Wat mag ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 11:29

Mijn ouders gaan meerdere keren per dag uit met hun viervoeters.
Betreffende een stuiterrstuiterboink vrolijke husky.
En een kat uit de boom kijkende, dominante houding om andere honden op afstand te houden Malamute.
Alle dorpsgenoten weten hier van, enkele honden kunnen mee wandelen en sommige honden houden ze meer op afstand.
Mijn ouders communiceren dit ook goed met de medewandelaars die we tegenkomen.

De malamute is een beer, dat schrikt al af, maar hij doet eigenlijk niks, behalve zijn bek open trekken en stoer staan. Echter is het een watje.

Super fijn natuurlijk dat zowel het dorp, als mijn ouders hier rekening mee houden.

Ieder, ook wij, hebben de honden dan ook aan gelijnd.

Gister avond liep ik mee, en schoot er een hond, achter een open hek naar ons toe.
Direct wilde hij de malamute aan. Mijn vader sprong er tussen (Jap, niet handig, maar dat heet adrenaline) Mijn moeder hield de husky weg en ik verhief mijn stem pittig tegen over de indringer.
Door de vlotte actie van ons drie, schrok deze hond af en nam twee meter afstand.
Direct heb ik mijn ouders laten doorlopen, en ik hield als een cowcutting horse de forse hond van 35-40 kilo op afstand en kreeg zelfs met hand en woordgebaren weer achter zijn hek.
Hek gesloten, en alles was weer veilig.

Roep maar: Super link! De hond had je kunnen pakken....
Ja klopt. Maar als ik niks had gedaan ook.

Echter zat bazin daar gewoon in die achterkamer.
Nou mijn stem is echt niet zacht en de buren keken ook uit het raam.
Kort om... zij moet mij echt wel hebben gehoord. Maar ons gewoon genegeerd.

Eigenlijk wil ik de eigenaresse er op aan spreken, want als die hond wél onder auto was gekomen? Wat dan??
En wat als hij onze hond wel had gegrepen??
Of onze aangelijnde hond hem?? (Hij greep de malamute van ons namelijk, ja en als deze wel raak terug bijt?)
Wie is dan verantwoordelijk?

Nu hoorden wij ook nog achteraf, dat deze grote kerel (denk ik) vaker los loopt omdat ze het hek open hebben. De buurt wordt hier behoorlijk pissed op, want hij poept gewoon op het erf van de buren.
En de eigenaresse doet letterlijk alsof haar neus bloed. "Nee hoor, hij ontsnapt nooit!!"

Wat als hij op zo'n klein fikkie hondje was af gekomen? Tuurlijk het is mijn hondje niet, maar ik vrees dan wél voor zo'n kleine hond.
Of kinderen? Die lopen daar genoeg??

Ik ben er erg door geschrokken.
Heb echt een half uur mijn adrenaline af moeten wandelen, en toen we na anderhalf uur thuis kwamen een glas thee met honing gedronken.

Deze route, nemen we in ieder geval niet weer....!

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:46

Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:51

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!


Tot jouw hondje de verkeerde treft en niet meer leeft?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:51

(Ik heb zelf geen hond.)

In mijn oren klinkt het allemaal een beetje overdreven. Ik lees een aantal keer 'wat als' etc terwijl er in feite niet zoveel gebeurd is. Als je je zoveel zorgen maakt, waarom ben je dan niet even (na de wandeling) terug gegaan naar dat huis om dit verhaal (vriendelijk) te vertellen? Wie weet zijn het gewoon aardige mensen die het echt niet door hadden. Dat weet je nu nog niet.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 11:54

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!


Leven en laten leven? En wat als jou jack russel wel een hap bijt uit onze malamute?
Betaal jij de kosten dan ook? Puur op basis van leven en laten leven??

@ Lieveli, precies!!!
Want ook dat kan.
Wat als mijn malamute jouw hondje per ongeluk dood bijt omdat jij je hondje per ongeluk hebt laten schieten?
Zijn wij hier dan verantwoordelijk voor?
Laatst bijgewerkt door maralyn op 22-02-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 11:55

LilChar schreef:
(Ik heb zelf geen hond.)

In mijn oren klinkt het allemaal een beetje overdreven. Ik lees een aantal keer 'wat als' etc terwijl er in feite niet zoveel gebeurd is. Als je je zoveel zorgen maakt, waarom ben je dan niet even (na de wandeling) terug gegaan naar dat huis om dit verhaal (vriendelijk) te vertellen? Wie weet zijn het gewoon aardige mensen die het echt niet door hadden. Dat weet je nu nog niet.


De mensen zelf ken ik. De hond echter niet.
Jap. Het is nu goed afgelopen, omdat we accuraat wisten te handelen.

Inderdaad veel wat als. Maar mag ik mij dit niet afvragen??

Overdreven is het zeker niet ;)

Ik denk dat ik deze week, wanneer ik bij mijn ouders ben, zeker even langs ga.
Maar ik wil wel graag weten wat voor consequenties er aan vast zitten.

Wie verantwoordelijk is?
Evt. Dierenarts kosten?

Edit:

Voor de duidelijkheid... wat ik wil weten.

Stel het gebeurt weer, met misschien wel een heel andere hond, hele andere baasjes.
Wat mag ik doen?
Wat als de hond word aangereden? (uiteraard, baasje zien te bereiken en dierenarts bellen. En dan? Als baasje niet te bereiken valt? Dierenambulance? )
Wat als de hond de onze bijt? Wie is verantwoordelijk? Wat als er dierenartskosten gemaakt moeten worden?
En andersom? Wat als onze hond wel een pittige bijt doet? En daar dierenartskosten achterweg komen? Zijn wij dan verantwoordelijk voor die kosten? Ondanks wij de hond hadden aangelijnd?

Dat wil ik graag weten.

En wat mag ik NU doen met mijn verhaal? Bij die vrouw brengen?
Laatst bijgewerkt door maralyn op 22-02-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:03

Je kan de wijkagent even bellen.
Leg je hem/haarje verhaal uit.
Weet je gelijk wie er verantwoordelijk is.

Naar mijn idee is de eigenaar van de ontsnapte hond verantwoordelijk voor alle schade die door het beestje veroorzaakt worden. Ook als jouw aangelijnde hond schade oploopt of het hondje van zich af bijt.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 12:04

luuntje schreef:
Je kan de wijkagent even bellen.
Leg je hem/haarje verhaal uit.
Weet je gelijk wie er verantwoordelijk is.

Naar mijn idee is de eigenaar van de ontsnapte hond verantwoordelijk voor alle schade die door het beestje veroorzaakt worden. Ook als jouw aangelijnde hond schade oploopt of het hondje van zich af bijt.


Dankjewel. Dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb!

Ga ik vanmiddag dan maar even doen!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 12:22

Edit:

Wijk agent gebeld.

Wordt een melding van gemaakt.
Eigenaresse mogen wij aanspreken, maar zal ook gebeuren door de wijk agent.
(schijnt niet het eerste telefoontje te zijn := )

Kosten:
Als de ontsnapte hond bijt: Kosten voor eigenaar ontsnapte hond.
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.

Gaat niet via de politie (tenzij er een persoon ((kind, volwassende)) in betrokken wordt en hier letsel van heeft) maar via de gemeente.
Zij kunnen een aanlijn gebod doen, muilkorving of zelfs zwaardere eisen.

Wanneer de hond onder de auto terecht komt, moeten we de dierenambu bellen.
Kosten zijn allemaal voor eigenaar van ontsnapte hond.

Eigenaren dienen altijd hun honden onder apel te hebben.
Of correct en degelijk omheind.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:28

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!


volgens mij heb jij het verkeerde topic voor je..

moet bij mij toch niet gebeuren dat mijn hond gebeten wordt omdat een ander zn beest niet bij houdt, zeker een keer ontsnappen kan gebeuren.. maar als dit bekent is, en de eigenaar niets doet heb jij aan mij toch de verkeerde hoor

edit: TS goed dat je de wijkagent hebt ingeschakeld, er is zeker een heleboel "wat als.." in je topic, maar ik snap het wel hoor, vechtende honden is gewoon niet leuk.. maar hoe nu verder dan, de wijkagent komt alleen even met die persoon praten of?

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:31

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!


Meester ontsnapper of niet, jij hebt de verantwoordelijkheid te dragen over je hond.
Leuk dat hij andere hondjes leuk vindt, maar de mijne (altijd aangelijnd) vind andere honden totaal niet leuk en zal bijten. En jou Jack, zal dit helaas niet overleven ben ik bang. Ik voel me schuldig, de Jack kan er in die zin totaal niets aan doen, mijn hond ook niet want ze zit gewoon aangelijnd. (en in gebieden waar ik weet dát er loslopers lopen heeft ze uiteraard een muilkorf om). Maar in een woonwijk vind ik dit echt niet normaal.

Ts, voor jou én de buurt daar, maak meldingen. Elke keer als je hem ziet.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:31

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!

Ik vind dit ook niet echt een slimme opmerking. Mijn ouders honden zijn ook niet de makkelijkste, en als ik jouw Jack Russel dan tegenkom kan ik je vertellen dat ik niet blij ben en ik kan de honden prima bij mij houden maar als jouw hond dan achter ons aan blijft gaan en niemand heeft invloed op de hond zonder baas, wat wil je dan dat ik doe in zo'n situatie?

TS, fijn dat het geregeld is. :j Ik zou in jou geval denk ik wel de eigenaresse aangesproken hebben. Misschien was ze er niet van bewust. Nu is het goed afgelopen, maar het kan inderdaad ook heel anders..

Het lijkt mij trouwens dat als een hond wordt aangereden en je kan het baasje niet vinden, dat het via de dierenambulance gaat. Meeste dieren zijn gechipt en zo niet lang leven social media!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 12:37

Loezz... Ga ik zeker doen!!

Nann... ik wil zeker gewoon even met de eigenaresse er over hebben.
Gewoon voor mijn eigen gevoel. Of ze er nu open voor staat of niet.

En dan gewoon simpel.
"Hallo. U heeft een toffe hond, en volgens mij is hij erg lief, of niet? Nu liepen we hier laatst langs, de poort was open, en uw hond is naar voren gerend. Nu zou ik het erg vervelend vinden, als er wat met uw hond zou gebeuren, zoals onder een auto. Zou u hier om willen denken?"
Of iets in die trant.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:39

Ja precies, niet aanvallend overkomen maar gewoon even erop attenderen dat het ook heel anders kan aflopen. Als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik dat niet vervelend opvatten in ieder geval. :)

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:43

Als er meerdere meldingen over gemaakt zijn, zou ze vast wel een keer erop zijn aangesproken. Ik zou deze vrouw niet aan gaan spreken en het loslaten. Verder geeft de wijkagent al aan een praatje te gaan maken.

Maar wat schrikken zeg, pfft.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:45

Daar ben ik idd ook altijd bang voor. Niet zo zeer dat deze gebeten wordt oid, maar onder een auto komt of zoals je tegenwoordig vaak hoort zelfs gestolen wordt.

Als eigenaar van een hond ben je gewoon verantwoordelijk voor het beestje. Ook al gaat hij/zij graag de hort op.

Je zal maar een grote hond voor je auto krijgen. Hond overleefd dit niet, auto stuk, jij zelf de schrik van je leven enzovoorts. Brr.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:02

maralyn schreef:
Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!


Leven en laten leven? En wat als jou jack russel wel een hap bijt uit onze malamute?
Betaal jij de kosten dan ook? Puur op basis van leven en laten leven??

@ Lieveli, precies!!!
Want ook dat kan.
Wat als mijn malamute jouw hondje per ongeluk dood bijt omdat jij je hondje per ongeluk hebt laten schieten?
Zijn wij hier dan verantwoordelijk voor?


Mijn Jack bijt niet en als je hem een keer af blaft loopt hij terug. Helaas is de tuin helemaal omheind met gaas en spul, maar hij komt over een schot van 1,5 meter heen! We zijn bezig om een ren te maken, maar die is nog niet klaar (woon buitenaf, dus op ons erf loopt hij ook vaak genoeg los)

En als jullie zo bang zijn dat de malamute bijt, doe hem dan ff een korfje om met wandelen!! Probleem opgelost!!!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:08

De malamute bijt niet, maar ALS hij zou bijten.
Dan heb jij, hard gezegd, gewoon pech en kan jij de rekening zélf betalen. ;)

Probleem opgelost?
Nee... jij vind dat het probleem opgelost is. Doordat een wandelaar zich maar aan past.
Er is maar één die zich moet aanpassen, en dat is hoe jij je hond houdt.
Jij hoort je hond ten aller tijde onder apel te hebben. En achter de omheining te kunnen houden.
Kan je dit niet, ben jij in gebreken gebleven ;)

maj0

Berichten: 6578
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:10

Dus daantje omdat jij je hond niet op je erf kunt houden moet de ts haar hond maar een muilkorf om doen. Nou sorry hoor. Maar das onzin! Jij hoort er gewoon voor de zorgen dat jij jou hond bij je houd. Ts heeft de hond netjes aan de riem.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:11

maralyn schreef:
Kosten:
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.


Blijkt maar weer dat de politie zich niet met verzekeringskwesties in moet laten. 8)7

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:13

Zo'n hij-doet-niks-hondje is dood getrapt door mijn paard. Nog voor ik kon zeggen dat mijn paard wel iets doet lag het diertje dood op het ruiterpad, 1 trap was genoeg.

Houd je dieren gewoon bij je.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:14

lieveli schreef:
Zo'n hij-doet-niks-hondje heeft mijn paard eens doodgetrapt. Nog voor ik kon zeggen dat mijn paard wel iets doet lag het diertje dood op het ruiterpad, 1 trap was genoeg.

Houd je dieren gewoon bij je.


Dat is niet alleen voor de eigenaar van de hond schrikken. Maar voor jou als ruiter ook.
(nu ken ik je nuchterheid een beetje.... Dus het zal bij jou n beetje mee vallen denk ik?)

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:14

Iris82 schreef:
maralyn schreef:
Kosten:
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.


Blijkt maar weer dat de politie zich niet met verzekeringskwesties in moet laten. 8)7



Wel benieuwd hoe het kwa verzekering zit dan eigenlijk.

Sowieso is dat vaak een vaag verhaal.


Ontopic:

Ik zie ook veel wat als..
Misschien moeten mensen wel eens wat minder doemdenken, dit is niet persoonlijk naar jou TS.

Ik in die situatie zou gedacht hebben. poedersuiker hond en daarna er verder niet bij stil staan. Ik heb zo'n zelfde situatie gehad met mijn 2 herders toen er een valse herder buiten zijn erf kwam.

Redelijk hetzelfde opgelost als jou alleen was ik alleen en had 2 honden aan de lijn.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:16

TheNextry.

Doemdenken, misschien, ik weet liever waar ik aan toe ben. Het heeft mij aan het denken gezet, denk vooral door de schrik.

Pfoe, dan heb je twéé honden... pittig!!!

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:18

maralyn schreef:
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.

Juridisch klopt dit echt niet hoor.
Jouw hond brengt de ander schade toe dus jij bent verantwoordelijk.

Als je bang bent dat je hond bijt zul je hem moeten muilkorven, hoe flauw ook want jij neemt je verantwoordelijkheid door je hond aan te lijnen. Ik zou die plek mijden.