Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 20:50

Hoi,

Bij mij op stal is het 1 grote zwaluw broed plaats :') Elk jaar komen er meer nestjes en dit jaar zitten er nu 5 nestjes met allemaal uitgekomen eitjes, erg leuk!

Afgelopen weekend was er uit 1 nestje een zwaluw baby gevallen en mijn vriend heeft hem teruggezet (met handschoenen aan), ouders kwamen daarna gewoon weer voeren en zorgen goed voor de jongen.
Gisteren was hij er echter weer uitgevallen en een uur later lag ook zijn broertje/zusje op de grond.
Ze zijn de stal (waar geen paard in staat) in gekropen en zitten daar tegen elkaar aan in een hoekje. Ouders blijven af en aan vliegen om ze te voeren.

Is er iets wat ik kan doen om ze te helpen, of gaan deze ouders het zo mooi oplossen en zullen ze mijn stal als groot nest gebruiken?


BigOne
Berichten: 38132
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:51

Zorgen dat de stalkat er niet bij kan!!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:58

Wij hebben onder het nest een plankje gehangen. Zo vallen ze niet helemaal eruit. En als ze ouder zijn kunnen ze zelf terug in het nest kruipen. Wij deden dat wel voor ze begonnen te nestelen.

it's beginning to look alot like Kerstmuts

zonnebloem18

Berichten: 24827
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:01

Even op een veilige hogere plek terugzetten, plankje onder het nest zou mooi zijn. Top dat de ouders blijven voeren, nest wordt waarschijnlijk wat te klein of valt door de droogte een beetje uit elkaar.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:08

Is op zich normaal, hoort bij het leren vliegen. Ook dat de ouders blijven voeren is normaal. Helaas vaak wel feest voor de stalkatten.

Echwel

Berichten: 12457
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:10

Ik had op stal paraplu's ondersteboven onder de nesten gehangen zag er vrolijk uit en op de baleinen konden de kleintjes makkelijk zitten

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Janinevv

Berichten: 13227
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:14

Hier ook nest zijn nu zo groot dat de eerste gaan vallen straks ze zitten echt heel krap :+

[o]

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:19

Hier zijn ze gister met nest en al naar beneden gedonderd uit de stalnok :+ heb ze ook weer met nest en al op een hoge kast gezet en ouders komen weer voeren. Ik zou als het kan ze op een hogere plek zetten waar de ouders ze kunnen vinden. Op de grond zijn ze een makkelijke prooi. Het hoort er wel een beetje bij inderdaad. Bij ons valt er praktisch elk jaar wel eentje naar beneden. Met nest en al was wel een nieuwe ontwikkeling :=

Afbeelding

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:22

Wij stonden ooit eens op een boerderij in pension en daar vielen ook zwaluwtjes uit het nest. Volgens mij verklaarde de boerin toen dat het kwam door het warme weer en dat door de zonnestralen het dak te warm werd. Zou het zoiets niet kunnen zijn?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:25

Elsje123 schreef:
Wij stonden ooit eens op een boerderij in pension en daar vielen ook zwaluwtjes uit het nest. Volgens mij verklaarde de boerin toen dat het kwam door het warme weer en dat door de zonnestralen het dak te warm werd. Zou het zoiets niet kunnen zijn?

Dat was ook mijn gedachte gister. Ze zaten zover mogelijk op het randje en leken het echt warm te hebben. Nest werd daardoor dus wel topzwaar

tengeltje11
Berichten: 7124
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:28

het gebeurt wel vaker dat,nadat er eentje uit een nest valt,de rest ook valt.
hoe groot zijn ze?
want als ze reeds goed in de pluimen zitten,wil dat 'vallen' vaak gewoon zeggen dat ze leren vliegen.
zijn ze nog behoorlijk kalig,dan zijn ze echt gevallen,maar veel kan je er niet aan doen,eens ze gevallen zijn,blijven ze er ook terug uitvallen als je ze terugzet.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:44

door de warmte direct onder de platen vallen ze hier er ook vaak uit als het aantal dagen boven de dertig is. we hebben geen stalkatten dus vaak zet ik ze in een hoekje of een lege drinkbak en voeren de ouders ze vaak wel weer.

The end

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:48

Hier ook netjes zwaluwen. Gisteren waren er drie uit gevallen en heeft mijn man ze weer terug gezet. Vandaag zijn ze helaas er weer uitgevallen.... en hebben het niet overleefd.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:29

Elsje123 schreef:
Wij stonden ooit eens op een boerderij in pension en daar vielen ook zwaluwtjes uit het nest. Volgens mij verklaarde de boerin toen dat het kwam door het warme weer en dat door de zonnestralen het dak te warm werd. Zou het zoiets niet kunnen zijn?


Dit werd bij ons op stal ook verteld inderdaad. En het gebeurde heel toevallig ook altijd als het zo warm was, dus wellicht dat er iets van waarheid in zit?

Bij ons vielen ze vaak in de stal en we hadden stallen te over. Stal dicht, paard verhuisde even en de kat kon er niet bij. Op een gegeven moment vlogen ze wel weer weg :)

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 09:48

Helaas hebben we 1 van de 2 gisteren dood gevonden. De andere lijkt zich verstopt te hebben.

De katten kunnen er niet bij, als ze in de buurt van de nestjes komen vallen de ouder zwaluws ze aan en gek genoeg hebben de katten best respect voor deze kleine vogeltjes:D

NuggT

Berichten: 5498
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Delft

Re: Jonge zwaluws uit het nest (gevallen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:44

Hier op stal stikt het ook van de zwaluwnesten. Leuk gezicht vind ik het als die zwaluwen die zich uit de naad werken voor die kleine schreeuwerds. :D Ik vond er laatst een dood op de grond, ook uit het nest gevallen. Een plankje eronder maken kan niet omdat ze onder een soort luik zitten. Hoort er helaas bij ..

Wel lief dat paps en mams hun jongen nog steeds blijven voeren als ze uit het nest zijn gevallen!

Peanut & Katelijne.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, marjor, Texas02 en 101 bezoekers