Papegaai erbij?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 12:16

Wij zijn al een aantal jaren de trotse eigenaren van een niet zo heel erg tamme amazonepapegaai.

Voor haar zouden we graag een mooie ruime volière bouwen buiten (inclusief verwarmd hok) zodat ze meer ruimte heeft dan dat ze nu heeft en er ruimte is voor een maatje erbij voor haar.

Overigens wonen wij tegenwoordig in Frankrijk en ondanks dat wij graag een herplaatser zouden willen zal dit dus niet uit Nederland kunnen aangezien je dan cursussen moet volgen en jaarlijkse terugkom dagen hebt.

Maar dan....waar te beginnen. Waar moeten we aan denken voor het verblijf? Hoe vinden we het beste een maatje voor haar? Het beste een mannetje of vrouwtje? Zelfde soort of mag het ook een andere zijn? Met andere woorden....informatie en ervaringen gezocht!


De dame in kwestie...

Afbeelding

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:34

Ik kan alleen maar over volières en grote parkieten (kakarikis) spreken; met papegaaien zelf hab ik geen ervaring.
Een paar tips voor de bouw van de voliére:

- Een betonnen fundament met daarop gemetseld muurtje (ca. 50 cm hoog) als opzet, is handiger voor het schoonmaken, voorkomt veel vuiligheid, biedt de dieren een gevoel van veiligheid als ze op de bodem rondscharrelen en is een goede bescherming tegen roofdieren en ongedierte.

- Ik zou persoonlijk nooit meer een houten constructie willen i.v.m. hygiene en ongediertebestrijding (mijt). Onze volgende volière zal volledig uit metaal en kunststof zijn.

- Als de dieren vaak aan het gaas hangen is een dubbel gaas of een strategisch geplaatst stroomdraadje een goed idee om verwondingen door roofdieren te vermijden.

- Constructies die qua grondplan eerder vierkant dan rechthoekig zijn, bieden door hun breedte meer mogelijkheden tot uitwijken en dus minder kans op ruzieende bewoners.

- Twee of meerdere aanvliegopeningen naar het verwarm verblijf zijn om dezelfde reden zinvol.

- Een veilige water- en stroomaansluiting in het hok ingebouwd zijn ontzettend handig! Stroomkabels uiteraard goed beschermen.

- Een scharnierend systeem om te voeren zonder de volière te moeten betreden is geen overbodige luxe.


Als me nog meer te binnen schiet laat ik het jullie graag weten.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 17:32

Super tips P, dank je wel +:)+

Je ziet zo veel verschillende dingen en aangezien we het graag zelf willen bouwen zijn praktische tips absoluut welkom.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 21:49

Even een klein upje....

Nog meer mensen met tips?

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-15 10:03

?

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:46

Een papegaai erbij kan, maar is geen zekerheid dat ze elkaar accepteren. Ik heb een aantal papegaaien en ook een aantal opvangers. Alles is rustig bij elkaar geïntroduceerd. Ik was voorheen van mening dat alles bij elkaar gezet kon worden. Mits je rustig en niet bang aangelegd was, omdat het voorheen altijd goed ging. Helaas is deze mening teniet gedaan door een eigewijs grijsje, die niets dichterbij accepteerde. Ik heb ook grijsjes bij elkaar zitten die elkaar wel accepteren, maar geen echte vriendjes zijn. Als je een opvanger of een andere erbij wil ,doe dat dan gewoon eerst daar waar ze nu zit. Elk een eigen kooi en die dicht doen als ze eruit zijn. Om te voorkomen dat de "vreemde" in de verkeerde kooi gaat. Zo zie je snel genoeg wat ze doen of het wel of niet gaat. De kans bestaat dat ze elkaar accepteren, maar er bestaat ook een kans dat ze elkaar dus achterna blijven gaan. Hou er dus rekening mee dat ze apart moeten blijven zitten, maar dan nog hebben ze wel steun aan elkaar en kunnen ze toch papegaai zijn al is dat vast niet wat je in gedachte heb. Mijn ene grijsje zit dus apart, naast de andere 2 en heeft dus wel aanspraak zonder dat ze elkaar in de haren kunnen vliegen.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:12

De tips van Soesita zijn hele goede. Ik wil er nog aan toevoegen dat het echt geen overbodige luxe is om een sluis te hebben. Bij mij is er meer dan ééns een (te) tamme of juist paniekerige vogel mee de sluis in gevlogen bij het verlaten of binnengaan van de volière. Het geeft ook wat meer rust als je die deur niet paniekerig open en dicht hoeft te gooien omdat er misschien een vogel kan ontsnappen.

Papegaaien zijn superslopers. Ze vervelen zich snel. En knagen óveral aan. Bij het bouwen van de volière zul je hem dus wel stevig genoeg moeten maken. En als je hout en beits gebruikt, gebruik dan spul dat niet giftig is (ok, open deuren, maar vooruit ;) ). Bamboe is vaak een groot succes trouwens. Groeit snel, is niet giftig en ideaal knaagmateriaal.

Voor het introduceren van een nieuwe soortgenoot... Dat kan drama zijn. Papegaaien kunnen vreselijk eigenwijs zijn en superkieskeurig bij het kiezen van een vriendje. Dan kun je nog zo'n leuk vriendje hebben uitgezocht, maar als ze geen vrienden worden, kunnen ze elkaar tot bloedens toe verwonden. Dus... Als het mogelijk is, bouw de volière dan zo dat je hem ook in twee delen kunt splitsen, voor het geval je net die autistische papegaai blijkt te hebben die niet met vriendjes kan omgaan.

En waar je die soortgenoot dan moet vinden... Ehm... in Frankrijk weet ik echt totaal geen adressen ofzo. Enige wat ik kan bedenken is informeren bij een plaatselijke dierentuin met papegaaien van de soort die jij hebt. Zij kopen hun vogels niet alleen van andere dierentuinen, maar vaak ook van particulieren en handelaren. Misschien dat zij wat namen hebben.

Een papegaai heeft een flinke, krachtige snavel. Ze kunnen vrij territoriaal zijn. Dat in combinatie met de toch beperkte ruimte van een volière maakt dat ik er niet snel voor zou kiezen om een kleinere vogelsoort erbij te plaatsen. De kans is groot dat die kleinere soort het niet overleeft.

Goed, tot zover mijn tips :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:00

Je kan online btw ook het Parrot Enrichtment Book downloaden, daarin vind je heel veel nuttige tips om ze te verrijken.

Sluizen zijn idd heilig. Bij alle papegaaien en parkietenhokken hebben we ze wel, maar bij de duiven niet. We zijn dan ook 'regelmatig' wel eens een duif kwijt.
En idd sloopveilig. Je hebt haar al langer dus je kent normaal de kracht van de snavel wel. Je kan altijd je gebruikte materialen even testen met een stukje in de huidige kooi. Als ze dat al kapot krijgt, dan lukt een hele voliere ook vlotjes.

LET OP LOOD, dubbelcheck al je materialen, google waar het uit vervaardigd is als het er niet op staat. Ze hebben echt niet veel lood nodig om van dood te gaan, dus vaak ben je er te laat bij als ze al ff aan het knagen zijn.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:13

Inmiddels zijn we aan de voliere begonnen :) deze gaat ongeveer 5x2 worden met een geisoleerd hok binnen in de garage.
Afbeelding

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:46

ziet er al goed uit! laat je nog een "klaar" foto zien?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:48

Wat goed! Ik ben benieuwd hoe hij wordt!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:06

De eerste paar panelen staan er.Afbeelding
Links staat een druivenstruik, die mag er lekker in groeien.
Heeft ze (als ze wat heel laat) nog wat te snoepen tussendoor.

Tegen de achterkant komen bakken met planten en bamboe dat eventueel gesloopt kan worden.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:19

Ziet er hartstikke leuk uit :)

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:41

Ziet er al gaaf uit zeg!

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:12

Wat super plannen heb jij voor je papegaaien dametje.
Hopelijk blijf je de vooruitgang en veranderingen posten!!

Wat betreft een andere papegaai erbij.

Ik heb ook papegaaien opgevangen en enerzijds krijg je nooit garanties en aan de andere kant doet tijd en leefomstandigheden ook érg veel.

Ik heb ooit eens met opzet een grijze roodstaart man bij een grijze roodstaart vrouw gezet, maar die vonden elkaar toen helemaal niet zo boeiend.
Later kwam daar een Finsch amazone bij ( volgens de ouder eigenaar een man ) en gaf ik mijn vogels de ruimte.
De grap was toen dat de amazone man erg ging trekken naar de grijze roodstaart man, dat werden écht vriendjes.
Terwijl mijn grijze roodstaart vrouw van al dat getokkel en gezelligheid niks moest hebben.

Na 17 jaar moest ik mijn opvang opgeven en zijn de vogels allemaal op goede plekken terecht gekomen, en wat schetste mijn verwondering??
De roodstaarten waren tóch weer aan elkaar gekoppeld en zijn perfecte ouders geworden.
Een onbreekbaar setje!!

Als je de mogelijkheid hebt zou je ook kunnen overwegen om meerdere vogels bij elkaar te zetten om te zien wat naar elkaar toe trekt.
Zolang je de ruimte hebt waar de vogels zich ook lekker kunnen terugtrekken mochten ze daar behoefte aan hebben gaat het samen zetten/ koppelen in de meeste gevallen best goed.
Het mooiste zou zijn als je de herplaatsters op proef zou kunnen krijgen ( heb ik ook áltijd gevraagd ) zodat je geen stress en ellende tussen de vogels onderling gaat kweken.
Anders zadel je jezelf op met onnodige problemen en verdrietige situaties.
Dat kan je bedoeling niet zijn.

Heel veel succes en plezier met de vogels en ik kijk uit naar nieuwe foto's!!

Niet zeuren maar lééf!!

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 17:25

Raaf hoe heb jij de papegaaien geïntroduceerd? We hebben een tweede herplaatser op het oog maar zijn nog even in dubio over hoe het beste te introduceren.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

7ofhearts

Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:29

Ik stuur je wel even een pb.

Niet zeuren maar lééf!!

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:30

Wauw, dat ziet er veel belovend uit.
Ik ben benieuwd naar t eind resultaat

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:48

Heey, zijn jullie daar mijn droomvoliere aan het bouwen of zo? Geweldige opzet! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:16

Het zal wel even duren voordat ik heb bedacht hoe ik de "waterval" aan ga pakken.

Ik moet sowieso al wachten tot m'n pomp uit China binnen is (lekker goedkoop en met zonnepaneel) voordat ik een plan van aanpak kan maken. Ik heb geen idee hoe sterk hij is, hoe groot hij is en wat er allemaal bij zit. Dan moet ik nog een filter maken zodat het water enigszins schoon blijft. Deze heb ik het liefst uit het zicht, ergens in de hoop grond onder de waterval ofzo.

Het is ook geen bouwpakket, maar een berg losse stenen dus het zal ook wel een beetje zoekwerk zijn voor ik alles heb zoals ik het wil hebben.
Daarbij zijn die stenen loodzwaar dus dat zal ook nog wel leuk worden.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:15

Inmiddels staan alle buitenpanelen, ik moet alleen nog een sluis maken.

De draaibare voerbakken zitten erinAfbeelding
En ben toch maar alvast met het waterloopje begonnen.
Afbeelding

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:22

Cool! :D

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Papegaai erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:43

gaaf hoor.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:09

Super gaaf!
Leuk dat je een vriendje voor haar zoekt. Papegaaien horen m.i. niet alleen te zitten. Hopelijk accepteert ze het ook.

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:11

is je voliere inmiddels al af, en heb je er een vriendje bij?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Leo en 35 bezoekers