Grasparkiet met onbevruchten eireren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:09

Hoi hoi,

Natuurlijk als je parkietje haar aller eerste eitje voor het eerst neergled en voor jou ook de eerste keer is ben je natuurlijk hellemaal blij want je word oma *\o/*
10 dagen met vreugde gewacht want ze had er inmiddels 4 en daar bleef het ook bij maar helaas waren ze allemaal leeg -O-
nou aankomende woensdag is het eerste eitje 21 dagen oud want in kreeg als tip van laat ze 21 dagen liggen dus ook braaf gedaan.
Maar dan ze zijn leeg en komen niet uit..

En hoe kan ik beter me best doen dat me mannetje wel goed doet met me vrouwtje?
Ze krijgen beide extra eikracht voer ze krijgen grit ze krijgen normaal zaad en nog zaad waar eikracht voer ook in zit ze krijgen trosgiers ze hebben nog vruchtenzaad en een roze blokje voor hun snavel en een stenen stokje voor nagels en snavel.

Wil heel graag eigen gefokte jonkies hebben maar als het niet lukt tja dan pech gehad.

Iemand nog tips en trucjes er voor en wat ik beter kan doen met de eieren die ze nu heeft? Want ze zit er gewoon op van even eten of drinken weer snel terug naar het blok of even met het mannetje zitten te kroelen en voer van hem krijgen.

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:08

als je zeker weet dat ze leeg zijn zou ik ze weg halen, dat kost moeder energie voor niks, zijn ze nog jong?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:35

Cayenne is van de vogeltjes. Zij weet dit vast wel.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:24

jolandapinky schreef:
als je zeker weet dat ze leeg zijn zou ik ze weg halen, dat kost moeder energie voor niks, zijn ze nog jong?


Ze zijn 4.
Het vrouwtje begon februari voor het eerst broeds te worden om in me voerbakjes te kruipen en alles er uit te gooien telkens wat ze nooit deed daarom deed ik een nestkastje er in want misschien dacht ik aan dat ze leg nood had.
Ze zijn zeker leeg want zie geen rode adertjes met het schouwen.
Dus gewoon weghalen allemaal tegelijk of 1 voor 1? Woensdag is de eerste 21 dagen oud

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:34

ik zou ze gewoon allemaal weghalen, misschien dat de volgende ronde wel bevruchte eieren zijn, succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:45

Ze toont nog steeds interesse in de eitjes? Ik zou nog even wachten tot ze de interesse kwijt is.
Anders heb je kans dat ze opnieuw gaat leggen en dan kan ze wel legnood of calciumtekort krijgen.
Voer je extra calcium en mineralen bij? Dat heeft ze nodig voor de aanmaak van de eischaal.
Anders gebruikt ze kalk uit haar eigen botten en raakt ze verzwakt.

Weet je trouwens zeker dat je man en pop hebt? Soms komt het voor dat iemand tot pop en pop heeft :P
Als je koppel steeds onbevruchte eitjes blijft houden, zou je eventueel bij een andere kweker kunnen vragen of je bevruchte eitjes van hem mag overleggen. Dan kunnen je vogels toch meemaken hoe een nestje grootbrengen gaat en soms zorgt het er ook voor dat de pop ophoud met steeds eitjes leggen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 23:14

Euhm ze krijgt grit ieder geval er bij die ze goed eet en eikracht voer.

Ja heb echt een man en een vrouw mannetje heeft een heel mooi blauw dopje en het vrouwtje mooie roze neus die nog niet stuk is.
Ze heeft nog steeds erg veel intressen ze zit er ook nog steeds op.

Dit is d'r eerste keer dat ze eitjes neerlegd dus kan het ook daar door komen?

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:30

Een goede broedse pop heeft een (donker) bruine neusdop.
Hoe oud is de pop?
Buiten het broedseizoen kleurt de dop vaak weer lichter naar crème en zelfs soms naar licht blauw.
Citaat:
Broedrijpe poppen herken je aan de neusdop. Wanneer een pop in de broed-stemming raakt dan zal de neusdop donkerder bruin verkleuren en een andere structuur krijgen. Dit verdwijnt weer zodra de broedse periode over is. De neusdop wordt dan langzaam licht van kleur, soms bijna wit. Kweken met poppen die niet in broedstemming zijn zal weinig resultaat opleveren.

http://www.hobbykwekerijvosmeer.nl/voorbereiding.html

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 23:41

Ja haar dop is wel veranderd die is indd donkerder geworden dan voorheen zij heeft sowieso niet zoals velle andere poppen een kapotte dop om zo te zeggen die van haar is nog mooi strak ze word dit jaar 4 uit me hoofd.
Had toen ook op een fb forum ooit gevraagd of ze wel een echte pop was en iedereen zei ja d'r op.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Grasparkiet met onbevruchten eireren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 14:16

Ze heeft de eieren er zelf uit het nestkastje gegooid maar ze gaat er wel nog in betekend dat ze nieuwe eieren gaat leggen?