Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:04

We willen graag een paar katten binnenkort en ik was benieuwd of hier mensen zijn die kunnen aanraden wat nou echt kwalitatief goed voer is.

Vers vlees hoeft van mij niet per se (ken zelfs katten die het niet lusten. Voor echt vers vangen ze maar een muis ;) ). Je ziet van bepaalde merken wel voer opgesplitst per ras, heeft dat nou echt meerwaarde?

Dus barst los!
Laatst bijgewerkt door Pytje op 19-03-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:05

Ik voer mastery brokjes.
Verkrijgbaar via dealers , niet in de dierenspeciaalzaak

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:06

Wij voeren cats lovers gold. Zijn daar tevreden over!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:09

Hoe hoger het vleesgehalte en hoe lager het graangehalte, hoe beter het voer. Onze kat heeft altijd beschikking over Applaws droge brokjes en vangt meerdere muizen per dag.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:19

Die van mij krijgen whiskas of Felix en zien er volgens de dierenarts prima uit :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:23

Dorien66 schreef:
Hoe hoger het vleesgehalte en hoe lager het graangehalte, hoe beter het voer. Onze kat heeft altijd beschikking over Applaws droge brokjes en vangt meerdere muizen per dag.


Hier ook Applaws. Geen rotzooi, 80% vlees waarvan een hoog gehalte daadwerkelijk vlees (en geen vleesmeel, wat gedroogd en gestampt en opnieuw gedroogd en gestampt is) en graanvrij.

Bijna alle brokken bevatten granen, en dat gaat erin en komt er als een grote hoop meurende kak weer uit. :+

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:26

Wat leuk dat jullie binnenkort katten krijgen !

Er zijn meerdere goede merken zoals hierboven genoemd. Er is ook een website waar je de gehaltes van het voer kunt nakijken (voerwijzer), op deze website staan eigenlijk alleen maar hoogwaardige voeding ( vlees en brok). Het is net wat jijzelf belangrijk vind en ook per dier verschillend.

De kat van mijn partner heeft jarenlang op whiskas en purina one gestaan. Deze heb ik (sinds wij samenwonen) overgezet naar Prins senior voeding. Ik heb onze hond ook op Prins brokvoeding staan en ze krijgt af toe vlees. Zij doen het hier enorm goed op en ik ben erg erg tevreden over. Ik heb onze hond een tijdje op dog lovers gold en Bosch gehad maar zij kreeg maar geen goede ontlasting. Ik heb toen een aantal voer fabrikanten gemaild om advies. Het advies wat Prins mij gaf was voor mijn gevoel de oplossing en dat bleek gelukkig ook zo :) Prins staat trouwens niet op voerwijzer maar is in mijn ogen en beleving ook een hoogwaardige voeding.

Succes met het uitzoeken en veel plezier met de katten!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:27

Er is heel veel.
Beste kun je op de verpakking kijken. 1e ingrediënt wat erop staat, daar zit het meeste van in. Staat er als eerst granen: dat is minder goed. Katten kunnen niks met granen.

Whiskas en Felix is een voorbeeld van minder goed voer. Katten zullen er ongetwijfeld oud mee worden hoor.

Ik vond applaws altijd fijn.
Ik hoor ook veel positieve verhalen over orijen. Maar dat is echt heel heel duur. Taste of the wild schijnt ook een mooie brok te zijn.

Maar ik voer inmiddels geen brokken meer, maar kvv

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:33

Onze kat doet het uitstekend op tom poes brokjes. Enkele keer krijgt ze een kuipje of gekookte koolvisfilet

Muizen vangen doet ze niet, ze vangt alleen vliegen

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:40

Royal canin. Erg blij mee! Kan het onbeperkt voeren zonder dikke katten, poep stinkt niet zo en ze zitten goed in de vacht.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:43

Eliana schreef:
Wij voeren cats lovers gold. Zijn daar tevreden over!
Same here! Mijn katten kregen meer energie, een betere vacht en er lagen minder keutels in de kattenbak :)

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:03

Mijn katten krijgen pro plan delicate brokjes te eten.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:13

Je zal hier allemaal verschillende antwoorden krijgen. Er zijn zoveel soorten en merken, iedereen voert iets anders en iedereen zal tevreden zijn over zijn eigen voer.
Goed voer is voer waar een kat het goed op doet.
Bedenk of je vers wil voeren of brokken (of beiden) en ga je daar verder in verdiepen. Ga gewoon wat proberen (probeer een voer altijd minimaal 6 weken) en kijk wat ze goed eten, waarvan ze goed op gewicht blijven en waarop ze gezond blijven.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:21

Ik heb al van alles gevoerd, van Royal Canin tot Purina, en ben toch uiteindelijk gewoon voor AH kattenvoer gegaan. Dat vind hij super lekker en hij ziet er top uit! :D

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:45

Zoals hier boven al genoemd word zijn er ontzettend veel goeie voedingen. Voor wat ik weet is het sowieso verstandig om voor een brok te gaan, natvoer kun je wel als extra geven, maar brokken geven ook ondersteuning aan de tanden, door het kauwen verwijderen katten tandplak en krijg je minder snel gebitsproblemen aangezien poetsen bij een kat best lastig is.

Veder is het erg belangrijk dat er een hoog vleesgehalte in de brokken zit, katten zijn van nature vleeseters en merken als whiskas bevatten vaak maar rond de 10/15% vlees, de rest is allemaal bijproducten. je kan beter gaan kijken naar de merken als royal canine, applaws en orijen deze zitten al gauw rond de 50% vlees.
natuurlijk kan een kat net zo oud worden op whiskas als een duurder merk, net als dat wij ook 100 kunnen worden terwijl we alleen maar pizza eten, maar gezond is iets anders :)

deze website https://www.brekz.nl heeft het ontzettend veel merken kattenvoer en als je op een zak voer klikt kan je onderin ook zien wat er in zit, hopelijk heb je er wat aan
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 19-03-17 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:48

Hier een kieskeurige eter, ze krijgt profine. Ik heb meerdere merken geprobeerd. Dit eet ze en ze ziet er goed uit.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:51

Felicxa schreef:
Die van mij krijgen whiskas of Felix en zien er volgens de dierenarts prima uit :)

whiskas word juist afgeraden door mn dierenarts, daar zit juist heel veel zout in, wat slecht is voor de dieren

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:57

Ik ben zelf heel tevreden over Orijen.

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:09

Wij zijn na jaren Royal Canine overgestapt op Acana omdat hier vers vlees in zit en graanvrij is.
Bevalt prima, is wat duurder maar wel erg goed voor je kat!

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:31

Onze poezen eten EcoStyle+. Als dat niet te krijgen is, wisselen we af met Iams. Beide een succes. De katten hebben veel last van hun darmen en dit werkt voor ons het best.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:32

Ik voer Prins brokjes (en s'avonds krijgt hij vers vlees) en ben daar heel tevreden over. Onderhand zijn ook de katten van mijn ouders en die van mijn broer overgestapt naar dezelfde voeding. Katten zijn echt onwijs veranderen in positieve zin! Glimmen, zien er gezond uit, vinden het lekker. Aanrader +:)+

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:38

Mijn kat krijgt Coshida van de lidl. Dat is volgens meerdere sites goed kattenvoer. Hij heeft altijd de brokjes staan, en krijg eens per twee dagen een zakje natvoer waar ik extra water bij doe.
Hij doet het er goed op, niet te dik of te dun en hij vindt het erg lekker!
Verder heeft hij mooie stevige poep wat niet echt stinkt.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:35

Onze kat kreeg eerst hills, maar nu krijgt ze cat lovers gold. Ze heeft nooit een slechte vacht gehad maar nu ze cld krijgt is haar vacht nog beter, net als haar ontlasting. We zijn erg tevreden over cld, de hond krijgt dog lovers gold en hij doet het er ook goed op!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:55

Applaws, en daarnaast anti hairball van Hills. Poes is een Ragdolls, komt niet buiten (ja, op het balkon). Ze doet het hier heel goed op.

Denk dat je eerst moet bekijken wat voor behoefte je kat heeft, en je voer daarop aanpassen. Ik merk dat Poes het hier goed op doet. Goede ontlasting, en niet meer dan 1x per dag. Geeft weinig over, zit goed in haar vacht en krijg elke keer weer complimenten van de DA over haar gebit :D

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:55

Bij ons in huis waren er al katten nog vóór ik geboren werd en tot de dag van vandaag voeren zowel mijn ouders als ik onze dieren wat ze lekker vinden. Bij één van onze katten was dat Aldi voer, maar een ander deed het weer beter op Purina, Biofood, enzovoorts. Het voer van tegenwoordig is lang niet meer zo 'slecht' als dat van vroeger.
Op dit moment heb ik twee katten in huis die aanvallen op Purina brokken (voer van de Lidl lieten ze links liggen, evenals dat van de Aldi). Qua vlees aten ze eerst die kuipjes van Euroshopper/Basics, maar tegenwoordig vinden ze Felix en Nutro erg lekker. Lilly's Kitchen lusten ze niet. Dus ik denk dat je gewoon wat moet proberen, TS.