Rauw vlees slecht voor je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:05

Onze Boerboel reu en Stafford teef krijgen sinds korte tijd weer vlees. Bestellen in grote hoeveelheden. Voor ons zelf voor een maand en voor de Mastino teef ook voor een maand. We zitten op €2,15 per kilo daardoor.
Stafford krijgt 500 gram per dag en de Boerboel 1500gram per dag.

De Boerboel is wat omhoog gezet qua grammen omdat hij af is gevallen door een virus, maar mijn teefje is normaal amper dik te krijgen en zij wordt. Binnenkort omlaag gezet ivm te veel aankomen.

Teef was wat gevoelig voor eiwit dus die krijgt nu vers gebaseerd op geit. Hier zitten minder eiwitten in. De reu doet het prima op het standaard compleet.

Ook had de reu last van rare ontlasting. 5x daags en regelmatig dunne poep of naar mijn idee te dun. Nu max 2x een klein hoopje.

Beide honden doen het er goed op, dus gaan ze niet terug op brok :)

[o]


Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:09

Duhelo. Ik ging even uit van normaal voer en geen veterinair voer...

dierenfan
Berichten: 9603
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:35

Mensen bestel je brok op zooplus.de he ipv zooplus.nl ;) kan heel veel geld schelen! Zeker als je meerdere honden hebt

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:23

@dierenfan: kan dat dan alsnog ook verzonden worden naar Nederland? En kost dat dan weer niet meer? Ik heb net even gekeken of het scheelt en het scheelt per kilo inderdaad toch 21 cent. Dus best de moeite waard voor mij als dat kan.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:28

normaal is verzending gratis vanaf een bepaald bedrag. toch vanuit nederland naar belgie. de truc is vergelijken. soms is nederland goedkoper. soms de.

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:34

onze bulldog kruizing leeft al 9 jaar op rauw vlees, nog kern gezond dus als het slecht zou zijn zal dit wel anders zijn (:

dierenfan
Berichten: 9603
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:09

snuffie123 schreef:
@dierenfan: kan dat dan alsnog ook verzonden worden naar Nederland? En kost dat dan weer niet meer? Ik heb net even gekeken of het scheelt en het scheelt per kilo inderdaad toch 21 cent. Dus best de moeite waard voor mij als dat kan.


Je moet met paypal betalen dan. De laatste keer had ik wel verzendkosten ondanks dat ik meer dan 100 euro had. Ze willen het ontmoedigen denk ik ;)
Ik bestel echter voor 3 mensen dus wij delen met zijn 3en de verzendkosten ons scheelt het dan op brok en snacks nog vele euro's
Soms is www.de-welpenhoeve.nl of www.zoofast.nl ook goedkoper.

Idd slim zoeken moet je ook op internet doen ;)

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 23:47

Denk ook aan de 2% kortingscode (SAMMELBESTELLER op zooplus.de en BULKBESTELLING op zooplus.nl) en op het moment kan je weer een Sparplan van 5% kopen op zooplus.de (3% op zooplus.nl). Dan heb je dus 7% korting in totaal.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:02

Bedankt haha. Maar met verzendkosten scheelt het denk ik maar een paar euro, dus dan kan ik denk ik beter bij dooplus.nl kopen. Het spaarplan van 5% heb ik inderdaad en vaak vul ik ook nog een kortingscode in, soms is dat Bulkbestelling maar ze hebben ook vaak andere actiecodes.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:18

Geweldig altijd hoe allerlei mensen beweren wat wel en niet goed is voor alle honden :') Dat verschilt toch echt per hond hoor... Waardeloos artikel.

Ik ben niet pro-brok of pro-vlees, maar gewoon pro-waar-doet-mijn-hond-het-goed-op :+ Die van mij heeft een allergie ontwikkeld. Na een jaar lang dierenarts en prutsen met verschillende soorten brokken en vlees, lijkt nu eindelijk de oplossing er te zijn: 50% paard en 50% eend en verder niks. Mijn hond heeft nu geen jeuk en kale plekken meer. Wie is Wakker Dier dan om te beweren dat dat niet goed is :')

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:41

interessante discussie :) Maar uit eigen ervaring weet ik dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Ken meerdere honden met "problemen" en de ene doet het goed op veel groenten, rijst en pasta en beperkt vleesaandeel, omdat teveel eiwit jeuk geeft. Is deze hond allergisch? Nee, maar wel gevoelig.
Zelf heb ik eentje met zowel allergieën als intolleranties. Heb ik dit laten testen? Nee, ik denk dat als je een bepaalde diersoort geeft en je binnen het uur rode lippen en je hond ziet krabben en na enkeel uren vuurrode huid en bulten, dat je redelijk zeker bent dat het allergie is en dat als je een stukje brood geef of brok met granen in en je hond geeft steevast over met heel veel slijm, dat hij het niet verteerd/verdraagt.

Heb zelf een brok van de dierenarts gegeven omdat ik op een bepaald moment het bos door de bomen niet meer zag en voor een eliminatiedieet het toch echt makkelijker is om 1 eiwitbron en slechts 1 koolhydraatbron. Intussen zat genoeg brokken gevonden die in aanmerking komen en die ik prijs-kwaliteit beter vind dan de veterinaire lijn van RC, Hill's of Eukanuba.
Heb altijd een combi van kvv of vers met vit&mineralen supplement en brok. Regelmatig voeg ik ook wat groenten en rijst of pasta voor de niet-intolerante honden toe als buikvulling. Sindsdien nagenoeg geen huid- en spijsverteringsproblemen meer.
Tenzij iemand per ongeluk een "snoepje" of extraatje van tafel geeft dat tarwe of kip bevat.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

dierenfan
Berichten: 9603
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:59

Mizora schreef:
Denk ook aan de 2% kortingscode (SAMMELBESTELLER op zooplus.de en BULKBESTELLING op zooplus.nl) en op het moment kan je weer een Sparplan van 5% kopen op zooplus.de (3% op zooplus.nl). Dan heb je dus 7% korting in totaal.


Bedankt voor de duitse code die had ik n9g niet ontdekt scheelt weer wat van verzendkosten haha
Mijn spaarplan loopt nog 1 jaar. Kan volg jaar dus beter op .de kopen haha
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 10-10-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:09

Blij dat ik dit topic opende, heb echt veel geleerd! Bedankt iedereen.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:27

Mizora schreef:
Er zijn ongeveer 2 miljoen honden in Nederland. Ik schat dat het gemiddelde gewicht van de honden zo'n 20kg is. Dat komt neer op 400 miljoen kg hond die per dag 2% van zijn lichaamsgewicht in vlees zou eten als ze alleen dierlijke producten zouden krijgen. Dat betekent dat er per dag 8 miljoen kg vlees gevoerd zou worden.

In Nederland wordt gemiddeld 75kg (karkasgewicht) aan vlees gegeten door mensen per jaar. Dat komt neer op 3.5 miljoen kg vlees per dag.

Oftewel, als alle honden kvv zouden krijgen, eten ze het dubbele van de inwoners van Nederland.

Hoewel wij inderdaad liever het luxere vlees eten, wordt het minder luxe vlees anders gewoon in het buitenland gegeten en zou slecht een klein deel slachtafval zijn.


Helaas zit er een fout in je berekening: 2 miljoen honden (echt? heeft 1 op de 8 Nederlanders een hond???) a 20 kilo is 40 miljoen kilo hond en geen 400. :+
Dan kom je op 800.000 kilo vlees per dag (is nog steeds erg veel, dat wel), dus iets minder dan een kwart van de hoeveelheid voor mensen.

http://maria-n.writing.com/
Linux!
"Love for all, hatred for none"

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:48

Selima schreef:
Helaas zit er een fout in je berekening: 2 miljoen honden (echt? heeft 1 op de 8 Nederlanders een hond???) a 20 kilo is 40 miljoen kilo hond en geen 400. :+
Dan kom je op 800.000 kilo vlees per dag (is nog steeds erg veel, dat wel), dus iets minder dan een kwart van de hoeveelheid voor mensen.


Volgens het CBS zelfs 2,2 miljoen. Denk er wel aan dat er ook veel mensen zijn met 2 honden en fokkers zijn met meerdere honden. Dus ik denk dat je dan op 1 op de 10 tot 12 huishoudens komt die een hond bezitten. Ik denk dat dit wel klopt.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:46

Ik bestel zelf graag bij Eko4petz.nl Ik heb de indruk dat het qua prijs niet veel uitmaakt waar ik de kleine zakjes acana regionals koop maar de rest van hun assortiment staat mij ook aan en dat aangevuld met het feit dat ze heel erg veel goede dierendoelen steunen uit de winst die ze maken plus een uitstekende klantenservice maakt het voor mij interessant om daar te kopen.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:07

Wellicht heel interessante info te vinden op de site van op therawfeedingcommunity.com
Met name de items mbt common misconceptions About RAW Diets en Digest This.
In dit tweede artikel ook röntgenfoto 's mbt het verteren van brok en vers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Arlette1991, Century, Rijsa, Roulette_, Sabri, Sky_As, turtlelito en 100 bezoekers