Yorshire heeft nekhernia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 18:44

Zonder aanleiding stond mijn yorkie opeens heel hard te piepen, dit stopte niet. Het was nieuwjaarsdag dus de spoedarts gebeld voor advies.Ik had online ook gelijk een afspraak gemaakt bij mijn eigen dierenarts voor de volgende dag. Ik zei dat hij alleen maar achter uit kon lopen en rondjes links om. Toen wist ze te vertellen dat het een nekhernia was en dat ik pijnstilling kon op halen.

In de avond op bed een minuut of 15 gezeten omdat hij niet durfde te gaan liggen, mijn eigen dierenarts gaf ook aan dat het een nekhernia is. Het kan vanzelf over gaan maar dat is niet altijd zo. Ik heb ook meteen kreupeldier gebeld voor een afspraak maar daar kunnen we pas 28 januari terecht. Ze gaf als advies dat hij niet mag springen, en geen trap mag lopen. En verder rustig houden, de pijnstilling werkt zo goed dat hij graag wil spelen maar alle speeltjes heb ik weggelegd.

Wie heeft er een hond die dit ook had en heb je nog tips, is het handig om een banktrapje neer te zetten?

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:28

Ik heb mijn kreupele hond (pees schouder onstoken en rug vast) de week voordat ik naar de fysio kon echt stil gehouden. Na de fysio heb ik haar nog 3 weken ofzo zo stil gehouden.

Helemaal niet meer springen. Niet meer spelen. Alleen nog rechts stukken wandelen in het tuigje (eerst halsband) en aan de korte lijn.
Was ik niet aanwezig, dan de bench in of een afgesloten stuk kamer zonder springmogelijkheid.
Op en van de bank alleen met mijn hulp. Een krukje heb ik geprobeerd.... madam sprong er leuk overheen.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 02:53

Wij hebben een mri laten maken ivm slepen met achterpoot.
Ze dachten hernia in rug maar schijnt een beknelde zenuw in been te zijn.
Hij moet lang rusten en heeft pijnstilling gehad. Nu afwachten..


Mijn ex zn hond had een hernia in haar rug die hebben we laten opereren

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:39

Mijn franse bull heeft het ook gehad. Hij bleef na een week rust en flinke pijnstillers en ontstekingsremmers erge pijn houden. Hij gilde het uit wat door merg en been ging. Toen zijn we naar SDU in Utrecht gegaan voor een ct scan. Daar bleek dat de hernia zo erg was, dat het met rust alleen niet overging. Het was kiezen tussen opereren of inslapen. Hij is geopereerd. De operatie is goed gegaan. Hij moest 4 maanden revalideren. Helaas kreeg hij na 4 maanden een hersenbloeding of iets en is hij alsnog overleden. We weten niet of dat met de operatie te maken heeft gehad.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 20:42

Oh dat is wel erg zeg dan doe je alles aan en dan gebeurd er zo iets. Harvey heeft geen pijn meer, dus ik hoop dat het uiteindelijk mee valt.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:52

Ik raad je wel aan om sowieso voortaan een tuigje te gebruiken ipv halsband. Mocht je dat al niet doen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:38

Het is Spanjaard dus hij heeft een anti ontsnappings tuig, ik gebruik nooit halsbanden.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:14

De Cocker Spaniel van een vriendin van mij had dit ook, die moest echt weken lang op rust = alleen plas en poep wandelingen en verder helemaal niks. Ook niet de bank op en af springen.

Hij is nu weer helemaal genezen en heeft nergens last meer van, maar rust rust rust bij een hernia.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:18

Vooral het rust advies goed opvolgen! Een verkeerde beweging en het wordt alleen maar erger ipv beter.

Is de hond wel nog onderzocht? Of is alles gebaseerd op dat telefoongesprek?

Je zou eventueel een fysio of chiropracter kunnen benaderen nadat je bij de DA bent geweest, die kunnen vaak ook nog het een en ander voor de hond betekenen.

Maar vooral rust en geen gekke dingen doen is heel belangrijk!

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 18:53

Ik was gelijk bij de dierenarts geweest maar die kon niks anders dan pijnstilling voorschrijven. Ik heb 28 januari een consult bij kreupeldier dat is een hele drukke praktijk. Ik probeerde nog een andere dierenarts die ook alternatief werkt maar die had pas in februari plaats. Dinsdag is de pijnstilling op en als hij dan weer pijn aan geeft moeten we nog even door gaan.

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:59

Afbeelding
Geen ervaring met een nekhernia.Maar voor ons hondje met een mank pootje heeft mijn man een loopplankje gemaakt zodat ze de bank veilig op en af kan.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:28

Oh dat is ideaal zeg, ik heb een trapje besteld met 2 tredes.

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Yorshire heeft nekhernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:52

Wij hadden vroeger een teckeltje met een hernia. Zij kreeg hydro-therapie.... omdat ze zo laag bij de grond was, betekende dit zwemmen in bad! Weet alleen niet of dat ook goed is bij een nekhernia.