Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:48

Ik open niet snel een topic voor zoiets omdat ik van mening ben dat het uiteindelijk een keus is die ik zelf moet maken afgaande op mijn gevoel en niet andermans meningen. Maar, ik kom hier gewoon niet uit en misschien helpt het om eens te kijken wat anderen zouden doen in deze situatie.

De situatie is als volgt. Mijn relatie is ruim een jaar geleden overgegaan, ik had samen met mijn ex een poes die daar ook lekker naar buiten kon en de ruimte had. Toen mijn relatie over was, ging ik vrij vlot over op mijn huidige relatie en nam poes mee. Mijn partner woont in een eengezinswoning met tuin op een hoek in een rustige wijk, kortom poes kan daar heerlijk naar buiten wanneer ze maar wil, kan de trappen op en af hollen en vermaakt zich daar heerlijk.
Poes is actief, jong, speels, maar houdt ook enorm van aandacht. Wanneer ze de keus krijgt om naar buiten te gaan of op schoot te komen liggen, ligt ze op schoot. Maar buiten vind ze het ook heerlijk en kan ze lekker haar energie kwijt.


Nu ben ik terug verhuisd naar de plaats waar ik heel mijn leven gewoond en gewerkt heb, naar een kleiner appartementje. Dit is 3 kwartier van mijn partner vandaan. Tot op heden is poes nog steeds daar.

Maar, ik mis haar. Ik ben misschien 2 avonden per week daar, en zie haar dus weinig. Kwa aandacht krijgt ze nu minder dan ze gewend is, normaal gesproken was ik er in de avonden en mijn vriend in de ochtenden, momenteel heeft ze dus enkel de ochtenden aandacht en zo'n 2 avonden dat ik er ben. Bij mij thuis zou ze de avonden aandacht hebben en de weekenden meer.
Nadeel bij mij, het is kleiner, er zijn geen trappen waar ze op en af kan hollen, ze kan in principe niet naar buiten.

Mijn gevoel zegt om haar bij mijn partner te houden, omdat de tijden dat er iemand thuis is minder zijn geworden maar ze wel nog naar buiten kan en ze zich dus minder zal vervelen dan bij mij thuis. Maar wanneer ik de avonden alleen op de bank zit, of 's morgens mijn bed uitkom, of thuiskom van het werk, mis ik haar en twijfel of ik haar toch zal halen.
Ik wil uiteindelijk natuurlijk het beste voor haar.

Wat zouden jullie doen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:51

Laten waar ze is en zelf een binnenkat uit het asiel halen :o

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:06

Ik zou ze ook laten waar ze is. Ze gaat daar veel gelukkiger zijn met de ruimte die ze heeft. Als ze zo gewend is om buiten te komen, gaat het voor haar een te grote verandering zijn om terug fulltime binnen te moeten zitten.
Zelf op zoek gaan naar een binnenkat lijkt me een goed idee!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:07

Haha dat is iets waar ik echt nog geen moment aan gedacht heb, en echt een heel goed idee is! :D
Alleen, stel nu dat mijn relatie over gaat, dan zit ik ineens met 2 katten die misschien niet samen kunnen. Nu denk ik zomaar dat wanneer mijn relatie over zou gaan, mijn partner met alle liefde de poes houdt omdat hij stapelgek op haar is. Maar dat ben ik ook en ik laat haar niet zomaar gaan <3

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:10

Er niet vanuit gaan dat je relatie uit gaat ;)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:13

Xanthippe schreef:
Er niet vanuit gaan dat je relatie uit gaat ;)

Ja je bent een doemdenker of je bent het niet :+ Maar ik vind het wel echt een goed idee, ga er eens over nadenken :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:15

Altijd in het belang van het dier denken en handelen, niet egoistisch zijn. Die poes naar jouw apartement halen is egoistisch, ze heeft het naar haar zin, heeft de ruimte, komt lekker buiten. Een binnenkat uit het asiel halen (of twee liever) is een super idee natuurlijk! En mocht het een keer overgaan, wéér in het belang van het dier denken en niet egoistisch zijn ;)

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:21

gaan samenwonen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:21

Ik heb mijn kat, toen ik met mijn huidige partner ging samen wonen, aan mijn ouders gegeven omdat die poes ook gewend was om buiten te lopen en ik op een appartement ging waar ze niet buiten kon. Mijn ouders hebben destijds beslist om die kat alsnog niet buiten te laten, daar ze aan een drukke baan wonen en er in de periode vd geplande verhuis en kat voor hun ogen werd dood gereden. Mijn kat, die vrijheid gewoon was, heeft zich perfect aan het binnenhuis leven aangepast. Denk dat ze 3 was toen ze naar mijn ouders ging. Beestje is er 13 geworden en ze hebben haar helaas moeten laten inslapen owv nierfalen.
Mijn huidige kat (ik kreeg mijn oude niet meer terug) is buiten geboren en opgegroeid, hem doe je er absoluut geen plezier mee om binnen te houden. In zijn geval zou het dus absoluut niet kunnen om hem ergens te houden waar hij binnen moet.

Dus, kijk naar het karakter van je kat.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:25

silversomali schreef:
gaan samenwonen ;-)

Als dat een optie was geweest dan was dat uiteraard de oplossing geweest maar die optie is er niet.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:26

SVRL schreef:
Ik heb mijn kat, toen ik met mijn huidige partner ging samen wonen, aan mijn ouders gegeven omdat die poes ook gewend was om buiten te lopen en ik op een appartement ging waar ze niet buiten kon. Mijn ouders hebben destijds beslist om die kat alsnog niet buiten te laten, daar ze aan een drukke baan wonen en er in de periode vd geplande verhuis en kat voor hun ogen werd dood gereden. Mijn kat, die vrijheid gewoon was, heeft zich perfect aan het binnenhuis leven aangepast. Denk dat ze 3 was toen ze naar mijn ouders ging. Beestje is er 13 geworden en ze hebben haar helaas moeten laten inslapen owv nierfalen.
Mijn huidige kat (ik kreeg mijn oude niet meer terug) is buiten geboren en opgegroeid, hem doe je er absoluut geen plezier mee om binnen te houden. In zijn geval zou het dus absoluut niet kunnen om hem ergens te houden waar hij binnen moet.

Dus, kijk naar het karakter van je kat.

Mee eens, maar ik vind het lastig. Ze vermaakt zich er goed buiten, vooral met mooi weer, maar bijvoorbeeld vorig jaar toen ze verhuisd is naar mijn vriend heeft ze 3 maanden binnen gezeten en was evengoed een blije poes. Verschil is wel dat het huis van mijn vriend 2 verdiepingen heeft waardoor de lekker kan rondrennen (wat ze graag doet), bij mij is gewoon weinig ruimte -O-

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:27

Een kat neem je natuurlijk wel voor het leven, dus stel jij haalt nu een kat uit het asiel, hoe ziet jullie situatie er over, zeg, 5 jaar uit? Wonen jullie dan nog steeds apart van elkaar? Of is het wel de bedoeling om binnen afzienbare tijd weer samen te gaan wonen?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:28

Shirley schreef:
Laten waar ze is en zelf een binnenkat uit het asiel halen :o


Inderdaad! Het is het beste om het diertje op haar vertrouwde plekje te laten. Zeker als ze dan binnenkat moet worden. De uurtjes dat ze vrij buiten kan zijn, zijn voor haar heel kostbaar (omdat ze het nu gewoon is).

Een kat uit het asiel kan een optie zijn. Ook kan je er voor kiezen om een ander dier te nemen zoals konijn, hamster, rat, vogel, vis, hond, ... Dan heb je toch een dier en moest de kat door omstandigheden toch bij je wonen kan ze geen ruzie maken met een andere kat.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:32

Amable schreef:
Een kat neem je natuurlijk wel voor het leven, dus stel jij haalt nu een kat uit het asiel, hoe ziet jullie situatie er over, zeg, 5 jaar uit? Wonen jullie dan nog steeds apart van elkaar? Of is het wel de bedoeling om binnen afzienbare tijd weer samen te gaan wonen?

Dit is inderdaad iets waar ik tegenaanloop. Wij hebben zeker plannen om samen te gaan wonen, binnen welke termijn dat zal zijn dat durf ik nu niet te zeggen. Uiteindelijk zullen de katten dan dus samen moeten komen want ik ben niet iemand die er dan maar 1 weg doet :n dat is dus wel een aardig risico.


Een ander dier nemen, dat kan natuurlijk ook. Maar ik vind het toch anders als een kat die je begroet wanneer je binnenkomt en lekker op schoot kruipt :)

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:39

Kat bij je vriend(ex)laten , goed nadenken of je een flat kat wilt of liever 2 zoals gezegd.
En dan uit het asiel en vragen naar binnen katten . Succes.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:47

SVRL schreef:
Dus, kijk naar het karakter van je kat.

Waarom zou je? Ik vind het echt egoïstisch om de kat uit de ideale situatie te halen omdat TS 's avonds begroet wil worden.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 13:55

GamblersCup schreef:
SVRL schreef:
Dus, kijk naar het karakter van je kat.

Waarom zou je? Ik vind het echt egoïstisch om de kat uit de ideale situatie te halen omdat TS 's avonds begroet wil worden.

Ik ben dat met je eens. Ik zou zelf ook echt niet blij worden als ik mijn kat ongelukkig zie worden omdat ze niet naar buiten kan. Zoals ik net al zei, toen ze vorig jaar 3 maanden binnen zat merkte ik niks aan haar, ze was zichzelf en happy. Daarentegen wanneer we haar een week beiden erg weinig gezien hebben of bijvoorbeeld op vakantie zijn merk je dit wel aan haar, dan lijkt ze wat afstandelijk of teruggetrokken. Vandaar ook de twijfel, wil ze liever wat meer aandacht maar dan niet naar buiten kunnen of andersom?

Wat me ook aan de twijfel heeft gebracht is dat eigenlijk veel mensen hier in mijn omgeving mij zeggen dat de kat wel kan wennen aan binnen zijn en ook gelukkig zal zijn dan. Hier ben ik het niet per definitie mee eens :n

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:08

SVRL bedoelt volgens mij juist dat je moet kijken wat het best bij het karakter van deze kat past, niet wat het best bij jouw karakter past. Ze is het dus helemaal met TS eens (en ik ook trouwens) die kijkt naar wat het best is voor de kat.

Een eigen binnenkat uit het asiel halen klinkt als een goede optie. Als die kat al wat ouder is, is het mogelijke probleem van twee katten die tzt niet samen kunnen als TS toch gaat samenwonen, misschien ook al opgelost.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:22

Je neemt een kat voor het leven maar er zijn genoeg oude knuffel binnen katten in asiel die nog iets zoeken voor de laatste paar jaar.
Wanneer je dan gaat samen wonen overeen x aantal jaar is het prima te doen met 2 katten in een normale eengezinswoning.
Wanneer het niet klikt komt de een buiten en de ander niet, en heb je 2 verdiepingen... Kunnen prima een eigen verdieping toe eigenen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 14:27

Een wat oudere kat zou inderdaad een prima idee zijn. Mochten we samen gaan wonen zal dit zeker een wat grotere eengezinswoning worden dus dat zou kwa ruimte geen problemen moeten geven. Allemaal dingen om eens rustig over na te denken. Heeft ook geen haast, ik woon hier nu zo'n 6 weken en wil geen overhaaste beslissingen nemen, even goed over nadenken en misschien eens een ritje naar het asiel om eens te kijken :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Poes buiten bij vriend of binnen bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:30

kijken is kopen he... hahahah

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:30

Donna89 schreef:
Je neemt een kat voor het leven maar er zijn genoeg oude knuffel binnen katten in asiel die nog iets zoeken voor de laatste paar jaar.
Wanneer je dan gaat samen wonen overeen x aantal jaar is het prima te doen met 2 katten in een normale eengezinswoning.
Wanneer het niet klikt komt de een buiten en de ander niet, en heb je 2 verdiepingen... Kunnen prima een eigen verdieping toe eigenen


Mee eens, wij hebben toen we een kat zochten ook de keuze gemaakt voor een oudere kat en inmiddels woont hij al 4 jaar bij ons (hij is nu 15 jaar).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 14:36

Donna89 schreef:
kijken is kopen he... hahahah

Ja daar ben ik ook bang voor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:09

Maflinger_S schreef:
SVRL bedoelt volgens mij juist dat je moet kijken wat het best bij het karakter van deze kat past, niet wat het best bij jouw karakter past. Ze is het dus helemaal met TS eens (en ik ook trouwens) die kijkt naar wat het best is voor de kat.

Een eigen binnenkat uit het asiel halen klinkt als een goede optie. Als die kat al wat ouder is, is het mogelijke probleem van twee katten die tzt niet samen kunnen als TS toch gaat samenwonen, misschien ook al opgelost.



Precies dit en ik dacht ook dat het duidelijk was door hetgeen er boven staat. Mijn oude kat is nooit een dag ongelukkig geweest bij mijn ouders, ook al mocht ze plots niet meer buiten. Sterker nog, beest wilde niet meer buiten en is ooit helemaal over de rooie gegaan nadat ze per ongeluk buiten was geraakt. Ze kwam uiteindelijk niet eens meer in de buurt van de deur.

Mijn huidige kat zou dan weer stapel gek worden als die niet meer buiten kan. Meneer glipt soms in de garage en verstopt zich daar. Je wil niet weten hoe die in paniek is zodra ie merkt dat de garage toe is (ons huis is helemaal onderkelderd, dus hij zit best wel ruim als ie zichzelf op sluit).

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:27

Ik bedoelde: waarom zou je het überhaupt uitproberen? Kat is nu happy, kan heerlijk naar buiten, heeft lekker de ruimte, iemand die haar met liefde verzorgt. Dan ga je niet, omdat je je 's avonds verveelt, die kat uit een fijne situatie halen. En kijken of het binnen blijven ook "bij haar karakter past". Ik persoonlijk zou dan ook voor een ouwetje uit het asiel gaan.