Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:49

Afbeelding
Dit is ruim 5 kg... :')

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:57

Onze kat krijgt Essential, graanvrij voer. Wij kopen dat bij een natuurvoedingswinkel voor honden en katten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:12

Mijn katers krijgen nu Orijen Fit&Trim omdat het luie binnenmonsters zijn :D
Verder kerngezond :)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:15

Onze katten krijgen prins kittenbrokken. Ze zijn nu ruim 5 maanden en ze doen het er heel goed op. 1 van de 2 katten krijgt nog 1 keer per dag een klein beetje vlees erbij. De andere lust dit niet. 1 krijgt 2 maal daags 25 gr brokjes en een beetje vlees en de ander 3 maal daags 25 gr. De broketer krijgt iets meer omdat hij moeilijk aankomt en met deze hoeveelheid blijft hij mooi op gewicht. De vleeseter krijgt juist minder omdat hij juist snel aankomt. Was even uitzoeken maar ze zijn nu mooi op gewicht. Ook volgens de dierenarts. Het zijn nu nog katers maar in februari worden ze gecastreerd en zal het voer misschien wel weer aangepast moeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:13

Mijn kat krijgt Royal Canin senior en natvoer van gourmet gold.

Volgens mij zijn er betere merken verkrijgbaar maar ze is 15 en in het asiel (en bij de vorige eigenaren) kreeg ze dit te eten dus ik weet niet of het heel slim is om nu nog over te stappen :)

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:43

De mijne krijgen Carnilove cat. Sterilised, lam/wild zwijn. Graanvrij. Doen het goed. Af en toe wat uit een blikje van Gourmet.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:09

Ik voer Acana, hoog vlees/vis gehalte en granenvrij. Daarnaast natvoer van Schesir, Feline Porta 21 en Gourmet Gold.

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:22

Nachtlampje schreef:
Dorien66 schreef:
Hoe hoger het vleesgehalte en hoe lager het graangehalte, hoe beter het voer. Onze kat heeft altijd beschikking over Applaws droge brokjes en vangt meerdere muizen per dag.


Hier ook Applaws. Geen rotzooi, 80% vlees waarvan een hoog gehalte daadwerkelijk vlees (en geen vleesmeel, wat gedroogd en gestampt en opnieuw gedroogd en gestampt is) en graanvrij.

Bijna alle brokken bevatten granen, en dat gaat erin en komt er als een grote hoop meurende kak weer uit. :+


Nog wat hoger vleesgehalte dan Acana, maar aardappel en bietenpulp vind ik dan weer niks.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:29

Mijn katten krijgen Orijen en Applaws brokjes, maar nu blijkt de een blaasgruis te hebben en weet ik nog niet zo goed wat ik nu moet :\ Ze krijgen nu noodgedwongen Hill's S/D, maar ben niet zo fan van de commerciële merken, maar wil ook geen kat met steeds blaasontsteking en risico op verstoppingen :+

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:02

In ieder geval geen applaws brokken meer voeren. Daar hoor ik enorm veel blaasgruis-gevallen op.

Ik ben zelf wel een fan van rc en (in mindere mate Van) hills. Het zijn merken die (diervriendelijke) proeven doen om te zorgen dat het voer echt klopt in plaats van alleen in theorie.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:29

Mijn katten krijgen nu Purizon en natvoer Schesir (waar ze helemaal wild op zijn), almo nature maar ook ik moet zonder jelly hebben en cosma nature. Ik wil eigenlijk alleen nog maar schesir gaan voeren. Ik heb er 1 die allergisch is voor Lam. Of in ieder geval een reactie geeft daarop (overgeven). De andere is heel kieskeurig in zijn brok. Ik heb verschillende soorten geprobeerd maar deze brok viel wel in de smaak. Vers vlees KVV, Carnibest voor katten enz. dat bliefde ze allebei niet. Ik twijfel nog wat ik met onze kitten gaan doen. Zij eet nu bij de fokker vlees en een beetje brok maar niet van harte. Dus daar moet ik even kijken wat we gaan doen. Als ze niet ander wilt dan krijgt ze gewoon vlees. Maar het is wel handig als ze ook iets van brok eet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:57

BrittS schreef:
Mijn katten krijgen Orijen en Applaws brokjes, maar nu blijkt de een blaasgruis te hebben en weet ik nog niet zo goed wat ik nu moet : Ze krijgen nu noodgedwongen Hill's S/D, maar ben niet zo fan van de commerciële merken, maar wil ook geen kat met steeds blaasontsteking en risico op verstoppingen :+


Onze katten staan nu ook op de Hill's CD vanwege blaasontstekingen. Het is nog afwachten of dit helpt. De eerste keer heeft hij een kuur gehad en speciaal voer van een ander merk. Nu had hij weer blaasontsteking en is hij gespoeld. Ook een zware kuur erachteraan en ging snel weer goed. Er zat 3/4 jaar tussen, dus we zullen moeten wachten of het nu niet meer terugkomt. Op papier vind ik het voer helemaal niks, maar ik durf ook niks anders te geven nu.

Aan de andere kant staan onze honden sindsdien op Hill's ZD en heeft die geen effect. Het kan niet werken, maar probleem kan ook gecompliceerder liggen.

Ze eten het wel redelijk allemaal. Alleen de rooie kat waar de cd voor is, vind het niet geweldig, maar hij eet het wel.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:42

Hier een blaasgruiskat. Doet het het beste op sanimed. Een speciaal blaasgruisvoer. En gezien ze onbeperkt voer hebben staan eet mijn andere poezemeisje er van mee.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:05

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Heb namelijk een nieuwe kitten en wil haar de beste start geven qua voer die er mogelijk is. Helaas is vers vlees geen mogelijkheid, maar wil er zo kort mogelijk bij in de buurt komen.

Ze kreeg eerst bij de "fokker" van dat natvoer van de plus etc, dus niet echt kwalitatief helaas.

Mijn oudje heb ik op een gegeven moment omgezet naar Animonda Carny en kreeg op aanraden van de dierenarts RC Renal(ivm dementie).
Nu heb ik een zakje brokken van Almo nature(holistic kitten) en wat blikjes Almo Daily maar twijfel toch.

Was vandaag in een dierenspeciaalzaak in de buurt en zij hadden het merk Real Nature. Dit spreekt mij wel heel erg aan als ik het zo bekijk. Vooral het nat voer heeft ontzettend veel vlees en ook het droogvoer is netjes qua vlees. En daarbij graanvrij.

Iemand ervaring met het merk Real Nature?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:22

Ik heb real nature aan de honden en de kat gevoerd. Allemaal werden moddervet er van terwijl ik onder de aanbevolen hoeveelheid voerde. En de stoelgang bleef erg zacht/vloeibaar. Sinds ik op Brit ben overgestapt bij de honden en kat geen problemen meer

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:34

Dat klinkt al niet heel positief. Ben benieuwd naar meer ervaringen. Heb nu wat van het natvoer meegenomen om uit te proberen maar nog geen brokken.

Vriendin tipte me trouwens op het merk Edgard en Cooper, daar mogen ook ervaringen van gedeeld worden, klinkt ook interessant!

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:01

Mijn kat (Maine Coon) van 12 jaar en ook een binnenkat, doet het goed op Ecostyle.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:06

Mijn katten van net een jaar doen het heel erg goed op Purizon.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:10

Als je zo dicht mogelijk bij vers vlees in de buurt wil komen zou ik sowieso zeggen ga voor veel natvoer! En dan zou ik niet direct voor almo daily gaan; maar liever Wild Freedom, Animonda Carny, MAC of Terra Faelis. Hoog vleesgehalte, fijne kwaliteit. :j

Qua brok wint voor mij niks het van Power of Nature Natural Cat (Fee’s favorite of Meadowland Mix). bv te bestellen bij Heimfutterservice, in Duitsland. Mocht het hierop niet goed gaan zou mijn tweede keus gaan naar Celtic Connection of Orijen. Purizon vond ik ook wel prima, tot ik las over de gigahoge hoeveelheid DL-methionine die er in zit, wat niet zo goed schijnt te zijn.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:12

Veel vlees is sowieso de bedoeling!
Klopt het dat van power of nature geen kleine verpakkingen zijn? Alleen 2kg of groter? En is daar ook een kitten variant van? Dat vind ik zo snel niet namelijk..

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:21

SuperAssie schreef:
Veel vlees is sowieso de bedoeling!
Klopt het dat van power of nature geen kleine verpakkingen zijn? Alleen 2kg of groter? En is daar ook een kitten variant van? Dat vind ik zo snel niet namelijk..

Klopt, dat is een beetje het jammere, je kan daardoor lastig even testen.. nou moet ik zeggen dat de prijs relatief meevalt, zeker in verhouding tot bv Orijen.

Kittenvariant is er niet, maar ik zou het rustig aan kittens voeren (heb ik ook gedaan). Wel even langzaam wennen natuurlijk. In kittenvoer is het vooral belangrijk dat er veel eiwitten in zitten, en voldoende vet, en daar voldoet de brok zeker aan. Beter dan menig kittenbrok :). Nou doet natuurlijk niet íedere kat het goed op deze brok; dus het kan altijd tegenvallen. Maar ik vind het zeker een brok die het proberen waard is :)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:24

Hier krijgen onze katten ( nu 9 maanden) van kitten af aan catlovers gold natvoer en 1 keer per dag power of nature brokjes. Soms verse makreel of andere vis. Ze zien er top uit. Voor mij niks anders meer.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:38

SimoneeM schreef:
Als je zo dicht mogelijk bij vers vlees in de buurt wil komen zou ik sowieso zeggen ga voor veel natvoer! En dan zou ik niet direct voor almo daily gaan; maar liever Wild Freedom, Animonda Carny, MAC of Terra Faelis. Hoog vleesgehalte, fijne kwaliteit.


Porta 21 heeft ook goed narcose met veel vlees en is goedkoper dan almo nature.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:43

floorsil schreef:
SimoneeM schreef:
Als je zo dicht mogelijk bij vers vlees in de buurt wil komen zou ik sowieso zeggen ga voor veel natvoer! En dan zou ik niet direct voor almo daily gaan; maar liever Wild Freedom, Animonda Carny, MAC of Terra Faelis. Hoog vleesgehalte, fijne kwaliteit.


Porta 21 heeft ook goed narcose met veel vlees en is goedkoper dan almo nature.


Klopt! Alleen is het een aanvullend natvoer, niet compleet. Hangt er dan dus vanaf hoeveel natvoer er wordt gegeven in het dieet; als dit de helft of meer van het dieet is (wat ik toejuig trouwens), dan is een compleet natvoer voeren handiger ivm eventuele tekorten.

Maar voor af en toe, of als aanvulling is dat ook een mooi natvoer inderdaad :)

YazhiSien

Berichten: 2556
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:46

Mijn sphynxen krijgen royal canin. Het enige waar ze het goed op doen. Daarin wissel ik wel eens af. Heb allerlei graanvrije merken, holistisch, alleen vis enz enz geprobeerd, omdat ik daar meer achter sta dan rc. Maar telkens dunne ontlasting, heel erg stinkende drollen, hun huid die snel vies werd, hun die het niet lusten enz. Heel wat kilo's weg gegooid. Ook een tijd kvv gevoerd maar daar stopten ze ineens mee met eten. Ze krijgen ook nog een zakje schesir elke morgen. Zijn ze dol op