Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 02:32

Ik plaatste onderstaand (iets aangepast) in een topic over het koppelen van konijnen. En aangezien ik het topic van TS niet wil overnemen maak ik een eigen topic aan om een discussie op gang te brengen.

Onali schreef:
Mijn broer en schoonzus hebben inmiddels ook heel wat konijnen versleten en na het overlijden van de 1 kwam er een volgende. Ik geloof dat 1 keer het koppelen niet goed is gegaan en toen kregen ze een ander konijn waarmee het wel lukte.

Nu is afgelopen najaar de voedster gaan hemelen en hebben ze de ram over. Dit keer bewust niet een 2de erbij genomen.
Ten eerste omdat het een gebed zonder eind is en ten tweede omdat mn jongste nichtje of op de konijnen of op het hooi reageerde.

Uiteraard moet je het helemaal zelf weten en ligt het ws ook aan de leeftijd van je nijn. Maar het houdt een keer op natuurlijk.



Daar kreeg ik de volgende reactie op:

Citaat:
Als je geen maatje voor je konijn neemt om wat voor reden dan ook... breng konijntje dan naar het asiel. Een eenzaam konijn is gewoon zielig.



Laat ik eerst zeggen dat ik niks heb met konijnen, maar ben ze wel gaan waarderen door het karakter van sommige nijnen die ze (mn broer en schoonzus) gehad hebben. Hierdoor dus ook geleerd dat konijnen het liefst in een koppel gehouden moeten worden.
Maar dan krijg je dus steeds te maken met het voortijdig overlijden van 1 van hen.
Bovenstaande quote doet mij best wel wat. Mn broer en schoonzus geven echt om die beesten en hebben altijd hun uiterste best gedaan voor de konijnen. Maar ja je kan niet eeuwig blijven koppelen.

Ik weet niet uit mn hoofd hoe oud het konijn is wat ze nu nog hebben en hoe oud ze kunnen worden. Maar ik snap hun ook wel als ze zeggen een tweede komt er niet meer bij, we zijn er nu klaar mee.
Naar het asiel doen vinden zij en ik geen optie. Mijn broer en ik zijn altijd opgegroeid met een dier houd je tot het eind en ik weet dat mijn schoonzus er ook zo over denkt.

Uiteraard staat het je vrij om te doen wat je wilt, maar ik ik vind het best pittige woorden. Ik weet niet hoe oud Goofy (jaja ze hebben iets met Disney) nu is maar om hem weer te verhuizen (wegdoen) lijkt mij ook niet bevordelijk voor hem. Ik geloof dat, op het eerste paar na, de gekoppelde konijnen altijd uit de opvang zijn gekomen. (nogmaals ben geen konijnenkenner en mens :+ ) Ik weet niet of die dieren daar gedumpt of geboren zijn.


Wat vind Bokt hiervan, tot het eind van jouw dagen konijnen blijven koppelen of hopen dat beide tegelijk hun laatste adem uitblazen?

Mijn broer en schoonzus hebben altijd Franse langoren gehad en liepen/ lopen los in huis.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 03:11

Onali schreef:
Ik plaatste onderstaand (iets aangepast) in een topic over het koppelen van konijnen. En aangezien ik het topic van TS niet wil overnemen maak ik een eigen topic aan om een discussie op gang te brengen.

Onali schreef:
Mijn broer en schoonzus hebben inmiddels ook heel wat konijnen versleten en na het overlijden van de 1 kwam er een volgende. Ik geloof dat 1 keer het koppelen niet goed is gegaan en toen kregen ze een ander konijn waarmee het wel lukte.

Nu is afgelopen najaar de voedster gaan hemelen en hebben ze de ram over. Dit keer bewust niet een 2de erbij genomen.
Ten eerste omdat het een gebed zonder eind is en ten tweede omdat mn jongste nichtje of op de konijnen of op het hooi reageerde.

Uiteraard moet je het helemaal zelf weten en ligt het ws ook aan de leeftijd van je nijn. Maar het houdt een keer op natuurlijk.



Daar kreeg ik de volgende reactie op:

Citaat:
Als je geen maatje voor je konijn neemt om wat voor reden dan ook... breng konijntje dan naar het asiel. Een eenzaam konijn is gewoon zielig.



Laat ik eerst zeggen dat ik niks heb met konijnen, maar ben ze wel gaan waarderen door het karakter van sommige nijnen die ze (mn broer en schoonzus) gehad hebben. Hierdoor dus ook geleerd dat konijnen het liefst in een koppel gehouden moeten worden.
Maar dan krijg je dus steeds te maken met het voortijdig overlijden van 1 van hen.
Bovenstaande quote doet mij best wel wat. Mn broer en schoonzus geven echt om die beesten en hebben altijd hun uiterste best gedaan voor de konijnen. Maar ja je kan niet eeuwig blijven koppelen.

Ik weet niet uit mn hoofd hoe oud het konijn is wat ze nu nog hebben en hoe oud ze kunnen worden. Maar ik snap hun ook wel als ze zeggen een tweede komt er niet meer bij, we zijn er nu klaar mee.
Naar het asiel doen vinden zij en ik geen optie. Mijn broer en ik zijn altijd opgegroeid met een dier houd je tot het eind en ik weet dat mijn schoonzus er ook zo over denkt.

Uiteraard staat het je vrij om te doen wat je wilt, maar ik ik vind het best pittige woorden. Ik weet niet hoe oud Goofy (jaja ze hebben iets met Disney) nu is maar om hem weer te verhuizen (wegdoen) lijkt mij ook niet bevordelijk voor hem. Ik geloof dat, op het eerste paar na, de gekoppelde konijnen altijd uit de opvang zijn gekomen. (nogmaals ben geen konijnenkenner en mens :+ ) Ik weet niet of die dieren daar gedumpt of geboren zijn.


Wat vind Bokt hiervan, tot het eind van jouw dagen konijnen blijven koppelen of hopen dat beide tegelijk hun laatste adem uitblazen?

Mijn broer en schoonzus hebben altijd Franse langoren gehad en liepen/ lopen los in huis.


Heel lastig. De mijne zit nu in haar uppie, want haar dochter is een jaar geleden overleden. Koppelen wilde niet, ze is inmiddels alweer zo'n 10 en we hadden niet verAcht dat ze ng zo lang zou leven.

Het is sneu, maar anders wordt het inderdaad, zoals je dat mooi verwoordde, een gebed zonder einde.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:42

Tjah. Ik zou er ook geen een bij halen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:44

Afspreken met opvang dat je daar een konijn vandaan haalt die terug mag bij overlijden van het andere konijn. Dat lees ik hier vaker.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:55

Bellatrix schreef:
Afspreken met opvang dat je daar een konijn vandaan haalt die terug mag bij overlijden van het andere konijn. Dat lees ik hier vaker.


Dit. Wij hebben nu ook een voedster van de opvang die eventueel terug zou kunnen als de ram overlijdt.

5 jaar terug wel een konijntje alleen gehad. Hij was super oud (overgenomen van een vriendin die hem niet leuk meer vond) had maar 1 oog waarmee die door alle staar alsnog zo goed als blind was en altijd alleen maar rechtsom draaide. En volgens mij ook nog eens zo doof als wat (blaffende honden deed hem niks, sterker nog; hij liep lekker los door de tuin (want hij liep toch niet weg) en ging dan in het zonnetje naast de honden liggen) Deze wilden we het niet aandoen om te koppelen, die stres wilden we hem niet geven. Nu achteraf gezien hadden we natuurlijk ook eventueel een soortgelijk konijn voor hem kunnen gaan zoeken, maar daar hadden we toen niet bij stil gestaan.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:35

Onali schreef:
Mijn broer en ik zijn altijd opgegroeid met een dier houd je tot het eind en ik weet dat mijn schoonzus er ook zo over denkt.


Aan de andere kant is er de verantwoordelijkheid om de dieren die je hebt te geven wat ze nodig hebben. En als die twee zaken door welke reden dan ook niet meer goed samen gaan dan moet er afgewogen worden wat het beste is en soms is dat op een goede manier een nieuw huis zoeken voor je dier.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik mijn konijn (de bonte van mijn profiel foto) een tijd alleen heb gehouden. Eerst was de grijze van mijn foto overleden op maar 3-jarige leeftijd en het konijn wat ik toen uit het asiel heb gehaald is na een paar maanden overleden. Toen heeft de bonte door omstandigheden bij kennissen gelogeerd die meerdere konijnen had. Ze had totaal geen interesse in die andere konijnen, dus toen ze weer bij mij kon wonen heb ik die situatie wel afweging gemaakt om haar alleen te houden en is bijna 1,5 jaar daarna overleden op waarschijnlijk best een hoge leeftijd (vondeling dus precieze leeftijd niet bekend). Maar hier speelde het karakter van dit konijn zeker een heel belangrijke rol in. Toch vond ik het een heel moeilijke afweging en als ik ooit weer konijnen neem zou ik het echt niet zomaar weer een optie vinden.

Het verhuizen van een konijn zie ik niet meteen als een probleem zien, mijn konijnen hebben nooit problemen gehad met verhuizen of uit logeren gaan voor een vakantie.

(Wat dit betreft is het met paarden toch een stukje makkelijker om zelf maar een dier te hebben zonder dat die alleen hoeft te staan.)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:12

Ik heb mijn laatste konijn ook naar de opvang gebracht. Toen het een-na-laatste konijn overleed heb ik bij het rammetje een minder tam konijn gezet waar ik niet echt een band mee had. Het rammetje had ik al járen en was echt een geweldig dier, dus toen die uiteindelijk overleed en ik met het 'minder leuke' konijn bleef zitten heb ik die weg gebracht naar de opvang waar ik zeker weet dat ze goed gekoppeld werd en een nieuw huis heeft gevonden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:57

Hier een 10 jaar oud konijn alleen. Was van mijn moeder die daar destijds anders overdacht en er altijd 1 had hoe hard ik er ook om zeurde er twee te nemen.
Mijn moeder is 1.5 jaar geleden overleden en heb het konijn op me genomen. Hij was 8 en had epileptische aanvallen, dekt alles wat beweegt (niet gecastreerd) en gewoon oud. In overleg met dierenarts daar de tanden ook moesten dit niet te doen want de narcose was vermoedelijk niet haalbaar.
Vraag me ook af of dat op die leeftijd dan nog moet. Konijn kent niet anders. Nu is hij 3 weken dan opgehouden met eten dus in narcose eigenlijk om in te slapen maar was zo stabiel dat de tanden gedaan zijn en hij er dus nog steeds is en topfit maar blijft alleen ook op advies van konijnenkundige da.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:04

Beide tegelijk hun laatste adem uitblazen zal zelden gebeuren, muv bepaalde ziektes. Ik haal graag alles uit de kast om m'n dieren gelukkig te maken. Dat betekent ook ze voorzien in hun basisbehoeften waaronder gezelschap. Er zijn zoveel mogelijkheden bij de opvang dat er vaak wel een 'op maat' plan voor jouw situatie bedacht kan worden.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:07

Ons konijn heeft eigenlijk zijn hele leven alleen gezeten. Hij was behoorlijk agressief op mensen en andere dieren. Echter was hij beste maatjes met mijn hond en waren die 2 altijd aan het auwehoeren. Ik heb geen moment gedacht dat het beestje zielig was omdat hij geen soortgenoot had, hij heeft het toch 13 jaar bij ons uitgehouden.
De nieuwe konijnen die kwamen waren wel een koppeltje, waarvan eentje vorig jaar overleed. De voedster is nu ook al behoorlijk op leeftijd, maar daar gaan we geen nieuwe bij halen. Dan blijf je bezig. Zij is met een jaartje denk ik ook wel dood.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:11

Niet ongeacht wat, maar de keuze om er maar één te houden en te wachten totdat die dood gaat zou voor mij geen reëel optie zijn. Er zijn nog wel alternatieven, zoals hierboven genoemd wordt. Bijvoorbeeld een konijn van de opvang met de afspraak dat die terug mag, mocht het konijn overlijden. Of toch een ander huisje voor hem zoeken, dan niet naar het asiel, maar bij iemand die een maatje voor zijn of haar konijn zoekt.

Het houden van 2 konijnen bij elkaar is toch een levensbehoefte van zo'n dier. Een paard alleen houden doe je toch ook niet? Uitzonderingen zijn er altijd, bijvoorbeeld zo'n geval als wilawander beschrijft, of als ze heel oud zijn, dan is koppelen misschien niet meer de beste optie. Maar een dier alleen houden omdat je zelf geen nieuwe meer wilt, vind ik niet eerlijk naar het dier.


Ik heb ook altijd geleerd, dieren heb je voor het leven, maar ook dat je er goed voor moet zorgen. En voor een konijn betekent dat ook zorgen voor een vriendje.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:17

Ik heb jaren lang koppels gehad, de eerste van een fokker en de andere koppels van de kinderboerderij waar ze in de zomervakantie gedumpt werden door gezinnen die geen oppas wilden regelen... Toen een paar jaar geleden de ene dood ging was ik op zoek gegaan naar mensen die het overgebleven konijn wilden hebben of naar een opvang maar zo goed als alles zat vol. Bovendien was ze nooit mensen gewend en liet ze zich dus nooit pakken of aaien. Ze was al een jaar of 8 schatten we en hoe vervelend het ook was, hebben we besloten om haar ons laatste konijn te laten zijn en geen andere er meer bij te zetten. Een aantal maanden later overleed ze 's nachts.
Laatst bijgewerkt door BulletjeBeer op 20-06-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:31

Heb niet alles gelezen. Maar er zijn ook opvangen die met 'leen-konijnen' werken voor mensen die dus geen konijnen meer willen gaan houden na het overlijden van hun overgebleven konijn.
Je betaalt dan gewoon adoptiebedrag, maar konijn blijft van de opvang. Na overlijden kan het konijn weer terug naar de opvang. Zo heb je dus geen eenzaam konijn. Een konijn die altijd een maatje heeft gehad word ontzettend eenzaam en overlijdt vaak korte tijd erna.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:32

ik vind dat je altijd je best moet doen om een huisdier alles te geven wat ze nodig hebben. En aangezien sociaal contact erg belangrijk is voor een konijn, vind ik het geven van een maatje zeker essentieel. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar het valt me altijd op dat er wel erg veel mensen denken dat ze die uitzondering hebben... vaak is het toch gemakzucht of het onderschatten van de behoefte van het konijn. Dat ze niet meteen dood neervallen als ze alleen zijn, betekent nog niet dat ze echt gelukkig zijn in hun uppie.
Ik heb zelf een rammetje zitten die verrekte moeilijk te koppelen is. Heeft het eerste jaar van zn leven alleen geleefd en is erg mopperig op andere konijnen. Toch heb ik ook hem, met veel moeite, weten te koppelen. Nu is hij juist dikke maatjes met zn vriendin, hij is gewoon erg kieskeurig in partnerkeuze.

Ik heb zelf onlangs besloten te stoppen met konijnen houden. Ik heb twee koppeltjes zitten waarvan in beide een moeilijk konijn zit. De genoemde ram en in het andere koppel zit een halfwildje. Die herplaats je niet zomaar dus die twee blijven hier tot de dood. Als ik geluk heb sterven zij het eerst en gaan de andere twee naar de opvang. Met wat pech gaan hun maatjes eerst dood, en in dat geval kies ik toch echt voor een 'leenkonijn'. Er is altijd wel te overleggen met de opvang dat je 'tijdelijk' een konijn koppelt en terug brengt zodra de ander is overleden. Ook als dit nog jaren duurt...
Ik snap het dilemma dus goed, zit zelf met de keus hoe ik het oplos zonder eeuwig door te gaan. Maar een konijn alleen is imo idd zielig en voor mij zeker geen optie.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:41

Ik zou er wel een bijhalen. Als je naar een opvang gaat ben je min of meer verplicht het overgebleven konijn terug te brengen als het maatje overlijdt.

Een soort "lenen" dus.

Edit: wat Zwerte zegt :')

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:11

Bellatrix schreef:
Afspreken met opvang dat je daar een konijn vandaan haalt die terug mag bij overlijden van het andere konijn. Dat lees ik hier vaker.

Dat is ook een straatje zonder einde. Stel dat opvangkonijn drie jaar bij jou woont, kan jij het dan nog terugsturen naar de opvang? Dus moet er weer een vriendje bijkomen ...
Hier hetzelfde, 2 cavia's, 2 chinchilla's, na deze dieren willen we geen kooidieren meer, maar eentje alleen laten zitten is ook zielig ...

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:20

Bellatrix schreef:
Afspreken met opvang dat je daar een konijn vandaan haalt die terug mag bij overlijden van het andere konijn. Dat lees ik hier vaker.


Zo heb ik het ook gedaan, dat is mijn inziens de beste oplossing voor het konijn.

Als dat geen optie is begrijp ik wel dat het op een gegeven moment ophoud.. Liever niet natuurlijk, maar ik snap ook goed dat niet iedereen in een cirkeltje konijnen wil blijven kopen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:24

Duhelo schreef:
Bellatrix schreef:
Afspreken met opvang dat je daar een konijn vandaan haalt die terug mag bij overlijden van het andere konijn. Dat lees ik hier vaker.

Dat is ook een straatje zonder einde. Stel dat opvangkonijn drie jaar bij jou woont, kan jij het dan nog terugsturen naar de opvang? Dus moet er weer een vriendje bijkomen ...
Hier hetzelfde, 2 cavia's, 2 chinchilla's, na deze dieren willen we geen kooidieren meer, maar eentje alleen laten zitten is ook zielig ...


Wie zijn probleem is dat... de eigenaar, of het konijn... Hoort bij de verantwoordelijkheid voor de zorg van het beestje. Dat iemand zich eraan hecht tsja, je maakt zelf bewust de keus wel of geen huisdieren (meer). Daar zitten consequenties aan vast. De opvang neemt ze ten alle tijden terug dus dat is het probleem niet.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:45

Dit is dus inderdaad de reden dat wij ook al 15 jaar konijnen hebben. Onze konijnen lopen los in de tuin en zijn niet heel tam, een aaitje gaat prima maar oppakken zijn ze niet van gediend. Het konijn dat zou overblijven zou dan wellicht jaren alleen in de tuin zitten zonder maatje. In de zomer zijn we vaak buiten dus zou dit nog kunnen maar in de winter zou ze dan echt alleen zijn. Naar een opvang brengen willen we ze ook niet aandoen, ze hebben hier zo'n heerlijk leven (plantjes zijn omheind ipv de konijnen :o )

Ik ben bang dat we gewoon eeuwig konijnen blijven hebben of er misschien een moment komt dat ze beide oud zijn en tegelijk ingeslapen worden maar alleen laten zitten gaat niet gebeuren.

Een opvang konijn zou dan inderdaad ideaal zijn maar zou ik waarschijnlijk niet meer terug kunnen brengen nadat hij hier verwilderd zou zijn en een ideaal leven leidt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 07:59

Ik dacht al dat ik niet mocht reageren op een dergelijk topic. Ik heb daarnet een van mijn tesselcavia'tjes dood gevonden. ze zijn vorige week van hun binnen naar hun buiten verblijf verhuisd, en ik vermoed dat de stress er iets teveel van zal geweest zijn.
Mijn witte tessel is nu dus nog alleen, caafjes zijn 5jaar oud, een nieuwtje erbij is geen optie. Ik kijk maar even rond of ik mensen ken met caafjes waar ze eventueel naartoe kan. Ik heb een plaats gevonden met een buitenverblijf, maar daar blijven ze het ganse jaar door buiten en worden ze niet uitgevangen om te borstelen, wat ik wel kwalijk vind. voor de rest krijgen ze daar wel onbeperkt hooi, groenvoer, brok en ruimte ...
Of laat ik ze gewoon zitten (nu in het buitenverblijf, of haal ik haar voor de rest van de zomer terug naar binnen? daar ze natuurlijk ook al oud is zit er kans in dat een verhuis naar een nieuwe groep haar ook fataal wordt.
moeilijk dit...

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:08

Duhelo schreef:
Ik dacht al dat ik niet mocht reageren op een dergelijk topic. Ik heb daarnet een van mijn tesselcavia'tjes dood gevonden. ze zijn vorige week van hun binnen naar hun buiten verblijf verhuisd, en ik vermoed dat de stress er iets teveel van zal geweest zijn.
Mijn witte tessel is nu dus nog alleen, caafjes zijn 5jaar oud, een nieuwtje erbij is geen optie. Ik kijk maar even rond of ik mensen ken met caafjes waar ze eventueel naartoe kan. Ik heb een plaats gevonden met een buitenverblijf, maar daar blijven ze het ganse jaar door buiten en worden ze niet uitgevangen om te borstelen, wat ik wel kwalijk vind. voor de rest krijgen ze daar wel onbeperkt hooi, groenvoer, brok en ruimte ...
Of laat ik ze gewoon zitten (nu in het buitenverblijf, of haal ik haar voor de rest van de zomer terug naar binnen? daar ze natuurlijk ook al oud is zit er kans in dat een verhuis naar een nieuwe groep haar ook fataal wordt.
moeilijk dit...


Is Villa Piepmuis geen idee? Dat is een soort rusthuis voor cavia's, volgens mij hebben ze het daar heel goed :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:36

Ik zoek dat eens op. In belgie hebben we niet zoveel van die faciliteiten

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:37

Heb altijd nijnen gehad in een groep. Toen mij duidelijk werd dat ik binnen het jaar hun niet meer kon bieden wat ik vond dat ze nodig hadden heb ik ze op aantal sites gezet ter herplaatsing.
Binnen 3 weken was er iemand die ze alle 5 (vlamamse reuzen) wilde hebben voor op hun zorgboerderij in hele grote ren met vrij toegang tot soort stal. Hun hadden nog paar weken nodig eer het echt klaar was. Ze waren dus ruim op tijd weg en konden in dezelfde groep blijven leven ;)

Uiteraard wist ik bij aanschaf van 1 van de nijnen nog niet dat ik ze niet tot hun dood kon houden ;)
Toen mij dat duidelijk werd dus voor hun welzijn gekozen. Ik had ze nog 3 jaar langer kunnen houden maar dan was bij nieuwe huis hun ren 3/4 kleiner geworden zonder uitloop op grasveld. Dat wilde ik niet!!

In principe als ik voor een dier ga blijft hij zijn hele leven bij mij. Echter bij veranderde situatie waarbij het dier zich niet goed voelt dan herplaats ik wel met veel pijn en moeite.

Houden van is op tijd los laten...

Dit jaar mijn kat van 10 jaar (had haar 5 jaar) herplaatst. Ik ben op mezelf gaan wonen. Hele ruime flat maar ze kon niet meer een tuin in. Balkon vond ze niets. Ze werd steeds onrustiger. Veel gillen en de honden aanvallen enz.
Heb ze na vanalles te hebben geprobeerd terug naar de fokker gedaan. Daar leeft ze nu tussen allemaal andere katten en honden in huis en enorne buitenren. Ze is er super gelukkig en erg tevreden.
Enorm moeilijk besluit maar voelt erg goed dat ze nu weer zo geniet van haar leven!!

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:49

Wij hebben een soortgelijke situatie meegemaakt maar dan met een cavia. Twee cavia's destijds gekocht en altijd samen geweest tot de één overleed. Wij hebben ook katten en daar moest het overleden cavia niks van hebben (hok stond in de bijkeuken en altijd open). Toen de een dus overleed zagen we dat de katten en cavia eigenlijk bijna altijd bij elkaar lagen (wij hadden 1 echte binnen kat dus die lag er bijna altijd bij). Omdat de cavia dus een maatje had aan de kat hebben we er geen meer bijgenomen. Beestje heeft een prima leven gehad tot zijn dood.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Altijd maar een 2de erbij ongeacht wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:22

Mijn eerste konijn hebben we uit onwetendheid alleen gehouden (ging wel een paar keer per week met tuigje op stap naar konijn van vriendinnetje uit de straat).

Daarna kwam er plots een nieuw konijn, nadat er een paar jonkies in en zak voor de deur van een kennis waren gezet. Daarbij hebben we toen ze wat was aangesterkt wel telkens een tweede bij gehad, telkens een van het asiel die ze niet kwijt konden (geen knuffelkonijnen). Nooit verwacht dat de vondeling het zo lang zou overleven maar ze liepen los in de tuin(helaas daardoor 1 roofvogel maaltijd en een weggelopen) en heeft in totaal 3 maatjes gehad. Niet altijd even goede vrienden en wennen duurde altijd wel een poos maar toch fijner zo, zou ze niet alleen houden en gelukkig beide redelijk gelijktijdig overleden.