Gevoelig als het om dieren gaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 22:46

Hey Bokkers!

Daarstraks zag ik een duif die onder een struik zat en niet meer kon vliegen. Er was geen wond ofzo, ik vrees een gebroken vleugel. Ik vond het zo erg! :( Ik was aant wandelen met m'n pony dus kon de duif niet pakken omdat ze ervan schrok. Ik had ook geen doos bij ofzo. Even later heb ik een paar "dierenhulpdiensten" gebeld maar niemand kon helpen. Ik moet er nog steeds aan denken! Toen ik er terug voorbijkwam was het al donker en denk niet dat mijn mama die me kwam ophalen wilde stoppen om "maar" een duif te helpen (al zou ik niet weten hoe). Ik vind het nog steeds supererg! Is er nog iets dat ik voor de duif kan doen?

Maar ik ben dus echt heel gevoelig als het om dieren gaat of als er iets mee gebeurt.

Een voorbeeldje: Bij mijn konijn (op het terras) zitten altijd slakken die het hooi wel lusten :) . Maar ik ben daar dus niet zo happy mee. Dus meestal doen we ze door de speilen naar beneden met een borstel ofzo. Ze zijn altijd al heelhuids weggevlucht (op hun eigen tempo :) ) dus daar is niks erg mee. Maar er stond een lege bak beneden aan het terras en door de regen was er wat water in. En ja, daar ging de slak, recht het water in... Ik voelde me echt keischuldig en vond het zielig voor die slak. Ik ben naar beneden gegaan via de glibberige, donkere trap die meestal vol met spinnenwebben hangt en heb met een vuil schepje de slak gepakt en in de planten gezet. Een dag erna ben ik ernaar gaan kijken en ze was weg dus gelukkig een "happy end". Maar volgens mij zouden de meeste mensen echt niks om die slak geven. "Er zijn er immers toch genoeg?"

Nog een voorbeeldje: Ooit was er een man met zijn auto tegen een boom gereden. Hij zat klem en was bewusteloos. Er waren al enkele mensen aan het helpen en ik moest doorrijden naar school. Natuurlijk heb ik nog aan die man gedacht maar nu niet iedere minuut ofzo. Maar dan... Er was ooit ook eens hond aangereden en hij lag aan de kant van de weg en hulpdiensten waren er al dus veel kon ik niet doen. Maar ik vond het echt zoooo erg! Ik heb echt elke seconde aan die hond gedacht!

Het lijkt wel (volgens mij is het ook zo...) alsof ik dieren veel belangrijker vindt dan mensen. Ik vind het echt zo erg als dieren moeten lijden! Ik wil niet weten hoe erg ik het ga vinden als mijn eigen dieren ooit sterven (hopelijk duurt dat nog hééééél lang!)!! Zijn er nog mensen met dit "probleem"? Dan voel ik me mss niet meer zo "alleen".

PS: Sorry dat het zo lang is geworden, dat was niet de bedoeling. Respect als je alles gelezen hebt. :o :P

Groetjes Margaux

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:49

Hier hetzelfde probleem..
Als het om een dier gaat vind ik het vaak soms erger dan als het over een mens gaat..

☆♡▪K & M▪♡☆

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 22:50

Bedankt voor de reactie! Vind het soms echt vervelend...

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:52

Dan kunnen we er dus van uit gaan dat julie beide veganisten zijn?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 22:54

Nee dat nu ook weer niet...Ik overweeg het wel. Maar dan vegetariër want kippen die gewoon vrij rondlopen en waarvan we de eieren opeten vind ik nu echt geen probleem. Of wol van schapen die een goed leven hebben ofzo.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:56

Dat vind ik een héél vermakelijk antwoord Moppiefilou.
Ik kan je "gevoeligheid als het om dieren gaat" niet al te serieus nemen.

LilChar

Berichten: 1253
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:56

Ik begrijpt precies wat je bedoelt!
Vind het ook wel een mooi iets, het is goed om zulke mensen erbij te hebben want dieren kunnen niet altijd voor zichzelf opkomen :)
En ik probeer me altijd voor te stellen: hoe zou ik dat vinden als ik die slak was? En daar doe ik dan mijn best voor.

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:59

MoppieFilou schreef:
Nee dat nu ook weer niet...Ik overweeg het wel. Maar dan vegetariër want kippen die gewoon vrij rondlopen en waarvan we de eieren opeten vind ik nu echt geen probleem. Of wol van schapen die een goed leven hebben ofzo.


Maar vlees eet je wel? Kippen, koeien en varkens worden dan voor jouw lol gedood? Das dan toch niet zo logisch...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 23:01

Kuggur schreef:
Dat vind ik een héél vermakelijk antwoord Moppiefilou.
Ik kan je "gevoeligheid als het om dieren gaat" niet al te serieus nemen.


Maar met die dieren kom ik niet rechtstreeks in contact dus dan sta ik daar niet zo bij stil.


troi schreef:
MoppieFilou schreef:
Nee dat nu ook weer niet...Ik overweeg het wel. Maar dan vegetariër want kippen die gewoon vrij rondlopen en waarvan we de eieren opeten vind ik nu echt geen probleem. Of wol van schapen die een goed leven hebben ofzo.


Maar vlees eet je wel? Kippen, koeien en varkens worden dan voor jou lol gedood? Das dan toch niet zo logisch...


Tegenwoordig worden de meeste dieren op een vredige manier geslacht. Als ze ervoor een goed leven hebben gehad en niet één moment hoeven te lijden vind ik dat niet zo erg.

LilChar schreef:
Ik begrijpt precies wat je bedoelt!
Vind het ook wel een mooi iets, het is goed om zulke mensen erbij te hebben want dieren kunnen niet altijd voor zichzelf opkomen :)
En ik probeer me altijd voor te stellen: hoe zou ik dat vinden als ik die slak was? En daar doe ik dan mijn best voor.


Zo denk ik er ook over!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

8nnemiek

Berichten: 43369
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:02

Ik begrijp het ook heel goed hoor :j
Ik hou ook van alle dieren maar veel minder van de mensheid. Ik kan ook een hele avond liggen te piekeren over een dode muis of een filmpje over dierenmishandeling, terwijl dode mensen me nauwelijks raken als ik ze niet ken :=

Vlees zou ik dus ook nooit meer kunnen eten. Ik zou er niet meer mee kunnen leven dat er een dier speciaal voor mij zou worden gefokt en gedood :n
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-01-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:03

LilChar schreef:
Ik begrijpt precies wat je bedoelt!
Vind het ook wel een mooi iets, het is goed om zulke mensen erbij te hebben want dieren kunnen niet altijd voor zichzelf opkomen :)
En ik probeer me altijd voor te stellen: hoe zou ik dat vinden als ik die slak was? En daar doe ik dan mijn best voor.


slakken, praat mij er niet over. Als ik met de hond wandel en het heeft geregend, doe ik een uur over een fietspad van 20 meter. Want ik kan er niet voorbij lopen zonder ze aan de kant van de weg te zetten :')

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:03

Jouw slakkenverhaal lijkt een beetje vreemd? Als ik het goed begrijp, is het dus een soort balkon? En die slakken vallen dus een aantal meters naar beneden? Volgens mij is dat ook niet zo fijn voor die slakken?

Hoe zit het trouwens met vliegen, muggen, dazen, ...? Doe je die dood?
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 06-01-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 23:04

8nnemiek schreef:
Ik begrijp het ook heel goed hoor :j
Ik hou ook van alle dieren maar veel minder van de mensheid. Ik kan ook een hele avond liggen te piekeren over een dode muis of een filmpje over dierenmishandeling, terwijl dode mensen me nauwelijks raken als ik ze niet ken :=


Echt net hetzelfde bij mij! :) Dieren doen nu eenmaal niks verkeerd en kunnen niet voor zichzelf opkomen als het om mensen gaat. Ik denk niet dat er één mens is die nooit iets verkeerd heeft gedaan...

xAnthea schreef:
Jouw slakkenverhaal lijkt een beetje vreemd? Als ik het goed begrijp, is het dus een soort balkon? En die slakken vallen dus een aantal meters naar beneden? Volgens mij is dat ook niet zo fijn voor die slakken?


Ze vallen in de aarde/planten. En het is mijn mama die het bedacht heeft... :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-17 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:13

Gevoeligheid met dieren? Ja.

Dat houd in dat ik kan kotsen van hoe mensen met dieren om kunnen gaan. Denk dan aan bv stierengevechten, uitroeien om een stomme pels/ivoor/etc, de bio-industrie, het uit baldadigheid mishandelen van een dier, etc, etc. Ik kan me er vreselijk kwaad om maken en vraag me echt af waar onze superioriteitswaanzin vandaan komt dat we denken het recht te hebben andere levende wezens zó te behandelen.

Wat bereik ik daarmee? Hoogstwaarschijnlijk mijn eigen hartinfarct. En dan nog zal de mensheid niet veranderen. Dus trek ik mijn plan: ik ben goed voor zwerfdieren, ik behandel wat leeft met respect, hou af en toe een gezonde discussie met voorstanders van bepaalde imo ziekelijke hobby's en ga heel verstandig om met de consumptie van dieren.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:24

Mijn moeder was juist degene die stopte voor een aangereden duif en mij dat beest in de handen duwde tot we bij de dierenarts waren. Heb het niet van een vreemde.

Kan er verschrikkelijk slecht tegen als dieren lijden. Maakt niet uit of het fluffy is of een insect. Die laatste maak ik dood als ze me echt vervelen, maar zal ze nooit pijn laten hebben.
Hoe sommige mensen dieren behandelen is voor mij onbegrijpelijk en ik kan er nachten van wakker liggen dat sommige paarden veel op stal staan of dat goudvissen in een kom worden gehouden :o

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:26

Kuggur schreef:
Dan kunnen we er dus van uit gaan dat julie beide veganisten zijn?


Ha ha :D

Ik ben geen veganist, maar verder herken ik precies wat de TS allemaal beschrijft.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 23:28

Ben net hetzelfde, eigenlijk hoop ik dat die duif gestorven is... Ik zou het zelf heel erg vinden als dat zo is maar dan hoeft dat beest niet te lijden. Dieren begrijpen zo'n dingen ook niet. Mensen kun je uitleggen wat er scheelt, dieren niet. Of bv mensen die de vleugels van vliegen uittrekken als ze nog leven... Verschrikkelijk! -:(-

Barbet: :)

PS: Wat zouden jullie doen met die duif? Zou morgen echt graag terug willen... Ik denk dat als ze er nog is ik wat brood meeneem en dat geef en ze dan naar de dierenarts meeneem. Al krijgt ze daar een spuitje...
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 06-01-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:30

MoppieFilou schreef:
Nee dat nu ook weer niet...Ik overweeg het wel. Maar dan vegetariër want kippen die gewoon vrij rondlopen en waarvan we de eieren opeten vind ik nu echt geen probleem. Of wol van schapen die een goed leven hebben ofzo.


Die kippen komen ook niet zo vredig aan hun eind als ze uitgelegd zijn helaas |( (om nog maar niet te spreken over de haantjes die gedood worden omdat ze nu eenmaal geen eieren kunnen leggen en ze economisch niet interessant zijn omdat ze niet gauw vet worden)... Dit gebeurt ook bij Biologisch ;(

Ik heb dus de droom om nog eens mijn eigen kipjes te houden <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 23:32

Ja, als ik zou mogen... Een hele moestuin met wat kipjes erbij :) . En schapen voor de wol :) . En dan verkopen aan één of andere fabrikant ofzo... *D :) :D

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:39

Ik kan niet zo goed tegen 'ik vond het zo zielig maar ik heb toch niks gedaan' idee, meestal dan ook nog boos worden dat een ambu niet naar een duif gaat zoeken die ergens moet zitten als er een half uur later gebeld word.

Verder heb ik ook meer met dieren dan met mensen, ik kan meer met ze en accepteer meer van ze, als er een vogel op me schijt vind ik dat niet zo erg, bij een mens walg ik al van het idee om met ontlasting in aanraking te komen bijvoorbeeld en in horrorfilms maakt het me niet uit wie er dood gaat, als het de hond maar niet is :+.
Toch ben ik niet vegetarisch/veganistisch.. hoeft ook niet want de dieren in de opvang zullen ook moeten eten en zij zijn ook niet vegetarisch, het voer klaarmaken vind ik dan ook geen probleem.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 23:41

Ja ik weet het... Ik ook niet maar ik wou de duif niet nog meer angst aanjagen met die pony. Misschien werd het dan alleen maar erger... :(

Zo denk ik er ook over!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:59

Ik had de duif de nek omgedraaid. Niet laten lijden, geen transport meer laten meemaken, maar gewoon afmaken zodat het snel voorbij was. Ook wel eens met een meerkoet gedaan, het beestje had aan de ene poot tenen die aan het afsterven waren en de andere poot was ook al een aardig eind afgestorven, graatmager, beestje zat in de knoop met visdraad.

Ik ben geen vegetariër, eet wel het liefst vlees van eigen dieren omdat ik weet dat die het goed gehad hebben en eet bewust geen (winkel)konijnenvlees omdat ik de konijnenhouderij onder de maat vind (600m2 per vleeskonijn, dat is minder dan een A4'tje).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:14

Moderatoropmerking:
Graag zou ik jullie willen verzoeken on topic te blijven en niet door te gaan discussiëren over al dan niet vegetariër/veganist zijn. Dit kan in andere topics besproken worden. Bedankt!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevoelig als het om dieren gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-17 00:26

Ja, dat is mss de beste oplossing... Maar als de duif nog had kunnen herstellen dan zou ik me ook super schuldig voelen. Ik denk niet dat ik het over mijn hart had kunnen krijgen dat te doen.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:28

Ik ben ook gevoeliger voor dierenleed... Met al die ellende van nu, je ziet zoveel beelden van mensen in pijn of die op een gruwelijke wijze om het leven komen. Ja, dat vind ik echt heel erg en mijn hart bloed..

Maar als ik dan hoor hoeveel huisdieren zijn omgekomen of gestrand bij een orkaan bijvoorbeeld, waar ook mensen zijn omgekomen en gestrand, dan zit me dat vaker en langer dwars.

Niet omdat ik niet om die mensen geef, maar daar zijn hulpdiensten voor. Er zijn mensen op touw om ze te helpen. Dierenhulp komt langzamer op gang, als er al hulp voor de dieren is. Het is logisch, want mensenlevens zijn daarin 'belangrijker' (dat is een andere discussie op zich bijna :+ )... Maar daarom vind ik het wel altijd erger. Er is geen of minder hulp en ik kan ook niet helpen. Dat haat ik.

Daar komt ook nog bij... Dieren begrijpen het niet. Dat een dier vast zit op een dak ergens, bij een overstroming, het dier begrijpt de situatie niet echt. Die begrijpt niet dat er hulp kan komen. Die kan niet zelf goed kijken naar manieren om zichzelf te redden.

Daarnaast, dierenleed door mishandeling, vooral bij honden, vind ik meer cru dan een mens die een volwassen mens mishandeld (kinderen kan ik ook absoluut niet tegen). Niet omdat het mishandelen van een mens niet erg is - dat is verschrikkelijk - maar een dier heeft zo'n onvoorwaardelijke liefde, vooral een hond, voor zijn 'baas'... En hij krijgt daarvoor pijn terug. En nog probeert die hond het goed te doen, meestal. Kijk maar naar honden die worden gered uit een naar leven... Hope for Paws bijvoorbeeld, hun youtube kanaal. De honden zijn na enkele uren al meteen heel anders. Alleen maar omdat een mens ze aait en gerust stelt en poef, hond is weer trouw aan de mens... Heeft weer vertrouwen. En als dat vertrouwen dan word gebroken door een mens, dan bloed mijn hart voor ze.

Vlees eet ik wel, maar dat vind ik anders. Ik heb geen problemen met dieren die worden gedood om eten, zolang dit snel en humaan is. Ik heb geen moeite met koeien, varken etc, en ik heb ook geen moeite met jagers. Ik heb zelf een paar keer konijnen, hazen en ook een ree, gevild en later opgegeten. Dood is niet erg.. Of nouja, dood is erg voor de nabestaanden. Als mijn hond doodgaat, dan huil ik, maar mijn hond merkt er niets meer van. Dieren die voor de vlees zijn, merken niets van de dood.

Dood is voor de dieren niet per se erg, maar de weg naar de dood kan wel er zijn... Als die humaan is, dan heb ik geen problemen met het eten van dieren. Maar is die inhumaan, zoals ik halal of honden en katten die levend gekookt worden in China inhumaan vind, dan ben ik er zwaar op tegen.

Dat is waar ik moeite mee heb. Niet het doden van dieren an sich.

Als ik een duif was tegengekomen zoals in TS haar geval, had ik dat zielig gevonden. Niet omdat hij doodgaat, maar omdat hij misschien nog wel heel lang lijd, voordat hij sterft. Wilden de hulpdiensten niet komen en kon ik zelf niks voor het dier doen, dan had ik geen probleem met het doden van de duif. Vervelend, ja, maar ik zou daar niet mee zitten. Verder lijden word dan bespaard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hyppolyte, idylle, Vecar, Witje2 en 113 bezoekers