Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Welk uitlaatmiddel?

Wurgband
11 (3%)
Slipband
14 (4%)
Hondenhalster
10 (3%)
Halsband
142 (49%)
Prikband
5 (1%)
Anti-trektuig
7 (2%)
Tuig
59 (20%)
Overige
38 (13%)

Totaal aantal stemmen: 286


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-09 09:35

Een vraag waar ik echt al heel lang nieuwsgierig naar ben. Ik vraag het ook weleens aan mensen tijdens het samen oplopen. Maar waarmee laat jij je hond uit?

Om even het overzichtelijk te houden, even de termen zoals graag in dit topic te gebruiken. (slip- en wurgketting worden nogal eens door elkaar gebruikt)

Afbeelding wurgband (dan wel op wurgstand, heb je deze alleen gebruik je hem zonder te laten glijden, dan is het een (metalen) halsband)
Afbeelding slipband
http://www.hondenwinkel.nl/images/Leaderea.jpg hondenhalster (halti, Gentle Leader, alle soorten)
http://www.hondenwinkel.nl/images/50819307.jpg halsband
http://www.hondenwinkel.nl/images/70191400.jpg prikband, graag met of zonder slipfunctie
http://www.hondenwinkel.nl/images/0645000.jpg anti-trektuig, u-lead valt onder overige.
http://www.hondenwinkel.nl/images/champion.jpg Tuig
En uiteraard zijn er ook nog overige.

Graag erbij zetten welk materiaal het van gemaakt is, dus leer, metaal, nylon, kunststof of overige.
Als je meerdere dingen gebruikt, in de poll dan graag aangeven welke het meest.

Nog even een opmerking, graag iedereen elkaars keuze respecteren. Voor een deel is het topic ook bedoeld om mensen aan het
denken te zetten. Maar gelieve niet elkaar de mening opdringen, dat remt mensen af te reageren.




Laat ik zelf beginnen, mijn hond is een hond van zo'n 7 kg, een ex-reu. Op dit moment wordt hij voornamelijk aan de halsband uitgelaten, meer heeft hij niet nodig. Maar verwacht ik dat hij weinig los kan dan gaat hij mee aan het tuig, maar deze vind hij als hij los loopt minder comfortabel. Ook hebben we voor hem nog een gentle leader liggen, hier is hij circa een half jaar mee uitgelaten i.v.m. trekproblemen. Deze wordt eigenlijk niet meer gebruikt (bij het in bad doen en als zijn halsband kwijt is).

Zijn halsband is van leer, zijn tuig is van nylon.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-11-09 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:42

Onze Griekse herderxjachthond is zo'n 42cm en 15kilo denk ik. Die loopt braaf mee en heb ik dus een uitrolriem van 5m. aan met een simpel nylon halsbandje.

Onze Spaanse windhond x labrador is zo'n 60cm hoog en zo'n 24kilo. Hij heeft sinds kort een nylon gentle-walker (anti-trektuig) met uitrolriem van 5m. Hij is nu bijna 3jaar oud en heeft nooit iets anders gedaan dan trekken. Met een gewone halsband kun je hem niet goed genoeg corrigeren, slipketting heb ik ook geprobeerd en uiteraard zijn we op cursus geweest maar daar luistert hij voorbeeldig O:)
We hebben deze nu zo'n 2weken in gebruik en behalve dat het omdoen zoveel moeilijker gaat dan alleen even aan de riem klikken bevalt hij ons super! De hond loopt gewoon aan een los lijntje mee, hartstikke braaf.
Denk ook niet dat hij er verder veel last van heeft ofzo, belemmert niet en doet geen pijn.
Als hij los mag halen we hem er gewoon af en daarna klikken we hem gewoon aan de riem, dan is ie toch moe...

Na onze verhuizing hebben we een huge-ass tuin en ik verwacht dat hij dan zijn energie veel beter kwijt kan en minder zal trekken ;)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 20-11-09 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:43

Ik gebruik gewoon een halsband. Mijn hond luistert gewoon dus ik hoef niks speciaals te gebruiken.

Anoniem

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:46

Volgens mij heb je de termen slipketting en wurgketting door elkaar gehaald.

Ik heb altijd een slipketting (bovenste plaatje) gebruikt. Snel af en om te doen, goede correctieband indien nodig, bij netjes volgen hangt 'ie mooi los.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:47

Onze hond loopt altijd los, het is een labrador x friese staby en ze is denk ik rond de 40 cm hoog en weegt ongeveer 12 kilo. Als ik haar op de fiets meeneem naar de manege loopt ze aan de riem met een halsband om.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:48

los ik heb twee australian shepherds en met een doe ik GG3 en de andere GG.
dus ik vind dat die gewoon moeten luisteren.. (eigenlijkv ind ik dit bij alle honden) als ik volg zeg gaan ze pal naast me lopen en wijken niet meer van mij zij tot ik het zeg.. drukke straat sta ik stil gaan ze naast me zitten

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:49

Wij hebben nylon halsbandjes van Rogz 4dogs met een stukje ketting.
De reden hiervan is dat onze shiba's een enorme pels hebben en je een gewone halsband nogwel eens over hun koppie trekt..... Of je moet hem zo strak doen, dat het echt geen gezicht is... (net of je ze wurgt...)
Een tuigje heeft vooral Kazuo een enorme hekel aan :P

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:49

De mijne is ook meestal los, prima te doen. Waar ze vast moeten lopen dan een gewone halsband met uitlooplijn..
Heb een am stafford.

Aitske Ymkje /3 B+10/L1+11/L2 +12/M1+0
Meino Fan Ferwalde /3 B+1 <3
www.babettevanderwal.nl

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:50

ik heb dat blauw tuig van de foto!!!
precies dezelfe ook heb ik een slipketting een gewone halsband en een halti.
meestal gebruik ik zijn normale halsband eigenlijk en soms zijn tuigje.

Mama van Levi 13-01-2006
Mama van Emma 11-10-2011
Mama Van . . . . ..-05-2014

Breezke

Berichten: 945
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:50

Ik gebruik voor mijn 2 honden gewoon een halsband.
(langs de weg met een riem en op bepaalde plekken lopen ze gewoon los)
Heb 2 jaar geleden zo'n halster voor mijn herder gebruikt toen hij erg sterk was,nu is het een schat en heeft ie het niet meer nodig.

Nee dat klopt ja

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-09 09:51

@Sonja: Ik heb de termen niet door elkaar gehaald, een wurg ketting wurgt en een slipketting slipt een stukje waarna hij stopt. Ik weet dat die termen door elkaar gebruikt worden maar dan is het niet duidelijk waar ze mee lopen. Dus vandaar de verduidelijking met plaatjes.

Iedereen, leuke reacties. Geweldig.

@kentaro, klinkt alsnog als een slipband. Maar dan half-nylon, half-ketting. Het probleem is ook wel bekend met windhonden. Alleen hebben die een te slank koppie, in plaats van een te dikke nek.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:51

Ik moest tijdens de IPO trainig verplicht een slipketting, (die jij 'wurgketting' noemt maar in de hondensport weer gewoon als slipketting word bestempeld - google maar is dan zie je jouw 'wurgketting' overal als slipketting naar boven komen) maar verder heb ik in het normaal dagelijks gebruik gewoon een leren halsband om.
Ze loopt eigenlijk 99% van het wandelen gewoon los naast me omdat ze perfect en echt altijd naar me luistert. Zeker komt als ik roep en netjes naast mijn linkerbeen volgt als ik dat wil. Ik lijn alleen aan als er tegenliggers met aangelijnde hond eraan komen, zijn we die voorbij gaat ze weer los. Ik lijn dan aan uit fatsoen en niet uit noodzaak overigens.
Laatst bijgewerkt door regine op 20-11-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:52

euhhhh, wat wil je hebben?
Wij hebben gewone tuigjes, anti trek tuig, halsband, halti, slibband en halsband. Die anti trek dingen hadden we destijds voor de herder. Ze hebben standaard een slibband om of een halsband. In de auto het tuigje, want die gesp ik vast aan de autogordel.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:52

Gewone halsband van zwart leer met een nylon geleidelijn.

Wij hebben een mechelse herder van 9 jaar. 28 kilo zwaar.

Ze loopt eigenlijk altijd los. Halsband en lijn zijn alleen voor bij de dierenarts of als er een andere hond aan komt. Aangezien ze niet met andere honden samen kan, uitzonderingen daargelaten.

Moet er wel bijzeggen dat uitlaten bij ons niet aan de orde is aangezien wij op een boerderij wonen. Band en lijn zijn dus alleen als we gaan wandelen of naar de DA gaan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:52

Klopt!! Alleen wij hebben hem absoluut niet omdat ze trekken, maar echt puur i.v.m. afgaan!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:53

Ik heb gewoon een leren halsband voor mijn hondje.. meestal loopt ze los..

Julius <3

Anoniem

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:54

In dat geval was het dus een wurgketting die ik gebruikte.
Werd op de hondenclub waar ik met m'n honden op les zat slipketting genoemd, vandaar mijn verwarring over de termen.

Luv_Them

Berichten: 152
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: Reitsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:55

Wij gebruiken gewoon een halsbandje, en die draagt hij alleen met uitlaten. We hebben in het begin een tuigje geprobeerd, maar onze hond vond dat tuigje op z'n zachtst gezegd niet zo aardig, dus hebben we dat maar opgegeven ^^,

By the way, die prikketting, wat een eng ding is dat zeg! Ik vind het eerder een martelwerktuig dan een halsband...

You know what they call a unicorn without a horn?
A freaking horse.

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:57

halsband of wurgband (wat een rotwoord :+ ) en een gewone riem voor onze stabij.
Op cursus, 12 jaar geleden :P , moesten we een wurgband (dat noemden we slipketting trouwens) gebruiken.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:57

Hier loopt ze normaal gesproken ook los met alleen ene halsbandje (met adreskokertje eraan!!).
Als ik weet dat ze veel aan de lijn moet dan neem ik de uitrollijn mee en dan heeft ze een tuigje aan. Net als met behendigheid trouwens.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:58

Een halsband. Mijn hond loopt eigenlijk altijd los, maar ja soms is er een situatie waarin hij wel even aan de lijn moet. Vandaar de halsband. (Moet trouwens ook, want zijn gemeentepenning zit er aan;) )

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:01

Mijn hondje heeft gewoon een normaal halsbandje om :) En heb hem zelfs het liefst loslopen :)

memerel

Berichten: 1250
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:01

Wij laten onze hond aan een halsband van nylon.
Is een teckel van 12kg. Loopt braaf mee aan de riem, loopt zo nu en dan ook los. Op strand en in het bos iig los, in de buurt niet altijd (is en blijft een teckel - jaagt graag op katten)

Hij heeft de halsband wel alleen om als hij aan de lijn loopt. In huis heeft hij geen halsband om.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:01

Mijn hond hebben we een wurgband om...
Dit is hij zo gewent toen we hem kochten, dus hebben het zo gehouden

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:02

Een normale halsband met uitrollijn

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, JorineV, MirjamRobin en 24 bezoekers