Wat nodig bij cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 20:02

Ik ga 2 cavia's overnemen. Nu zit ik een beetje met het hok, ze hebben nu een heel groot hok. Deze vind ik zelf te hoog en wil ik ze graag binnen houden in een lager hok. Nu ben ik me aan het örienteren naar welke afmetingen ik wil en wat voor materiaal.

Ik nijg nu naar het zelf maken van een hok aangezien ik er dan goedkoper een groter hok kan maken. Ik heb nu in mijn hoofd iets van 120x50 en iets van 40 cm hoog. Zou dit voldoende zijn? Evt iets met een verdieping.

Nu ben vroeg ik mij af of ik gewoon goedkoop hout kan gebruiken of dat ze dat gaan opeten.

Verder tips over het houden van cavia's zijn welkom. Ze hoeven van mij niet tam te worden, gaat voor mij vooral om dat ze mijn restjes groente en evt fruit opeten en dat ik dat minder hoef weg te gooien :-).
Ik heb een lijst die ik aan wil houden met wat ze mogen naast de brokjes en hooi. http://www.degrotecavia.nl/fotos/voeding/overzicht.doc


xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:04

Zitten ze nu buiten?

Op pinterest staan een heel hoop leuke tips en tricks over zelfbouw :)
120 bij 50 is een goed begin iig!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:06

Groter is beter :) Als je zelf zou bouwen en ze zijn gewend groot te zitten, dan zou ik hem nog iets groter maken dan dat, maar het is een goed begin.
Veel groente/fruit is goed voor ze. Onbeperkt hooi. Goede brok met vitamine C erin.
degrotecavia.nl is inderdaad een mooie site :)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 20:18

De planning is om ze een van deze dagen naar binnen te doen. Ze zitten in een buitenhoek met Binnenhok er aan vast. Ik wil eigenlijk niet te groot (meer dan 150) aangezien ik het dan te veel ruimte in beslag vind nemen. Maar dit zou dus evt kunnen. Hoorde idd al van het vitamine c. Gaan binnenkort maar even langs tuincentrum/ dierenwinkel voor voer maar dat is snel te regelen.

Wat voor hout adviseren jullie?

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:33

Hout dat niet versplintert als ze eraan knagen. Steigerhout is daarom niet aan te raden. Tenzij je het afdekt dat ze er niet aan kunnen knagen (ik heb bijv. ijzeren profielen om de hoekjes van hun steigerhouten huisje). Let erop dat urine hout aantast, dus een goede lak of andere bescherming is aan te raden.
Ik heb ook een zelfgebouwd hok, een simpele bak van meubelpaneel. :)

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:35

Hoe groter hoe beter natuurlijk. persoonlijk zou ik er met die grootte 2 verdiepingen van maken, of de lengte 1,50.
Kwa vitamine c; geen pilletjes. Alleen restjes groente/fruit is waarschijnlijk te weinig, ik neem aan dat je niet zoveel over hebt.
Ze moeten echt flink wat groente/fruit hebben, hier krijgen ze per cavia elke dag 1/8 paprika, 1 flink blad andijvie, 1 half waspeentje (of zo'n kleintje) en een plak komkommer, afwisselend gaan daar dan nog andere dingen bij.
Hooi altijd onbeperkt geven, brokjes durf ik nu even niet aan te raden. Ik voerde altijd Science Selective maar de laatste tijd gaan er discussies over dat dit niet goed voor de blaas is en gezien een van onze cavia's inderdaad een blaassteentje heeft hebben we nu ander voer wat samen wordt gesteld door onze dierenartsassistente.

Hier knagen ze zelden aan de bak maar splinters voorkomen is natuurlijk altijd slim. Dit zijn mijn bakken (beide ongeveer 3 bij 1):

Afbeelding

Afbeelding

In de bovenste wonen er 6, in de onderste 2.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 20:46

melody7 schreef:
Ze moeten echt flink wat groente/fruit hebben, hier krijgen ze per cavia elke dag 1/8 paprikan, 1 flink blad andijvie, 1 half waspeentje (of zo'n kleintje) en een plak komkommer, afwisselend gaan daar dan nog andere dingen bij.


Vaak koop ik nu een bos penen, een aantal paprika's, een krob pla dat ik nu vaak over hou. Dit kan ik dan delen met de cavia's.

Maar dan gaan we eens knutselen

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:49

floorsil schreef:
melody7 schreef:
Ze moeten echt flink wat groente/fruit hebben, hier krijgen ze per cavia elke dag 1/8 paprikan, 1 flink blad andijvie, 1 half waspeentje (of zo'n kleintje) en een plak komkommer, afwisselend gaan daar dan nog andere dingen bij.


Vaak koop ik nu een bos penen, een aantal paprika's, een krob pla dat ik nu vaak over hou. Dit kan ik dan delen met de cavia's.

Maar dan gaan we eens knutselen


Als je veel overhoud is het natuurlijk een ander verhaal :j Hier gaat het echt om kleine restjes waar ze niet genoeg aan zouden hebben.
Bouw het wel rustig op, zeker bij sla is het belangrijk dat je niet in een keer teveel geeft. Omdat dat erg vochtig is moeten ze daar wat meer aan wennen anders kan het diarree veroorzaken.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:07

Wat alleen wel zo is, is dat de grote cavia achterloopt qua informatie over de voeding en dergelijke.
Veelal verouderd en dingen die niet (meer) kloppen.
Handig is dus om je op diverse sites in te lezen :j
Leuk dat je ook aan cavia's begint !!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 21:52

Ze zijn al veel groente gewend en heb al een paar keer twee weken op ze gepast. Kwa verzorging verwacht ik wel dat het goed komt. Wist ook al dat ze sla niet te veel mochten. Vooral het hok is nu nog de uitdaging. Dat die een beetje naar mijn zin word

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:56

Super!

Zoek eens op cavia-flats, daar zijn echt heel mooie ontwerpen van die gewoon op je inrichting afgestemd kunnen worden. Dat is veel mooier dan een traliekooi :j

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:12

Sla vreten ze bij mij ontzettend veel :')
Wat ik zeg, zolang je dingen opbouwt hoeft het geen probleem te zijn.
Ook kool soorten en dergelijke mogen ze gewoon

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 22:24

LukieBradley schreef:
Ook kool soorten en dergelijke mogen ze gewoon


Ben alleen zelf niet heel erg kool fan :o . Maar dan haal ik dat soort dingen gewoon voor caaf. Misschien dat ik dan zelf ook wat ga proeven omdat we het in huis hebben, en het misschien ook wel lekker ga vinden.

Ga zondag maar eens naar de bouwmarkt. Heb er siekem al zin in. Hogelijk kunnen ze volgende week komen.

Anouk_HJarig

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:25

Verkijk je ook niet op het maken van een eigen hok. Ik heb het gedaan met het idee dat het goedkoper zou zijn, maar uiteindelijk heeft het mij nog €200 gekost :)

Maar ik heb dan wel een groot hok van 2 verdiepingen en 170x60
Rechts is het niet mooi afgewerkt, mijn plakplastic was op :')
Afbeelding
Bovenin heb ik 2 volwassenen met 8 baby's van 1 week oud. En onderin 4 volwassenen dames

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 00:08

Ik ga nu waarschijnlijk voor een hok van 1.50x0.50 meter met een verdieping van 0.50x0.50. Hopelijk kunnen we darvan ook gelijk onze tv meubel van maken. Nog even met vriendje lief overleggen. Het word dan voor 2 cavia's. Ik wil er ook niet meer dan dat

Anouk_HJarig

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:24

Dat zei ik ook, ongeveer een jaar geleden... Ik heb er nu 15 O:)

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:56

Hier krijgen ze met 2 cavias minstens een halve krop sla per dag of zon zakje sla van 59 cent van de aldi. Daarnaast hetgeen ik over heb of ik meebreng voor de cavias. Minstens eens per week de schil van een ananans, alles van schillen en klokhuizen, witloof, wortel, komkommers, ... Daarna een grote pluk hooi en brokjes.
Die beesten vreten ...

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:01

ach als ik hier die goedverzorgde cavia s zie zitten moet ik denken aan een wegloopcavia van een paar mensen verderop....beestje zit nu al maanden bij iemand in zn tuin (zeer grote en verwoekerde tuin).
wij gooien af en toe wat peen naar hem want meer dan gras kan hij daar nu niet vinden....we krijgen hem echt niet te pakken en verder is t onze tuin ook niet en t huis is van vakantiegangers die er bijna nooit zijn.rotidee hoor zo voor de koude maanden.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:05

1,50 x 0,50 is een nette maat hoor! Leuk dat je ook cavia's gaat houden ze zijn erg leuk :)
Qua voer.. onbeperkt hooi, en voer met vitamine c er in. Ik voer science selective en mn cavia's hebben nog nooit iets gehad. Als je goed voer heb en genoeg groente geeft met vitamine c er in hoef je in principe geen losse vitamine c bij te geven. Ik heb skinny cavia's dus moet ook altijd op de verwarming Letten, maar daar heb jij geen last van. Wel is het belangrijk dat ze uit de tocht staan want daar kunnen cavia's erg slecht tegen.

When was the last time you did something for the first time?

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:27

Even een tip voor het voer,
Koop vooral geen gemengd voer, het ziet er lekker gevarieerd uit maar je cavia's zullen alleen de lekkere stukjes eruit eten... Daardoor hou je ten eerste een hoop voer over en ten tweede laten ze over het algemeen het voer met de vitamine C erin liggen. Dus mijn advies is om 1 soort brokje te voeren, werkt hier perfect. :)

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:45

als je gemengd voer geeft is het gewoon kwestie van kleine porties te geven en pas te vervangen als het op is. Ik geef graag se JR farm van zooplus. je hebt een gewone (grote ) pellet en een granenvrije. Die brokken zijn zo groot dat ze echt moeten knagen eraan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:37

Eens met duhelo. Ik voer versele crispy muesli aan de meeste maar ze moeten van mij hun bakje leeg eten.
Met gerty voer had ik ook nooit problemen.

@duhelo. Eten ze dat bij jou ja? Je bent de eerste die ik erover hoor die positief is. Bij mij aten ze het niet en verpulverden alleen de brokjes en zo ken ik er nog best veel meer

Slimmer zijn als de cavia's noem ik dat :')

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Anouk_HJarig

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:00

Ik voer Kasper caviakorrrel, ik betaal €18 per zak van 20 kilo ik doe daar ongeveer 3 maanden mee :D

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:24

LukieBradley schreef:
Eens met duhelo. Ik voer versele crispy muesli aan de meeste maar ze moeten van mij hun bakje leeg eten.
Met gerty voer had ik ook nooit problemen.

@duhelo. Eten ze dat bij jou ja? Je bent de eerste die ik erover hoor die positief is. Bij mij aten ze het niet en verpulverden alleen de brokjes en zo ken ik er nog best veel meer

Slimmer zijn als de cavia's noem ik dat :')

Haha, ja hoor. Maar het is van moeten :p
Nu. Hun hoofdvoer is hooi en veel groenten. en om de 3 dagen een handje brok :)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wat nodig bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 10:39

Ik had al vaker gehoord dat ze met gemengd voer het lekkere er vaak tussen uit halen. Zal ook even aan de eigenaar vragen wat die geeft en dat evt in begin ook geven. Onbeperkt hooi dacht ik ook aan. Volgens mij is dat ook goed voor de tanden. Zelf ben ik bijna bang dat ze eerder te dik worden. Hoe veel weegt een normale cavia ongeveer? Volgrns mij is het een borstelcavia.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers