Geschikt hok Vlaamse Reus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:13

Hai Bokkers,

Aangezien wij binnenkort gaan verhuizen, ben ik op zoek naar een mooi hok voor mijn Vlaamse Reus. (ze wordt medio februari gekoppeld aan een gecastreerd mannetje. Dit hok wordt neutraal terrein, mijn konijn gaat even uit logeren en tegelijkertijd op date ;))

Nu weet ik dat de meeste hokken op internet niet groot genoeg zijn.
Ik vroeg mij af of de volgende hokken voldoen;

Afbeelding
deze is 534x93x122

Afbeelding
deze is 415x93x195
Laatst bijgewerkt door Coconut op 25-01-17 17:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:24

De afbeeldingen doen het niet.
Ik zoek voor grote konijnen liever bij kippenhokken


Edit: foto's doen het nu wel.
Laatst bijgewerkt door Marsu op 25-01-17 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:25

Hm, ik zie ze wel? zal ze even als url neerzetten.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:26

Grootplezier heb ik vorig jaar ook gekeken. Lees goed de omschrijving wat er nu precies bij zit. Vaak blijkt uit de omschrijving dat de ren er niet bij zit, of een ander formaat dan op de foto.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:28

Oke! Deze zijn echt zoals op de foto, behalve het deurtje bij ren 1, die zit in het midden van het hok naar de ren toe i.p.v. aan de zijkant als op de foto :)

Bedankt voor je tip!

Zat stiekem ook te denken aan een kinderspeelhuisje en daar een grote ren aan te maken....

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:11

Kinderspeelhuisje wordt wel vaker gedaan, maar denk ook aan het schoonmaakgemak.
Ik heb trouwens de bovenste. Maar dan de helft zeg maar.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:20

De helft is denk ik te klein voor een Vlaamse Reus en een ander konijn? Of kan dit wel? Iemand enig idee?

dollyspikkel

Berichten: 1040
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:29

Ik heb voor mijn vlaamse reuzen een houten hondenhok waar een grote ren overheen wordt gezet (beide stukken apart gekocht).

Een beetje outside the box thinking bij zulke grote beesten :P

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:50

Ik heb voor mijn Franse hangoor en vlaamse reus (is nu nog klein :D ) een hondenhok aangeschaft. Ideaal, lekker ruim en makkelijk schoon te maken omdat het dak gewoon omhoog kan. Ze kunnen er dankzij het tussenschot heerlijk beschut in zitten. De ren hebben we er zelf bij aan gemaakt.

Ik heb al heel wat zoektochten gedaan naar een geschikt konijnenhok, maar op de foto's tonen ze altijd heel groot. Zodra je er een meetlat bij houdt dan zie je dat ze erg klein uitvallen. Zelfs als je de grootste die er te vinden valt bekijkt is het nachthok gedeelte vaak erg krap en alles is in verhouding heel duur.

Het beste/goedkoopste is om een hondenhok of kippenhok aan te schaffen en er zelf een ren aan vast (of omheen) te timmeren.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:29

@ts de helft is denk ik wat te klein. Het was voor mijn angora van 4 kg en zijn vriendin goed te doen, maar voor een Vlaam wat te klein.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:58

@Marloez mag ik vragen waar je een hondenhok hebt gekocht? Ik vond alleen hele dure.....

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:05

In beide hokken zou ik geen Vlaamse Reus herplaatsen, te smal, te klein.
Ik zou niet te moeilijk doen, gewoon een speelhuisje/tuinhuisje/hondenhok fixen en simpel een ren erom maken, het hok hoeft niet groot als de ren maar lekker ruim is, dan kan je ook wat meer in de diepte werken, want een binkie van een Vlaamse Reus die 360 graden gaat, daar is een meter te ondiep voor ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:05

Kan je niet helpen mbt grote maar.... zou je mij misschien kunnen vertellen waar je die eerste vandaan hebt?

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:25

Het bovenste hok vind ik vrij smal en laag. Bij het onderste hok ligt het eraan hoe groot het nachthok in werkelijkheid is. Let er ook op dat de doorgang naar het nachthok groot genoeg is. Ik heb nu bijvoorbeeld voor mijn konijnenn een hok die qua vloeroppervlakte wel zou kunnen voor een vlaam. Maar het nachthok is maar net groot genoeg voor 2 konijnen van ongeveer 1,5 kilo per stuk.

Succes met de zoektocht en show je nog een keer foto's van je nijnen?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:30

Tip: een ibc-bak eventueel nog in de ijzeren container. Waterdicht, super sterk, kost niet veel en er passen prima 2 grote konijnen in.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:36

Maartje1990 schreef:
Kan je niet helpen mbt grote maar.... zou je mij misschien kunnen vertellen waar je die eerste vandaan hebt?

Volgens mij verkoopt grootplezier.nl deze :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:37

nienke555 schreef:
Maartje1990 schreef:
Kan je niet helpen mbt grote maar.... zou je mij misschien kunnen vertellen waar je die eerste vandaan hebt?

Volgens mij verkoopt grootplezier.nl deze :)


Thanks! Toch wat te duur... ga toch eens wat groters zelf knutselen.

Ts zou je zelf niet iets kunnen maken wNt als ik die hokken op die sites zis (heel mooi en ruim hoor!) wauw prijzig! Kun je stukken goedkoper zslf een ren maken met bijv een los hok

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:40

Inderdaad Grootplezier.nl :)

Ga nu denken ik zelf een grote ren maken. Mocht iemand tips hebben voor betaalbare hondenhokken dan hoor ik het graag!

Foto's van de nijnen zal ik zeker nog plaatsen!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:06

Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 25-01-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 23:07

Zoiets is prima inderdaad! Ik heb nu een oude dekenkist voor Nijn met een gat erin gemaakt :) Binnenin staat haar toiletbakje. Ook prima. Om de kist heen is de ren gemaakt. Voor 2 konijnen is de kist denk ik aan de krappe kant, maar hij kan straks wel in de ren als extra schuil/slaaphokje.

Edit;

We zijn eruit!
Afbeelding
Dit hok is ideaal, kan ver genoeg open naar voren. Is in meerdere maten te verkrijgen, maar ik denk dat ik voor de medium ga (62 x 67 vloerafmeting). Dan komen hier de toiletbak(en) in.
De kist komt dan ook in de ren als slaaphuisje.
Ren eromheen van minstens 1.20 meter hoog. Voor tijdelijk zit Nijn dan even in dit hok met een panelenren eromheen, totdat ze gekoppeld is. Dan maken we een vaste ren :)

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:41

Mijn vlaam trapte dwars door de bodem van het konijnenhok toen hij schrok. Let er dus op dat het hok een stevige bodem heeft. Ik heb vele jaren vlamen gehad in een groep. Zelf had ik een hondenkennel staan met hondenhok daar aan vast. Kennel deels overdekt en in de winter zijkanten deels dicht. Had er ook een grote pvc buis in met plank daar in geschoven zodat voor hun de onderkant recht was en ze van de grond af lagsn. Het hok werd nooit gebruikt de tunnel lag altijd vol gepropt haha. Bodembedekking had ik niet en in de ren zelf rubber matten. Was elke dag even schoon vegen. Rondom de kennel had ik een groot stuk gras. In de zomer maanden konden ze daar ook lekker op lopen.

Let wel op een vlaam kan over 1 meter hoogte met gemak springen zeker als ze schrikken...

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:33

Er komt een dak op de ren ;) :)

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:02

Ik heb een vlaamse reus en een wener. Ik heb een hok met 3 verdiepingen en ze zitten overdag altijd samen boven in het kleinste hokje :).
Er staat een grote ren omheen, dus ze kunnen lopen waar ze willen. Samen met 2 hangbuikvarkentjes hebben ze een stuk van ongeveer 60m2. 's nachts huppelen ze veel rond :). en overdag slapen ze in het kleine hokje :)

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:12

Ik heb een aluminium gaaspanelen volière en elk koppeltje hangoren (2kg per konijn) heeft 1 m2 binnenhok van trespa. Bevalt mij uitstekend! Geen onderhoud, veilig, zo groot als je zelf wil.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Geschikt hok Vlaamse Reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 17:56

Klinkt goed allemaal! Mijn ren wordt 4 bij 2 met van die groene gaaspanelen geniet op houten balken. Bovenop komen losse panelen :)