Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:25

Hoi Bokkers,

Ik wil graag weten wat ik kan doen voor mijn konijntje op dit moment naast eventueel naar de dierenarts gaan.
Wellicht herkent iemand dit probleem.

Ons konijntje is enorm aan het tandenknarsen. Zijn buikje lijkt wel wat hard en zijn uitwerpselen zijn veel kleiner dan normaal.
Verder is hij wel actief. Oren niet plat naar achter maar gewoon rechtop.

Toen ik hem net had is hij eens zo ziek geweest en ook bol buikje maar toen deed hij niks meer. Nu wil hij weg als ik hem op pak. Gaat graven en rent nog 'vrolijk" rondjes. Dat kon destijds echt niet.
Ik ben hem toen op hoop van zegen gaan masseren en wonderwel knapte hij zienderogen op! Toen heb ik hem niet horen tandenknarsen. Ook eten en drinken deed hij niet.

Vanochtend at hij wel gewoon. Hij wil altijd een stukje croissant mee eten en dit at hij gewoon lekker op.

Hij ligt nu en het is nu stil wb tandenknarsen. Ook hoor ik wel zijn maagje heel af en toe.
Ik heb hem al gemasseerd en zijn maagje reageerde direct.
Overigens heeft hij wel vrij weinig gedronken.

Hebben jullie een idee of tips. De dierenarts kan vrij vaak weinig doen en misschien hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:28

Ik zou toch een da bellen. Klinkt als een beginnende verstopping maar kan ik vanaf hier niet zien. Bellen voor advies en zorgen dat hij genoeg vocht binnen krijgt.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:41

Verstopping denken wij ook aan!
Maar vanwege zijn alertheid hadden we haakjes oid verwacht.

Zo ligt hij er nu bij helemaal met voorpootjes gestrekt. Normaal ligt hij ook graag zo maar zonder gestrekte pootjes
Afbeelding

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:46

Ik zou ook bellen. Knarsetanden is vaak een uiting van pijn. En met die kleine keutels erbij kunnen het heel goed de darmen zijn.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:52

Als je dierenarts je niet kan helpen met een knager is het misschien wijs om een andere dierenarts te zoeken? Ik heb er ook meerdere 'versleten' die eigenlijk alleen verstand hadden van honden en katten.

Klinkt alsof die flink pijn heeft, niet alleen toen maar ook nu.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:01

Ben er bijna zeker van dat hij een verstopping heeft. Ons konijn heeft het ook enkele keren gehad, en bij hem uitte zich dat als, vaak uitgestrekt liggen en onrustig zijn (dus steeds ergens anders gaan liggen), tandenknarsen, gevoelige buik als je hem daar aanraakte (het deed hem echt pijn), sneller ademen, en meestal had hij al een paar dagen op voorhand steeds kleinere keutels... Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk de DA bellen! Een verstopping is echt wel serieus bij een konijn! Wij hebben toen Nobivac? (of iets anders) meegekregen, en telkens als hij het weer had, hebben we de DA gebeld en we mochten het hem iedere keer weer geven. Hij knapte er na enkele uren al van op.

Zijn alertheid kan ook heel goed door de verstopping komen, dan hebben ze meestal wijd opengesperde oogjes en zijn ze onrustig.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:05

is je konijn toevallig ook een beetje in de rui zover je weet?

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:13

Tandenknarsen is niet goed.. Ik zou zeker even bellen, waarschijnlijk een verstopping inderdaad.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 11:35

We zitten nu bij een dierenarts.
De ene was dicht en deze pas vanaf 11 uur open/bereikbaar dus we hebben gelijk gebeld. Maar daarvoor zaten we dus wel te stressen waar we nou goed aan deden.
Hij heeft net een klein strengeltje hooi gegeten dus dat vind ik al positief

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:41

Ik heb vaak een konijn met verstopping gehad. Naast alle medicatie kan je hooithee geven, dit is goed voor de darmflora en ze vinden het vaak erg lekker. Je maakt het door hooi in afgekoeld gekookt water te laten weken, niet in heet water want dan gaan de goede enzymen dood.
Verder oppassen met masseren, je kan het gemakkelijk te hard doen! En het konijn warm houden, ze kunnen hun lichaamstemperatuur niet goed op pijl houden als de spijsvertering in de war is, dit is echt essentieel! Warme lamp erboven of kruiken.

Sterkte met je konijn!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 12:29

Deze arts heeft gevoeld en zij dat het buikje leeg voelde maar niet meer hard was. Veel kon hij niet doen maar heeft hem wel een prikje gegeven.
Hij zei dat het wel goed komt ook omdat hij nog maar 2.5 is.
Hij was al weer lekker boos aan het doen omdat hij in zijn kleine reishokje zat.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:36

Fijn dat de dierenarts positief was! Heeft hij pijnstilling of meer een eetlustopwekkend middel gegeven?
Je kan thuis nog even kijken of hij bijvoorbeeld paardenbloemblaadjes wil eten. Dat vinden ze meestal lekker en is ook goed voor ze (wel even zorgen dat je ze plukt op een plek waar geen honden worden uitgelaten).
Met de croissant zou ik wel oppassen, persoonlijk zou ik het ze niet geven. Als je brood wil geven, dan kan je brood geven wat een paar dagen buiten de zak heeft gelegen, zodat het hard geworden is.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 12:49

Diane_ schreef:
Fijn dat de dierenarts positief was! Heeft hij pijnstilling of meer een eetlustopwekkend middel gegeven?
Je kan thuis nog even kijken of hij bijvoorbeeld paardenbloemblaadjes wil eten. Dat vinden ze meestal lekker en is ook goed voor ze (wel even zorgen dat je ze plukt op een plek waar geen honden worden uitgelaten).
Met de croissant zou ik wel oppassen, persoonlijk zou ik het ze niet geven. Als je brood wil geven, dan kan je brood geven wat een paar dagen buiten de zak heeft gelegen, zodat het hard geworden is.


Croissantje krijgt hij vaak een hapje mee. Geen heel croissantje uiteraard. Vaak een klein stukje korst.
Stukje brood krijgt hij ook wel eens. Vaak meer op de manier van, fritsie hapje proeven? :')

Hij heeft nu pijnstilling gekregen. En we houden zijn uitwerpselen in de gaten.
Hij ligt nu op zijn eigen plekje en knarsentand niet meer gelukkig!
Ik denk dat de massage toch geholpen heeft vanochtend.
De dierenarts was erg leuk. We hadden ook een enorme rekening verwacht van deze maar viel echt reuze mee! We gaan hier zeker terug komen. Hij gaf aan dat we altijd fotos etc konden laten maken maar dat het er zeker gezien zijn leeftijd er naar uit zag dat het goed zou komen!

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:07

Dit klinkt positief :j Sterkte nog verder!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:32

Zorgen dat hij eet en anders selective brokjes halen die kan je met water tot een papje maken vaak eten ze dat graag en anders met een spuitje. Zou even geen brood etc geven

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:35

haken op kiezen? kleine ontlasting duid op geen verstopping dan kwam er niks. Kleine ontlasting is vaak een zeer gebit door haken.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:40

Volgens de dierenarts was het niet zijn gebit. Die was nog gewoon helemaal mooi.
Waarschijnlijk wel een verstopping. Hij eet nu ook sla. Zijn brokjes laat hij wel vaker staan (erg kieskeurig af en toe) en heeft hij geen zin in. Maar sla eet hij nu op het moment.
Dus ik ben aardig positief dat het weer goedkomt.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:42

Goed dat jullie naar de dierenarts zijn gegaan en dat het mee lijkt te vallen!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:49

gabyfedde schreef:
Goed dat jullie naar de dierenarts zijn gegaan en dat het mee lijkt te vallen!

We waren van plan om te gaan hoor of in ieder geval te bellen maar de 2 dichstbijzijnde waren of dicht of pas vanaf 11 uur bereikbaar. En natuurlijk google je heel wat af maar ervaring uit eerste hand hadden we liever.
Ons werd ook onder dwang drinken geven sterk afgeraden door de dierenarts.
Hij maakte ook gelijk de vergelijking koliek en paarden.
Dus ik voer hem of geef hem nu geen drinken onder dwang. En de sla bevat voldoende vocht voor nu. Hij komt alweer enthousiast op het zakje aangelopen dus hij begint echt op te knappen!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:04

Geef je konijn aub geen croissant of brood meer,,,gewoon niet. En sla is ook niet het beste voor een konijn. Heb je er twee bij elkaar zitten?

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:33

Nabster schreef:
Geef je konijn aub geen croissant of brood meer,,,gewoon niet. En sla is ook niet het beste voor een konijn. Heb je er twee bij elkaar zitten?

Het is geen dagelijkse voeding maar af en toe een hapje. Daarnaast heeft hij nu last terwijl hij nu niks anders dan zijn eigen voer heeft gegeten dus het zal gewoon een kleine verstopping zijn geweest. Inmiddels eet hij weer konijnen voer en ligt hij al weer normaal dus ik denk dat hij weer flink herstellende is.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:07

Wat voor voer geef je hem?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:20

TS fijn dat het weer beter gaat met je konijn!

Ik kan me voorstellen dat er nu veel adviezen op je afkomen, als je alles eens rustig wilt bekijken staat er op www.bunnybunch.nl hele goede informatie over alles wat konijnen betreft, echt een aanrader!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 11:00

Helaas.
kleine frits hebben we vandaag laten gaan.
Zondag nog bij de dierenarts geweest en medicatie gekregen en met dwang moeten voeren.
Gisteravond had hij gepoept en iets gegeten dus we werden weer positief. (Zondag at hij weer helemaal niks)

En vanochtend vonden we hem helemaal aan het eind van zijn krachten. Zo slap als een vaatdoekje.
Gelijk naar de dierenarts gereden en daar uit zijn lijden laten verlossen.

Hij was echt part of the family. Helaas heeft hij nog geen 3 jaar mogen worden.

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Konijn tandenknarst en heeft kleine uitwerpselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:04

agh wat erg, sterkte met het verlies van je konijntje :(