Vechtende kat, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:45

Hallo allemaal,

sommigen van jullie zullen het wel kennen: zo'n kat die geen gevecht uit de weg gaat en steeds thuiskomt met kale plekjes. Zo'n kat hebben wij (in de buurt). Of het de onze is, of de tegenpartij weten we niet, maar onze kat is er de dupe van.
Om een beeld te krijgen bij onze kat, ze is een gesteriliseerd vrouwtje van nu +- 3 jaar, niet heel groot. Het is een lapjeskat, nu begreep ik dat die wel vaker ondeugend zijn, maar thuiskomen met bebloede wonden vind ik ver gaan.
Onze kat word al een tijdje getreiterd / vecht echt al een paar maanden met de buurtkatten. Nogmaals, ik weet niet of zij het uitlokt of de ander, sorry als het verhaal daardoor wazig word. In elk geval begon het met wat kale kleine plekjes op het hoofd. Niks aan de hand, gewoon gevochten. Maar laatst (week of 3 geleden) kwam ze thuis met een grotere kale plek met een paar kleine wondjes. Deze bleken gebeten te zijn en het begon een beetje te ontsteken. Goed, ontsteking ging weg en er begon weer wat haar op de plek te groeien. Nu was ze vandaag weer aan het vechten en kwam ze thuis met een veel grotere plek.
Mijn moeder vond het wel erg ruig en is naar buiten gegaan om de andere kat weg te jagen. Toen onze kat binnenkwam, zag ze dus dat ze een redelijke wond had, op dezelfde plek als de vorige keer. Dit keer bloedde het ook veel erger. Maar de wond is nu echt groot en ze laat je er niet aan komen, logisch want dat doet pijn. We wachten even af wat mijn vader erover zegt, dus wat betreft verzorging enzo kan ik nu nog niks zeggen.

Maar mijn vraag is dus, wie van jullie herkent dit en in hoeverre is dit nog verstandig? Ze is nu eenmaal een buitenkat, opsluiten is geen optie. Maar wat kunnen we tegen dit vechten doen? Ik ben echt bang dat het straks wel compleet uit de hand loopt en het slecht afloopt, of zijn dit rare gedachten?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, want ik maak me echt zorgen.

Sorry voor het lange verhaal..

Anoniem

Re: Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:47

Niks, of je kat binnen je tuin houden, of ermee dealen. Zodra je kat de tuin uit gaat, loop je nu eenmaal dit risico.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:48

enige dat je kunt doen is zorgen dat ze je terrein niet kan verlaten en dat andere katten je terrein niet op kunnen..

met name als je een vechter hebt, of een die gevechten niet uit de weg gaat, kunnen de gevolgen erg vervelend zijn.. denk aan allerlei ziekten die ze op kan lopen op die manier.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:49

Een tweede kat in huis nemen? Mijn kater (10 jaar, ruim 5 kilo) is ook een schijtluis. Maar mijn poetie (3 jaar, nog geen 3 kilo) heeft haar op d'r tanden en wanneer ze samen op pad gaan dealt zij met dit soort dingen. De 8 kilo wegende schrik van de buurt jaagt ze zo weg.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:57

Koper schreef:
Een tweede kat in huis nemen? Mijn kater (10 jaar, ruim 5 kilo) is ook een schijtluis. Maar mijn poetie (3 jaar, nog geen 3 kilo) heeft haar op d'r tanden en wanneer ze samen op pad gaan dealt zij met dit soort dingen. De 8 kilo wegende schrik van de buurt jaagt ze zo weg.

Het probleem is dus dat we niet weten of zij de vechter is...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:59

Nee, maar ze raakt dus wel gewond. Dus heb je de keuze haar te beschermen door haar binnen te houden/in eigen tuin of het maar af te blijven wachten. Wat zou je anders willen doen?

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 16:01

Djilna schreef:
Nee, maar ze raakt dus wel gewond. Dus heb je de keuze haar te beschermen door haar binnen te houden/in eigen tuin of het maar af te blijven wachten. Wat zou je anders willen doen?

Binnenhouden is geen optie en ze blijft ook dicht bij huis. Meestal in de tuin of aan de overkant, dus ze is vlakbij. Maar er is dus verder niks aan te doen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:03

Je eigen tuin afzetten en het huis wat meer uitdagend maken voor je kat. Als je dat er niet voor over hebt moet je maar accepteren dat je kat gevaar loopt op enge ziektes en nare wonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:04

Het enige wat je zou kunnen doen, is haar achterna gaan en observeren welke kat het is. En dan kijken of ze aanstichter is of niet. Mja dan nog, wat zou je dan moeten doen he? Ik zou overwegen om de tuin af te zetten, vechtersabcessen zijn nare wonden die pijnlijk zijn voor de kat en je altijd dient te behandelen bij je dierenarts. Ik neem aan dat je ook niet iedere week met haar bij de dierenarts wilt zitten ;)

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 16:08

Misschien is het inderdaad een optie meer speeltjes en dergelijke in huis te plaatsen... Had ik nog niet aan gedacht. De bedoeling is dat er zsm een hek komt bij de doorgangen in de tuin.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vechtende kat, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:11

Zoek maar eens op hersenspellen voor katten! Zorg dat je planken aan de muur hebt of hoge plekken waar je kat beschut kan liggen en hoog kan zitten.

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:27

Een van onze nu overleden katten was zo'n vechter. Hij zocht het op, jaagde anderen op, enz.
Wij hebben hem uiteindelijk 2 luide belletjes om zijn halsband gedaan, zodat andere katten wisten dat deze meneer eraan kwam. Dat heeft duidelijk geholpen. Buurtkatten kregen toen een veel aangenamer leven in ieder geval. :D
Als de wonden van jouw kat voornamelijk aan de voorkant van het lijf zitten, kun je er van uit gaan, dat ze zelf ook vecht en niet wegrent. Dan zouden de wondjes aan de achterkant van het lijf zitten, (zo is mij ooit door een dierenarts uitgelegd)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:17

Irisjeeh1999 schreef:
Misschien is het inderdaad een optie meer speeltjes en dergelijke in huis te plaatsen... Had ik nog niet aan gedacht. De bedoeling is dat er zsm een hek komt bij de doorgangen in de tuin.

En een krabpaal. En dan niet eentje die ergens in een hoekje of achterafkamertje hangt maar zet 'm neer op een plek waar vandaan je kat zo veel mogelijk kan zien. Als je 'm voor het raam zet kan ze van achter het glas naar alle katten in de buurt schelden :D Die van mij doen dat ook alleen dan tegen eksters - ik woon twee hoog.