte kleine dieren waar ze op jagen. Neem aan dat je geen levende muizen hebt lopen in de woonkamer

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:02

hier hebben ze wanneer de kamer deur open staat een katteluikje met een bruggetje naar een ren. Ze gaan er wel eens in de een wat meer dan de ander maar echt behoefte er aan??? Nee dat niet. Mijn vorige katten duo zijn 19 en 20 geworden en nooit buiten geweest, kon ik de deur openzetten maar kwamen beide niet over de drempel zelfs.

Dus katten zielig omdat ze binnen moeten blijven.. Nee zeker niet, maar tis maar net wat de kat gewend en aangeleerd is.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:02

Ik voel me niet aangesproken hoor, ik deelde gewoon onze situatie :D. Er zit namelijk nog een middenweg tussen 'alleen maar binnen' of 'de straat op' maar die wordt vaak vergeten/overgeslagen :-)

:brr:

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:03

Kabayo schreef:
Jeetje wat schrikbarend. Katten binnen houden? Waarom? Omdat ze anders dood gaan? Of gejat worden? Wat dom :o je houd je paard toch ook niet op stal omdat ie anders gejat word? Kost ook 3000 of meer, duurder dan zo'n kat. Ik vind het ronduit zielig dat katten in het huis worden opgesloten. Alleen aangeschaft voor eigen plezier. Een kat wil jagen op vogels en muizen. Dat is zijn instinct.. Walgelijk :=

Je gaat zelf toch ook niet tot je 80e achter de geraniums zitten omdat je misschien plat word gereden door een auto?


Mijn kat jaagt met alle liefde op spinnen en vliegen.
Als ze naar buiten wouden hadden ze al tig keer naar buiten gekund. Ze weten niet beter. :)

Daarbij kunnen ze over een tijd wel de tuin in.
Zonder daarbij een ander van last te zijn en zonder dood gereden te worden. :j


Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:14

Ik heb ook een buitenkat. Geen dure, wel een mooie. Ik heb nog geprobeerd om een binnenkat van hem te maken, maar uiteindelijk vond ik dit toch niet eerlijk. Hij verveelt zich te pletter binnen. Laserlampjes snapt hij niet, andere speeltjes vindt hij 5 minuten leuk en dan wil hij weer slapen. Als hij binnen zit dan slaapt hij 20 uur per dag en de rest wast en eet hij. Hij loopt niet rond en hij snuffelt niks, wat hij buiten wel doet en dan is hij helemaal in z'n element. Hij komt nu elke dag wel even naar huis om wat te eten en te kroelen en dan gaat hij weer. Poes en ik allebei blij. :)

Ik snap wel waarom mensen hun (dure) raskat binnen houden. Een van de redenen dat ik een htk-kater heb (naast dat ik een mooie raszuivere kat ook gewoon niet kan betalen). Maar het is wel zonde. Als je in een omgeving woont waar de kans op aanrijden klein is, dan is het toch heerlijk als je kat lekker buiten rond kan struinen? Mijn kat vangt ook niks met een belletje om zijn nek dus de vogeltjes zijn ook veilig.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Voor het eerst naar buiten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:16

Mijn kat was een hele dag en nacht buiten toen hij voor het eerst alleen mocht :=
Wij hebben met hem indd aan een riempje gewandeld zodat hij het een beetje kende, en verder gewoon laten gaan. Hij kwam meestal gewoon als er geroepen werd.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, GoogleAdsense, m0niekkkie, YandexBot en 158 bezoekers