Ongevraagd aaien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:38

Heb ooit ontzettend moeten lachen..

In het Vondelpark met Koninginnedag..

Een prachtige en enthousiaste hond, jaartje of twee.
Liep zo'n 2 meter van het kleed af waar de baas zat en kroelde helemaal langs mijn benen (ja, leek wel een kat), waarbij hij ook nog eens naar je opkeek met van die smeltogen. Dus in een reflex aai ik hem even..

Hoor ik meteen vanaf het kleed: Dat is dan 1 gulden mevrouw.
kijk ik naar het kraampje staat er een bordje: Hond aaien 1 gulden.

Die vrouw is die dag volgens mij ontzettend rijk geworden want die hond was gewoon verzot op aandacht en kwam bij iedereen even langsstrijken voor een aai. Ook net zo'n mooi maatje, net boven je knie.. Ik was niet de enige die automatisch even aaide :')

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:42

_O- _O- _O- Geweldig verhaal elenaMM

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:57

Wij hebben een grote border collie reu met een echte Happy Face, wat ook regelmatig kinderen aantrekt. Met vaak als gevolg dat ze hem ongevraagd willen aaien, maar hij is nogal bang voor kleine kinderen en begint dan luidkeels te piepen en dergelijke. Daarom liever even vragen van te voren...

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:02

Omdat mijn hond ook bestormd werd met aaitjes en aandacht, is ze nu een volwassen hond die tegen iedereen aanspringt. Want tja, als pup mocht het toch ook? Het is best lastig af te leren nu.. tja als volwassen hond zijn ze een stuk minder leuk.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:08

Ik heb mijn honden aangeleerd dat ze dan netjes moeten gaan zitten. Tegen kindjes zei dan altijd gewoon dat ze Alleen mochten aaien als ze netjes en rustig zat. Je kan je je eraan ergeren óf het accepteren en een leerproces van maken.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:14

Ik heb nooit meegemaakt dat kinderen/mensen mijn hondje gingen aaien zonder het te vragen. Er zijn meestal meisjes van de leeftijdscategorie 5-8 jaar oud ongeveer, die dan met elkaar in discussie gaan wie het moet vragen. (ik hoor dan al gesmoezel achter me :D ). En dan komen ze heel aarzelend en verlegen naar mij toe of ze mijn hondje mogen aaien. Ach, vind hondje alleen maar leuk :) Wat alleen wel een risico is soms is dat kinderen zomaar een stok oppakken en deze willen gooien. Dat is met mijn hondje nogal gevaarlijk, die is erg bezitterig en grijpt naar je hand als je wat wilt oppakken (zal je nooit opzettelijk bijten, maar het kan per ongeluk gebeuren). Dan waarschuw ik ze wel even dat ze dat beter niet kunnen doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:18

Met onze reu leid dat tot jankende kinderen met een trauma. :')
Niet eens omdat ie lelijk doet
Maar hij kan gewoonweg niet rustig blijven zitten :n
Dus beukt ie tijdens het zittend ophupsen om een kind door het gezicht te lebberen een kind ondersteboven met zijn 45 kg
Dus nee... Leerproces doen ze maar fijn met andere honden , das een stuk raadzamer

Dus als er al iemand ongevraagd op mijn reu komt afbaggeren dan druk ik dat meteen de kop in

Maar nogmaals, hier in en on het dorp niet echt last van , de meeste kinderen(ook de jonger dan 6 categorie ) worden hier blijkbaar best goed opgevoed tov gedrag naar honden toe

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:19

Ik heb een Franse bull van 11 die Door menigeen als aandoenlijk wordt bevonden. Veel mensen beginnen hem ineens te roepen en willen dan gaan aaien. Ik vind dat niet fijn, ik kom ook niet ongevraagd aan iets van een ander.

Ik zeg dan heel gemeen, maar wel enorm grappig, als men de handen al ri hond beweegt: " hij bijt".. gewoon heel droog. Levert vaak de mooiste reacties op.

Hij bijt niet en is echt ieders vriend maar ik vind dat niet wenselijk.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:20

Zeeuwsemeid schreef:
Omdat mijn hond ook bestormd werd met aaitjes en aandacht, is ze nu een volwassen hond die tegen iedereen aanspringt. Want tja, als pup mocht het toch ook? Het is best lastig af te leren nu.. tja als volwassen hond zijn ze een stuk minder leuk.


Dat vind ik wel erg makkelijk gesteld. Waar waren jullie zelf dan? Zoals ik eerder al aangaf kan je een pup heel makkelijk leren dat pas als ze netjes en rustig zitten ze aandacht krijgen. Dat begint dus al heel simpel met als jezelf thuiskomt het drukke springgedrag negeren en pas als ze netjes zitten de hond te begroeten en en te aaien.
Zo leer je dat dat springen en druk gedoe niks oplevert.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:22

Sonja_vR schreef:
Met onze reu leid dat tot jankende kinderen met een trauma. :')
Niet eens omdat ie lelijk doet
Maar hij kan gewoonweg niet rustig blijven zitten :n
Dus beukt ie tijdens het zittend ophupsen om een kind door het gezicht te lebberen een kind ondersteboven met zijn 45 kg
Dus nee... Leerproces doen ze maar fijn met andere honden , das een stuk raadzamer

Dus als er al iemand ongevraagd op mijn reu komt afbaggeren dan druk ik dat meteen de kop in

Maar nogmaals, hier in en on het dorp niet echt last van , de meeste kinderen(ook de jonger dan 6 categorie ) worden hier blijkbaar best goed opgevoed tov gedrag naar honden toe



Heb je hem gekregen als volwassen hond van 45 kilo of als pup? Zitten is gewoon zitten, dat is gewoon een kwestie van opvoeden hoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:26

Het probleem hier is dat als mijn man er bij loopt en ik zou zeggen "ze bijt" dat mijn man dan waarschijnlijk zo hard in de lach schiet dat het geloofwaardige er meteen af is. :+

DatBenIkNou: wellicht hebben ze de hond over genomen op oudere leeftijd?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:27

Bekend probleem alleen dan met mijn pony toen ik nog in Dordrecht stond en daar buiten reed. Mensen die in het langslopen even de hand over de kont van mijn pony lieten glijden.

Hij heeft een kinder trauma opgelopen. Nadat er ik langs een speltuintje reed er een kudde kinderen ineens op ons af kwamen stormen met pony aaien. Pony dacht maar een ding wegwezen. Uiteindelijk durfde ze ook niet te aaien, want hij was te druk...... }:0

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:30

Ach over een jaar is het geen pup meer en het probleem voorbij.
Bedenk wel dat de pup ook op jouw reactie let. Beter is het gewoon toe te staan, anders weet de hond straks ook niet meer juist te reageren op kinderen.

Tenzij de pup het al niet fijn vind al die kinderen. Dan zou ik de kinderen rustig vragen weg te gaan.

Het lijkt mij wel vervelend. Een keer is leuk, maar dan is het ook genoeg. Als je het de kinderen uitlegt dat pup ook rust nodig heeft , dan moeten ze dat ook accepteren. En trek je dan niks aan vd ouders die misschien boos worden
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 04-10-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:34

De enkele keer dat mensen willen aaien, lopen m'n honden er zelf mooi met een boogje omheen :D
Verder schrikken twee honden toch wel af, ook al zijn ze klein en fluffy. Zelfs de kindjes van de basisschool hier verderop houden netjes afstand +:)+

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:35

Mijn reu houdt niet van vreemde mensen. Als hij eenmaal iemand heeft gevonden die hij okee vindt, dan wil hij alsnog niet echt geaaid worden, vooral niet op zijn kop/nek. Nu heeft hij zijn uiterlijk niet mee (of juist wel voor hem) dus zijn er weinig mensen die hem willen aaien. De enige die hem willen aaien zijn mensen die willen laten zien dat ze echt niet bang zijn en dat zijn de mensen waar hij echt een hekel aan heeft. Hij loopt weg en als dat niet werkt waarschuwt hij heel duidelijk. Maar dat zijn ook mensen die zich niks aantrekken van eerst vragen of van het antwoord. ;) Kinderen is hij dan juist wel weer erg leuk mee.

De andere twee honden mogen best geaaid worden, maar wel nadat het gevraagd is. Soms ben ik namelijk bezig met trainen of zijn ze erg druk en wil ik ze dus eerst laten zitten of kunnen zeggen dat het niet verstandig is. Nu ben ik erg goed qua in het voorkomen dat er ongevraagd geaaid wordt, dus dat gebeurt eigenlijk nooit.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:36

DatBenIkNou schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Omdat mijn hond ook bestormd werd met aaitjes en aandacht, is ze nu een volwassen hond die tegen iedereen aanspringt. Want tja, als pup mocht het toch ook? Het is best lastig af te leren nu.. tja als volwassen hond zijn ze een stuk minder leuk.


Dat vind ik wel erg makkelijk gesteld. Waar waren jullie zelf dan? Zoals ik eerder al aangaf kan je een pup heel makkelijk leren dat pas als ze netjes en rustig zitten ze aandacht krijgen. Dat begint dus al heel simpel met als jezelf thuiskomt het drukke springgedrag negeren en pas als ze netjes zitten de hond te begroeten en en te aaien.
Zo leer je dat dat springen en druk gedoe niks oplevert.


Ja dat klinkt wel okee, maar dan ben je er dus twee (of meer) tegelijk aan het corrigeren, in geval van aanstormende aaikinderen.

De pup dat die moet gaan zitten. Zit, zitten, ZIT. En tegelijkertijd de kinderen tegenhouden dat ze pas mogen aaien als ie zit. Dat is toch ook niet handig.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:46

Super irritant inderdaad :j als pup wou iedereen mijn herder ook graag aanhalen, nu ze groot is niet meer... Nu is ze ineens eng, steekt men over, moeten kinderen er met een grote boog omheen van ouders etc. Terwijl de hond dus regelmatig de aandacht ergens anders heeft, omdat ze denkt aandacht te krijgen :roll:

Kinderen willen haar overigens nog steeds graag aanhalen, maar ik wil dat liever niet hebben, omdat ze haar aandacht bij mij moet houden. Nou dat wordt dan ook niet gewaardeerd hoor... "Mag ik haar aaien?" En als ik dan nee zeg, zeggen ze ijskoud "maar ze is lief" om dan toch even stiekem heel snel die hond onverwachts over de kont te aaien... Mijne vindt het prima, maar die snelle, onverwachte beweging ineens, kan nog best gevaarlijk zijn. Na standaard een nee van mijn kant, hebben ze inmiddels een ander slachtoffer gevonden :=

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:52

Met onze honden heb ik dit probleem niet, zeker niet als de ene zijn muilkorf om heeft :') Ik vind het juist jammer voor de oudste dat hij hierdoor zo gemeden wordt, want hij is wel degelijk gek op aandacht en kinderen. Al is het wel een keer voorgevallen dat een stel jongens (10-12 jaar) even stoer wilden doen door de hond met muilkorf te komen aaien (dit vroegen ze wel eerst). Hond was helemaal gelukkig :)

Met mijn pony heb ik het vaker gehad, op buitenrit. Eén keer was ik met haar aan de hand aan het wandelen, toen kwamen er 2 meisjes vragen of ze mochten aaien, dus dat was prima. Ze bleven wel achter ons lopen, dus moest ik wel even vragen of ze asjeblieft niet precies in bereik van haar achterhoeven wilden lopen := Ik had haar maar net toen, gelukkig weet ik inmiddels dat ze nooit zomaar zou uithalen.
De andere keer was meer recent, een volwassen man. Hij passeerde ons en gaf ineens een klopje op haar hals tijdens het voorbijgaan. Zij schrok er niet van, maar ik eigenlijk wel een beetje :o
Nog een andere keer was het een stel met een puppy. Die zag voor het eerst een paard en werd enorm druk. Mijn paard is niet heel erg dol op honden, maar is ze wel gewend, dus ze vroegen of de pup heel even kennis mocht maken. Vond ik wel leuk :D Even snel kunnen ruiken, kalmeerde toen, ze bedankten me en liepen verder. Zo kan het ook :j

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:55

DatBenIkNou schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Omdat mijn hond ook bestormd werd met aaitjes en aandacht, is ze nu een volwassen hond die tegen iedereen aanspringt. Want tja, als pup mocht het toch ook? Het is best lastig af te leren nu.. tja als volwassen hond zijn ze een stuk minder leuk.


Dat vind ik wel erg makkelijk gesteld. Waar waren jullie zelf dan? Zoals ik eerder al aangaf kan je een pup heel makkelijk leren dat pas als ze netjes en rustig zitten ze aandacht krijgen. Dat begint dus al heel simpel met als jezelf thuiskomt het drukke springgedrag negeren en pas als ze netjes zitten de hond te begroeten en en te aaien.
Zo leer je dat dat springen en druk gedoe niks oplevert.


Ja dat klinkt wel okee, maar dan ben je er dus twee (of meer) tegelijk aan het corrigeren, in geval van aanstormende aaikinderen.

De pup dat die moet gaan zitten. Zit, zitten, ZIT. En tegelijkertijd de kinderen tegenhouden dat ze pas mogen aaien als ie zit. Dat is toch ook niet handig.[/quote]


Bij zit zit zit ga je sowieso de fout al in, die hond hoort je heus dus steeds herhalen is nergens voor nodig. Ik woon tegenover een school en kinderdagverblijf en toch is het mij met 3 honden gelukt. Kinderen vinden het zelfs heel leuk als je uitlegd wat en waarom je iets doet.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:56

Die van mij vind honden geweldig en ging dan ook gewoon tussen de honden pootje baden met warm weer. Ben ook wel eens gevraagd of ze hem even mochten gebruiken om hond te laten wennen aan paarden, omdat hij zo relaxt reageerde op al die blaffende honden om hem heen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ongevraagd aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:09

Ik denk dat een essentieel verschil in mening ook is of je al dan niet met kinderen om kan. Als ik met mijn hond ga wanedelen wil ik met mijn hond gaan wandelen, geen kinderen opvoeden/iets leren.

TinkerTreas

Berichten: 3665
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:11

karev schreef:
Ik heb een Franse bull van 11 die Door menigeen als aandoenlijk wordt bevonden. Veel mensen beginnen hem ineens te roepen en willen dan gaan aaien. Ik vind dat niet fijn, ik kom ook niet ongevraagd aan iets van een ander.

Ik zeg dan heel gemeen, maar wel enorm grappig, als men de handen al ri hond beweegt: " hij bijt".. gewoon heel droog. Levert vaak de mooiste reacties op.

Hij bijt niet en is echt ieders vriend maar ik vind dat niet wenselijk.


Mijn dochter is bang voor franse bulletjes door de onopgevoede bul van mn broer. Die springt en hapt. Gelukkig leggen ze hem tegenwoordig apart als er kinderen op bezoek komen.
Maar het levert wel eens grappige taferelen op. Hier achter woont een bejaarde bul die van de zomer wel eens ontsnapte. Dan staat mijn dochter mij te roepen terwijl ze op de glijbaan staat. Even later komt de buurman naar buiten met zijn duitse herder en die wil ze altijd aaien, haha.
Allebei de honden zijn heel lief, maar veel kinderen vinden de herder eng.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:14

Hier vragen de kindjes al-tijd of ze de honden mooie aaien! Dat is zowat dagelijks! Ookal weten ze nu wel dat het geen probleem is, ze blijven het vragen: wat ik echt heel fijn vind :)
Het gaat hier over een gigantische Berner (vaak zo groot als de kindjes die vragen om te aaien als hij zit :o ) en hij geniet er zo van al die aandacht! De andere is een kleine straathond, hij vindt het niet geweldig maar zal absoluut niets doen :) ( meestal gaan ze toch naar mijn grote beer :) )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:18

DatBenIkNou schreef:
Sonja_vR schreef:
Met onze reu leid dat tot jankende kinderen met een trauma. :')
Niet eens omdat ie lelijk doet
Maar hij kan gewoonweg niet rustig blijven zitten :n
Dus beukt ie tijdens het zittend ophupsen om een kind door het gezicht te lebberen een kind ondersteboven met zijn 45 kg
Dus nee... Leerproces doen ze maar fijn met andere honden , das een stuk raadzamer

Dus als er al iemand ongevraagd op mijn reu komt afbaggeren dan druk ik dat meteen de kop in

Maar nogmaals, hier in en on het dorp niet echt last van , de meeste kinderen(ook de jonger dan 6 categorie ) worden hier blijkbaar best goed opgevoed tov gedrag naar honden toe



Heb je hem gekregen als volwassen hond van 45 kilo of als pup? Zitten is gewoon zitten, dat is gewoon een kwestie van opvoeden hoor.


Als het leven gewoon eens Zo simpel zou zijn
:')
laat ik het er maar gewoon op houden dat je met een hond zoals de onze al heel snel klaar bent met "gewoon"
Er is niets gewoons aan die hond dus zullen zijn reacties ook nooit gewoon zijn of in de lijn der verwachting liggen
Opvoeding en trainen , ik loop twee keer in de week op het club veld (ipo) en train dagelijks met hem en ik ben al dolgelukkig met hoe hij nu functioneert en dan zijn er nog zat issues waar we mee bezig zijn

"Gewoon opvoeden". Is een opvatting die ik met 10 weken oud al het raam uit gekieperd hebt :+

Oftewel , ongevraagd op hond afbaggeren blijft een duidelijke reactie van mij en vragen leid tot een vriendelijk doch beslist
:doe maar niet
Op een aantal mensen na

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:20

Ik snap uberhaupt niet waarom je je moet verdedigen Sonja: jouw hond, jij bepaalt.
Mensen moeten gewoon leren om hun handen bij zich te houden.