Poes heeft kale plekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:07

En nee, dit is geen Poes die kaal hoort :)) Dit is Poes:

Afbeelding

Poes is mijn 9-jarige Ragdoll. Een goede drie weken geleden ontdekte ik een kale plek op haar achterpootje. Nou ja, kan. Toch? Toen kwam er een plek op haar flankje bij. Beide plekken kregen vrij snel weer haar, hadden een normale, niet geïrriteerde huid en jeukten niet. Poes deed ook gewoon haar Poezendingetje.

Nou heeft ze nog twee plekken erbij gekregen, onder haar kin en op de zijkant van haar hals -O- De plekken zijn zo'n 2 bij 2cm. De rest van haar vast is zoals hij normaal is.

Een paar kernpunten:
- ze heeft geen jeuk (bijt/krabt niet meer dan normaal)
- plekken doen geen pijn, mag erin porren, erover wrijven etc
- haar keert vrijwel direct weer terug
- Poes eet goed (lastig inschatten of ze meer dan normaal eet, maar denk het wel)
- Poes drinkt niet meer dan normaal
- Poes lijkt wel iets afgevallen
- Ontlasting is normaal, niet meer of minder dan anders
- Qua karakter is ze ook haar zelf
- Poes komt niet buiten
- Poes heeft geen vlooien

Herkent iemand dit? Zelf denk ik aan haar schildklier, ik wil haar hierop laten testen als het niet meer zo belachelijk warm is. Poes vindt naar de DA gaan namelijk absolute marteling, en dat is niet iets wat ik haar aan wil doen als het 30 graden is.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:18

Wauw, ik had dit kunnen schrijven.

Onze kat kreeg ook kale plekken. Geen wormen, geen vlooien, altijd goed ontwormd en vlooienband om. Had er geen last van maar toch eens naar de da geweest. Leek het ook niet echt te snappen, heeft een spuit vitamines gegeven en anaalklieren gecontroleerd, maar die waren normaal. Als het niet verbeterde wou ze poes aan de hormonen doen. Ja daaag. De kale plekken bleven maar wij wouden kat niet aan de hormonen hebben, ze had er immers geen last van. Paar weken later groeide de vacht ineens langzaam weer aan en sinds een week is haar vacht weer helemaal netjes. Hoe het nou kwam, geen idee. :+

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:19

de eerste raskat met een schildklierprobleem moet ik nog tegenkomen, dus kleine kans. Neem even urine mee en laat ze die onderzoeken (stress, soms onherkenbaar kan kale plekken bij katten geven, vnl door likken), verder zou je een schimmeltestje kunnen aanvragen. Dat zijn denk ik de eerste dingen om uit te sluiten.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:24

Oh ja, ze likt dus ook niet extreem. Ik heb net twee weken vakantie gehad, en ben veel thuis geweest. Vond ze prachtig :D maar heb haar daardoor ook goed in de gaten kunnen houden.

Stress lijkt me haast niet mogelijk, ze is enigskat :)) en woont op haar dooie gemakje hier in huis.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:32

Berdien schreef:
Oh ja, ze likt dus ook niet extreem. Ik heb net twee weken vakantie gehad, en ben veel thuis geweest. Vond ze prachtig :D maar heb haar daardoor ook goed in de gaten kunnen houden.

Stress lijkt me haast niet mogelijk, ze is enigskat :)) en woont op haar dooie gemakje hier in huis.

Dat hoor ik wel vaker maar toch komt er vaak stress uit (katten hebben vaak lichte blaasontsteking of gruis). meer dan de helft van de kaallikkers doen het toch door stress, zeker als er geen parasieten of vlooien in het spel zitten. Juist de binnenkatten hebben het meeste last, ze tonen de stress meestal niet, reden vaak niet aantoonbaar maar wat ik vaak hoor, nieuwe situatie, vakanties, nieuwe buurtkat die voor het raam passeert,...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:41

hoeft geen likken te zijn, ze kunnen ook plukken/trekken.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:42

Wat een knapperd!

Mijt, schimmel en voedsel allergie zijn nog een optie?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:43

Het kan in ieder geval geen kwaad om het even mee te nemen :j Gelukkig wonen we drie hoog dus ze heeft alleen last van brutale vogels en vakantie speelt volgend jaar pas weer. Ze plast ook makkelijk, niet dat ze drentelt of dat ze 'niet kan'.

Spicegirl, dat heb ik haar niet zien doen :n En net wat ik al zei, ik ben de afgelopen dagen veel thuis geweest. Laatste plek in haar nek zit schuin achter haar oor, dat valt haast niet te plukken voor haar.

Hannanas: bij mijt zou ze jeuk moeten hebben, ik heb ervaring met mijt bij paarden en die vergaan van de jeuk. Bovendien zou de huid dan niet gaaf blijven. Toch? En namens Poes bedankt :))

Bedankt voor het meedenken, echt heel fijn! :j

Edit: even geprobeerd een foto te maken. Valt niet mee :=

Afbeelding

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:16

Ik zou eerder denken aan iets van schimmel, al verwacht je dan vaak ook schilfers en jeuk. Schildklier geeft andere symptomen.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:49

Even een update, Poes kreeg nog meer kale plekken erbij. Nog steeds geen jeuk of andere narigheid. Maar ja, meer plekken, dan moet er wel íets aan de hand zijn.

Dus Poes in mandje, Poes naar de DA, Poes alles bij elkaar gegild bij de DA :roll: en diagnose: ringworm. Vermoedelijk overgebracht vanaf de paarden, die kunnen drager zijn zonder symptomen. Katten kunnen ringworm hebben zonder jeuk te hebben. Dus nou een fles imaverol regelen en Poes in bad :+ Zelf heb ik geen ringworm, DA gaf aan dat als je dat een keer hebt gehad je weerstand er beter tegen bestand is. Ik heb het een jaar of 8 geleden een keer gehad, toen we een zwerfkatje in Ierland hadden opgevangen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:58

Oh. Das niet zo mooi.

Berdien schreef:
Poes in bad :+

Succes :') Vergeet geen krabbestandige handschoenen :')

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:14

Fijn dat je in ieder geval weet wat het is en het goed behandelbaar is!

Is ze al vaker in bad geweest of? In dat geval succes!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:20

Wat een mooierd zeg!!!

Gelukkig weet je nu de oorzaak.

Ik heb zelf ook een ragdoll, een kater.
Fantastische beesten zijn het he.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:27

Volgens mij is ze wel eens gewassen ja. Maar een pretje zal het niet worden :=

Ze zijn inderdaad vreselijk leuk :D Het is wel een portret hoor, bemoeit zich overal mee, ligt altijd in de weg en kletst de godganse dag, maar zou echt niet meer zonder haar willen :)

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:29

Afbeelding

Arm, arm ding. Ze liet zich wel heel braaf nat sponsen :(:)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:36

>;)

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:54

echt een verzopen katje.
Fijn dat ze het goed toe liet.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Poes heeft kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:55

Ze is vooral heel boos nu. En ze liep wijdbeens door het huis. Ze heeft de plekken in haar hals en in haar liezen, daarom die nu eerst maar nat gemaakt. Haar direct helemaal zeiknat maken... eerst maar eens kijken wat dit doet. Arm ding. En dan moet dit dus nog 3-4 keer :=