ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:14

Dat is ze ook absoluut! Heeft alles voor haar beestjes over en weet heel goed waar ze mee bezig is. Norg ligt onder Groningen (t is net provincie Drenthe dacht ik), dus op zich niet zo ver voor jullie.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:18

WillemYntJee schreef:
Dat is ze ook absoluut! Heeft alles voor haar beestjes over en weet heel goed waar ze mee bezig is. Norg ligt onder Groningen (t is net provincie Drenthe dacht ik), dus op zich niet zo ver voor jullie.


Wel hebben ze grote voorkeur voor mensen uit noord Nederland zie ik

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:22

Aaahhh jullie zijn leuk zat joh :D

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:41

Een oud collega van mij heeft er 2 uit engeland gehaald, dat zijn ook de Australische Labra Doodle.
Helaas werkt hij niet meer bij ons dus kan het niet meer bij hem na vragen. Maar hun waren toen ook heel kieskeurig naar een pup en waren zo in engeland terecht gekomen, volgends mij kwamen ze allebei van de zelfde fokker vandaan. Ik weet wel dat hij een blonde en een chocolade kleur heeft.

Maaaarije

Berichten: 1755
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:43

Ik begrijp het punt moeilijke vacht, maar ook weer niet.

Je moet niet gaan scheren, ze hebben namelijk een ondervacht door de labrador.
Als je met wassen, blazen en kammen blijft verzorgen is er weinig aan de hand.

Hier meerdere in de trimsalon en vind het leuke honden om te zien.

Met een fokker kan ik je niet helpen, maar wens je veel succes met je zoektocht!

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:53

Waar maak je dat uit op TS? Haar pups gaan t hele land door hoor, laatste nest zaten zelfs mensen uit Rotterdam bij geloof ik. Ze heeft ook een Facebookpagina daar staat t geloof ik wel op.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:54

We willen de hond zo wie zo wekelijks goed borstelen en verzorgen.Verder gewoon de trim salon als dat nodig blijkt.

DogWords

Berichten: 61
Geregistreerd: 24-12-15
Woonplaats: Drenthe

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:01

Ik werk regelmatig met Australian labradoodles van Upside Down in Zeewolde. Deze fokker kijkt vooral naar de karaktereigenschappen en ze fokken leuke honden. Ook heb ik van collega's begrepen dat honden van Pride and Joy leuke labradoodles zijn.

Mariska14015

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:03


joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 18:03

DogWords schreef:
Ik werk regelmatig met Australian labradoodles van Upside Down in Zeewolde. Deze fokker kijkt vooral naar de karaktereigenschappen en ze fokken leuke honden. Ook heb ik van collega's begrepen dat honden van Pride and Joy leuke labradoodles zijn.


Dank jullie voor de tips we gaan het bekijken!

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:55

DogWords schreef:
Ik werk regelmatig met Australian labradoodles van Upside Down in Zeewolde. Deze fokker kijkt vooral naar de karaktereigenschappen en ze fokken leuke honden. Ook heb ik van collega's begrepen dat honden van Pride and Joy leuke labradoodles zijn.


Dit zijn beide goede fokkers! Onze Australian komt bij de Hoop Doodles vandaan, uit Drachstercompagnie. Ook een fijne fokker. Dutchdoodles in Enschede ook goed. Weet er meer, nu even niet, reageer later nog wel even weer.
Wij hebben dezelfde zoektocht gehad en ik weet inmiddels waar je wel en niet moet zijn. In elk geval niet bij Jetty vd Hulst ;)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:08

Ik lees even mee. Orienteer me op de labradoodle en/of poedels.

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:15

joyce_eddy schreef:
We willen de hond zo wie zo wekelijks goed borstelen en verzorgen.Verder gewoon de trim salon als dat nodig blijkt.


Let goed op dat je ook de ondervacht goed borstelt! Ze klitten erg snel, zeker met een lange vacht.

En daarnaast is het handig om n waterblazer aan te schaffen.

Rest heb ik in pb gezet

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:06

Waarom niet gewoon een grote maat poedel?

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:41

Wat dacht je van een Barbet?
Wel een echt ras en geen fantasie prijzen zoals bij de labradoodle.
Het verschil zie je (helaas) niet.

Qua trimmen zou ik overigens gewoon een cursus volgen, zo ingewikkeld Is het allemaal echt niet, oefening baart kunst en als je mis knipt groeit het snel genoeg weer aan...

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:10

Als er toch andere rassen genoemd worden, kan ik je (of anderen die iets in deze richting zoeken) de Spaanse Waterhond aanraden. Wachtlijsten zijn ook soms al vrij lang, maar ze vragen wel minder onderhoud. Die van mijn moeder worden twee keer per jaar geschoren, verder mag je er zelfs niet aan borstelen of kammen.

Enorm fijne honden die ook nog eens een stuk minder geld kosten. Verliezen ook geen haar, maar niet hypoallergeen in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:32

http://www.dp-labradoodles.com/
Coco, de dochter van deze doodles fokker, heb ik leren kennen toen ze bij mijn vorige werkgever stage liep. Altijd leuke verhalen over haar doodles die wekelijks met een soort omgebouwde stofzuiger geborsteld worden. Is inderdaad veel werk, maar als je het bij houdt schijnt het goed te doen te zijn. En de meeste doodles vinden het heerlijk om gepoetst te worden.
Helaas zelf niet in de gelegenheid geweest om een keer een kijkje te gaan nemen. Wie weet hebben ze nog een leuken doodle zitten voor TS.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:46

kohtje schreef:
Waarom niet gewoon een grote maat poedel?


ook mijn gedachte.. voordelen van een poedel is dat je ook net zo kan trimmen als labradoodle (hoeft dus niet in het model waar de poedel bekent om staat) en qua vacht zijn ze iets makkelijker. ook in de prijs schelen ze veel.. ik vind de prijzen voor een labradoodle echt abnormaal voor een kruising!!

het karakter van een poedel vind ik ook toch leuker dan de labradoodle.. ze zijn ontzettend slim en mijn ervaring ook erg grappig.

en idd voor elke trimmer is de doodle een drama.. "we" krijgen ze veel in de salon en over het algemeen met dezelfde eisen die niet haalbaar zijn.
-mag niet op een poedel lijken? gek het zijn halve poedels!!
-mag niet kort? vaak niet te doen aangezien ze vaak behoorlijk in de vilt/klit zitten omdat de meeste zich toch flink vergissen in de vachtverzorging.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:25

Onze doodle is inmiddels al bijna 10 jaar bij ons en is echt de makkelijkste en gezelligste hond die je je kunt wensen.
Heel erg mensgericht, heel erg makkelijk met andere honden en zeer snel te trainen. Hij is zowel enthousiast als rustig en lui. Gewoon echt een gezellig beest om in huis te hebben en ontzettend slim.

Wij trimmen hem zelf. Zit veel verschil in vachttype overigens en verharen zouden ze dus niet moeten doen. Onze hond houdt van sloten dus dan krijgt hij soms wat kleine klitten in zn oksels, maar die kun je gewoon wegknippen. Wij hebben iig nooit haren in huis dus dat scheelt weer een hoop werk.

Dutchdoodles is een goed adres en er loopt er hier ook 1 van de Zaanse Doodles. Dat is ook echt een hele leuke hond.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:09

Wat trouwens ook een hele leuke hond oplevert is een kruising van een poedel met een bouvier. De haren liggen minder in de krul dan bij de poedel en doodle en daardoor heel makkelijk te verzorgen. Of althans, wij hebben er als kind wel eens een borstel over gehaald, maar dat samen met 1x per jaar een trimbeurt hoefde er aan die vacht niet te gebeuren.

En echt een super karakter. Deed geen vlieg kwaad, ik kon er als kleuter al mee rondwandelen en ik heb nog verschillende foto's dat baby eendjes en kipjes die verstoten waren van de rest van het nest door onze Pasha warm en in de gaten werden gehouden.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:46

Dank iedereen voor de PB,s en berichten hier!! Echt super dat jullie zo goed meedenken!

Wij willen echt graag een Doodle. Ik waardeer dat jullie meedenken maar ons besluit staat vast.

Nu ben ik specifiek opzoek naar fokkers. Hoeven niet perse van Australische doodles te zijn. (We proberen wat te vergelijken enzovoort) Mogen ook particulieren zijn als ze maar goed zijn voor hun (moeder) dieren. Dis kom maar door mer namen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:57

Als je gaat voor een labradoodle buiten de stamboeken dan zou ik gaan voor een F1B of F2B (naar de poedel toe), dan heb je de meeste kans op een niet verharende vacht.

Dan heb je de verschillende stamboeken van labradoodles: ALFA-Europe, IEALB, ALAEU en Australian Cobberdog (MDBA).

De laatste geeft ook een duidelijke lijst waarop geadviseerd wordt te testen:
http://www.mdba.net.au/australian-cobberdog.html
DNA-testen:
Degenerative Myelopathy
Centronuclear Myopathy
Narcolepsy,
Cystinuria,
Exercise Induced Collapse,
Myotubular Myopathy X Linked,
Progressive Rod Cone Degeneration-prcd-PRA,
Pyruvate Kinase Deficiency,
Skeletal Dysplasia,
Phosphofructokinase Deficiency,
Neonatal Encephalopathy,
von Willebrand’s Disease Type 1,
Cone Rod Dystrophy,
Globoid Cell Leuckodystrophy,
Mucopolysaccharodosis
Merle trait

En gezondheidsonderzoeken:
Hip X raying - not scoring = HD-A
Elbow check = ED
patella score = PL

En daarnaast wordt zowel bij de poedel als bij de labrador als bij de cocker spaniel, en dus verstandig ook bij de Labradoodle ECVO getest.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:26

Onze Labradoodle komt ook uit een gelegenheidsnestje. Die mevrouw fokte eens in het jaar een nestje, dit was het tweede nest. Helaas zijn de eurotekens toch in haar ogen gekomen denk, want nu fokt ze er op los. Wij hebben geloof ik een 5e generatie en volgens stamboom geen 'officiële' doodle.

Wat ik hier ook al lees, hoewel het super leuke honden zijn vraag ik me af of we het een tweede keer zouden doen. Ze zijn onwijs lief, zit geen kwaad in. Maar ze hebben veel energie, heel veel energie en nog meer energie. Luisteren is niet haar sterkste kant, doet gewoon alsof ze doof is. Hiervoor al naar vele cursussen geweest, allemaal geslaagd, maar toch als het er op aan komt luistert ze niet. Door al die energie onwijs snel afgeleid. Niet heel erg handig in de Randstad.. Wel echt een knuffelkont en in huis een ideaal dier.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:51

Wil je 'zekerheid' wat betreft een fijn karakter en een niet-verharende vacht, dan moet je wel voor een Australische labradoodle kiezen. De fokkers van de australische labradoodle zijn ook al een poosje bezig om het een erkend ras te laten worden, dan heet het ook geen labradoodle meer maar een Australian Cobberdog. Ze willen graag af van de naam labradoodle omdat het te modern wordt, er wodt maar gefokt en alles heet labradoodle waar flink geld voor wordt gevraagd. Een kruising labrador X poedel is echt een andere hond dan een Australische Labradoodle.
Een Australian moet voldoen aan bepaalde kenmerken, een goede fokker kent het karakter van de pups en zal zijn best doen deze te plaatsen bij de juiste mensen. Er wordt nu strenger gekeken naar het castratie- en sterilisatiebeleid. Niet meer in het nest op jonge leeftijd maar met contracten.

We hebben zelf een australische labradoodle van ruim 3 jaar. Een makkelijkere, lievere hond ken ik niet. Hij is enorm baasgericht, zo gauw je hem roept staat hij voor je klaar. Hij luistert super en is dol op de kinderen. Nadeel vind ik de vacht, ik ben er inmiddels zo klaar mee dat we hem gewoon elke 3 a 4 maanden kort laten scheren. Geen gedoe meer mee. Voordeel is dan weer wel dat hij niet verhaart.