Zeldzaam lapjes katertje!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 15:19

Sinds kort is dit lieve katertje bij mij komen wonen.
Bijzondere is, dat hij een lapjes katje is en een katertje! Dit komt eigenlijk nooit voor, omdat het genetisch niet helemaal klopt en vaak zijn zulke mannetjes ook niet vruchtbaar.

Ik was wel erg nieuwsgierig of er nog meer bokkers waren die een lapjes katertje hebben :j

Afbeelding


Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:21

En je weet echt zeker dat het geen poes is ? :Y) :o

Ik werk nu 5 jaar in 1 van de grootste dierenopvangcentra van Nederland, en ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt. Als het zo is kan je hart van Nederland bellen 8-)

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:21

Is misschien chimaera?

Lijkt me iets waarschijnlijker dan "gewoon" lapjes kater.
Chimaera is vrij zeldzaam, maar komt voor.

Het zou zijn tekening, ook als kater, kunnen verklaren.

Mooi diertje!

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:31

Wauw bijzonder. Een plaatje van een kat!

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:35

Flevolander schreef:
En je weet echt zeker dat het geen poes is ? :Y) :o

Ik werk nu 5 jaar in 1 van de grootste dierenopvangcentra van Nederland, en ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt. Als het zo is kan je hart van Nederland bellen 8-)

Komt toch nog wel regelmatig voor....
Citaat:
Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft dan het genotype XXY (het heeft twee X-chromosomen en een Y-chromosoom). Vaak is deze dan steriel.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:36

Afbeelding

Geen kater, maar wel een mooie lapjespoes hier!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:37

Brainless schreef:
Flevolander schreef:
En je weet echt zeker dat het geen poes is ? :Y) :o

Ik werk nu 5 jaar in 1 van de grootste dierenopvangcentra van Nederland, en ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt. Als het zo is kan je hart van Nederland bellen 8-)

Komt toch nog wel regelmatig voor....
Citaat:
Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft dan het genotype XXY (het heeft twee X-chromosomen en een Y-chromosoom). Vaak is deze dan steriel.


Dat zou dan toch en chimaera zijn?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:42

Chimera komt door 2 bevruchte eicellen die samen smelten. Lapjes katers komen doordat ze XXY qua chromosomen hebben, gewoon een foutje ergens.

Gaaf zeg! Ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen :)

Nothing is impossible, the word itself says 'I'm possible! ~ Audrey Hepburn
[ITP] Knappe tinker Dokus door Joyce Toebat

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:42

Hannanas schreef:
Dat zou dan toch en chimaera zijn?

Nee, dat is weer een andere "afwijking".

Citaat:
Ook kan er een verschijnsel optreden dat 'chimerisme' genoemd wordt. Twee klompjes cellen smelten dan in een heel vroeg stadium embryonaal samen. Deze twee klompjes zouden normaal gesproken twee kittens worden, maar door de vroege samensmelting wordt er maar één kitten geboren met DNA van beide embryo's. Deze kater is wel vruchtbaar en hij kan in bepaalde delen van zijn lichaam dus verschillend DNA hebben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:43

Hier ook een driekleur kater.

Afbeelding

Ik heb er een jaar terug wat informatie over opgezocht. En het lijkt vergelijkbaar met het Syndroom van Klinefelter bij mensen waarbij de mannen ook een extra x chromosoom hebben. Ik noem hem vaak ons alfavrouwtje en hij lijkt ook een beetje dommig. Is vreemd gebouwd, klein hoofdje met enorme oren, lang lichaam maar kort op de poten. Maar verder echt een schatje.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:46

Weissje, is dit niet gewoon een ordinaire bruincypers met wit ?

Edit:

leuke toevoeging op dit onderwerp:

Citaat:
Toch zien we af en toe een lapjeskater; uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 3000 geboorten een lapjeskater oplevert.

Meestal is dit het gevolg van een genetische afwijking waarbij de 'kater' geen XY heeft maar XXY; en dus twee X-chromosomen. Deze katers zijn over het algemeen steriel en kunnen dus geen nakomelingen krijgen. Ze maken echter wel testosteron en zullen dus wel het typsiche katergedrag ontwikkelen!

Een andere oorzaak is het verschijnsel wat wij 'chimerisme' noemen; tijdens de vroege embryonale fase versmelten twee bevruchte eicellen, die normaliter tot twee kittens zouden leiden, samen tot één waaruit één kitten geboren wordt met DNA van beide embryo's. Deze dieren hebben op verschillende plaatsen in het lichaam verschillend DNA en de katers die op deze manier geboren worden zijn over het algemeen WEL vruchtbaar.

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:51

Flevolander schreef:
Weissje, is dit niet gewoon een ordinaire bruincypers met wit ?

Edit:

leuke toevoeging op dit onderwerp:

Citaat:
Toch zien we af en toe een lapjeskater; uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1 op de 3000 geboorten een lapjeskater oplevert.

Meestal is dit het gevolg van een genetische afwijking waarbij de 'kater' geen XY heeft maar XXY; en dus twee X-chromosomen. Deze katers zijn over het algemeen steriel en kunnen dus geen nakomelingen krijgen. Ze maken echter wel testosteron en zullen dus wel het typsiche katergedrag ontwikkelen!

Een andere oorzaak is het verschijnsel wat wij 'chimerisme' noemen; tijdens de vroege embryonale fase versmelten twee bevruchte eicellen, die normaliter tot twee kittens zouden leiden, samen tot één waaruit één kitten geboren wordt met DNA van beide embryo's. Deze dieren hebben op verschillende plaatsen in het lichaam verschillend DNA en de katers die op deze manier geboren worden zijn over het algemeen WEL vruchtbaar.


Ik heb even gegoogled en lijkt er wel op de fotos. Toen ik vorig jaar informatie op zocht kwam ik erop dat katten als hoofdkleur rood(is ook bruin) en zwart kunnen dragen. Die kleuren worden gedragen op de x chromosomen. Aangezien Rasta beide kleuren heeft ben ik er standaard vanuit gegaan dat hij dus twee X chromosomen heeft en daarbij nog een Y aangezien het een kater was. Dus zo kwam ik op XXY.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:52

Heb je wellicht een betere foto?

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:56

Ik heb 2 tijgers, en die hebben ook een bruine buik.
Dat is geen rood en staat los van de lapjes kat.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:56

yep ooit wel gehad op de boerderij thuis vroeger, zijn moeder was een rode poes.
En die had altijd bijzonder mooie katjes!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:57

Deze beter?
Afbeelding

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:58

Wat een leuk katertje TS! Ik heb jaren geleden stage gelopen in het asiel en toen kwam er een zwervertje binnen. Was een lapjeskat en er was al een planning gemaakt voor sterilisatie. Niet goed gecheckt óf het wel een poes was, pas op de operatietafel kwamen ze erachter dat het een kater was :')

[o]

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:59

Dat is een "gewone" tijger.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:02

Oh dan verteld mn dierenarts ook verkeerde dingen.. Hoe komt hij dan aan de bruine kleur? Ik dacht toen te hebben gelezen dat dat van rood af komt.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:04

Wat een prachtig katertje!! Ik heb vanochtend mijn lieve lapjesdame in moeten laten slapen, dus ik word helemaal warm van dit mooie lapje

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:10

Weissjee schreef:
Oh dan verteld mn dierenarts ook verkeerde dingen.. Hoe komt hij dan aan de bruine kleur? Ik dacht toen te hebben gelezen dat dat van rood af komt.

Hij is zwart-cypers met wit.
De basiskleur van jouw kat is zwart. De "bruine" aftekening wordt veroorzaakt door het agouti gen.
Hij lijkt trouwens gemarmerd (blotched) te zijn, en niet standaard cypers (mackerel).

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:21

Roodvos schreef:
Weissjee schreef:
Oh dan verteld mn dierenarts ook verkeerde dingen.. Hoe komt hij dan aan de bruine kleur? Ik dacht toen te hebben gelezen dat dat van rood af komt.

Hij is zwart-cypers met wit.
De basiskleur van jouw kat is zwart. De "bruine" aftekening wordt veroorzaakt door het agouti gen.
Hij lijkt trouwens gemarmerd (blotched) te zijn, en niet standaard cypers (mackerel).


Ah bedankt! Dan ben ik er vorig jaar toch niet ver genoeg in gedoken.

Capriootje

Berichten: 6740
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zeldzaam lapjes katertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:22

Wat leuk!

Ik heb geen lapjes kater, maar wel een rood poesje <3 Zo snel geen foto bij de hand.

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:29

ik werk ook in de dierenwereld en 1 keer een schildpad 'katertje' gehad deze was alleen echt een Hetje, deels vrouwlijk deels mannelijk geslachtsorgaan. Ga je hem hierop laten onderzoeken? Ga je hem laten castreren?

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:36

Uhm het is geen lapjes kater maar schildpad kater ;). Schildpad met wit om precies te zijn.

Lapjes katten zijn zeldzaam dan moeten alle bruine en zwarte plekken door wit gescheiden zijn ;)

Schildpad is bruin/zwart gevlekt en schildpad met wit is wat TS heeft;)

En ja 1x in asiel gehad. Als gevonden kat. Echter de eigenaar kwam paar dagen later en bleek dat het een omgebouwde poes was haha. We vonden het er al vreemd uit zien. Tenminste poes met extra uitgang om 1 of andere rare medische reden. Was verkeerd aangelegd ofzo misschien 1 met dubbel geslacht geweest.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef en 35 bezoekers