Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:48

Mijn inmiddels bejaarde dame heeft al een tijdje artrose, Destiny is 16 (in mei alweer 17) maar ik merk dat ze aan het veranderen is, springen lukt niet meer maar ze lijkt nog happy. Ze eet nog en spint ook nog maar ze komt maar met moeite de trap op. Wel komt ze nog een knuffel halen en tegen je aan liggen. Wel is ze chagrijniger maar dat kan ook gewoon haar leeftijd zijn :+

Je ziet duidelijk dat ze het moeilijk heeft en ik weet als geen ander hoe ze zich voelt omdat ik zelf ook artrose in mijn heupen heb.

Nu ben ik hierover best aan het malen, ik heb haar vanaf haar geboorte en het idee dat ze er niet meer zou zijn doet me enorm veel verdriet. Maar aan de andere kant voel ik me ook enorm egoïstisch als ik haar iedere dag moet laten lopen met pijnstillers, ik heb van de DA al Flexadin gehad maar ik merk geen verschil en na een paar keer wil ze ze niet meer.

Wie heeft in een soortgelijke situatie gezeten? Wanneer besluit je dat het genoeg is? Het is voor ons zo makkelijk gezegd maar ze kunnen helaas niet praten...

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:53

Ik zou sowieso even met je dierenarts overleggen, zij hebben daar een geoefend oog in.

Daarnaast ben ik zelf van mening dat wanneer een dier niet meer zonder pijnstillers pijnvrij kan leven het genoeg is. Een kat is een kat omdat het zijn eigen ding doet, lekker overal rondneust en de hoogtes opzoekt. Als die dingen niet meer kunnen..

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:09

Kwaliteit van leven moet altijd voorop staan vind ik..maar er zijn meer middeltjes die haar zouden kunnen ondersteunen wbt de artrose. MSM en Glucosamine bijvoorbeeld werkt heel goed bij artrose, duivelsklauw ook.

Zoiets zou je nog kunnen proberen om te kijken of ze daar wat van opknapt.

Ik persoonlijk zou eerst alles willen proberen wat in mijn macht ligt..werkt dat niet, merk je dat het dier de levenslust kwijt raakt. Dan is het tijd om afscheid te nemen.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:14

Dit had mijn post kunnen zijn. Kat van mijn ouders wordt dit jaar 17, heeft 1 oog (andere is er uit door een ontsteking) en met het andere oog ziet hij ook niks meer mee. Verder zit hij vooral binnen, was altijd een buitenkat, eet minder, maar hij knort non-stop, is heerlijk aan het kroelen, springt nog overal op en onder, maar je ziet hem aftakelen. Heel moeilijk. Ik kan je geen raad geven, want wij kennen jouw kat niet en vanachter een scherm oordelen is lastig. Wens je alleen heel veel sterkte!

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:15

Ik zelf ben / was ook geen voorstander van je dier 24/7 op pijnstillers zetten. Echter heeft onze hond dat nu wel (Metacam) omdat hij steeds meer last kreeg van zijn atrose en heupdysplasie achter maar nog ontzettend vrolijk is in z'n koppie, echt nog niet zo ver om hem al te laten gaan. Merk nu dat het een stuk beter met hem gaat en ben dan ook blij dat we voor de pijnstillers hebben gekozen. Was eerst bang dat hij zich zou gaan overbelasten, maar dat is gelukkig ook niet zo.
als je naar de dierenarts gaat zal zij waarschijnlijk ook aan komen met het idee om haar op pijnstillers te zetten. Flexadin zijn brokjes toch? Metacam is een vloeistof die je over het voer kunt doen, misschien dat ze het dan na een langere tijd ook nog eet. Denk wel, dat je vaak pas na 2 weken echt verschil gaat zien.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:20

Nachtlampje schreef:
Ik zou sowieso even met je dierenarts overleggen, zij hebben daar een geoefend oog in.

Daarnaast ben ik zelf van mening dat wanneer een dier niet meer zonder pijnstillers pijnvrij kan leven het genoeg is. Een kat is een kat omdat het zijn eigen ding doet, lekker overal rondneust en de hoogtes opzoekt. Als die dingen niet meer kunnen..

Hier ben ik het niet mee eens. Zolang pijnstillers zorgen voor een betere kwaliteit van leven, waarom niet? (En dan ga ik er even vanuit dat je ze normaal kunt geven zonder je kat te moeten inbakeren en weet ik het wat :+ )
Verder zijn er een hoop dingen die je kunt doen om haar wat comfortabeler te maken... Meer mandjes, opstapjes, verhoginkje voor het voerbakje. Natuurlijk stel je daarmee het onvermijdelijke uit, maar hè, ik kan mijn kat ook wel vandaag laten inslapen omdat ie op een dag doodgaat en misschien morgen wel een pijnlijke ziekte krijgt. Wil niet zeggen dat ik haar niet zo lang mogelijk bij me wil houden en haar best wil verwennen als ze ouder is :j

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:24

Flexadin zijn snoepjes voor haar artrose :j

Elisa ik ben het met je eens dat er genoeg middelen zijn maar kijk eens naar mij, de enige medicijnen voor mij zijn morfine, in ben dan idd pijn vrij maar mijn darmen stoppen met werken, ik ben moe en na het uitwerken krijg ik migraine, het is altijd kiezen tussen 2 kwaden zeg maar en wij kunnen dat aangeven maar zij dus niet en daarom vind ik het zo moeilijk.

Ik zal eens met de DA overleggen om haar misschien toch op pijnstilling te zetten om het aan te kijken.

Ze heeft diverse warme lage plekjes en uiteraard krijgt ze nog erg veel liefde, heb een beetje t idee alsof er hier wordt gedacht dat ik niets doe om het haar comfortabeler te maken.. ik heb jaar bijna 17 jaar, 't is niet zomaar een kat, ze is mijn hele leven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:27

_Friemel schreef:
Flexadin zijn snoepjes voor haar artrose :j

Elisa ik ben het met je eens dat er genoeg middelen zijn maar kijk eens naar mij, de enige medicijnen voor mij zijn morfine, in ben dan idd pijn vrij maar mijn darmen stoppen met werken, ik ben moe en na het uitwerken krijg ik migraine, het is altijd kiezen tussen 2 kwaden zeg maar en wij kunnen dat aangeven maar zij dus niet en daarom vind ik het zo moeilijk.

Ik zal eens met de DA overleggen om haar misschien toch op pijnstilling te zetten om het aan te kijken.

Ze heeft diverse warme lage plekjes en uiteraard krijgt ze nog erg veel liefde, heb een beetje t idee alsof er hier wordt gedacht dat ik niets doe om het haar comfortabeler te maken.. ik heb jaar bijna 17 jaar, 't is niet zomaar een kat, ze is mijn hele leven.

Oh nee absoluut niet :j Maar m'n punt is dat er vaak meer is wat je kan doen dan je denkt. Zoals een verhoogd voerbakje. Niet iedereen komt daarop :)*
Het was niet vervelend bedoeld, excuses!

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:30

Heeft ze! Haar voerbak staat in een houten stelling dus ze hoeft niet te bukken enzo maar ook niet te staan :j heb nu ook een krabpaal sinds een maand waar ze makkelijk op komt maar sinds een aantal dagen gaat ze daar ook haast niet meer op. Ze kiest nu voor het kussen op de vloer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:43

Ik heb een kleine anderhalf jaar geleden in bijna exact dezelfde situatie gezeten, maar dan met beide katten van 14 jaar oud. In overleg hebben we alles geprobeerd, voedingssupplementen, pijnstillers, zelfs nog prednison. Maar ondanks dat ze er nog goed uitzagen, eten dronken en spinden, deed lopen ze gewoon pijn. De ene kwam me nog achterna, omdat hij zó graag bij me wou zijn, maar mijn hart brak als ik hem zag lopen. De andere kwam bijna niet meer van zijn krabpaal af, hij stond op, keek naar beneden, slaakte een diepe zucht en ging toch maar weer liggen.

Er is een boekje, verkrijgbaar bij de dierenarts, over wanneer is het genoeg. Ik weet de titel zo niet meer, ik vond het wel een interessant boekje. Een van de dingen die er in stond, was jezelf nog een maand zo voor te stellen zoals het nu gaat. De goede dingen, de slechte dingen. En na een maand vind je hem op een ochtend dood in zijn mandje. Wat zou je dan denken? Ach, arm dier, hij had nog zo'n mooi leven voor zich? Gelukkig, hij is er mooi op tijd tussenuit geknepen en heeft zichzelf meer problemen bespaart? Of gelukkig, want de laatste maand was eigenlijk toch al lijden?
Uiteraard zijn er alle gradaties mogelijk, de wereld is niet zwart wit. Maar probeer zo objectief mogelijk te kijken. Dat gaf mij het inzicht dat het tijd was ze te laten gaan, voordat leven lijden werd.

Tot slot nog 1 overdenking. In mijn ogen kan je beter een maand te vroeg zijn, dan een uur te laat. Je dier heeft geen weet van morgen, maar wel van het lijden waar hij zich in bevind. Pijnstillers kunnen acuut nierfalen geven, wil je daar je dier nog doorheen laten gaan? Voor een situatie waarvan je weet dat het alleen maar minder word, en nooit meer beter?

Succes met je beslissing, ik vond het in elk geval erg lastig, maar heb volledig vrede met hoe ik het gedaan heb.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:44

Ik heb hier een beetje hetzelfde
Tommy is een 18 jarige birmaan. Hij heeft een slecht hart volgens de dierenarts, en spierafbraak.
Maar hij doet het nog uitstekend, elke ochtend een lekker bak brokken en savonds een bakje vlees.
Hij heeft een tik waardoor hij veel rondjes loopt door de kamer dus hij is nog zeer actief. Hij loopt elke dag een paar keer door de tuin heen.
Oke hij is wel een beetje dement af en toe, maar hij weet ook dondersgoed dat hij niet stiekem naast de bak zijn behoefte mag doen :') Ook loopt hij steeds krommer en wankelig, maar hij speelt nog, spint en is er als eerste bij als er iemand wat lekkers te eten heeft.
Ik zit er al jaren mee met dat hij misschien niet meer zolang heeft maar hij is een taaie.
En denk dat die nog wel 3 jaar zo doorgaat :D

Enige wat je denk ik kan doen is het zo makkelijk mogelijk maken en goed ondersteunen.
Regelmatig laten checken door de dierenarts en gewicht goed in de gaten houden.
Ik laat het bloed van Tommy regelmatig controleren, gewoon voor de zekerheid.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:49

Lalidan schreef:
Ik heb een kleine anderhalf jaar geleden in bijna exact dezelfde situatie gezeten, maar dan met beide katten van 14 jaar oud. In overleg hebben we alles geprobeerd, voedingssupplementen, pijnstillers, zelfs nog prednison. Maar ondanks dat ze er nog goed uitzagen, eten dronken en spinden, deed lopen ze gewoon pijn. De ene kwam me nog achterna, omdat hij zó graag bij me wou zijn, maar mijn hart brak als ik hem zag lopen. De andere kwam bijna niet meer van zijn krabpaal af, hij stond op, keek naar beneden, slaakte een diepe zucht en ging toch maar weer liggen.

Er is een boekje, verkrijgbaar bij de dierenarts, over wanneer is het genoeg. Ik weet de titel zo niet meer, ik vond het wel een interessant boekje. Een van de dingen die er in stond, was jezelf nog een maand zo voor te stellen zoals het nu gaat. De goede dingen, de slechte dingen. En na een maand vind je hem op een ochtend dood in zijn mandje. Wat zou je dan denken? Ach, arm dier, hij had nog zo'n mooi leven voor zich? Gelukkig, hij is er mooi op tijd tussenuit geknepen en heeft zichzelf meer problemen bespaart? Of gelukkig, want de laatste maand was eigenlijk toch al lijden?
Uiteraard zijn er alle gradaties mogelijk, de wereld is niet zwart wit. Maar probeer zo objectief mogelijk te kijken. Dat gaf mij het inzicht dat het tijd was ze te laten gaan, voordat leven lijden werd.

Tot slot nog 1 overdenking. In mijn ogen kan je beter een maand te vroeg zijn, dan een uur te laat. Je dier heeft geen weet van morgen, maar wel van het lijden waar hij zich in bevind. Pijnstillers kunnen acuut nierfalen geven, wil je daar je dier nog doorheen laten gaan? Voor een situatie waarvan je weet dat het alleen maar minder word, en nooit meer beter?

Succes met je beslissing, ik vond het in elk geval erg lastig, maar heb volledig vrede met hoe ik het gedaan heb.


Dankje voor je heldere post :j geeft stof tot nadenken :j

Suzan, maar hij is dus nog wel erg actief? Dat doet vaak goed om te zien maar dat is hier dus nr 1 probleem. Ze is niet meer actief. Ze ligt alleen maar en ze heeft het zichtbaar moeilijk met lopen, de trap is een hel voor haar.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:58

Wij hebben vorige week dinsdag onze omaatje laten inslapen. Ze dronk veel plaste niet meer in de katten bak vorige weekend ging haar staart niet meer omhoog toen was het de besluit, we hoopte haar gewoon te vinden in haar mandje maar helaas... Dierenarts zei ook we zijn niet te vroeg en ook niet te laat ze is 20 geworden en met me opgegroeid het was echt lastig besluit maar ze is mooi in me handen ingeslapen en heb d'r zelf naar de crematorium gebracht.

Springen op de bank na 3x proberen lukte het d'r wel. Ze zeurde nog om eten op de juiste tijd stip ze was nog wel actief maar begon te vermageren ze had nier problemen.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:02

Friemel
Hij is inderdaad nog erg actief voor zijn leeftijd.
Trap op kan hij nog maar trap af duurt wat langer.

Maar als ze alleen nog maar slaapt en niet wil lopen.. pfoe lastig hoor
Over het spinnen, ik heb gelezen dat katten ook spinnen om zichzelf gerust te stellen. Het is dus niet altijd dat ze spinnen omdat ze zich goed voelen. Niet om je ongerust te maken hoor.
Ik zou overleggen met je DA

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:07

Die van mij spinde nog uur voor het inslapen..

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:07

Ik weet niet of je het al gelezen hebt, maar er is hier een topic aan de gang dat eigenlijk ging over infrarood textiel voor paarden. Nu was er ook iemand en die had fedimax onderbandages gekocht, en die persoon had er positieve ervaringen mee met de poes :) als het helpt voor mensen en paarden met gewrichtspijn, is het misschien een leuk idee om die onderbandages voor je kat te overwegen? ze staan in de afprijzing voor 30 euro momenteel, dan heeft je kat nog een leuk slaapkussentje :)

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:08

trysteffy schreef:
Die van mij spinde nog uur voor het inslapen..

Heb ik ook meerdere keren meegemaakt, maar ik bedoel ermee dat ze het ook doen om zichzelf beter te voelen, om zichzelf gerusttestellen juist op het moment als ze zich slecht voelen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:18

Ik lees hier 'hij spint nog', maar een kat kan ook spinnen om zichzelf op die manier rustiger te krijgen als ie zich slecht voelt hè? Mijn oude kat (Pers van 14,5) kreeg waarschijnlijk een hersenbloeding en was geheel verlamd achter en is spinnend in mijn moeders armen ingeslapen.
Bij haar had de natuur dus beslist dat het klaar was, al hadden wij het er al weleens over gehad. Ze stond al een jaar of 6 op prednison, had zo nu en dan een blaasontsteking en werd gewoon echt oud.

Voor mij zou elke dag pijn de doorslag geven. Ik heb zelf een pijnstoornis en leef al jaren met 24/7 pijn en wens dat niets of niemand toe. Pijnstillers halen de scherpe randjes eraf, maar zijn geen heilig middel, tenzij je er zoveel van geeft dat alle besef ook verdwijnt. Dat is bij een dier dan misschien wat minder erg, maar voor wie geef je dan die pijnstillers, omdat je geen afscheid wilt/kunt nemen of omdat je je dier een dierwaardig leven gunt?

Hoe is het gewicht van je kat? Als een oudere kat af gaat vallen zegt dat meestal ook wel iets over hoe het dier zich voelt.

Edit: het staat er wat klinisch allemaal, maar ik vind het wel heel erg verdrietig voor je dat je je hiermee bezig moet houden (ik vrees de tijd dat ook ik weer een echte senior heb, hij is nu 10). Maar ergens heeft het ook wat moois, wij mogen ons beestje lijden besparen.. Y;(

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: Oudere kat, wanneer neem je een besluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:44

Dank jullie voor je reacties.

Ze is achter bij haar heupen ingevallen maar door overlappend vel lijkt ze nog heel dik. Maar van boven zie ik duidelijk dat ze gewicht kwijt is.

Ik vind het ook heel erg dubbel maar vooral heel erg pijnlijk, als ik er aan denk schiet ik al vol maar het moet wel leven blijven en niet lijden zoals iemand die aangaf

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:50

_Friemel schreef:
Dank jullie voor je reacties.

Ze is achter bij haar heupen ingevallen maar door overlappend vel lijkt ze nog heel dik. Maar van boven zie ik duidelijk dat ze gewicht kwijt is.

Ik vind het ook heel erg dubbel maar vooral heel erg pijnlijk, als ik er aan denk schiet ik al vol maar het moet wel leven blijven en niet lijden zoals iemand die aangaf


Hmm, als ze echt al gewicht aan het verliezen is, dat vind ik wel dubbel dan.. Dan zou ik het toch zeker eens overleggen met de dierenarts

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:34

_Friemel schreef:
Wanneer besluit je dat het genoeg is?

In het algemeen, kort nadat je je dit begint af te vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 02:55

_Friemel schreef:
Dank jullie voor je reacties.

Ze is achter bij haar heupen ingevallen maar door overlappend vel lijkt ze nog heel dik. Maar van boven zie ik duidelijk dat ze gewicht kwijt is.

Ik vind het ook heel erg dubbel maar vooral heel erg pijnlijk, als ik er aan denk schiet ik al vol maar het moet wel leven blijven en niet lijden zoals iemand die aangaf


Ik denk dat je tweede zin al aangeeft dat het voor haar helaas de hoogste tijd is.
Sterkte.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:30

Ik heb een hond, 16 jaar wordt juni 17.
Liep erg moeilijk, kon niet meer op de bank.
Als je hem zag lopen was net een eend.
Maar hij at nog, en was blij.
Buiten het lopen opgenomen en laten zien aan de DA.

Na 1 dag zag ik al verschil, liep stukken makkelijker.
Familie kwam op bezoek en vroeg mij wat er met mijn hond aan de hand was, hij liep veel beter en hij sprong zelfs. Al 2 jaar niet meer gedaan.
Het is echt super spul. Is voor artrose.

Afbeelding