Miniature australian shepherd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 14:33

Ik ben benieuwd wie een mini aussie heeft en hoe jullie de mini aussie ervaren vanaf pup tot volwassen hond. Qua uiterlijk en gedrag zal het waarschijnlijk niet veel verschillen met de grotere aussies. Ben er echter toch benieuwd naar. Heb hier nu een pup van 10 weken. Het zou ook leuk zijn als er mini aussies of grotere aussies in de omgeving van de Zuid veluwe zijn om af en toe te meeten?

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:52

Ik ben heel benieuwd eigenlijk !

Ik ben alleen bekend met de gewone Aus, wij hebben zelf een Bleu Merle.
Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:16

Dat zijn kruisingen met een kleiner ras. Als men kruist met verschillende kleine rassen krijg je automatisch totaal andere karakters. Ik denk dat er dus weinig te vergelijken is

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:24

dierenfan schreef:
Dat zijn kruisingen met een kleiner ras. Als men kruist met verschillende kleine rassen krijg je automatisch totaal andere karakters. Ik denk dat er dus weinig te vergelijken is

Is gewoon een bestaand ras.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 17:05

Waarom weer discussie over wel of geen ras, dierenfan? Er zitten gewoon papieren uit de USA bij mijn pup.

Maar dat terzijde. Ik zou het leuk vinden te weten te komen wat ik in de beginpost heb staan.

Afbeelding

Afbeelding

Cody

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:40

De gene die ik ken zijn hele leuke hondjes maar toch wel heel anders kwa karakter dan gewone aussies die ik ken.

Overigens is het officieel de miniature american shepherd en in nederland is het geen herkend ras. Maar niet iedereen schenkt daar waarde aan.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:46

Vind het ook leuke hondjes om te zien maar wat is er mis mee om het gewoon een kruising te noemen? Mijn 6 kruisingen zijn net zoveel waard als mijn ene hond met een echte stamboom ;)

Voor mij staat dit gelijk aan de doodle hype. Iets heel anders dan bijv. De tamaskan die ook niet erkend is maar waar men wel zeer serieus bezig is met combinaties uitzoeken en maken enz enz.

Ik wist overigens niet dat dit ras in USA al officiele stambomen heeft ipv zelf gemaakte afstammings papieren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:48

Ik ken het ras niet, maar vind het leuk om te volgen. Hoe groot worden ze en hoe zitten ze qua gezindheid?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:17

Ik ken er drie, hartstikke schattigoed maar ik zou ze nooit willen hebben. Een Aussie is met de juiste opvoeding een goede werkwillige hond maar die Toys zijn nog een graad hardnekkiger. Alledrie de eigenaren zeggen ook er nooit mee een te willen. Zij hebben de Toy gekocht naast de 'normale' Aussie in de veronderstelling dat het wel vergelijkbaar zou zijn, maar dat viel dus redelijk tegen.

Twee zijn al iets ouder nu, als ik me niet vergis drie en vier, die zijn wat rustiger en verstandiger en nu ook goed te handelen, maar dat is eigenlijk te laat voor de sport.

Qua sociaal gedrag enzo zijn ze wel alledrie heel leuk! Hebben ze niet die eenkennigheid aan zich van bijvoorbeeld de Sheltie.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:21

Kom bij de "australian shepherd wandelingen Gelderland" facebook groep!
Dan heb je er genoeg te meeten op de edese hei, bennekomse bos, mariëndaal Arnhem etc.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:26

Ik ken er ook, ik vind ze wat nerveuzer als een gewone aussi. Ben idd best wel benieuwd wat er ingekruist is om ze zo klein te krijgen ik gok op sheltie omdat ze wat fijner van bouw zijn ook als een echte Aus .De hondjes die ik ken zijn behalve druk,ook erg open en vrolijk en leuk naar andere honden.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:35

http://www.kikkertsparadise.nl/miniature.html

Duidelijk verhaal! Ik had echt geen idee dat dit type al zo ver is dat het dus idd erkend ras is. Hoewel ik nu al enorm veel verschilende benamingen gevonden heb haha men is nog niet echt eens daar over

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:21

Mijn baas heeft er 1, ze hebben een mindere werkdrift en zijn idd wat drukker/nerveuzer vergeleken bij de gewone Aussie.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 22:54

Hij is hier inderdaad druk. Maar het is nog een pup. Dus ben benieuwd naar baasjes met wat oudere pups en volwassen honden. Ik moet zeggen dat hij met 10 weken al flink schrander is en zeer snel leert.

Bedankt voor de link op FB, ga er naar kijken, lijkt me leuk!

Een Toy is nog een heel stuk kleiner dan een mini. Een Toy vind ik ook niet echt meer op een aussie lijken.
Ik vind ook dat de mini aussies van goede fokkers niet vergeleken mogen worden met kruisingen gefokt door mensen die zomaar even een nestje fokken.

In Duitsland is het ras ook reeds erkend. Er zijn zelfs keuringen in Duitsland.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 18-02-17 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:59

Die ik ken zijn idd een stuk sensibeler en nerveuzer dan de reguliere auss sneller onder de indruk en minder geneigd om mee te werken. Ik heb zelf een gewone auss. Heerlijke hond maar wel koppig zeker als ik hem vergelijk met mijn border. Maar wel super aanhankelijk en sociaal naar mensen. Naar honden is hij minder fijn

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:59

Die ik ken zijn idd een stuk sensibeler en nerveuzer dan de reguliere auss sneller onder de indruk en minder geneigd om mee te werken. Ik heb zelf een gewone auss. Heerlijke hond maar wel koppig zeker als ik hem vergelijk met mijn border. Maar wel super aanhankelijk en sociaal naar mensen. Naar honden is hij minder fijn

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 14:52

Hannanas schreef:
Kom bij de "australian shepherd wandelingen Gelderland" facebook groep!
Dan heb je er genoeg te meeten op de edese hei, bennekomse bos, mariëndaal Arnhem etc.


Hannanas ik kan de groep niet vinden...heb je de link?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:51


Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:05

XxDiandraxX schreef:
Overigens is het officieel de miniature american shepherd en in nederland is het geen herkend ras. Maar niet iedereen schenkt daar waarde aan.


Dat dus. :D Mini Aussie bestaat niet..
De enige mini American Shepherds die ik ben tegen gekomen waren érg vocaal. :D

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:02

Had ik toch een beetje gelijk dat het ras niet bestaat hahahah ;)

Overigens druk hoeft niet tegelijk op te gaan met pup zijn. Mijn eerste puo labrador x rottweiler was echt een luie donder. Kreeg ook erg weinig eten want was zo dik. Hij is nu ruim 8 jaar en eet halve kg brok per dag en geen gram vet. Heel allert en actief. Helemaal ongedraaid dus.

Huidige pup x duitse herder 3.5 maand. Zeer relaxt in zijn kop. Speelt zeker wel en we lopen per dag in totaal 1 a 1.5 uur omdat ik dat beter vind voor hem dan spelen met de 6 volwassen honden. Echter hij slaapt ook erg veel uit zichzelf. Als hij eens wel druk doet gaat hij de bench in met lekker bot en bak water. Meestal slaapt hij binnen 5 minuten.

Hoe drukker de pup hoe oververmoeider de pup is ;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 14:39

http://www.imasconline.com

http://mascaonline.com

http://www.emascd.net

Ze worden ook onder north american shepherd weggeschreven bij andere stamboeken. Een mini aussie is kleiner dan de grote aussie. Verder qua bouw en gedrag hetzelfde. Het is maar hoe je t wilt noemen. Ieder stamboek is ooit ontstaan. Maar niet alle aussies staan geregistreerd. Er zijn wel rasstandaarden voor. Op MP zie je regelmatig kruisingen met andere rassen voorbij komen. Dan is een stamboek wel handig. Daar moeten ze toch voldoen aan de benodigde eisen. Ook met fokken. Dat voorkomt verbastering van het ras. Of t nu een mini aussie is of een north american shepherd. Zelfde laken een pak lijkt mij. :D

In NL is het ras inderdaad nog niet erkend. Ik weet dat men er wel mee bezig is mbt erkenning.

breakthelaw

Berichten: 407
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: Home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:10

Bravura schreef:
Ik ben benieuwd wie een mini aussie heeft en hoe jullie de mini aussie ervaren vanaf pup tot volwassen hond. Qua uiterlijk en gedrag zal het waarschijnlijk niet veel verschillen met de grotere aussies. Ben er echter toch benieuwd naar. Heb hier nu een pup van 10 weken. Het zou ook leuk zijn als er mini aussies of grotere aussies in de omgeving van de Zuid veluwe zijn om af en toe te meeten?



https://www.facebook.com/groups/1531145010465872/

Nog een groep voor je op facebook.

Ik heb 2 toy's. Zeker geen nerveuze hondjes.
De standaard aus hier in de buurt is vele malen vocaler en luistert niet zo lekker als de twee kleintjes van mij. Maar goed, dat wil niet zeggen dat dat normaal is natuurlijk. Iedere hond heeft toch zijn eigen karakter. Enya (de oudste) was als pup een leuk enthousiast hondje. Nog steeds trouwens. Haar zoon is wat blafferiger en wat minder zeker. Zijn zus is een echt werkhondje met springveren in d'r pootjes.
Verder luisteren ze allemaal prima, tenzij ze alle drie samen zijn, dan zijn van de dames ineens de oortjes kapot. Kleine hondjes vinden ze leuk (eerst even de kat uit de boom kijken) grotere honden is altijd een hoop kabaal. De standaard Aus uit de buurt moet altijd blaffend begroet worden, al komen we die iedere dag tegen, verder doen ze niets als ze er eenmaal bij zijn.
Foto's erbij lukt me zo gauw even niet.

breakthelaw

Berichten: 407
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: Home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:15

Enya als pup:
Afbeelding


Enya volwassen:
Afbeelding

Puppies:
Afbeelding


Zoon 2 jaar:
Afbeelding

Dochter 2 jaar:
Afbeelding

breakthelaw

Berichten: 407
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: Home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:22

Nog een paar, omdat ik ze zo leuk vind :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Miniature australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:18

Vind ze persoonlijk niet echt op een Aus lijken. Zijn ze zo gefokt, of verschilt dit nog per fokker?