Stelende schapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 14:37

Ik vroeg mij af of schapen vers gelegde eitjes oppeuzelen?

Naast onze piste hebben wij sinds een paar maanden 3 schapen, een shetje en 5 kipjes lopen. De weide is groot genoeg om een paar maanden op te staan (schapen verhuizen binnenkort naar de grote weides voor weideonderhoud en het shetje mag op wei bij mijn paarden.)
Onze kipjes die er bij lopen hebben een leuk groot hok en leggen hier sinds een paar weken heerlijke eitjes in.

Sinds 3 dagen vind ik echter geen eitjes meer. ' s ochtends niet en ook niet 's avonds.

De dieren krijgen 2 maal per dag eten (korrel, bietenpulp en hooi, de kipjes krijgen legkorrel) daarnaast krijgen ze ook oud brood, afval van de groenten enovoort... In mijn ogen meer dan voldoende eten. Het hooi is zelfs nooit helemaal op.

Bij het voederen vond ik daarnet een leeg eischelpje. Het was opengebroken en de inhoud was weg.

De kippen leggen hun eitjes net naast de ingang van hun hok dus de schapen kunnen hier aan als ze hun hoofd binnen steken.

Zijn mijn schapen eierdieven???? >;)


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:42

de shet misschien, die van ons at ook eitjes als ze uit de hooiruif vielen. maar die at alles op ook de schelp. en anders ratten zijn gek op eitjes die eten ze leeg en laten de schelp liggen.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:42

ik zou eerder aan andere dieren durven denken; ratten of marters


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:46

Kan ook zijn dat je kippen het zelf doen. Soms eten ze hun eigen eieren op. De inhoud althans.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:46

Worden de kippen niet gewoon broeds waardoor ze niet meer leggen?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:46

kunnen kraaien/roeken erbij, eksters en gaaien doen dat ook

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:48

Ik was vrijwilliger op een kinderboerderij met een stuk of 40 kippen denk ik... En daar kwam dit ook veel voor, terwijl er geen andere dieren in de rennen konden komen. Deden de kippen gewoon zelf :+

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:48

Nee schapen doen dat niet. Andere dieren wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:50

The_Cat schreef:
ik zou eerder aan andere dieren durven denken; ratten of marters

Eerder iets van een vogel (aantal zijn beruchte eierdieven) vermoed ik, marter zou de kippen (ook) opeten. Rat gaat eerder voor het voer (makkelijker te pakken). Als er ook schapen, etc. staan zal er van alles bij kunnen komen wat niet door een goede kippenren kan, eigen beesten kan zeker, maar hoeft niet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:52

Het is de tijd van het jaar.....je kippies zijn gewoon broeds en zullen wel ergens een nestje hebben gemaakt en daar heerlijk op vertoeven. In het begin niet continu, maar op een gegeven moment zul je ze steeds op 1 plek terug zien als je goed op let.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 15:48

Ik heb de kipjes al alle dagen in hokje 'betrapt' op het leggen van een ei. Ze zitten dan mooi op hun nest. Ik kan dan het ei nog niet ramen. Als ik later ga kijken is er geen ei te bespeuren.

Heb de weide ook al afgelopen op zoek naar een andere broedplaats maar niks gevonden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:01

Jazeker! Mijn vriendin heeft schapen. Toen ik vorige zomer eieren raapte en achter me in een emmer legde, aten de schapen ze achter mijn rug snel op!
Ik draaide me om...weg eieren... >;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:05

Suzanne F. schreef:
Nee schapen doen dat niet. Andere dieren wel.

Oh jawel! Hier in IJsland is gezien dat schapen eieren van weidevogels eten.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:06

Echt?? Geen grapje?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:08

Bloedserieus.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:16

O bizar zeg :D

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:42

een vos?

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:52

Op de kinderboerderij waar ik stage liep aten de geiten ook de eieren op, als de kippen in de wei hun eieren legde.
Daarom mochten de kipjes pas na de pauze naar buiten want dan hadden ze gelegd :')
Dus het zou me niet verbazen als schapen het ook stiekem doen, maar ik zou toch eerder andere dieren verdenken..

Maks :+:

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:58

misschien eten je kippen zelf de eieren wel leeg, heb er zelf ook een hen tussen die dat doet, die krijgt binnenkort de kop eraf, want dat gaan ze nooit meer afleren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:51

Kuggur schreef:
Bloedserieus.

Raar land. Nog even, en je gaat zeker ook vertellen dat de paarden bij jullie vis eten? ;)

Schoentje, kerstmuts en [o]

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Stelende schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:49

ratten idd of exters maar idd ook de kippen zelf!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:19

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Bloedserieus.

Raar land. Nog even, en je gaat zeker ook vertellen dat de paarden bij jullie vis eten? ;)

:D

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 09:19

En de daders zijn ontmaskerd! Het zijn inderdaad stelende schapen! We verdenken zelfs het lam!

De schapen zitten sinds gisteren op stal om vandaag geschoren te worden en morgen naar de grote weide te gaan. En ja hoor, deze ochtend 3 grote eieren!!!


:9

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:28

friesiszwart schreef:
een vos?

Dan heb je meer kans dat de kippen zelf opgegeten worden :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:29


Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, BingBot, Maanon_, Pellelilly, Vleddertje1 en 118 bezoekers