poes te dik, hoe afvallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:35

Een van onze vier poezebeesten is toch wel wat dik aan het worden. Ze doet haar naam (De Mini) dan ook geen eer meer aan. We hebben al overwogen om haar naam te veranderen in De Maxi, maar daarmee is het probleem niet opgelost ;)
Ze komt maar heel sporadisch buiten, want eng en koud. Voeding omgooien is ook moeilijk, we hebben er nog drie en eenzame opsluiting is denk ik niet de oplossing. Iemand een goede tip?

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:41

Als medische zaken zijn uitgesloten is accepteren dat ze waarschijnlijk minder oud zal worden dan je andere katten de enige optie, als meer beweging en ander voer geen mogelijkheid is :=

Onze ene kat is ook (veel) te dik, maar wij zien helaas ook geen oplossing. We hebben geprobeerd medisch uit te sluiten, maar het lukt niet om urine op te vangen (ze houd het net zo lang op tot ze wordt vrijgelaten). Een bloedtest gaf geen uitsluitsel.

Bij ons mag ze wel naar buiten in de achtertuin en dat doet ze dan ook regelmatig, maar dat heeft op het gewicht geen invloed gehad.
Een brokjestoren hebben geprobeerd, vond zij erg leuk, maar onze andere kat snapte het niet en aangezien deze nét aan op gewicht is moeten we daar ook rekening mee houden. Apart voeren hebben we ook geprobeerd, middels een luikje dat op chip werkt, waarbij alleen de dunne onbeperkt kon eten; hierdoor ging ze juist meer eten dan nu ze op onbeperkt staat. KVV hebben we ook geprobeerd, maar dat had ook geen effect op haar gewicht.

Wij hebben ons erbij neergelegd, ze is een happy kitty zoals ze is en dat is goed.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:44

KVV? :o?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:45

Hebben ze nu de hele dag voer ter beschikking? Anders zou je kunnen overschakelen naar voerbeurten en wel gedurende korte periodes de katten scheiden...

kvv = kant-en-klaar vers voer/vlees

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:58

Mijn moeder heeft 7 katten, waarvan 1 echt veel te dik was (en een ander nierproblemen). De dikke kat krijgt Royal Canin Light Weight en is echt supergoed afgevallen! Doordat ze afgevallen is beweegt ze ook meer, want ze heeft artrose en het gewicht werd gewoon teveel.
Zij is de enige die dat voer krijgt, en de kat met nierproblemen krijgt ook ander voer dan de rest. Dus apart voeren!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:00

Wij hebben twee katten, waarvan er eentje al het voer opschrokte. Net een hond. En ik hoopte dat hij wel zou wennen aan het voer dat er altijd staat.. Niet dus. Eentje prachtig op gewicht, een net garfield := .

We hebben toen brok uitgezocht waar weinig granen en meer vlees in zit, en 4 x p/d eten gegeven. De 'normale' kat moest wel erg wennen dat hij niet meer heel de tijd kleine hapjes kon nemen, maar 'Garfield' viel netjes af. Nu is hij bijna weer op gewicht en is z'n vriendje gewend aan de etenstijden. Al laat hij het staan en neemt af en toe een hapje, dus wij hebben een plekje in huis gevonden waar Garfiel niet komt :).

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:13

Ik heb er ook 1 van de 4 te dik. Is aanleg, eet hier niet te veel. Light of dieet voer wil ze niet en ze is zo lui als het maar kan .. medisch alles in orde.
Heb mezelf er maar bij neergelegd. Mama was klein en smal. Papa groot en dik. Zei is klein en dik.. heel dik _O-

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:16

Hier ook 1 van de 3 die snel dik word.
Alle 3 krijgen ze in de ochtend kvv en in de avond brokjes. Hier wegen we de katten (en honden) iedere 12 dagen.
De dikke kat krijgt gewoon een beetje minder kvv en de brokken doe ik voor hem in een voerspelletje zodat de rest ook de kans krijgt om te eten. Alle katten(en honden )krijgen op een andere plek eten zodat je het goed in de gaten kan houden.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:19

Als je per se onbeperkt brokjes wilt voeren zou ik daarvoor royal canin satiety support (2.921 kcal/kg) gebruiken. En dan de andere katten 2x per dag natvoer (animonda carny) of calorierijke brokjes voorzetten (royal canin sensible 33, 4.295 kcal/kg). Eventueel Mini een toefje natvoer voor het gevoel dat ze ook wat krijgt.

Wel in de gaten houden dat ze niet te hard afvalt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:21

Toch apart gaan voeren. Mijn katten krijgen een paar keer per dag apart brokjes aangeboden en als ze uitgegeten zijn worden de bakjes opgeborgen. Daarbij voor de mini _O- de brokjes afwegen zodat ze niet te veel brokjes krijgt en dan gaan voeren naar het ideale gewicht en niet het gewicht wat ze nu heeft.

Ik zit helaas ook met een dikkerd, ik ben nu aan het sparen voor voerbakjes met een chiplezer zodat de 2 katten die wel prima op gewicht zijn altijd kunnen eten en Isis (dikkerd) haar eigen afgewogen portie krijgt. Dat etensbakje gaat dan alleen open als de katten met de juiste chip erbij staan.



Ons voer ratsoeneren heeft geen effect gehad dus wij zitten nu op de brokken die Mizora hierboven noemt. Daar zijn we net mee begonnen dus maar als je de brokken bij de dierenarts koopt krijg je ook maandelijkse begeleiding met het afvallen dus dat vind ik wel heel fijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:04

De surefeed kan een uitkomst zijn. Maar je kunt ook kiezen voor een hok(je) met een chipluik: de drie die het kunnen hebben kunnen door het chipluik en Mini niet. Mini geef je dan afgepast voer in voerbeurten.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:53

Ik heb 4 katten, 2 gezond gewicht, 1 veel te zwaar (en nierpatiënt) de vierde heeft een tumor, waardoor ze snel dunner wordt. (Ze krijgt pijnstilling en als ik het idee krijgt dat ze lijdt laat ik haar natuurlijk gaan.)

Ik heb inmiddels 3 SureFeeds staan. Een gigantische rib uit mijn lijf, maar wat een gemak.
Uit 1 kunnen 3 katten eten, de gezonde gewichten en die met de tumor.
Uit de tweede kan alleen onze obesitas bengaal eten en ik moet zeggen, hij legt zich er snel bij neer dat de andere bakjes niet voor hem open gaan.
In de derde zit AD blikvoer voor zieke en zwakke katten voor onze patiëntje. Daar kan ze dan rustig de hele dag over doen.Ik geef ze dan allemaal een theelepeltje omdat ze het zo lekker vinden en de rest gaat in de surefeed voor Kayenta.

En ik moet zeggen, ze zijn echt wel hufterproof. Zeker de Bengaal heeft met grof geweld die van het blikvoer open te krijgen of te slopen, maar is niet gelukt.
En als iets Bengaalproef is, is het goed spul. :D :D

Het werkt op de chip die ze hebben. Als ze hun kop er ver genoeg insteken pakt de sensor dat op en gaat hij open.
Die van de Bengaal gaat pas open als hij zijn hoofd er best ver insteekt (chip iets ver naar achteren?) dus die zat in het het begin echt te headbangen. in en uit met zijn hoofd. Muziekje eronder en je had een superclip gehad.

Nu gaat het super. En als er 1 zit te eten maar de ander jaagt hem bij het bakje weg, gaat hij gewoon dicht, dus meer dan een paar happen kunnen ze niet uit elkaars bak eten.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:51

_O- wat zijn het toch heerlijke beestjes...
Ik ga beginnen met enkele voermomenten en dan de bakjes opruimen. Eens kijken hoe dat gaat. En ik moet wel sterk zijn dan, want als ze me dan gaan zitten aankijken met van die vragende oogjes alsof het Ethiopische Boskatjes zijn met ingevallen wangetjes, dan ga ik toch weer overstag :o

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:01

Mijn veel te dikke kat krijgt ook apart voer en sindsdien valt ze langzaam maar zeker af. Van 10,1kg(ja echt :o) zitten we inmiddels op zo'n 7,5.

Ze doet ook echt alsof ze sterft als ze 5 minuten niks gegeten heeft en als het richting voertijd gaat(ze krijgen hier zo'n 3X per dag, of 4X maar dan minder per keer) kan ze echt het hele huis bij elkaar schreeuwen..

De enige kat die onbeperkt zou mogen eten maar het niet doet stoppen we maar iedere keer als we m zien vol..

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:58

bedankt voor de tip van de surefeed ! ik heb ook een kat die veel te dik is, zeker mijn zijn scoliose, blaasgruisvoer nodig heeft maar moeilijk te geven omdat ik 9 katten heb

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:37

Hier ook 3 Surefeeds en het is echt een uitkomst. Wij hebben namelijk 1 slanke den met een gevoelige maag, 1 mollige kat met plasproblemen, en 1 gehaktbal op pootjes. :+

Voordelen:
- Iedereen krijgt hun eigen voer in de juiste hoeveelheid.
- Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze eten. Niet meer in 1x alles naar binnen werken, omdat ze bang zijn dat iemand anders het steelt.
- Je ziet het gelijk als iemand een keer niet goed eet.
- De batterijen gaan lang mee.
- Keuze uit bakjes met 1 of 2 vakjes voor als je ook blikvoer voert.
- Fijn opbouw programma om je kat er aan te laten wennen.
- Je krijgt er ook losse chips bij voor aan de kattenband, voor het geval dat hun eigen chip moeilijk leesbaar is of ze die niet hebben.

Nadelen:
- Prijzig
- Ik vind dat bakrandje erg vervelend met schoonmaken ... ben altijd bang dat er water in blijft zitten.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:51

Ideaal die Surefeeds! Maar wat idioot duur... :=

Verder lees ik even mee, hier ook 2 die aardig op Dikkie Dik lijken ondertussen :+ Maar nummer 3 krijgt weer ander voer. Gaat opzich prima, ware het niet dat ze elkaars voer vreten waardoor ze allemaal Dikkie Diks worden.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: poes te dik, hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:06

Handig die sure feeds.
Misschien iets voor onze jongste kattedame met speciaal urinary voer.

Onze dikke poes eet alles wat los en vast zit.
Sinds we een pup hebben is ze wel afgevallen. Tja pup plagen betekent erna rennen, want hij plaagt terug.